Startup disk
Fra : otn

Dato : 07-03-04 16:32

Jeg har sat en ny harddisk i min puter - med b.la en frisk 9.2.2. OSX
kan dog ikke se systemet - så den figurerer ikke som en mulig startup
disk - hvorfor og hvordan?

TIA

otn

Fra : Tom

Dato : 07-03-04 16:52

prøv et par ting..
Genstart og hold alternativ knappen nede.. Kan du se disken kan du starte
fra den..
Prøv at gå ( I X ) kontrolpaneler vælg start disk.. Er den der kan du starte
fra den..
Prøv at gå I disk førstehjælp eller hvad det nu hedder tjek dine diske og se
om den dukker op.. gør den det, er den klar til at bruge..
Tom

Fra : otn

Dato : 07-03-04 21:19

Hej Tom
Den figurerer på desktoppen og jeg kan sagtens få adgang til de data der
på disken. Den ses dog ikke i startup disk og heller ikke i disk
utility. På min "gamle" mac starter den op uden problemer.

MVH

otn

Fra : otn

Dato : 07-03-04 21:27

Den ses i disk utility - men dog ikke i startup disk ;0)

Fra : Steen Larsen

Dato : 07-03-04 23:22

otn wrote:
> [...]

Hvis du kan starte i Mac OS 9 fra en anden disk kan du konstatere om det
kan være fordi der ikke er OS 9 driver på disken ved at du ikke kan se den.
Hvis du kan se den kan det være fordi systemmappen på disken ikke er
velsignet - det vil sige at den ikke er registreret som systemmappe. Jeg
har nogle gange set at det har været nødvendigt at starte op fra en CD
og åbne systemmappen på en harddisk for at den blev velsignet. Den skal
have systemmappe symbol på mappen for at være OK.

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-03-04 00:02

In dk.edb.mac, steen.remove@this.lykking.dk wrote:

> [...]
> og åbne systemmappen på en harddisk for at den blev velsignet. Den skal
> have systemmappe symbol på mappen for at være OK.

Det skulle også kunne lade sig gøre fra terminalen med bless. F.eks
(skal skrives på een linie):

bless -folder9 "/Sti/til/din/OS922/Systemmappe"
-bootBlockFile "/usr/share/misc/bootblockdata"

Læs mere om bless ved at skrive:

   man bless

i Terminal.app

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: I'm not sure. Try calling the Internet's head office
   -- it's in the book.

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 11:55

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Hvis du kan starte i Mac OS 9 fra en anden disk kan du konstatere om det
> kan være fordi der ikke er OS 9 driver på disken ved at du ikke kan se den.

han kan vist godt boote fra disken når den sidder i den anden maskine
- ergo må der være OS9 driver på disken.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : otn

Dato : 10-03-04 18:26

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> han kan vist godt boote fra disken når den sidder i den anden maskine
> - ergo må der være OS9 driver på disken.

Ja - den kører fint i min gamle G3. Jeg har prøvet at boote up fra en
9.2.1 cd - det gik fint. Der kunne jeg faktisk se den interne hd. som en
start up mulighed. Men når jeg valgte den - startede Pantheren op. MIn
mask. er en G4 agp, sawtooth.

MVH

otn

Fra : Thomas Hansen

Dato : 08-03-04 02:26

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> Den ses i disk utility - men dog ikke i startup disk ;0)
Hvilken mac-model er der tale om?
På de ældre G3'ere skal OSX placeres på en partition, der ligger på de
første 8 GB af startdisken.

/Thomas
--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 11:53

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> Den figurerer på desktoppen og jeg kan sagtens få adgang til de data der
> på disken. Den ses dog ikke i startup disk og heller ikke i disk
> utility. På min "gamle" mac starter den op uden problemer.

1) kan din mac overhovedet boote OS9?
2) læs "man bless"
3) kan den OS9 du har installeret boote netop din maskine? (hvlke
maskiner drejer det sig om?)