Ekstern disk?
Fra : Heinrich

Dato : 14-03-04 15:52

Hej,

Jeg vil gerne høre fra nogle af jer som har erfaringer med eksterne
harddiske... Da jeg har været rundt kigge på flere forskellige mærker
til meget forskellige priser og flere forskellige spec. og jeg er
ærlig talt blevet en smule forvirret?

Firewire 400, 800, usb 1/2, rpm. MB buffer, osv... nogle mærker som er
federe end andre? Hjæælp!?

Den skal bruges til en Ti-book 400 mhz, og have omkring 100-200 gb,

Tak, ;D

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-04 17:41

Hej Heinrich

Heinrich wrote:
> [...]
> harddiske... Da jeg har været rundt kigge på flere forskellige mærker
> til meget forskellige priser og flere forskellige spec. og jeg er

Det forstår jeg godt! - Der er efterhånden så meget af den slags på
markedet, at det er til at blive rundtosset af, - og der er meget lidt
reel opl. om div. produkters fortrin og bagdele....

> Firewire 400, 800, usb 1/2, rpm. MB buffer, osv... nogle mærker som er
> federe end andre? Hjæælp!?

Hvis det er meningen, det skal være en disk, der skal være så lille og
handy, at du skal kunne tage den med, så vil en ekstern Firewire
'Pocket' HD på ca. 120gb være en løsning. De findes i mange forskellige
fabrikater fra både mere eller mindre kendte firmaer.

Og skal det være en mere stationær, så vælg en alm Firewire HD.

Jeg vil anbefale dig at købe en LaCie d2 Firewire HD. De er stabile og
særdeles robuste. Det, der er afgørende, er, hvilken harddisk, der
sidder indeni. Her bør du _altid_ gå efter en Seagate Barracuda, - fx.
en Barracuda 7200.7 eller 7200.7Plus. Begge kan fås med både 2mb cache
og med 8mb cache. Vælg en 8mb cache, det giver den bedste stabilitet i
overførslerne.

LaCie laver også små 'Pocket Drives' til netop brug sammen med bærbare,
- i str. fra 40gb til 200gb med 2,5" diske, så de er ikke større end et
gammelt grå zip drev. De kan strømforsynes direkte fra en TiBook eller
fra den medflg. strømforsyning. Strømforsynes den fra din PB, skal du
regne med, at batterikapaciteten på den falder til ca. det halve, -
altså hvis du normalt kan arbejde 4 timer, skal du nu regne med, at du
kun kan bruge den i ca. 2 timer på en opladning. Pocket drevene er noget
dyrere end alm. FW drev.

Den måde, hvor du bedst selv kan bestemme, er, hvis du køber et Firewire
kit - monteringskabinet med strømforsyning og interne kabler m.v.. Dem
kan du få helt ned fra omkring 200kr. nu, men så er det også noget
plastic værk. Så vælg et kit, der er i metal - fx. fra ADS til ca.
400kr.. Og nu kan du så bare gå ud og købe dig en god HD - en Seagate
Barracuda 7200.7Plus 120gbn til ca. 700kr., - og voila, - du har en
komplet - og stabil! - FW ekstern HD til ca. 1100kr.. Bliver disken så
for lille, kan du jo bare skifte den ud med en større....

Hold dig væk fra Hitachi/IBM harddiske, - der er for mange med for store
fejl, og det uanset typen - desværre.. Det samme gælder for nogle af
Maxtors serier - DiamondMax 7xx serierne har også en tendens til at gå
ned i både tide og utide.

> Den skal bruges til en Ti-book 400 mhz, og have omkring 100-200 gb.

Selvfølgelig vil et PocketDrive være det nemmeste, og der findes faktisk
et par stykker, jeg har set, der matcher en TiBook - bl.a. fra ADS og
VST, VST modellerne importeres svjv. desværre ikke til Danmark. De er
ellers forholdsvis billige, når man kigger på diverse sites med
hardware. - Har bl.a. set en VST200 PocketDrive med en 200gb Fujitsu
2,5" til kanp 1600kr. omr. til danske priser inkl. moms, men ekskl.
fragt. ADS Pyro/OWC Neptune 200gb er set til ca. 1400kr. - desværre med
en Hitachi/IBM disk 180GXP eller en DDRS3045 disk...

Neptune kan også købes uden HD, så koster de hos OWC ca. $50USd...

Så mit råd vil nok være, at du bør købe et godt aluminiums FW kit + en
Seagate HD. Der får du mest for pengene. - Og med et alu kit får du også
en god køling med god dæmpning, så den er næsten lydløs.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 15-03-04 02:58

Heinrich <heinrichvejlgaard@yahoo.dk> wrote:

> Firewire 400, 800, usb 1/2, rpm. MB buffer, osv... nogle mærker som er
> federe end andre? Hjæælp!?

FW400..

> Den skal bruges til en Ti-book 400 mhz, og have omkring 100-200 gb,

da den formegenlig blot skal bruges til lagerplads er det nok ret
underordnet hvilken disk du investerer i mht rpm og cache størrelse.

Overvej grundigt om den skal være transportabel (2.5") og evt osse
skal kunne strømforsynes fra din PB's FW port (med forøget riskio for
at futte FW porten af på især denne model)

Skal den bruges til backup/og eller med datasikkerhed for øje, ville
jeg vælge en af maxtors løsninger (evt i form af deres egne FW
kabinetter med tilhørende disk)... deres maxline produkter er konstrueret
med netop sikkerhed og og holdbarhed for øje.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).