En verden af routers og switches (igen ...~
Fra : Martin Petersen

Dato : 08-03-04 08:40

Jeg får bredbånd (type: DHCP) hos TDC her om et par uger. Min
hoved-computer er en iBook, og hvis der kun var den, kunne jeg bare
plugge ethernetledningen fra "ADSL-modemet" i iBooken, og det ville
køre.
MEN jeg har også en gammel 8500'er der skal kunne tilsluttes
iBooken. (Ikke nødvendigvis internettet). Derfor vil jeg have en
router/switch/hub, og jeg har været "inde i" Apple Store/Danmark og
kigge. Der er to muligheder:
---------------------------
1.
Belkin
8-port Ethernet switch
Ideal for dial-up Internet connections, these Switches provide the
backbone for sharing e-mail, printers, files,
multiplayer games, and hard drives. One computer connects to the modem
and the Switch, to become the Internet access point for all your
connected computers. Using Internet Connection Sharing Software, you can
now share your dial-up Internet access with up to seven additional
computersfour for the 5-Port Network Switch. Expanding your network is
easy-simply add more Switches through the featured uplink port.
Advantages :
- Minimizes desktop clutter and add an innovative vertical
design as you simplify the logistics of connecting multiple PCs.
- Apple Rendezvous compatible for simplified networking.
System requirements: Any computer with an Ethernet port
------------------
Den koster 400,-

Men der er også denne:

-------------
2.
Belkin 4-port cable/ADSL gateway router.
The Belkin 4-Port Cable/DSL Gateway Router (the Router) lets you
easily share your cable or DSL modem's connection to the Internet with
all your connected computers. Along with the convenience of networking,
you'll enjoy the advantages of broadband Internet access without the
expense of additional service connections and extra modems. The Router
provides top-level security to your network with a NAT firewall that
locks out would-be hackers, and you'll also be able to restrict access
on any or all of the computers on the network. Using VPN (Virtual
Private Networking), the Router can be configured to allow remote access
to the network by authorized users.

Advantages
- Shares your single,
broadband Internet account with up to 4 computers
- Offers accelerated
multiplayer gaming
- Supports PPTP, PPPoE, IPSec pass through protocols
and DHCP (client and server)
- Uses the built-in switch to share files and peripherals
- Provides dedicated bandwidth to each computer in your
network, enabling errorfree data transmission
- Protects your computer and network against unauthorized access with
NAT firewall
- Logs attempted intrusions into your network
- Lets you access your network from remote locations with VPN
- Adds more computers to your networkthrough the uplink port
- Works with Macs and PCs
- Also supports computers running Linux or Unix OS
- Configures easily via your web browser or Easy Install Wizard
- Apple Rendezvous compatible for simplified networking
System requirements: Any computer with an Ethernet port ...
-----------------------
- til 600,-

Jeg kan helt ærligt ikke overskue om det er nødvendigt med "4-port
cable/ADSL gateway routeren" (der selvfølgelig har flere funktioner)
eller om jeg kan nøjes med "8 port Ethernet switch" ?

Kan I?

v.h
Martin

Fra : (Per Røn

Dato : 08-03-04 08:52

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Jeg kan helt ærligt ikke overskue om det er nødvendigt med "4-port
> cable/ADSL gateway routeren" (der selvfølgelig har flere funktioner)
> eller om jeg kan nøjes med "8 port Ethernet switch" ?

Du har brug for en router ud til internettet, så du kan dele den
IP-adresse du har derude med flere maskiner, som så internt har
forskellige IP-adresser [på intranettet, dvs dit lokale netværk].

Det er i den forbindelse praktisk med en indbygget dhcp-server i
routeren.

Du har derudover brug for en switch eller hub. Switchen er bedst, og er
i dag ganske prisbillig.

Og så kan du overveje om du har brug for et trådløst netværk.

I øvrigt leveres der i dag routere med ikke alene indbyggede
dhcp-server, men også med indbygget switch. Sågar trådløst. Stationære
maskiner skal du dog nok regne med skal være forbundet fast.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 08-03-04 19:54

> [...]

> iBooken. (Ikke nødvendigvis internettet). Derfor vil jeg have en
> router/switch/hub, og jeg har været "inde i" Apple Store/Danmark og
[klip]

Hej Martin

Jeg har lige fået bredbånd og skulle som dig have flere computere på
samtidig(en PowerBook G4, en 7500/G3/350MhZ og en Wintel).

For at få alle på nettet samtidig har jeg købt en D-Link DI-604 Router
med indbygget DHCP server, 4 port switch og firewall. Jeg købte min i
Computer City for 399,- kr. (man kan spare 30-40 kr. ved at købe online,
til gengæld kan man ikke gå ned og skrige ad en rigtig levende person
hvis der er problemer )

Carsten