CD-brænding
Fra : Olav Noksagt

Dato : 11-03-04 13:29

Hej
Der er så meget snak om at CD'er har en relativ kort levetid - og at man max
må brænde med 2x hastighed hvis man vil have langtidsholdbare CD'er.
Om det er korrekt eller ej ved jeg ikke.

Men spørgsmålet lyder fra mig: En CD brændt i 2x hastighed - kan den også
kun AFVIKLES med 2x hastighed, eller vil en CD altid afvikle med max
hastighed, kun begrænset af CD-drevets mekanik?

Olav

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-03-04 14:07

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:
> Der er så meget snak om at CD'er har en relativ kort levetid - og at man max
> må brænde med 2x hastighed hvis man vil have langtidsholdbare CD'er.
> Om det er korrekt eller ej ved jeg ikke.

Påstår mange.

> Men spørgsmålet lyder fra mig: En CD brændt i 2x hastighed - kan den også
> kun AFVIKLES med 2x hastighed,

Nej

>eller vil en CD altid afvikle med max
> hastighed, kun begrænset af CD-drevets mekanik?

Ja

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : (Per Røn

Dato : 11-03-04 20:39

> Påstår mange.

Jeg ved kun at hvis jeg /brænder/ med max hastighed, så går brændingen
tit galt. Så hellere bruge lidt længere tid på det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten

Dato : 11-03-04 23:25

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Jeg ved kun at hvis jeg /brænder/ med max hastighed, så går brændingen
> tit galt.

tyder på et eller andet er galt hvis ellers din brænder har buffer
underrun prevention (har alle brændee efterhåndne ikke det?).

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : (Per Røn

Dato : 12-03-04 20:53

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> tyder på et eller andet er galt hvis ellers din brænder har buffer
> underrun prevention (har alle brændee efterhåndne ikke det?).

Jeg har altså hele tre brændere. Det gælder på alle.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-04 00:16

Hej Per

Selvom man kan tvinge sin brænder til at brænde max., bør man _aldrig_
gå over den hastighed, som medierne er certificerede til. Jeg bruger
meget et ret billigt mærke, - VivoStar, - som nogle rynker på næsen ad.
De er cerfificerede til max. 12x. - Jeg har prøvet at brænde på 52x uden
problem... Og jeg har prøvet et Kodak Gold Cerfified 24x brændt på 4x,
hvor brændingen mislykkedes pga. en simpel fejl i et arkiv, - så det er
ikke altid mediets skyld, hvis en brænding mislykkes.

Så hvis man holder de arkiver / mapper / filer, der skal brændes,
optimerede hele tiden, er risici for fejlbrændinger meget lille - selv
ved mediets max. hastighed.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : (Per Røn

Dato : 12-03-04 20:53

> Selvom man kan tvinge sin brænder til at brænde max., bør man _aldrig_
> gå over den hastighed, som medierne er certificerede til.

OK. På mine CD-R'er står der 1X-12X. Og så forstår man jo godt at de
ikke kan klare 56X.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten

Dato : 12-03-04 22:24

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> OK. På mine CD-R'er står der 1X-12X. Og så forstår man jo godt at de
> ikke kan klare 56X.

de fleste moderne brændere kan selv detecte hvilken hastighed mediet
tillader - brug den funktion... det virker glimragende.

Fra : (Per Røn

Dato : 13-03-04 04:17

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> de fleste moderne brændere kan selv detecte hvilken hastighed mediet
> tillader - brug den funktion... det virker glimragende.

Den må jeg så prøve at finde. Men efterhånden er jeg gået over til 1x.
Det er alligevel så sjældent den jeg brænder .
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten

Dato : 11-03-04 16:11

> [...]

> må brænde med 2x hastighed hvis man vil have langtidsholdbare CD'er.
> Om det er korrekt eller ej ved jeg ikke.

ifølge eks CDRinfo.com er det ikke korrekt.

> Men spørgsmålet lyder fra mig: En CD brændt i 2x hastighed - kan den også
> kun AFVIKLES med 2x hastighed, eller vil en CD altid afvikle med max
> hastighed, kun begrænset af CD-drevets mekanik?

det kommer an på læse drevets mekanik, mediets beskaffenhed og ikke
mindst kvaliteten af brændingen (afhænger af bræmnderen)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-04 16:41

Hej Olav

Olav Noksagt wrote:
> Der er så meget snak om at CD'er har en relativ kort levetid - og at man max
> må brænde med 2x hastighed hvis man vil have langtidsholdbare CD'er.
> Om det er korrekt eller ej ved jeg ikke.

Både og... Normalt betyder det intet for fx. data CD'er, om de er brændt
med hverken 16x eller 52x hastigheden, blot medierne er lavet til at
kunne klare den noget kraftigere påvirkning, der sker ved vx. en 52x
brænding.

Det eneste, der _kan_ have en reel betydning, er den tynde
beskyttelseslag af plastmateriale, der beskytter selve folien, der
brændes på. Er dette lag for dårligt, så kan det lettere ridses og
derved ikke læses.

Jeg har selv flere forskellige brændere af forskellig type, og jeg har
både brugt dyre og særdeles billige medier, og jeg har ikke mærket den
store forskel i holdbarheden på det brændte.

Når det gælder for musikbrænding stiller sagen sig noget anderledes. Her
gælder det stadig, at 4x hastighed er den ideelle. Det er nok heller
ikke uden grund, at de firmaer, der brænder musik CD'er i mindre oplag,
stadig bruger netop 4x hastighed. Selve brænderen har her også temmelig
meget at sige, - især om den er optimeret til musikbrænding. Fx. er
Panasonics værk stadig de bedste til musik. Jeg har selv 2 stks. med
Panasonic CRW7502 værk, og det er det værk, der er blevet brugt mest til
netop musik.

Jeg har prøvet at brænde musik på en 8x Generic Labs/Teac d2 brænder,
men det kan tydeligt høres, at især diskant forsvinder lidt - bliver
'tynd' i lyden. Går jeg så ned på 4x på samme brænder kommer diskanten
igen, men lyden er stadig lidt 'tynd' - sammenlignet med samme brænding
på en Panasonic værk.

Alle mine brændere er LaCie d2.

Jeg har nu også fået en ekstern d2 Firewire brænder med det nye LiteOn
LTR værk. Her er det endnu tydeligere at høre, at kvaliteten falder på
musik, hvis man kommer over 4x brændehastighed. - Derimod er der ingen
problemer med at gå på 52x hastighed på data.

Jeg skulle lave en hurtig musikbrænding til en kunde til demobrug, så
jeg valgte at køre 12x, som mediet var godkent til. Det lød da
nogenlunde, men til gengæld er brænding nu så fin, at det kan knibe for
nogle især lidt ældre 1-bits og 16-bits CD-afspillere at læse CD'en. På
de nyeste 1-bits med høj buffer kapacitet er der derimod ingen problemer
med læsning.

> Men spørgsmålet lyder fra mig: En CD brændt i 2x hastighed - kan den også
> kun AFVIKLES med 2x hastighed, eller vil en CD altid afvikle med max
> hastighed, kun begrænset af CD-drevets mekanik?

Nej, brændehastiheden har intet med læsehastiheden at gøre, så en CD
brændt ved 2x vil staidg blive læst på højeste hastighed på fx. et 52x
CD ROM drev.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>