Nu skete det: virus på en Mac?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 00:05

Tilgiv mig. Jeg véd godt, at dette er 'den forkerte gruppe', og så
alligevel: det _er_ den rigtige gruppe. For, som mange af jer sikkert
husker, er jeg Mac-bruger. Og det her er altså gruppen, hvor man får de
venligste og mest brugbare svar.

Historien er:
I eftermiddag (videre)sendte min kone en mail til mig for at spørge,
hvad det var. Der var et bilag: en "your_text.pif" (28 k).
Jeg glædede mig da over, at konen blev switcher (på sit arbejde) for
mindre end en måned siden Meddelte hende, at hun bare skulle smide
skidtet ud.

Men så gik der jo "Mac-bruger" i mig. Nysggerig og anarkistisk, som jeg
er, forsøgte jeg at åbne den vedlagte efter at have lagt den på
skrivebordet. Der skete ikke rigtig noget, men her til aften har jeg
fået følgende mail:

"Fra: michsXXXXXXX/snabelbogstavet/post.tele.dk
Dato: man 8 mar 2004 21:44:47 Europe/Copenhagen
Til: pressereferat/snabelbogstavet/stadt.wolfsburg.de
Emne: Returned due to virus; was:stolen
Attachments: Der er 1 bilag

i'm waiting
(efterfulgt af en link til MacAfee)"

Min mailadresse er således sluppet ud i den store og stygge verden. Øv.
Jeg tolker det som at jeg (som at jeg kan man vel ikke skrive?)
videresender noget - eller andre gør det i mit navn (min emailadresse).

Det giver formodentlig et helvedes besvær med at oprette en ny og sende
den ud til de kontakter, som skal have den. Det giver endnu større
besvær at skulle tilmelde mig på forskellige tjenester, som gerne skulle
sende mig nogle meddelelser Det _er_surt, men det er sikkert min
egen skyld.

Da jeg prøvede at åbne den der .pif, havde jeg et regne(ark)program (til
Mac OS X ) fra MS åbent. Betyder det noget?

Prøvede at hente en testversion (og en betaversion) hos MacAfee, men
serveren er åbenbart over belastet.

Så mit spørgsmål er naturligvis: hvad gør jeg nu?
Er det ikke noget som MacOS selv kan klare? Er på MacOS X 10.2.8 - og
Classic. Søgning i Finder giver ikke nogle usynlige .pif filer, men den
hedder vel også noget helt andet nu? Måske skulle jeg lige kigge på
FileBuddy, som vist har nogle få dage tilbage af testperioden?

Hvis ikke må jeg bede drengene fra Terminator om at komme på banen.
Terminalen kan vel klare dette her osse?

P.S. mit ISDN modem er gået helt i selvsving, det kalder op i tide og -
især - utide

P.P.S.: Er jeg bare en kylling, der overreagerer?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 01:12

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Prøvede at hente en testversion (og en betaversion) hos MacAfee, men
> serveren er åbenbart over belastet.

Nu fik jeg hentet betaversionen, men den installerer ikke. Den stopper
ved "removing old Virex files" eller noget lignende.
Den fjerner flere tusind filer, ser det ud til, men kan ikke afbrydes
eller stoppes. Når den er færdig, begynder den på det samme sjov igen,
igen.

Så Virex Betaudgave var heller ikke en løsning.

Andre?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-04 02:43

Hej Mich

Hold dig laaaaangt væk fra Virex nyeste beta til OS X!! - Den er
smækfyldt med meget store fejl, som kan forårsage endda ret voldsomme
systemproblemer.

Tja, du kan jo forsøge, om du kan finde en piratkopi af Intego
VirusBarrier. - Hvor god den er til X, er jeg ikke sikker på, men den
kan altid være bedre end det makværk til Virex beta...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-04 20:13

"Mich. Ottosen" wrote:

> Så Virex Betaudgave var heller ikke en løsning.
>
> Andre?

Ja du kan formatere harddisken, og geninstallere system og soft-
ware, og genindlæse seneste back-up...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 22:02

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja du kan formatere harddisken, og geninstallere system og soft-
> ware, og genindlæse seneste back-up...!

Overvejer faktisk at gøre alvor af det, selvom det er noget af et
arbejde.
Jeg skal vel formattere fra cd'en med disk utilities?
Kan jeg bare trække det hele (OS og alt andet) over fra en ekstern FW
disk?
Eller skal jeg virkelig hele cirkusset igennem med install af OS
(10.whatever) og følgende opdateringer? (det er nærmest uoverkommeligt
med min ISDN linje)

(NB: har ikke lavet backup siden dette her gedemarked gik i gang)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-04 02:38

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> Jeg glædede mig da over, at konen blev switcher (på sit arbejde) for
> mindre end en måned siden Meddelte hende, at hun bare skulle smide

- altså en go' gammeldaws PC virus...

> [...]
> er, forsøgte jeg at åbne den vedlagte efter at have lagt den på
> skrivebordet. Der skete ikke rigtig noget, men her til aften har jeg

Nej, og du kan kun åbne den med en texteditor - fx. BBEdit Lite eller
lignende program...

> "Fra: michsXXXXXXX/snabelbogstavet/post.tele.dk
> Dato: man 8 mar 2004 21:44:47 Europe/Copenhagen
> Til: pressereferat/snabelbogstavet/stadt.wolfsburg.de
> Emne: Returned due to virus; was:stolen
> Attachments: Der er 1 bilag
>
> i'm waiting
> (efterfulgt af en link til MacAfee)"

Og den klikke du på? - forhåbentlig ikke... Det er et gammelkendt trick,
når man sender virus, at man påstår, at de er checket med McAfee..

> Min mailadresse er således sluppet ud i den store og stygge verden. Øv.
> Jeg tolker det som at jeg (som at jeg kan man vel ikke skrive?)
> videresender noget - eller andre gør det i mit navn (min emailadresse).

Ja, din adresse er sluppet ud, men det er ikke dig selv, der har gjort
det. Det er formentlig sket, da du svarede din kone, så det er hos
hende, 'fejlen' er placeret, - nemlig .pif filen. Mange af dem er lavet
sådan, at de enten tapper en adresseliste for adresser, eller går ind og
'henter' vilkårlig tekst fra en vilkårlig mail... Jeg har fået nogle
stykker af den slags.

Det er ikke særlig rart at sidde og læse andres post, - slet ikke, hvis
det fx. er en rykker fra et firma, der rykker Hr. xxxxxx for ikke at
hyave betalt dit eller dat. - Det er heller ikke særlig sjovt at læse,
hvordan en mand skælder sin kone ud for ikke at ville gøre et eller andet...

> [...]
> besvær at skulle tilmelde mig på forskellige tjenester, som gerne skulle
> sende mig nogle meddelelser Det _er_surt, men det er sikkert min

Det er altid besværlig at skifte adresse/konto hos en udbyder...

> Da jeg prøvede at åbne den der .pif, havde jeg et regne(ark)program (til
> Mac OS X ) fra MS åbent. Betyder det noget?

Hvis du mener Excel, så har jeg endnu ikke set, at det program kan
afvikle .pif filer - og slet ikke på Mac.

> Prøvede at hente en testversion (og en betaversion) hos MacAfee, men
> serveren er åbenbart over belastet.

Hm, det eneste antivirusprogram fra NAI til Mac er Virex, - McAfee er
kun til PC...

> [...]
> hedder vel også noget helt andet nu? Måske skulle jeg lige kigge på
> FileBuddy, som vist har nogle få dage tilbage af testperioden?

Du kan godt prøve med FileBuddy, men jeg tvivler på, du vil finde noget
overhovedet. - Igen .pif kan ikke afvikles på en Mac! - Og mht.
Filebuddys 'udløbsdato', så kan du roligt fortsætte med den, - du får
bare en dialog frem, når du starter den, og her klikker du så på 'I'm
Still Evaluating'..

> P.S. mit ISDN modem er gået helt i selvsving, det kalder op i tide og -
> især - utide

Det lyder så til gengæld mere mystisk... Prøv evt. at slukke modem'et og
så vente nogle minutter og tænd det så igen.

> P.P.S.: Er jeg bare en kylling, der overreagerer?

Hm, så er du da en stor kylling.. ...men ærligt, så er jeg ikke
sikker på, du har noget som helst at være nervøs for. Jeg tror som sagt,
det er hos din kone, problemet er, og hvis hun/de har fået inficeret
deres mailserver med en virus, så er det godt nok om at få sat gang i
noget for at stoppe det.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 18:01

> Og den klikke du på? - forhåbentlig ikke... Det er et gammelkendt trick,
> når man sender virus, at man påstår, at de er checket med McAfee..

Jo, da, "rigtige Macfolk klikker"

> [...]
> sådan, at de enten tapper en adresseliste for adresser, eller går ind og
> 'henter' vilkårlig tekst fra en vilkårlig mail... Jeg har fået nogle

Nåh, konen har nu smidt den ud uden at aktivere .pif'en.

> Hvis du mener Excel, så har jeg endnu ikke set, at det program kan
> afvikle .pif filer - og slet ikke på Mac.

Der var nu heller ikke nogen filer åbne, men programmet var 'aktivt'
(markeret i Dokken)

> Hm, det eneste antivirusprogram fra NAI til Mac er Virex, - McAfee er
> kun til PC...

Det var nu også NAI's hjemmeside jeg var inde på.

> Det lyder så til gengæld mere mystisk... Prøv evt. at slukke modem'et og
> så vente nogle minutter og tænd det så igen.

Har prøvet det. Det hjalp ikke

> Hm, så er du da en stor kylling.. ...

Hanekylling? :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-04 18:31

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Jo, da, "rigtige Macfolk klikker"

Tja... jeg har nu altid afholdt mig fra at klikke på den slags links...

> Nåh, konen har nu smidt den ud uden at aktivere .pif'en.

Hm, nogle af dem er desværre selveksekverende, uden at det kan ses i
forvejen, - bare det, de når til en inbox kan være nok...

> Der var nu heller ikke nogen filer åbne, men programmet var 'aktivt'
> (markeret i Dokken)

Hm, - det burde ikke kunne lade sig gøre, da macrovirus protection er
aktiveret pr. default i MS Office 2001 og nyere til Mac og MSO2000 til PC...

> Det var nu også NAI's hjemmeside jeg var inde på.

Problemet med nogle af de links er, at der kan være skjult yderligere en
usynlig link, der videresender adresseinfo, men jeg har aldrig været ude
for det på en Mac endnu da...

Har du seneste 'Security Update' til din version af X? - så burde det
ikke kunne lade sig gøre at der bliver aktiveret 'dog links'. Kun selve
hovedlinket vil så blive aktiveret.

> Har prøvet det. Det hjalp ikke

Prøv at tage strømmen fra samt div. net/computertilslutninger, så
modemet står uden noget. - Det vil normalt resette modem i løbet af ca.
en halv time.

> Hanekylling? :)

- Selvfølgelig, - hvad ellers..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 22:02

> Har du seneste 'Security Update' til din version af X? - så burde det
> ikke kunne lade sig gøre at der bliver aktiveret 'dog links'. Kun selve
> hovedlinket vil så blive aktiveret.

Ja.

> Prøv at tage strømmen fra samt div. net/computertilslutninger, så
> modemet står uden noget. - Det vil normalt resette modem i løbet af ca.
> en halv time.

OK, det prøver jeg, så får jeg også fred for telefonen så længe :)

> - Selvfølgelig, - hvad ellers..

Kylling uden Bamse ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-04 01:50

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> OK, det prøver jeg, så får jeg også fred for telefonen så længe :)

Øh... Hvilke telefoner har du tilkoblet? - Det ser ud for mig, som om du
har en regulær ISDN telefon? - men hvilke andre har du? - Kirk Delta,
Beocom 500 (fra før 98), Beocom 900, 1000, 1000L (m. indb. Beolink),
1200, 1500, Dana Mini? eller evt. en trådløs fra Orego, Dana, Kirk,
eller et eller andet mere eller mindre kendt mærke...I alle telefoner og
modems - inkl. ISDN, sidder der en bestemt chip, én for tlf. og én for
modem. Det er samme chip, og i bl.a. de nævnte telefoner er der en fejl
i denne chip, som normalt ikke betyder noget for alm. telefoni, men hvis
der tilkobles etmdem, kan det btyde noget, - især hvis desidder på samme
hovedstik og koblet sammen med en fordeler eller gennemgangsled.

Hvis der så samtidig er en eller anden form for hukommelse for flere
numre, så er der også en eller anden form for batteribackup, der kan
holde strømmen i kortere eller længere periode. Tag derfor alle
telefoner fra og lad dem være fra i mindst 2 timer. - gør det med én
telefon ad gangen, så kan man stadig komme i kontakt med dig... Jeg kan
ikke garantere, det hjælper, men det er da et forsøg værd. - Det er et
tip, jeg fik i telebutikken hernede på strøget...

> Kylling uden Bamse ?

- Det må da være en Bamseline så...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-04 21:11

> [...]
> ikke garantere, det hjælper, men det er da et forsøg værd. - Det er et
> tip, jeg fik i telebutikken hernede på strøget...

Tak for din redegørelse. Jeg tror ikke, det har noget med telefonerne at
gøre. Husk på, at det fungerede fint nok, indtil for ganske nylig.
Du har vist også tidligere givet en lang og venlig udredning om
telefoner, ikke? Har dog ikke googlet (nyt anerkendt ord for søgning
efter tården.

> - Det må da være en Bamseline så...

Så absolut "uden Bamseline" - bvadr for Bamseline!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-04 22:00

Mich. Ottosen wrote:

> Tak for din redegørelse. Jeg tror ikke, det har noget med telefonerne at
> gøre. Husk på, at det fungerede fint nok, indtil for ganske nylig.

Ja, det kan det godt have gjort. Men pludselig kan fejlen komme uden
varsel. - Fx. kan et 'dyk' med efterflg. stigning i signalstyrken
bevirke, at den bestemte chip får en 'fejlstrøm', der ødelægger den så
meget, at fejlen fremprovokeres.

> Du har vist også tidligere givet en lang og venlig udredning om
> telefoner, ikke? Har dog ikke googlet (nyt anerkendt ord for søgning
> efter tården.

Ja, - og jeg har desværre set det mange steder, hvor der bruges enten
alm. modem eller ISDN. - Det kører et stykke tid, - og pludselig kører
det bare ikke...

> Så absolut "uden Bamseline" - bvadr for Bamseline!

Den er måske for tøset til dig..?

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 07:25

> [...]

> Jeg glædede mig da over, at konen blev switcher (på sit arbejde) for
> mindre end en måned siden Meddelte hende, at hun bare skulle smide

Nok er din kone en gammel PC bruger, men derfor behøver hun da ikke
opføre sig som en PC! Hedder hun Meliassa? Hun har lige gjort hvad en
virus af det navn ville have gjort såfremt hun havde været en PC.

> Da jeg prøvede at åbne den der .pif, havde jeg et regne(ark)program (til
> Mac OS X ) fra MS åbent. Betyder det noget?

Er du osse gammel PC bruger? Eller er det i solidaritet du opfører dig
som en PC ved at forsøge at eksekvere virusen? (og oven i købet med et
af de få programmer der muligvis kan eksekvere den)

> P.S. mit ISDN modem er gået helt i selvsving, det kalder op i tide og -
> især - utide

det er formegenlig ikke .pif'en der får den til det.... ER du sikker
på at det ikke er din sociale indignitation der i al ubevidsthed
sidder og løfter røret i sympati med alverdens Windows brugere?

> P.P.S.: Er jeg bare en kylling, der overreagerer?

Nej da - fortsæt som hidtil, mens jeg funderer over om det er
uforskammet at sende dig en mail med en besked om at den er tjekket
for virus, og du derfor skal overføre n antal tusinde kroner til mit
kontonummer.

OBS. hvis din kone en anden gang skulle få lyst til at lege
outlookvirus, så bed hende om at forwarde til en der i det mindste kan
få glæde af det - eks den savnede renegat Donald Blangstrup.

<http://blangstrup.org/comments.php?id=A405_0_1_0_C>

vedgået windows _ER_ smart, og kunne have sparet både din kone og dig
en masse tid og musseklick ved at gøre hvad du fortæller i manuelt har
gjort. - tilmed på en langt mere effektiv måde, derved at ikke blot du
men alle i hendes adressebog helt automatsik ville have fået glæde af
..pif'en.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 18:01

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Nok er din kone en gammel PC bruger, men derfor behøver hun da ikke
> opføre sig som en PC! Hedder hun Meliassa? Hun har lige gjort hvad en
> virus af det navn ville have gjort såfremt hun havde været en PC.

1) hun er _ikke_ gammel
2) hun opfører sig ikke som en PC
3) hedder heller ikke Melissa eller Melita eller hvad du kunne find epå.
4) pif'en var et attachement, som hun ikke aktiverede. Det gjorde jeg
(på min maskine)

> Er du osse gammel PC bruger? Eller er det i solidaritet du opfører dig
> som en PC ved at forsøge at eksekvere virusen? (og oven i købet med et
> af de få programmer der muligvis kan eksekvere den)

1) forhenværende lyder pænere, Morten.
2) jeg opfører mig heller ikke som en PC, men erkender åbent, at jeg er
anarkistisk Macbruger.

> det er formegenlig ikke .pif'en der får den til det....

Men kunne du komme med et kvalificeret bud på, hvad det er?

> ER du sikker
> på at det ikke er din sociale indignitation der i al ubevidsthed
> sidder og løfter røret i sympati med alverdens Windows brugere?

Ja, jeg løfter ikke noget (hvis jeg kan undgå det). Modemmet blinker med
alle sine lamper og ringer op.

> [...]
> uforskammet at sende dig en mail med en besked om at den er tjekket
> for virus, og du derfor skal overføre n antal tusinde kroner til mit

Mail du bare, men du får en lang næse :)

> [...]
> outlookvirus, så bed hende om at forwarde til en der i det mindste kan
> få glæde af det - eks den savnede renegat Donald Blangstrup.

Han er en rigtig unswitcher :)

> [...]
> gjort. - tilmed på en langt mere effektiv måde, derved at ikke blot du
> men alle i hendes adressebog helt automatsik ville have fået glæde af

Windows er ikke smart i den skarpe forårssol.

Du undlod at komme med noget terminatorsnask, selvom jeg spurgte. Kan
jeg dermed udlede, at terminatoren ikke strækker til? Elller har du
bare ikke læst grundigt nok i top man?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 19:39

> 1) hun er _ikke_ gammel

korrktur: erstat "gammel" med "forhenværende"

> 2) hun opfører sig ikke som en PC

hun forwarder sgida virus til en fra sin adressebog - lige som en PC...

> 3) hedder heller ikke Melissa eller Melita eller hvad du kunne find epå.

Jeg må jo gætte mig frem når du ikke vil ud med det.

> 4) pif'en var et attachement, som hun ikke aktiverede. Det gjorde jeg
> (på min maskine)

jep du opfører dig jo osse som en PC, ennda én pre XP SR1 uden Norton
anivirus.

> 1) forhenværende lyder pænere, Morten.

Her tror jeg nu at "gammel" er mere passende eller har jeg en direkte
linie til vor herre? (eller er det kanske hans ex engel)

> 2) jeg opfører mig heller ikke som en PC, men erkender åbent, at jeg er
> anarkistisk Macbruger.

meget... for meget

> Men kunne du komme med et kvalificeret bud på, hvad det er?

ikke umidelbart... jeg har jo tidligere stillet en kvalificeret
diagnose i samarbejde med den lokale lægebrevkasse. Er det ikke snart
blevt varmt nok til at du kan holde en dejlig aften på terassen ud?.
Husk at gøre det inden solen bliver for skarp... du har jo en TFT.

> Ja, jeg løfter ikke noget (hvis jeg kan undgå det). Modemmet blinker med
> alle sine lamper og ringer op.

du har et eller andet kørende der vil ud på nettet.

> Mail du bare, men du får en lang næse :)

øv... hvorfor gør du som beskrevet når du får mail fra fremmede, men
ikke fra mig?

> Han er en rigtig unswitcher :)

hans skal ha' virus skal han!

> [...]

> Du undlod at komme med noget terminatorsnask, selvom jeg spurgte. Kan
> jeg dermed udlede, at terminatoren ikke strækker til? Elller har du

hør hov her gjorde jeg mig overordenlig umage for at gøre mig selv
morsom på din, din kones og Davids bekostning - er det den tak jeg får
for mit arbejde med at højne moralen? - og klokken var vist ik' mere
end <uff>7</uff> det /må/ da give mig lidt goodwill! ...snøft

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 22:02

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> korrktur: erstat "gammel" med "forhenværende"

"Korrektur", Morten, det hedder skam korrektur

> Jeg må jo gætte mig frem når du ikke vil ud med det.

Ja, gær du bare videre .

> jep du opfører dig jo osse som en PC, ennda én pre XP SR1 uden Norton
> anivirus.

Jeg er blevet kaldt mange ufordelagtige ting i min tid, men aldrig har
jeg fået så svære skældsord kastet efter mig. Skam dig, Morten. Hvis du
kan.

> Her tror jeg nu at "gammel" er mere passende

Snothvalp. Ældre kan vel gøre det?

> eller har jeg en direkte
> linie til vor herre? (eller er det kanske hans ex engel)

Næh, det da vist længe siden, at Gud (aka Martin Edlich) holdt op med at
læse med her?

> meget... for meget

Anarkisme er nu ret sjovt. Nok noget sjovere end møderne i Radikal
Ungdom?

> [...]
> blevt varmt nok til at du kan holde en dejlig aften på terassen ud?.
> Husk at gøre det inden solen bliver for skarp... du har jo en TFT.

Overvejer kraftigt at åbne min egen klinik eller praksis her på adressen
(se mit svar til Ebbesen)

> du har et eller andet kørende der vil ud på nettet.

Jo, ja, det er vel en 'skarp iagttagelse' ? Men kunne du også sige lidt
om, hvad det måtte være? (Havde selv lidt mistanek til FileBuddy og den
er nu smidt ud)

> hans skal ha' virus skal han!

Vil du stå for videreformidligen? Jeg har ikke Davids emailadresse :)

> [...]
> for mit arbejde med at højne moralen? - og klokken var vist ik' mere
> end <uff>7</uff> det /må/ da give mig lidt goodwill! ...snøft

Jamen, du var da også morsom, Morten. Højne moralen? Tror du virkelig,
at mine initialer står for Moralsk Oprustning (der var en lang årrække,
hvor jeg slet ikke kunne holde ud at se mine initialer på prent)
Det med klokken 7 giver en smule goodwill, men det forklarer vist også
en del. Blandt andet, at du for anden gang slet ikke kommer ind på noget
med en løsning via Terminalen

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-03-04 13:08

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> <http://blangstrup.org/comments.php?id=A405_0_1_0_C>

Sådan lidt OT i en OT tråd, så ser jeg at der på ovenstående side er
en der skriver, at man kan bruge et alm. Radeon 9800XT kort i en Mac,
uden at det skal flahses...

Er der nogen der kan bekræfte dette, for det lyder lige umiddelbart
lidt usandsynligt, men det ville da være dejligt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 11-03-04 16:22

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]

> Er der nogen der kan bekræfte dette, for det lyder lige umiddelbart
> lidt usandsynligt, men det ville da være dejligt.

det kan man ikke... man kan flasher et 9800PRO (og sikkert osse XT),
hvis man "lige" lodder flasrommen af og erstatter denmed en der er
dobbelt så stor

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-03-04 18:12

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det kan man ikke... man kan flasher et 9800PRO (og sikkert osse XT),
> hvis man "lige" lodder flasrommen af og erstatter denmed en der er
> dobbelt så stor

Øv... men det regnede jeg heller ikke med. Det kunne ellers være sjovt
med et Radeon 9800 kort i G4'eren

Apple's kan man jo ikke købe løst og ATI's kan vist kun bruges i
G5'ere. Og så er der lige prisen, som er afsindig høj på Mac-kortene.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 11-03-04 18:57

> [...]

> Apple's kan man jo ikke købe løst og ATI's kan vist kun bruges i
> G5'ere. Og så er der lige prisen, som er afsindig høj på Mac-kortene.

ATI's er "kun" 4x AGP og kan bruges i såvel g4 og g5. Apples er
8xAGP/ProPRO og kan kun bruges på G5. men det er stadig dyrt. Skal jeg
finde et url, der beskriver fremgangsmåden? du ku jo købe et, erstatte
64kb rommen med en 128kb via din loddeklode og melde tilbage og det er
tilrådeligt Er det det skal jeg nok købe ét til og lade dig
gentage forsøget... (for mig)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-03-04 21:13

> [...]

> 64kb rommen med en 128kb via din loddeklode og melde tilbage og det er
> tilrådeligt Er det det skal jeg nok købe ét til og lade dig

Jeg tror jeg dropper det

Jeg mener at jeg har læst, at ATI vil lave en hurtigere (XT?) udgave
som kun kan køre på G5.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 12-03-04 02:52

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg mener at jeg har læst, at ATI vil lave en hurtigere (XT?) udgave
> som kun kan køre på G5.

det viser sig ikke at være en XT men en 256MB udgave af Apples OEM
9800PRO kort med ADC+DVI istedet for VGA+DVI+s-video.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-03-04 22:50

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det viser sig ikke at være en XT men en 256MB udgave af Apples OEM
> 9800PRO kort med ADC+DVI istedet for VGA+DVI+s-video.

OK. Der er efterhånden også ved at være 256 MB RAM på mange alm.
grafikkort til PC.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 14-03-04 00:13

On 2004-03-13 22:50:16 +0100, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> said:

> OK. Der er efterhånden også ved at være 256 MB RAM på mange alm.
> grafikkort til PC.

Jeps...

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).