Hjælp til OS 9 - haster lidt
Fra : Per Madsen

Dato : 09-03-04 15:58

Har en kammerat siddende i Kbh., der har lidt problemer med sin iMac.
Sagen er den at systemet (OS 9.1) var blevet ustabilt, og han besluttede
derfor at opdatere til 9.2.2. Finder forblev dog ustabil og sluttede
konstant uventet. Han smed herefter systemmappen i skraldespanden, holdt
"alt" nede og tømte skraldespanden,- hvilket selvfølgelig ikke er så
hensigtsmæssigt (han er ikke en rutineret mac-bruger). Maskinen kan nu
selvf. ikke starte. Jeg har bedt ham starte fra system-cd'en, men mac'en
viser stadig kun en mappe med et spørgsmålstegn på. Bad ham prøve zappe
pram'en, men det har heller ikke hjulpet. Nogen der har et forslag til
hvordan vi kommer videre?

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Lestat

Dato : 09-03-04 16:16

> [...]
> viser stadig kun en mappe med et spørgsmålstegn på. Bad ham prøve zappe
> pram'en, men det har heller ikke hjulpet. Nogen der har et forslag til

Jeg kan ikke helt huske det, men er det ikke noget med man skal holde C i
bund for at starte fra CD? Prøv evt.

/Morten

Fra : Per Madsen

Dato : 09-03-04 16:20

Lestat <ghostlechuck@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> Jeg har bedt ham starte fra system-cd'en, men mac'en
>
> Jeg kan ikke helt huske det, men er det ikke noget med man skal holde C i
> bund for at starte fra CD? Prøv evt.
>
> /Morten

Han prøvede at starte op fra en systemopdaterings-cd....
Tak alligevel for det hurtige svar!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-04 17:33

Hej Per

Han skal allerhelst bruge den originale CD fra en imac. Nogle af OS 9.1
CD'erne kan ikke starte visse iMacs og PowerBooks. Kun de nyeste 9.2
CD'er kan starte alle.

Men den fulde købeverson af OS 9.1 kan starte alle maskiner. Så han skal
blot sætte CDen i drevet og holde C tasten nede for at starte og
derefter geninstallere systemet. - Hvis han ikke har alt for meget på
disken bør han omformattere den først med overskrivning med nuller, da
det vil rense disken fuldstændig.

Efter installering af 9.1, genstartes og assistenten quittes uden at
gøre andet. Herefter installeres 9.2.1, genstartes og assistenten
quittes bare igen. Tilsidst installeres 9.2.2 og efter genstart bruges
assistenten til div. indstillinger. - Så sku' den køre igen.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-04 20:47

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
> viser stadig kun en mappe med et spørgsmålstegn på. Bad ham prøve zappe
> pram'en, men det har heller ikke hjulpet. Nogen der har et forslag til

Hej Per - giv ham min mail, så finder vi ud af noget
M.