iMac DV - OS X og firmwareopdatering
Fra : Jens

Dato : 06-03-04 07:10

Jeg sidder med en nevøs døde iMac - men har ikke endnu helt opgivet
genoplivning.

Maskinen ville ikke starte - gav opstartslyd men kom ingen vegne.

En anden disk skulle løse problemet, og gjorde det kortvarigt, indtil
den bootede på en OS X-partition. Nu er der kun kortvarigt liv i dyret -
grønt lys i startknappen i 2-3 sekunder - derefter selvsluk.

Kan det være en manglende opdatering af firmware inden den blev
eksponeret for OS X? Kan den reddes? Og hvordan?

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Kim Larsen

Dato : 07-03-04 08:47

spam@finds.dk (Jens) wrote:

> [...]
>
>Kan det være en manglende opdatering af firmware inden den blev
>eksponeret for OS X? Kan den reddes? Og hvordan?

Jeg lavede engang samme nummer. Jeg skulle installere OS X på en iMac,
og første gang den bootede, totalt død ligesom din. Nogle gange
startede den op, og man kunne høre harddisken arbejde, men intet
output til skærmen. Andre gange slukkede den efter 2-3 sekunder. Ved
at søge på nettet, viste det sig, at den skulle firmware opdateres for
at kunne køre OS X, og at den eneste løsning var et nyt logic board.
Dette ville jeg dog ikke umiddelbart acceptere. Så jeg pillede
harddisken ud, og satte den over i en B/W G3, som kørte OS X.
Herefter downloadede jeg firmwareopdateringen, og kørte den.
Derefter skal man jo som bekendt boote og holde "programmers knap"
inde. Dette gjorde jeg ikke på G3'eren, men flyttede harddisken over i
iMac'en, og voila, firmwaren blev korrekt opdateret, og der var igen
liv i dyret.

Alt er på eget ansvar.

Kim Larsen

Fra : Jens

Dato : 07-03-04 10:30

Kim Larsen <kimlarsen@mail.dk> wrote:

> Så jeg pillede
> harddisken ud, og satte den over i en B/W G3, som kørte OS X.
> Herefter downloadede jeg firmwareopdateringen,

Så langt er jeg med

> og kørte den.

Hvordan kørte du opdateringen på iMac'en? Den vil jo ikke starte.

> [...]
> inde. Dette gjorde jeg ikke på G3'eren, men flyttede harddisken over i
> iMac'en, og voila, firmwaren blev korrekt opdateret, og der var igen

Jeg gennemskuer ikke helt, hvordan iMac'en "ser" firmwareopdateringen
ved opstart

> Alt er på eget ansvar.

OK - tak for input

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-03-04 07:40

spam@finds.dk (Jens) wrote:

> [...]
>
>Hvordan kørte du opdateringen på iMac'en? Den vil jo ikke starte.

>Jeg gennemskuer ikke helt, hvordan iMac'en "ser" firmwareopdateringen

Opdateringen er et program, som jeg kørte på G3'eren, herefter skal
maskinen resettets og man skal holde en knap inde. Jeg slukkede i
stedet G3'eren og satte harddisken over i iMacen. Tændte denne mens
jeg holdte "programmers knap" inde.

Kim

Fra : Ben Knudsen

Dato : 09-03-04 12:27

Jeg har haft samme ballade med en imac og benyttede vedlagte fix til at få
liv i den. Det virkede for mig.. Ben
---

Fix for CRT iMac video failure

In late January, we first noted a video display failure problem with CRT
iMac s - revisions A through D - where after starting up the system, it
powers down immediately after a few seconds, without lighting the screen.
The LED is observed to go from orange to green, and immediately shut down.
Several users have reported this behavior since.

Later we posted a process for gutting the CRT iMac and placing its
components inside a standard Wintel case in order to restore video
capabilities.

We've since also determined that this problem can likely be attributed to
not applying the proper firmware update be for e installing Mac OS X
10.2.x.

Now Bill Tesh says he has discovered a method for reviving the defunct
iMac s without exchanging analog boards or other parts:
Open up the broken iMac and remove it's hard drive. Place this hard drive
in another iMac or in an external hard drive case (firewire or USB). Back
up that hard drive if necessary.
For mat the hard drive and install Mac OS 9.1 (firmware updater says it
needs 9.1, 9.2.x might work too but I have not tried).
Download the latest iMac firmware updater and put it in the startup folder
of that freshly installed OS9.1
Put the hard drive back into the "dead" iMac .
Get the RAM from the working iMac you used to install Mac OS 9.1, and put
it in the "dead" iMac . (you can also use RAM from G4's with PC100 memory)

The RAM swap will all of a sudden let the "dead" iMac boot through. Why I
do not know, maybe iMac s initialize things when they see a different RAM
configuration or maybe PRAM settings are actually stored on RAM DIMMs in
iMac s?)
After the "dead" iMac s hard drive has stopped loading stuff, press the
power button on the front site of the iMac , it will go sleep.
Press the space bar on the keyboard, the iMac wakes giving you an image on
the screen!
Apply the proper firmware update
After firmware update and a new restart, you have an ex-"dead" iMac

Tesh adds "If for some reason you have a problem with the update and the
iMac again refuses to boot, put the RAM back in the working (i)Mac, start
that one up and shut it down again, and do the RAM swap trick again, try
different RAM slots or configurations to make the iMac boot. I was able to
reproduce the RAM swap trick a few times until I finally did the firmware
update correctly (I finally waited long enough for the firmware to update
-- it takes a while)."