You need to restart your computer
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-03-04 15:58

Da jeg mødte Jesper Juellund kort tid efter erhvervelsen af min PB G4 i
efteråret, var han rystet over, at jeg lukkede systemet ned efter brug.
Nu har jeg lært, at det eneste man lukker ned, er låget.
Imidlertid har jeg et par gange i den sidste uges tid oplevet at komme
hjem til en computer, hvor skærmen siger: You need to restart your
computer" - på 4-5 sprog. Uden yderligere forklaring.
Hvad kan årsagen være til det? (Jeg bruger Panther).

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 05-03-04 16:54

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> computer" - på 4-5 sprog. Uden yderligere forklaring.
> Hvad kan årsagen være til det? (Jeg bruger Panther).

Kernel Panic.......der er noget, Pantheren ikke kan li´?
M.
(hiver du USB-dimser ud af stikkene, inden du lukker, eller gør du andre
ting, der ikke direkte er relateret til maskinen?)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-03-04 16:59

> [...]

> computer" - på 4-5 sprog. Uden yderligere forklaring.
> Hvad kan årsagen være til det? (Jeg bruger Panther).

Maskinen har haft en kernel panic, men årsagen er svær at gætte. Har
du installeret noget for nyligt, nærmere betegnet software som
installere kernel extensions?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-03-04 21:21

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Maskinen har haft en kernel panic, men årsagen er svær at gætte. Har
> du installeret noget for nyligt, nærmere betegnet software som
> installere kernel extensions?

Jeg har set nogle tilfælde for nylig på OS X 10.3.2 hvor filhierarkiet
var defelt, så der ikke kunne skrives til system.log. Når en bruger
havde kørt Systemopdatering, så panikkede maskinen efter genstart. Det
blev klaret med en fsck -y. (Andre kan selvfølgelig starte fra
installations-cd'en og reparere disken med Disk Utility

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-03-04 17:39

> [...]

> computer" - på 4-5 sprog. Uden yderligere forklaring.
> Hvad kan årsagen være til det? (Jeg bruger Panther).

Jeg har fx. et USB-modem til min iBook (osse Panther), og iBooken kan
ikke lide at "blive lagt til at sove" mens USB-modem'et er plugget i.
Når jeg så, efter opvågnen, fx. vil connecte til nettet, kommer den
samme nedtrykkende besked.
Så jeg vil sige: Lav en test af tilsluttede enheder som det første.
v.h
martin

Fra : Morten

Dato : 05-03-04 17:47

> [...]
> computer" - på 4-5 sprog. Uden yderligere forklaring.
> Hvad kan årsagen være til det? (Jeg bruger Panther).

kernepanik - sikkert nog USB snask der er grunden til det.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-03-04 08:57

Ove Steen Smidt skrev:

> Da jeg mødte Jesper Juellund kort tid efter erhvervelsen af min PB G4 i
> efteråret, var han rystet over, at jeg lukkede systemet ned efter brug.

Hæhæ, det er måske så meget sagt.

> Nu har jeg lært, at det eneste man lukker ned, er låget.

Nemlig.

> [...]
> hjem til en computer, hvor skærmen siger: You need to restart your
> computer" - på 4-5 sprog. Uden yderligere forklaring. Hvad kan årsagen

Jeg havde i en periode samme problem, og det viste sig at være
Airport-kortet, der ikke sad helt fast.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-03-04 09:11

> [...]

> computer" - på 4-5 sprog. Uden yderligere forklaring.
> Hvad kan årsagen være til det? (Jeg bruger Panther).

Til de forskellige svar kan jeg kun sige, at jeg da undertiden trækker
USB-stik ud og sætter andre i, mens maskinen kører. Det skulle man vel
nok kunne gøre?.

jeg ved ikke, hvad kernel er.

Men da maskinen ikke giver andre beskeder, fformoder jeg, at problemet
neutraliseres ved genstart.

Siden jeg gik til PB G4 og OS X, har jeg ikke kørt nogen programmer til
diagnose, defragmentering og reparation. Tidligere hørte kørsel med
Norton Utilities til den faste rutine. Jeg må tilstå, at jeg ikke ejer
en opdateret Norton. Jeg er i tvivl om, hvad rimelig sund skik og brug
bør være i vore dage.

Venlig hilsen

Ove Stteen Smidt

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-03-04 09:37

> [...]

> Til de forskellige svar kan jeg kun sige, at jeg da undertiden trækker
> USB-stik ud og sætter andre i, mens maskinen kører. Det skulle man vel

Bestemt. Jeg tror man skal være mere på vagt omkring USB og vågeblus.
Men måske er det bare min erfaring ...

> jeg ved ikke, hvad kernel er.
>
> Men da maskinen ikke giver andre beskeder, fformoder jeg, at problemet
> neutraliseres ved genstart.

Det gør det vel på sin vis. Men det kan jo dukke op igen; derfor kan det
være rart at finde ud af hvad der helt præcist er årsagen.

> [...]
> Norton Utilities til den faste rutine. Jeg må tilstå, at jeg ikke ejer
> en opdateret Norton. Jeg er i tvivl om, hvad rimelig sund skik og brug

Jeg har set mange skrive at Norton Utilities og MacOS X IKKE har det så
godt sammen. Jeg bruger ingenting. Tror faktisk at maskinen selv kører
en diskkontrol ved genstart. Øh, gør den ikke? Så jeg nøjes bare en gang
imellem at "reparere tilladelse" med programmet "diskværktøj" (disk
utility)

v.h
Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-03-04 11:27

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> en diskkontrol ved genstart. Øh, gør den ikke? Så jeg nøjes bare en gang
> imellem at "reparere tilladelse" med programmet "diskværktøj" (disk

Selv kører jeg MacJanitor jævnligt, da jeg ikke normalt har Mac'en aktiv
om natten. Og så "reparer disktilladelser" med diskværktøj af og til .

Jeg har også hørt at der køres en diskkontrol ved genstart, men jeg kan
ikke huske hvor jeg så det. til gengæld er der her en opskrift på hvad
nogen mener man bør gøre:
<http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/11/21/maintenance.html>

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-03-04 17:43

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har også hørt at der køres en diskkontrol ved genstart, men jeg kan
> ikke huske hvor jeg så det. til gengæld er der her en opskrift på hvad

Nu kan det undtagelesvis nytte at kigge i Mac-hjælp. Det viser sig, at
der også i OS X eksisterer et Diskværktøj, der kan det samme som
gammeldags Diskværktøj og Diskførstehjælp. Test og reparation er
tilsyneladende kun tilgængelig ved start fra installations-CD. Der står
i forklaringen ganske beskedent, at hvis værktøjet ikke kan reparere
fejlen, kan man forsøge med andet diskværktøj. Til gengæld kan man
reparere disktilladelser, hvor det viste sig, at jeg havde en mængde
fejl.
Nu skal jeg ved lejlighed finde CD-en frem og prøve. Men det bringer os
ikke nærmere svar på spørgsmålet om, hvorvidt det stadig - til OS X - er
relevant at investere i et værktøj som Norton til hverdagens hygiejne og
nødsittuationer.
Og defragmentering - er det en forældet problemstilling?

venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Karl Antz

Dato : 06-03-04 19:04

> [...]

> ikke nærmere svar på spørgsmålet om, hvorvidt det stadig - til OS X - er
> relevant at investere i et værktøj som Norton til hverdagens hygiejne og

Eneste diskværktøj jeg har brugt i lang tid, udover Disk Utility, er
DiskWarrior - den er til gengæld fremragende. I modsætning til de andre
diskværktøjer reparerer den ikke på en syg diskfortegnelse men
konstruerer en helt ny en på basis af de ting der faktisk ligger på
harddisken.

Derimod er der med jævne mellemrum alvorlige problemer med Norton - så
den ville jeg ikke røre.

> Og defragmentering - er det en forældet problemstilling?

Ikke noget stort problem under OS X - og jeg har endnu ikke
ddefragmenteret mine OS X-diske.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-03-04 10:37

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> den ville jeg ikke røre.

> Ikke noget stort problem under OS X - og jeg har endnu ikke

Opsamling:

Hvis man lvil eve trygt med sin Mac af i dag, bør man - ud over Apples
Disk Utility - råde over et større program, hvor Disk Warrior anbefales,
mens der advares mod Norton.
Og dette program bør man vel - som tilforn - have liggende tæt ved sin
arbejdsplads til nødsituationer. Man bør lade det køre en tur, hvis man
føler sig usikker på maskinens tilstand (som ved udgangspunktet for
denne tråd), og man bør rutinemæssigt køre det igennem med jævne
mellemrum (hver anden eller ca. sådan).

Er det noget, vi kan blive enige om?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 07-03-04 17:42

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Derimod er der med jævne mellemrum alvorlige problemer med Norton - så
> den ville jeg ikke røre.

Norton er ok hvis man undlader at installere den på sin disk, boot
fra CD og kør disc doctor derfra. Ofte er man dog lige så godt
hjulpet med fsck. evt med discwarrior som suplement.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-03-04 18:13

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Norton er ok hvis man undlader at installere den på sin disk, boot
> fra CD og kør disc doctor derfra. Ofte er man dog lige så godt
> hjulpet med fsck. evt med discwarrior som suplement.

Den primære idé med Norton er jo også, at man booter fra den for at
teste og reparere den passive harddisk. Den løbende overvågning, som den
installerede version kan udøve, har jeg aldrig fundet særligt relevant.
Man kan vel nøjes med at installere enkelte nyttige funktioner som
UnErase.

Hvad er fsck.?

Jeg har intet praktisk kendskab til DiskWarrior. "Nøjes med" får det til
at lyde, som om den ikke har så mange funktioner som Norton.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 07-03-04 19:39

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Man kan vel nøjes med at installere enkelte nyttige funktioner som
> UnErase.

jeg vil anbefale at installere _intet_

> Hvad er fsck.?

fsck - filesystem consistency check and interactive repair

med andre ord, et program svarende til Diskværtøj/diskutil
(komandoliniversionen), der dog ikke behøver at have alskens libraries
og frameworks indlæst, og dermed kan køre fra en ramdisk hvor stort
set kun mach kernen er indlæst.

prøv at boote i singleuser mode...

Fra : Karl Antz

Dato : 07-03-04 19:48

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har intet praktisk kendskab til DiskWarrior. "Nøjes med" får det til
> at lyde, som om den ikke har så mange funktioner som Norton.

DiskWarrior kan kun én ting - men den til ug: den konstruerer en
fuldstændig ny og ren diskfortegnelse på basis af de oplysninger som den
finder på harddisken.

Norton og de andre programmer derimod reparerer på den eksisterende
diskfortegnelse - og en repareret diskfortegnelse vil aldrig fungere så
godt som en fuldstændig ren.

I det værste tilfælde jeg selv har oplevet tog det DiskWarrior noget nær
9 timer på en harddisk som techtool havde opgivet - men derefter kørte
den perfekt igen.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten

Dato : 07-03-04 17:40

> [...]

> gammeldags Diskværktøj og Diskførstehjælp. Test og reparation er
> tilsyneladende kun tilgængelig ved start fra installations-CD.

Det er ikke nødvendigt at boote fra CD'en for at reparere sin bootdisk.
Man skal bare boote i "singleuser mode" (ævle+S) og skrive
"/sbin/fsck -y" eller "/sbin/fsck -yf" såfremt man anvender et
journaliseret filsystem på sin bootdisk.

skriv "exit" når du er færdig, så vil systemstarter sørge for at
boote masinen p almindeligvis i GUI.

Fra : Morten

Dato : 06-03-04 16:22

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Det gør det vel på sin vis. Men det kan jo dukke op igen; derfor kan det
> være rart at finde ud af hvad der helt præcist er årsagen.

du har pillet en usb dims af mens den sov, pil den af inden du vugger
den i søvn.

Fra : Christian Bech

Dato : 06-03-04 23:02

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Tror faktisk at maskinen selv kører
> en diskkontrol ved genstart. Øh, gør den ikke?

Det påstår den i hvert fald under Diskværktøj i min oldnordiske 10.2.8.

--
Christian

Fra : Karl Antz

Dato : 06-03-04 10:04

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> jeg ved ikke, hvad kernel er.

kernel er selve kernen i systemet der bl.a. sørger for kommunikationen
mellem 'puteren og tilsluttede enheder. Og egtl er den ekstremt
velgarderet - alle kald på eksternt tilbehør skal gå igennem den netop
for at forhindre at et løbsk program river hele maskinen med ned.

Men hvis der går noget galt her får du netop så'n en "kaptajn panik" -
colonel panic, som den efterhånden er kommet til at hedde ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-03-04 10:08

> [...]

> Til de forskellige svar kan jeg kun sige, at jeg da undertiden trækker
> USB-stik ud og sætter andre i, mens maskinen kører. Det skulle man vel

Jo, ingen problemer, men du husker vel hver gang, at få USB dimserne
smidt i papirkurv, INDEN du trækker dem ud, ikke?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-03-04 10:37

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jo, ingen problemer, men du husker vel hver gang, at få USB dimserne
> smidt i papirkurv, INDEN du trækker dem ud, ikke?

Jo, hvis det drejer sig om en disk. men det drejer sig nu fortrinsvis om
scanner, printer, midi mm., fordi jeg skal have taget mig sammen til at
få en hub, der giver mig flere faste pladser.

Venlig hilsen

Ove Steen