Fornuftig/billig trådløs router - hvilken?
Fra : Michael Petersen

Dato : 05-03-04 11:12

Kan jeg få et par hurtige bud på en trådløs netværksbase som er
billigere end airportbasen og som er nem er konfigurere. Det behøves kun
at være en 802.11b-ting og så skal det vel gerne være 128 bit
kryptering. Jeg skal desuden have en stationær sat i den med kabel - så
både til tråd og uden tråd.

(Jeg går ud fra at de alle kan snakke med et 802.11b-airport kort eller
hvad?)

PFT.

Mvh, Michael

Fra : Michael Petersen

Dato : 05-03-04 13:00

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> både til tråd og uden tråd.
>
> (Jeg går ud fra at de alle kan snakke med et 802.11b-airport kort eller

Jeg har sporet mig ind på 3 stykker og jeg kan se at jeg kan lige så
godt få 54mbps understøttelse med for det koster nærmest ingenting
ekstra.

En Linksys (WRT54G) til 666,-
En OvisLink (WL-5404AR) til 610,-
En SMC (SMC2804WBR) til 649,-

De ser forholdvis ens ud på papiret, men de to sidstnævnte står som
Mac-OS kompatible, mens Linksys'en kun står som win-komp. TIl gengæld
kender jeg ikke de to andre mærker og jeg har synes da at jeg før har
haft en router der sagtens kunne konfigureres selvom den ikke var
'mac-kompatibel'.

Nå, hvad skal jeg vælge?

Mvh, Michael

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 05-03-04 13:18

Michael Petersen wrote:

[snip]
> [...]
> kender jeg ikke de to andre mærker og jeg har synes da at jeg før har
> haft en router der sagtens kunne konfigureres selvom den ikke var

Jeg kender ikke de andre, men har selv Linksys'en. Den er fuldt ud
kompatibel med Mac OSX og kører uden problemer med 54mbit. Det er jo i
øvrigt standarder vi taler om her, så med mindre fabrikanten snyder,
burde alle accespoints med standarden IEEE 802.11b virke.

Jeg kender i øvrigt ikke de to andre mærker, men Linksys er jo et
Cisco-firma.

Hvis jeg skulle vælge igen, ville jeg vælge samme model igen.

--Martin

Fra : Michael Petersen

Dato : 05-03-04 13:22

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> [...]
> Cisco-firma.
>
> Hvis jeg skulle vælge igen, ville jeg vælge samme model igen.

Hvordan konfigurerer du den - er det via din browser? Og er det enkelt
nok?

/Michael

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 05-03-04 14:03

Michael Petersen wrote:

[snip]

> Hvordan konfigurerer du den - er det via din browser? Og er det enkelt
> nok?
>
> /Michael

Ja, det er let nok. Det foregår via et web-interface (gennem browseren).
Kompleksiteten stiger selvfølgelig en hel del når man skal til at slå
sikkerhedsforanstaltningerne til, men der drejer det sig måske mere om
kendskab til de forskellige begreber end om brugervenligheden.

Da jeg pakkede routeren ud, satte jeg strøm til. Forbandt den til min
bærbare Powerbook via et ethernet-stik. Så gik jeg ind på routeren
ip-adresse (standard-adresse), lavede et par indtastninger og så kunne
jeg opnå trådløs kontakt. Jeg tror hele processen tog 7 minutter.

--Martin

Fra : Michael Petersen

Dato : 05-03-04 14:43

> [...]

> ip-adresse (standard-adresse), lavede et par indtastninger og så kunne
> jeg opnå trådløs kontakt. Jeg tror hele processen tog 7 minutter.

Tak for info.

Mvh, Michael

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-03-04 19:50

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Tak for info.
>
> Mvh, Michael

Og for god ordens skyld, så husk når du fremover kofigurerer den via
browseren, så slå det trådløse fra , og gør det via ethernet

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Michael Petersen

Dato : 05-03-04 20:53

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Og for god ordens skyld, så husk når du fremover kofigurerer den via
> browseren, så slå det trådløse fra , og gør det via ethernet

Ja, og jeg skal til at have tygget mig igennem den tråd om trådløs og
sikkerhed som du vist var ophavskvinde til for noget tid siden

mvh Michael

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-03-04 08:25

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Ja, og jeg skal til at have tygget mig igennem den tråd om trådløs og
> sikkerhed som du vist var ophavskvinde til for noget tid siden
>
> mvh Michael

Velbekommen
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : (Per Røn

Dato : 07-03-04 18:20

> [...]

> ip-adresse (standard-adresse), lavede et par indtastninger og så kunne
> jeg opnå trådløs kontakt. Jeg tror hele processen tog 7 minutter.

Hvad med sikkerhed? Hvordan sikrer man at naboer og »tilfældigt
forbipasserende på gaden« ikke logger på ens anlæg - og downloader
børneporno og lignende?

Ja, om et par måneder får jeg selv en IBM laptop til låns i nogle år.
1000 Gb/s + trådløs ethernet. Jeg kan sandsynligvis bagefter købe den
til en beskeden pris.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 08-03-04 11:11

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Hvad med sikkerhed? Hvordan sikrer man at naboer og »tilfældigt
> forbipasserende på gaden« ikke logger på ens anlæg - og downloader
> børneporno og lignende?

Du kan evt. passwordbeskytte din server med børneporno.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-04 11:22

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Du kan evt. passwordbeskytte din server med børneporno.

WHAT?(,-))
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 08-03-04 11:41

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> WHAT?(,-))

Er det ikke en fornuftig løsning, hvis man ikke ønsker at dele? Det er
dog i mod hele ånden i internettet.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-04 11:58

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Er det ikke en fornuftig løsning, hvis man ikke ønsker at dele? Det er
> dog i mod hele ånden i internettet.

Jeg driller bare, Christian......der står "med" børneporno, istedet for
"mod"
M.

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-04 12:17

> Jeg driller bare, Christian......der står "med" børneporno, istedet for
> "mod"

det er nemlig lige præcist hvad der stod - og christian har ganske ret i
at det nok er klodt at bruge password hvis man ikke vil dele sin "server
med børneporno"

hilsen ka'l - som osse lige skulle læse det to gange før joken gik op
for mig
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Christian Bech

Dato : 08-03-04 13:02

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Jeg driller bare, Christian......der står "med" børneporno, istedet for
> "mod"

Ja?

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-04 13:24

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Ja?

Øh - har jeg misforstået dig?
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 08-03-04 13:59

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Øh - har jeg misforstået dig?

Ikke hvis du har læst, hvad der står.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-04 14:26

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Ikke hvis du har læst, hvad der står.

OK - så må vi prøve lidt opklaring

På et spørgsmål fra Per om sikring af trådløs forbindelse mod uvelkomne
indtrængende, der kunne finde på at bruge hans net til ulovligheder,
svarer du, at han kan passwordbeskytte sin server med børneporno.

Her går jeg ud fra, at du mener, at han kan passwordbeskytte sin server
MOD børneporno, idet jeg ikke har fantasi til at forestille mig, at
børneporno kan passwordbeskytte nogetsomhelst

Derfor kommer jeg med en utidig, drillende indblandig.

Men efterfølgende har jeg fået en fornemmelse af at have misforstået
dig, da du åbenbart har en pointe, jeg ikke har forstået, for dine svar
forvirrer mig endnu mere

Jeg håber, det lyser lidt mere op - ellers ser jeg frem til
korrektion

Hej fra
Morten

Fra : Christian Bech

Dato : 08-03-04 14:42

> [...]

> MOD børneporno, idet jeg ikke har fantasi til at forestille mig, at
> børneporno kan passwordbeskytte nogetsomhelst

Der er mindst en mening mere. Jeg tror Karl har haft fat i den. "Med"
behøves fx ikke at lægge sig til infinitiven.

> Derfor kommer jeg med en utidig, drillende indblandig.

Helt i orden. Jeg skal da også gerne indrømme, at det er en fornøjelse
at se dig mere og mere forvirret.

> Men efterfølgende har jeg fået en fornemmelse af at have misforstået
> dig, da du åbenbart har en pointe, jeg ikke har forstået, for dine svar
> forvirrer mig endnu mere

Jeg kender åbenbart Per bedre end du gør.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-04 14:55

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Der er mindst en mening mere. Jeg tror Karl har haft fat i den. "Med"
> behøves fx ikke at lægge sig til infinitiven.

Hmm - lige i den sætning, jo.

> Helt i orden. Jeg skal da også gerne indrømme, at det er en fornøjelse
> at se dig mere og mere forvirret.

Hæ, hvorfor det - er du også drillesyg

> Jeg kender åbenbart Per bedre end du gør.

Ja da - sikkert - for jeg kender ham jo ikke

M.

Fra : Christian Bech

Dato : 08-03-04 15:13

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hmm - lige i den sætning, jo.

Du må hellere få hjælp af Karl. Alternativt kan du skrive sætningen ud,
klippe den i stykker og prøve at lægge ordene sammen i mindre enheder.

Og nej, jeg er bestemt ikke drillesyg.

--
Christian

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-04 16:18

> Du må hellere få hjælp af Karl. Alternativt kan du skrive sætningen ud,
> klippe den i stykker og prøve at lægge ordene sammen i mindre enheder.

ok - så kommer hjælpen her:

> Du kan evt. passwordbeskytte din server med børneporno.

det var den oprindelige dialog. Det "kan" - med lidt ond vilje og
forskruet humor, og begge dele er jeg i høj grad i besiddelse af -
forstås sådan, at Per Erik har et anlæg, som indeholder en "server med
børneporno" - det siger han ganske vist ikke, men i næste sætning siger
han, at han er han bange for at forbipasserende vil komme ind og
downloade. A+B=C: manden har et anlæg+manden er bange for der er nogen
der vil d'loade børneporno=manden har børneporno på sit anlæg.

Er det klart?

))
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : (Per Røn

Dato : 08-03-04 17:35

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> downloade. A+B=C: manden har et anlæg+manden er bange for der er nogen
> der vil d'loade børneporno=manden har børneporno på sit anlæg.

Downloade fra internettet, naturligvis.

Jeg underviste sidste år børn fra 1.-10. klasse, og har naturligvis ikke
sådanne syge tendenser.
--
Per Erik Rønne

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-04 17:59

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Downloade fra internettet, naturligvis.
>
> Jeg underviste sidste år børn fra 1.-10. klasse, og har naturligvis ikke
> sådanne syge tendenser.

klart nok - men saådan går det når man prøver at lave gas og det ikke
blir forstået.

Men min sans for sprogets finurligheder har ofte ført mig på
krinkelkrogede afveje - og nogle gange er det lidt svært for andre at
følge med, og for at det ikke skal være lyv: osse for mig selv

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Christian Bech

Dato : 09-03-04 10:40

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Downloade fra internettet, naturligvis.
>
> Jeg underviste sidste år børn fra 1.-10. klasse, og har naturligvis ikke
> sådanne syge tendenser.

I så fald har jeg taget grueligt fejl og beklager naturligvis.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-04 22:15

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> downloade. A+B=C: manden har et anlæg+manden er bange for der er nogen
> der vil d'loade børneporno=manden har børneporno på sit anlæg.

Tak Ka´l

Det er temmelig klart. Nu. Min fejl var naturligvis, at jeg ikke
klippede Pers sætning væk, inden jeg responderede på Christians, for det
var jo den og kun den, jeg refererede til med min sætning.

Og Christian må åbenbart have forudsat, at Pers indlæg indgik i min
lille drillesentens, hvad den fra min side ikke gjorde, så jeg takker og
bukker for en oplysende lektion i >snipping< - til fremme for
forståelsen for alle parter, og lover hermed at øve mig i bortklipning
af irrelevante sentenser

Hej fra
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-04 22:05

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Du må hellere få hjælp af Karl. Alternativt kan du skrive sætningen ud,
> klippe den i stykker og prøve at lægge ordene sammen i mindre enheder.

Hej Christian - det hjælper ikke

> Og nej, jeg er bestemt ikke drillesyg.

Hmm - så må du være fra jylland(meget nordligt)?
M.

Fra : (Per Røn

Dato : 09-03-04 06:02

Som jeg læste den var det du skrev:

Du "kan evt. (passwordbeskytte din server) med børneporno."

Altså bruge børneporno som en slags løsen, ikke:

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-03-04 10:48

Michael Petersen wrote:

> Jeg har sporet mig ind på 3 stykker og jeg kan se at jeg kan lige så
> godt få 54mbps understøttelse med for det koster nærmest ingenting
> [...]

Jeg har spekuleret på, om det er begrebsforvirring, når folk
bruger betegnelse "trådløs router", er det ikke bare en tråd-
løs HUB/Switch...?

Normalt er en router en enhed, der bruges til at lave forbinde
mellem to Ethernetværker via en linie som ikke er Ethernet.

Dem der har ADSL, har typisk en router der forbinder dem til
VAN (routeren skaber en bro via telefonnettet til Internet-
udbyderen), og bag routeren er der et lokalt netværk (LAN)
enten med en enkelt Mac, eller flere Mac'er der er forbundet
til routeren via e HUB/Switch.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Petersen

Dato : 06-03-04 11:16

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> udbyderen), og bag routeren er der et lokalt netværk (LAN)
> enten med en enkelt Mac, eller flere Mac'er der er forbundet

I dette tilfælde er der tale om en router i det jeg sidder med en
netforbindelse der skal deles i to eller flere - dvs. jeg skal have
indskudt et led der kan dele nogle adresser ud til mine forskellige
computere på netværket og udadtil køre det hele via den samme adresse.
Dvs. det er router med indbygget switch og som både kan forbinde via
'luften' og via kabling. Så kan du jo have ret i at nogle kun har brug
for en trådløs hub/swich hvis det bare drejer sig om at koble nogle
interne maskiner sammen trådløst i et netværk - så hedder det så vidt
jeg ved et 'wireless accesspoint' (og det kan man jo så forbinde med en
router hvis man vil).

I forhold til selve netforbindelsen får jeg mit 'inder-net' via
antennekablet og jeg har således et kabelmodem der ikke indeholder en
router, men blot omformer signalet fra antennekablet til en
ethernetforbindelse. Hvis jeg så vil have flere maskiner på er det ikke
nok med en hub, da jeg kun har een ip-adresse at gøre godt med. (og ja
ja - jeg ved godt at det må man ikke...)

Ja, ovenstående er i hvert fald sådan jeg tror det hænger sammen.

Mvh, Michael

Fra : (Per Røn

Dato : 07-03-04 18:20

> [...]

> nok med en hub, da jeg kun har een ip-adresse at gøre godt med. (og ja
> ja - jeg ved godt at det må man ikke...)

Hvorfor dog ikke? Er det i øvrigt ikke i dag gængs at hver husstand har
op til /flere/ computere?
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Petersen

Dato : 08-03-04 20:36

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Hvorfor dog ikke? Er det i øvrigt ikke i dag gængs at hver husstand har
> op til /flere/ computere?

Nå ja ja - men når man har Stofanet må man ikke - så skal du betale mere
og så hedder det vist nok et 'familieabonnement'.

mvh, Michael

Fra : (Per Røn

Dato : 09-03-04 06:02

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Nå ja ja - men når man har Stofanet må man ikke - så skal du betale mere
> og så hedder det vist nok et 'familieabonnement'.

Det må da vist så være noget helt særligt for Stofanet. Jeg har aldrig
hørt om noget lignende andre steder - og hos CyberCity [som jeg har
adsl-abonnement hos, 1 Mb/s {overvejer at få den sat op til 2 Mb/s}]
låner man endda gratis, uden ekstraudgifter, en Cisco-router.
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Petersen

Dato : 09-03-04 11:12

> [...]

> adsl-abonnement hos, 1 Mb/s {overvejer at få den sat op til 2 Mb/s}]
> låner man endda gratis, uden ekstraudgifter, en Cisco-router.

Ja det hænger sammen med deres Flexrate i stedet for flatrate - dvs. du
får en 1024/256 forbindelse og betaler efter forbrug - minimum 50 kr og
maksimum 300 kr, sidstnævnte for et forbrug på op til 5 GB trafik. De
fleste udnytter jo ikke rammen på 5 gb og derfor kan de sælge en 1
mbit-forbindelse til kun 300,- om måneden. Hvis de tillader flere at
benytte samme forbindelse uden ekstra udgift forsvinder fidusen jo lidt.

Jeg tror i hvert fald det er sådan det hænger sammen.

Mvh, Michael

Fra : (Per Røn

Dato : 09-03-04 11:58

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Ja det hænger sammen med deres Flexrate i stedet for flatrate

OK. Ja, personligt vil jeg nu ikke have nogen flexrate. Alene af den
grund at min erfaring fra MacOS X er at den på den gamle isdn-linie hele
tiden ringede op ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 18:01

> [...]

> OK. Ja, personligt vil jeg nu ikke have nogen flexrate. Alene af den
> grund at min erfaring fra MacOS X er at den på den gamle isdn-linie hele

Ja, den erfaring har jeg også gjort, oven i købet med dit gamle modem
(!), som jeg ellers er glad for.

Har du osse en løsning på problemet?

Det p....irriterende - kan ikke bruge netværksprinteren uden at
modemmet ringer op.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : (Per Røn

Dato : 09-03-04 18:38

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Ja, den erfaring har jeg også gjort, oven i købet med dit gamle modem
> (!), som jeg ellers er glad for.

Ja, det husker jeg ...

> Har du osse en løsning på problemet?

Nej, og når jeg gik over til adsl var det faktisk for - at spare penge
.

Problemet fandtes i øvrigt ikke i 9.x. Så det ligger i UNIX, der ganske
simpelt »tror« at der er tale om en fast forbindelse, hvor der hele
tiden skal checkes efter ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 23:03

> [...]

> Problemet fandtes i øvrigt ikke i 9.x. Så det ligger i UNIX, der ganske
> simpelt »tror« at der er tale om en fast forbindelse, hvor der hele

Nu er jeg ikke nogen Kloge-Åge vedr. UNIX, så det kan jeg ikke
kommentere.
Er nu lidt mere tilbøjelig til at tro, at det er en indstilling i et
program. Synes jeg har været dem alle igennem, men fandt ikke noget.
Mistænkeligt, altså.
Har nu siddet en halv time kun Suppen og Mail aktiveret, og nu ringer
modemmet _ikke_ op automatisk.
Må nok hellere prøve at analysere mig frem, det vil sige: kigge lidt på
hvilke programmer, der er aktive, når unoderne begynder igen. Har lidt
en mistanke til Adobes Reader, men véd ikke helt hvorfor

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-03-04 23:39

MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich. Ottosen) writes:

> Må nok hellere prøve at analysere mig frem, det vil sige: kigge lidt på
> hvilke programmer, der er aktive, når unoderne begynder igen. Har lidt
> en mistanke til Adobes Reader, men véd ikke helt hvorfor

Acrobat Readeren ringer hjem og spørger om der er opdateringer, når
den startes. Det var måske noget at slå fra?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 10-03-04 00:27

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Acrobat Readeren ringer hjem og spørger om der er opdateringer, når
> den startes.

Det er altså ikke det samme som at der sker en opringning hvert femte
minut, døgnet rundt [hvis man ikke slukker maskinen].
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-03-04 09:42

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Det er altså ikke det samme som at der sker en opringning hvert femte
> minut, døgnet rundt [hvis man ikke slukker maskinen].

Nu var det ikke dét Mich. beskrev.

Du kan fejlfinde det ved at sætte en sniffer på det netinterface som
går ud i verden. tcpdump er fint til formålet. Når du ved hvem
synderen er, er det meget nemmere at fejlfinde. Jeg tror ikke det er
Unixlaget der er fejlbehæftet, men et eller flere programmer der er
fejlkonfigurerede.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 10-03-04 09:52

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Nu var det ikke dét Mich. beskrev.

Det er nu det jeg husker at have oplevet. Men nu er det jo efterhånden
to år siden, så jeg kan naturligvis ikke have alt present.

> [...]
> synderen er, er det meget nemmere at fejlfinde. Jeg tror ikke det er
> Unixlaget der er fejlbehæftet, men et eller flere programmer der er

Hvilket jeg ikke kan gøre da jeg 1) har fået nedlagt isdn-forbindelsen
for i stedet at få adsl og 2) har solgt isdn-routeren til Michael
Ottosen .
--
Per Erik Rønne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-04 21:10

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Nu var det ikke dét Mich. beskrev.

Nemlig.

> [...]
> synderen er, er det meget nemmere at fejlfinde. Jeg tror ikke det er
> Unixlaget der er fejlbehæftet, men et eller flere programmer der er

Jeg vil kigge på den der tcpdump (versiontracker?)
Jeg er enig med dig i, at det sikkert er nogle (eller ét)
programmer/program.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 11-03-04 01:06

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Jeg vil kigge på den der tcpdump (versiontracker?)

terminator!

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-04 21:10

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Acrobat Readeren ringer hjem og spørger om der er opdateringer, når
> den startes. Det var måske noget at slå fra?

Kære Torden
Det var osse min mistanke, men jeg synes ikke at jeg kunne se noget i
indstillinger.
Prøver lige igen at gå på jagt. Nej, ikke bjørnejagt.
Tak for dit svar. Du fortjener da vist en kop kaffe, hva'?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-03-04 04:36

MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich. Ottosen) writes:

> Kære Torden
> Det var osse min mistanke, men jeg synes ikke at jeg kunne se noget i
> indstillinger.

I min Windows-version, ligger det under Rediger->Indstillinger->Opdater.

> Prøver lige igen at gå på jagt. Nej, ikke bjørnejagt.
> Tak for dit svar. Du fortjener da vist en kop kaffe, hva'?

Jatak :) Halvt bønner, halvt vand.

Vi har lige fået nye kaffeaggregater på pinden - sådan nogen
plastikkrusautomater, og det er godtnok ikke noget der frister
særligt. God, blød, rund og stærk kaffe ville da være dejligt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-04 22:54

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> I min Windows-version, ligger det under Rediger->Indstillinger->Opdater.

I version 6 til Mac ligger der noget under Acrobat Reader > Settings >
startup (det havde jeg ikke set tidligere9. Nu prøver jeg om det hjælper
at fjerne et flueben.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-03-04 14:13

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Nu prøver jeg om det hjælper
> at fjerne et flueben.

Det gjorde det så ikke. Acrobat Reader 6.0 kalder op efter ganske få
sekunder. Det er usmart, at den ringer op, når jeg skal printe en pdf

Har endnu ikke testet om det er i sammenhæng med at f.eks. en browser er
aktiv (min Mozilla ser også ud til at leve sit eget liv med ISDN
modemmet :))

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 12-03-04 15:05

> [...]

> Har endnu ikke testet om det er i sammenhæng med at f.eks. en browser er
> aktiv (min Mozilla ser også ud til at leve sit eget liv med ISDN

Hej Michael
Ved godt, det er et dumt spørgsmål, men skal du absolut have det der
ISDN?
M.

Fra : (Per Røn

Dato : 12-03-04 20:53

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hej Michael
> Ved godt, det er et dumt spørgsmål, men skal du absolut have det der
> ISDN?

Det er det vist [to telefoner]. Og det er vist også arbejdsgiveren der
betaler telefonregningen ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-03-04 22:05

> [...]

> Hej Michael
> Ved godt, det er et dumt spørgsmål, men skal du absolut have det der

Ja.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-03-04 16:20

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Det gjorde det så ikke. Acrobat Reader 6.0 kalder op efter ganske få
> sekunder. Det er usmart, at den ringer op, når jeg skal printe en pdf

Vil vædde på, at MRK har ret i sin tidligere fremsatte teori om, at dit
netværk er konfigureret forkert.

IPnumre og netværksmaske er tilsyneladende sat, så en printkommando
søger efter printeren på WANsiden og derfor aktiveres din router.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-03-04 22:05

> Vil vædde på, at MRK har ret i sin tidligere fremsatte teori om, at dit
> netværk er konfigureret forkert.

Ja, men det kan da sagtens være, at du og Morten har ret. Jeg tør i
hvert fald ikke vædde med sådanne kompetente folk .)
Men hvor er det lige jeg tjekker det (som jeg også spurgte om længere
oppe i tråden?) ?
Nå, men det er måske noget fnidder henne i Classic? Denne maskine er i
netværk med en 7600 med MacOS 8.x og printeren.
Men Classic systemerne kan vi jo ikke huske en pind om mere, vel?

> IPnumre og netværksmaske er tilsyneladende sat, så en printkommando
> søger efter printeren på WANsiden og derfor aktiveres din router.

Nej, det tror jeg så til gengæld ikke. Jeg kan sagtens have printeren
(aktiv) på denne maskine og printe uden panik med nettet, når bare jeg
sørger for kun at nogle få programmer er åbne. Adobe Readeren _er_ en
troublemaker, og det ser også lidt ud til at min Mozilla (som er sat som
standardbrowser) skaber opkaldsrutiner, som jeg ikke ønsker.

Opsætningen har også virket upåklageligt i et par år, såååå ... jeg er
stadigvæk et stort spørgsmålstegn.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 12-03-04 22:31

> [...]
> hvert fald ikke vædde med sådanne kompetente folk .)
> Men hvor er det lige jeg tjekker det (som jeg også spurgte om længere

Du oplyser hvordan dine maskiner, din router og din printer er
konfigureret dvs følgende ipnumre for alle fire:

IP nummer
subnet maske
router

Gerne osse og de tildelse manuelt eller via DHCP.

> Nej, det tror jeg så til gengæld ikke. Jeg kan sagtens have printeren
> (aktiv) på denne maskine og printe uden panik med nettet, når bare jeg
> sørger for kun at nogle få programmer er åbne.

Et kvalificeret gæt er at din 7200 i modsætning til PB'en printer over
æblesnask.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-04 00:06

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> subnet maske
> router
>
> Gerne osse og de tildelse manuelt eller via DHCP.

Uha, som du da kræver,Morten :)

Lige nu har jeg kun PB'en tændt, og jeg kan virkelig ikke finde frem
til, hvor alle de oplysninger står ! Jo, jeg mener det skam alvorligt.
Jeg prøver at forblive ON :)
I X'erens systemindstillinger er der ikke noget - så vidt jeg kan se!
Når jeg prøver at gå ind i kotrolpaneler under Classic, siger den bare
at den ikke kan åbne dem (prøvet flere), fordi de ikke tilhører Classic.
Så jeg skal vel ikke til at boote PB'en i OS 9?

Dog kan jeg svare klart på det sidste: det er sat til DHCP (i X'eren på
denne maskine). Nok osse på den anden.

Det med routeren er sådan set noget tricky noget, tror jeg. Skal jeg gå
ind i opsætningen af modemmet/routeren, eller er der et andet sted jeg
kan se det? Routerens opsætning skal foregå via en browser (helst en
tudsegammel Netscape (3.0 ?) , som jeg har bevaret af samme grund) og en
cd.

> Et kvalificeret gæt er at din 7200 i modsætning til PB'en printer over
> æblesnask.

Det tror jeg faktisk, at du har ret i. Hvis du da mener AppleTalk. Men
den maskine er ikke startet lige nu, så jeg kan ikke tjekke det.
Det er nu osse lidt pudsigt med den 7600 (Bakskuld hedder den) for den
ringer kortvarigt op, når den starter. Den har tilhørt en trykker vest
for Århus og har kørt i hans netværk. Så det er sikkert hans
indstillinger, der fortsat ligger på den, men mit netværk fungerer fint
nok - kopierede bare min egen HD (fra min skrottede 7200) over på den.
Og der var øjeblikeklig forbindelse i LAN.

Men for at vende tilbage til udgangspunktet. Normalt arbejder jeg kun
med PB tændt. Bakskuld er kun tændt når konen (hende du ikke ved, hvad
hedder) sidder ved siden af og skriver på den. Eller når jeg skal lave
noget backup til cd'er (har kun noge tgammelt scsi udstyr) over mit LAN.
Det virker upåklageligt, nå, nej, jeg må indrømme at hastigheden ikke er
imponerende.

Det blev langt, undskyld, men tak fordi du og din(e) consort(er) vil
hjælpe !

Bare for pædagogikkens skyld: hvor pokker ser jeg de indstillinger (i
MacOS x.2.8 og på Bakskuld)?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : (Per Røn

Dato : 13-03-04 04:17

> [...]

> Så jeg skal vel ikke til at boote PB'en i OS 9?
>
> Dog kan jeg svare klart på det sidste: det er sat til DHCP (i X'eren på

Æblemenu -> Systemindstillinger -> Netværk

> Bare for pædagogikkens skyld: hvor pokker ser jeg de indstillinger (i
> MacOS x.2.8 og på Bakskuld)?

Vistnok i:

Æblemenu -> Kontrolpaneler -> TCP/IP. Ja, jeg er ikke i præ-X nu.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-04 07:25

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Æblemenu -> Systemindstillinger -> Netværk

> Vistnok i:
>
> Æblemenu -> Kontrolpaneler -> TCP/IP. Ja, jeg er ikke i præ-X nu.

+ æblemenu>kontrolpaneler>AppleTalk
M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-04 15:44

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

noget om opsætning.

Tak for jeres svar, som I kan se et andet sted i tråden har jeg fulgt
Mortens opfordring om at komme frem med tallene.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-04 15:44

> [...]

> subnet maske
> router
>
> Gerne osse og de tildelse manuelt eller via DHCP.

1) PB'en:
192.168.1.4 (leveres af DHCP), 255.255.255.240, 192.168.1.1

2) Bakskuld:
169.254.35.5 (DHCP), 255.255.0.0, <n/a>
Aplle Talk: ingen tilgængelige zoner), knude 216, netværk 65281, 0 til
65534,

(ovenstående er IP, subnet, router)

Jeg har ikke været inde at kigge i selve routeren, og opsætningen af
printeren aner jeg slet ikke, hvor jeg skal kigge efter)

Er der noget mystisk i de tal, Morten?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-04 16:13

> [...]

> Jeg har ikke været inde at kigge i selve routeren, og opsætningen af
> printeren aner jeg slet ikke, hvor jeg skal kigge efter)

Nu véd jeg godt, du ikke spørger mig, men PB og Bakskuld kører jo ikke
på samme subnet, endsige samme LAN.

PB er rigtig, så du skal bare sætte Bakskuld til at køre ethernet i
TCP/IP i kontrolpaneler i æblemenu - samme sted (Æble>kontrolpaneler)
sætter du AppleTalk til: Forbind via ethernet - pyt med zonerne.

Når det er arkiveret, vil din router tildele Bakskuld en IPadresse, der
hedder 192.168.1.2 eller 3 eller 5 og subnetmasken vil være mage til din
PB.

Hvis din printer er en netværksprinter, forbinder du den med routeren
med et krydset netværkskabel og finder den i printerværktøj, hvor du
tilføjer den under AppleTalk>lokal AppleTalk-zone.

Hvis det er en direkte forbindelse til en af maskinerne, skal du bruge
maskinen som printserver, men det må andre forklare, for det har jeg
ikke prøvet

Så medmindre ISDN er noget helt specielt, skulle dette virke

Hej fra
Morten - der kun tør blande sig, fordi jeg hedder det samme

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-03-04 18:17

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Nu véd jeg godt, du ikke spørger mig, men PB og Bakskuld kører jo ikke
> på samme subnet, endsige samme LAN.

Nej tallene er ikke de samme for subnet, men mit LAN virker nu fint nok:
kan både printe og bruge Bakskuld som 'server', så jeg kan fint finde
dens HD på min PB, når jeg forbinder via routeren

> PB er rigtig, så du skal bare sætte Bakskuld til at køre ethernet i
> TCP/IP i kontrolpaneler i æblemenu - samme sted (Æble>kontrolpaneler)
> sætter du AppleTalk til: Forbind via ethernet - pyt med zonerne.

Det er den da vist osse :)

> Når det er arkiveret, vil din router tildele Bakskuld en IPadresse, der
> hedder 192.168.1.2 eller 3 eller 5 og subnetmasken vil være mage til din
> PB.

Hvor for egnetlig ændre det? Det virker jo. Mit oprindelige problem -
som alt dette er udsprunget af - er at min PB levede sit eget liv med at
ringe op til nettet automatisk. Jeg mener selv, at jeg fik sioleret
problembarnet til at være Adobe Reader. Når den ikke er aktiveret
opfører PB'en sig ordentlig, d.v.s. som jeg vil have den til. D.v.s den
ringer ikke op.

> Hej fra
> Morten - der kun tør blande sig, fordi jeg hedder det samme

Det er fint nok med mig

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 15-03-04 01:48

On 2004-03-14 18:17:24 +0100, MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich.
Ottosen) said:

> Nej tallene er ikke de samme for subnet, men mit LAN virker nu fint nok:
> kan både printe og bruge Bakskuld som 'server', så jeg kan fint finde
> dens HD på min PB, når jeg forbinder via routeren

såvidt jeg kan se er baksuld slet ikke på IP netværket men kun på
appletalk. Såfremt den er sat til DHCP er det i sig selv betænkeligt at
den ikke får en IP, subnetmaske og router tildelt af 3com'en.

Som sagt er appletalk ok til print og fildeling.

> Hvor for egnetlig ændre det?

fordi det pt ikke duer som tiltænkt... der er noget galt i og med at
bakskuld ikke snakker korrektmed 3com'ens DHCP server.

> [...]
> problembarnet til at være Adobe Reader. Når den ikke er aktiveret
> opfører PB'en sig ordentlig, d.v.s. som jeg vil have den til. D.v.s den

er du nu sikker?

> Det er fint nok med mig

ved nu ik' hvad jeg skal sige til det

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-03-04 20:07

MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich. Ottosen) writes:

> 2) Bakskuld:
> 169.254.35.5 (DHCP), 255.255.0.0, <n/a>

Dette er ikke en DHCP-tildelt adresse, men en "jeg kan ikke finde
nogen DHCP-server" autoberegnet adresse.

Kender du ikke en netværkshaj du kan bestikke med nogen kolde øl?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-03-04 18:17

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Dette er ikke en DHCP-tildelt adresse, men en "jeg kan ikke finde
> nogen DHCP-server" autoberegnet adresse.

OK. Jeg troede faktisk, at det var noget som sælgeren af maskinen havde
tastet ind.
Det underlige er bare, at maskinen godt kan komme på nettet, den kan
fungere i mit LAN og den kan printe via det.

> Kender du ikke en netværkshaj du kan bestikke med nogen kolde øl?

Jo, men han tager ikke imod bestikkelse, en pilsner eller to vil han dog
godt drikke mens vi fikser det.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 15-03-04 01:49

On 2004-03-14 18:17:25 +0100, MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich.
Ottosen) said:

> Det underlige er bare, at maskinen godt kan komme på nettet, den kan
> fungere i mit LAN og den kan printe via det.

Ikke på internettet, i al fald ikke med deoplysninger du skrev her.

Det net den har adgang til er dit LAN og kun via Appletalk. IP'en duer ikke.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten

Dato : 13-03-04 20:28

On 2004-03-13 15:44:16 +0100, MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich.
Ottosen) said:

> 1) PB'en:
> 192.168.1.4 (leveres af DHCP), 255.255.255.240, 192.168.1.1

Den ser ud som om den snakker korrekt med din router.

> 2) Bakskuld:
> 169.254.35.5 (DHCP), 255.255.0.0, <n/a>

hmm, den er ikke på internettet... den skulle gerne se ud som følger:

192.168.1.n (leveres af DHCP), 255.255.255.240, 192.168.1.1

> Aplle Talk: ingen tilgængelige zoner), knude 216, netværk 65281, 0 til
> 65534,

Appletalk har ingen inflydelse på at routeren kalder op, idet Baksuld
kan ikke tilgå Internettet over Appletalk. Tilgængæld kan den printe og
fildele med PB'en over Appletalk. Hvis ikke den skal på internettet
skal du slå TCP/IP helt fra på Bakskuld.

> (ovenstående er IP, subnet, router)
> Jeg har ikke været inde at kigge i selve routeren.

Tror vi i første omgang kan nøjes med dens konfiguration, sådan da...
PB'en får DHCP fra den, men underligt nok gør Bakskuld ikke (det kan
både skyldes fejlkonfiguration af routeren, fejl i OS9 installationen
eller fejl i kablet).
På den anden side eliminerer det chancen for at det er Bakskuld der
ringer op. (er din Outlook-virus ikke utilfreds med at Baksuld ikke er
på internettet?)

> og opsætningen af printeren aner jeg slet ikke, hvor jeg skal kigge efter)

Prøv Apples "Printer Utility-PPC" (eller noget i den stil..). Jeg er
rimelig sikker på at det dens IP der for din router til at ringe op
(omend det osse er mistænksomt at Bakskuld ikke får en IP over DHCP).

Printer du via IP eller Appletalk fra PB'en? Slå enten IP helt fra på
laserskriveren eller konfigurer den korrekt. Både bakskuld og PB'en kan
printe uden IP, men hvis din outlookvirus får lyst til at printe fra
sin PC (hun har sådan en hjemme, ik?) skal IP være slået til i
printeren.

> Er der noget mystisk i de tal, Morten?

jep...

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-03-04 18:17

> Den ser ud som om den snakker korrekt med din router.

Tak, det var en lettelse

> hmm, den er ikke på internettet... den skulle gerne se ud som følger:

Jo, sørme er den så. Måske er det naturstridigt, men det er jo osse en
bakskuld :)

> 192.168.1.n (leveres af DHCP), 255.255.255.240, 192.168.1.1

Vil det sige nøjagtig samme konfig som PB'en? Kan indtastningen forsåt
et "n" (går ud fra, at det er et vilkårligt tal?

> [...]
> fildele med PB'en over Appletalk. Hvis ikke den skal på internettet
> skal du slå TCP/IP helt fra på Bakskuld.

SÅ kan jeg vel lidt bagvendt konkludere, at TCP/IP er slået til (når dne
nu kan komme på nettet)? Jeg tjekker lige, tjekke, tjekke: Så for da den
lede. Det ser sådan ud: forbind via Ethernet, nrug DHCPserver,
192.168.1.10 > 255.255.255.240 > 192.168.1.1 (for både router og nameser
adr).

Det var jo både godt og skidt. Godt fordi det tilsyneladende _er_ i
orden. Skidt fordi jeg så har sendt jer nogle forkerte informationer om
Bakskuld (hvor jeg så ellers har dem fra?). SKidt fordi jeg så har
ulejliget jer på et forkert grundlag. Stor undskyldning til dig, M. Lind
og Thorbjørn!

Skidt fordi jeg har en fornemmelse af, at du Morten, har været inde og
pille ved indstillingerne på fjernafstand

> (er din Outlook-virus ikke utilfreds med at Baksuld ikke er
> på internettet?)

Den _er_ jo på

> Prøv Apples "Printer Utility-PPC" (eller noget i den stil..). Jeg er
> rimelig sikker på at det dens IP der for din router til at ringe op
> (omend det osse er mistænksomt at Bakskuld ikke får en IP over DHCP).

Printer Utitlity kan jeg ikke umiddelbart finde.
Det sidste mente Thorbjørn jo osse (men det var jo på grundlag af mine
fforkerte oplysninger)

> Printer du via IP eller Appletalk fra PB'en?

Vistnok via IP, men jeg er slet ikke sikker.

> [...]
> printe uden IP, men hvis din outlookvirus får lyst til at printe fra
> sin PC (hun har sådan en hjemme, ik?) skal IP være slået til i

Næh, næh, matriklen her er er WINfreeZone (WFZ), og jeg har jo fortalt,
at hun nu på arbejdet er blevet switcher :)

> jep...

Jeg er helt og aldeles enig :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-03-04 19:30

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Stor undskyldning til dig, M. Lind
> og Thorbjørn!

Du er velkommen
M.

Fra : Morten

Dato : 15-03-04 02:03

On 2004-03-14 18:17:26 +0100, MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich.
Ottosen) said:

> Jo, sørme er den så. Måske er det naturstridigt, men det er jo osse en
> bakskuld :)

Hvis den er på indernedded med ovenstående IP config er det ret godt klaret.

> Vil det sige nøjagtig samme konfig som PB'en? Kan indtastningen forsåt
> et "n" (går ud fra, at det er et vilkårligt tal?

stort set... og dog n skal være lig med et unikt tal større end 1.

> [...]
> lede. Det ser sådan ud: forbind via Ethernet, nrug DHCPserver,
> 192.168.1.10 > 255.255.255.240 > 192.168.1.1 (for både router og nameser

åbenbart, nu snakker den korrekt med DHCP'en på 3COM'en.

> [...]
> Bakskuld (hvor jeg så ellers har dem fra?). SKidt fordi jeg så har
> ulejliget jer på et forkert grundlag. Stor undskyldning til dig, M. Lind

Hvis du genoptager dit gamle job til en endnu tarveligere løn end før
og arbejder 3 gange så meget skal jeg med glæde modtage den

> Skidt fordi jeg har en fornemmelse af, at du Morten, har været inde og
> pille ved indstillingerne på fjernafstand

Nope, renegater som du og david får ikke onsite hjælp.

> Den _er_ jo på

ah ja du morer jo dig med at videregive urigtige oplysninger - Pas på
Anders Fjog ikke kontakter dig mht. en kommende ministerrokade Du
lader til at have de grundliggende kvalifikationer i orden.

> Printer Utitlity kan jeg ikke umiddelbart finde.
> Det sidste mente Thorbjørn jo osse (men det var jo på grundlag af mine
> fforkerte oplysninger)

det kan satdig meget vel være den. Hit benævnte stykke SW på din OS9 CD
og tjek printerens IP konfiguration. Printer du via Appletalk eller IP
på PB'en?

> Vistnok via IP, men jeg er slet ikke sikker.

hvis din printer ikke er på samme subnet som bakskuld vil der blive
åbnet for din internetforbindelse når printer kontaktes eller forsøger
at kontakte andre netværksenheder (den har muligvis en fæl DHCP server
indbygget).

> Næh, næh, matriklen her er er WINfreeZone (WFZ), og jeg har jo fortalt,
> at hun nu på arbejdet er blevet switcher :)

du er vel klar over du hermed har accepteret hendes nye kælenavn? Tør
du osse bruge det?

> Jeg er helt og aldeles enig :)

har du skiftet din lokale lægebrevkasse ud med en spindoktor?

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-03-04 22:35

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvis du genoptager dit gamle job til en endnu tarveligere løn end før
> og arbejder 3 gange så meget skal jeg med glæde modtage den

Nej, tak, så hellere leve med, at jeg ikke får tilgivelse

> Nope, renegater som du og david får ikke onsite hjælp.

Hvad renegat er der over mig?

> ah ja du morer jo dig med at videregive urigtige oplysninger - Pas på
> Anders Fjog ikke kontakter dig mht. en kommende ministerrokade Du
> lader til at have de grundliggende kvalifikationer i orden.

Det med de urigtige oplysninger var nu ikke tilsigtet. Minister i den
siddende regering? Nej, tak.

> det kan satdig meget vel være den. Hit benævnte stykke SW på din OS9 CD
> og tjek printerens IP konfiguration. Printer du via Appletalk eller IP
> på PB'en?

Nøj, hvor er det smart :) Anede slet ikke, at man kunne tilgå printeren
på den måde.
Printeren har et IP-nummer - sit eget: 194.239.140.93. Det er sikkert
skrevet ind af det reklamebureau, som jeg har arvet printeren efter. De
har osse fiflet noget med kablerne, så jeg faktisk kunne bruge den på
min gamle PB's (parallel-port? den med det lille runde stik, som var
yesterdays Macstandard).

Så jeg printer vel via IP på PB'en ? Ja, nu bliver jeg selv lidt i
tvivl, for der er noget med, at den melder Ether Talk (busy, wiatign for
og sådant, inden den printer)

> [...]
> åbnet for din internetforbindelse når printer kontaktes eller forsøger
> at kontakte andre netværksenheder (den har muligvis en fæl DHCP server

Der er nu ikke nogen mulighed i Printer Utility for subnet, der er kun
en IP-adresse (se ovenfor), og det er unægtelig anderledes end Bakskulds
subnet-nummer.
Det er en 16/600 PS, men jeg kan ikke se noget om DHCPserver i P.U.
Til gengæld kan jeg se en ID på en Ethernetadresse - det har jeg aldrig
set før.
Jeg kan osse se nogle indbyggede PostScript skrifter på min 8 Mb RAM (og
mulighed for at tilføje flere), hvor vigtigt er det med indbyggede
skrifter? Er det kun et spørgsmål om hastighed ved udskrift? Mine
udskrifter ser da ud til at benytte PB'ens skrifter, når jeg har valgt
noget specielt.

> du er vel klar over du hermed har accepteret hendes nye kælenavn? Tør
> du osse bruge det?

Nej, ikke engang som øgenavn !

> har du skiftet din lokale lægebrevkasse ud med en spindoktor?

Nej, da, hvor får du den tanke fra?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : (Per Røn

Dato : 16-03-04 08:17

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Printeren har et IP-nummer - sit eget: 194.239.140.93. Det er sikkert
> skrevet ind af det reklamebureau, som jeg har arvet printeren efter.

Min store printer har skam også et IP-nummer, tildelt den af den
dhcp-server, der ligger i routeren. Den har også en 100BaseT-indgang,
som er sat i en switch. Samt en parallelindgang, én indgang til en
trådløs forbindelse, og to ekstra indgange. Én med tre rækker huller à
fem huller, og én med rækker huller med fire og fem huller i hver række.

Din router har også en indbygget dhcp-server, som understøtter ti IP
adresser. Hvis din printer har en ethernet-udgang, som du sætter ned i
en switch eller hub [routeren har en indbygget 10BaseT 4-ports hub], så
her dhcp-serveren nok leveret IP adressen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-03-04 16:13

> [...]

> en switch eller hub [routeren har en indbygget 10BaseT 4-ports hub], så
> her dhcp-serveren nok leveret IP adressen.

Helt sikkert ikke.
Han PB får tildelt 192.168.1.4 - derfor.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : (Per Røn

Dato : 16-03-04 16:36

> Han PB får tildelt 192.168.1.4 - derfor.

Den IP-adressse adskiller sig da ikke fra det sæt af IP-adresser jeg
husker fra den pågældende router. Og på:

http://www.nthelp.com/40/ip.htm

ses netop at 192.168.x.y er reserveret til intranet.

På min nye Cisco-router hedder de 10.0.0.x, og routeren 10.0.0.1.
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-03-04 16:45

> [...]

> ses netop at 192.168.x.y er reserveret til intranet.
>
> På min nye Cisco-router hedder de 10.0.0.x, og routeren 10.0.0.1.

Læs hvad du selv skriver og lade være med at klippe væsentlige ting væk.
Det ligner bare citatfusk.

KLIP fra tråden:

> [...]
> en switch eller hub [routeren har en indbygget 10BaseT 4-ports hub], så
> her dhcp-serveren nok leveret IP adressen.

Routeren tildeler nok ikke IPnummeret 194.239.140.93 til een enhed og
192.168.1.4 til en anden, vel?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : (Per Røn

Dato : 16-03-04 16:57

> Routeren tildeler nok ikke IPnummeret 194.239.140.93 til een enhed og
> 192.168.1.4 til en anden, vel?

Det virker i hvert fald ikke rimeligt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-03-04 22:42

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Det virker i hvert fald ikke rimeligt.

Kære venner. Nu skal I ikke geråde ud i et vældigt 'skænderi' vel? :)
Men tak for jeres omsorg.

Bare opklarende:
IPnummeret 194.239.140.93 er tildelt printeren, kunne jeg læse med
Printer Utitlity. Det er tastbart felt (hvis man kan kalde det det?) og
hvis jeg klikker på defaulten ændres det til 0.0.0.0.0 (måske færre 0'er
måske flere) og så kan jeg ikke lukke vinduet.
IP nummeret: 192.168.1.4 er PBens IP nummer. Det har jeg da vistnok selv
indtastet ved konfigurationen (?).

Men alt det her med IP og subnet og så videre er efterhånden ved at være
mere dunkelt for mig end godt er.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-03-04 13:13

On 2004-03-15 22:35:03 +0100, MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich.
Ottosen) said:

> Nej, tak, så hellere leve med, at jeg ikke får tilgivelse

øv

> Hvad renegat er der over mig?

Du er en job renegat!

> De
> har osse fiflet noget med kablerne, så jeg faktisk kunne bruge den på
> min gamle PB's (parallel-port? den med det lille runde stik, som var
> yesterdays Macstandard).

den runde er en serielport (nærmere betegnet "localtalk"), men din
printer har tillige parallelport og ethernet - det er helt almindeligt
på sådan en sag.

> Så jeg printer vel via IP på PB'en ? Ja, nu bliver jeg selv lidt i
> tvivl, for der er noget med, at den melder Ether Talk (busy, wiatign for
> og sådant, inden den printer)

Ethertalk = Æblesnask over Ethernet, hvilket kunne tyde på at du
printer ovver appletalk, og at dert dermed ikke er prnteren der laver
sjov med mindre 3COM'ens DHCP server prøver at snakke med den.

> Nej, ikke engang som øgenavn !

kylling.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-03-04 22:42

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> øv

Ja, Morten. livet kan være surt

> Du er en job renegat!

Du kan selv være René Gat

> den runde er en serielport (nærmere betegnet "localtalk"), men din
> printer har tillige parallelport og ethernet - det er helt almindeligt
> på sådan en sag.

Tak for svaret. Det var bare det, at kablet ser _meget_ hjemmestrikket
ud. Det er også yderst sjældent at jeg kommer til bagsiden af printeren,
den vejer jo 'en bondegård'

> Ethertalk = Æblesnask over Ethernet, hvilket kunne tyde på at du
> printer ovver appletalk, og at dert dermed ikke er prnteren der laver
> sjov

Ok.

> med mindre 3COM'ens DHCP server prøver at snakke med den.

Jeg vil holde fast ved, at mine problemer skyldtes Adobe Readeren. SIden
jeg vænnede mig af med at have den 'aktiv' i DOcken, har 3COM'en opført
sig eksemplarisk.

> kylling.

Tjah.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-04 21:10

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Acrobat Readeren ringer hjem og spørger om der er opdateringer, når
> den startes.

Jeg tror nu faktisk, at den gør det mange flere gange ?

>Det var måske noget at slå fra?

Ja, da, men hvor? Eller er det ikke en fil, der skal skrottes?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 19:41

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Det p....irriterende - kan ikke bruge netværksprinteren uden at
> modemmet ringer op.

det lyder som om dit IP netværk er forskuret og ikke separeret i ét
subnet! brug gammeldags ævlesnask til at snakke med den hvis ikek du
kan gennemskue hvordan IP netværket er sat op.

Fra : (Per Røn

Dato : 09-03-04 20:07

> [...]

> subnet! brug gammeldags ævlesnask til at snakke med den hvis ikek du
> kan gennemskue hvordan IP netværket er sat op.

Da jeg er den tidligere ejer af Michael Ottosens router, bør jeg måske
nævne hvordan den er:

ISDN-router med indbygget DHCP-server og 4 ports 10BaseT hub.
DHCP-serveren understøtter 10 lokale IP-adresser, som fysisk opnås når
man sætter en 8-ports hub på med tilknyttede enheder på.

Der var i øvrigt aldrig nogen problemer i MacOS; det hele er
UNIX-relateret.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 23:03

> [...]

> DHCP-serveren understøtter 10 lokale IP-adresser, som fysisk opnås når
> man sætter en 8-ports hub på med tilknyttede enheder på.

Er lidt (eller: meget) imponeret over, hvor meget du kan huske. Du véd
mere om modemmet, end jeg gør.
Det fungerer skam fint nok med de fire porte - har ikke rigtig brug for
flere.

> Der var i øvrigt aldrig nogen problemer i MacOS; det hele er
> UNIX-relateret.

Se mit andet svar til dig.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 23:10

> [...]

> DHCP-serveren understøtter 10 lokale IP-adresser, som fysisk opnås når
> man sætter en 8-ports hub på med tilknyttede enheder på.

i know - det var mig der i sin tid var skummel nok til at anbefale
Mitch at købe den af dig

> Der var i øvrigt aldrig nogen problemer i MacOS; det hele er
> UNIX-relateret.

Det lyder nu som om at noget så simplet som et forsøg på at printe
over IP åbner for forbindelsen til internettet. Det bør ikke ske, hvis
computer og printer ligger på samme subnet (vel og mærke et andet
subnet end internetforbindelsern).

Jeg ville meget gere kende såvel det PPP signal han får fra sin IP som
DHCP server, printer og computers IP opsætning. Jeg er ret sikker på at
fejlen ligger der.

om det er OS9 eller UNIX vil jeg ikke gætte på - men jeg tror det næppe.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-03-04 23:03

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det lyder som om dit IP netværk er forskuret

Nu er du der igen med at give mig dårlig samvittighed. Jeg véd sgu' da
godt at mine windows trænger til en kærlig forårsrengøring.

>og ikke separeret i ét
> subnet!

Nåh, jeg tor nu nok, at vi (Michael P - en mac-ven - og jeg) brugte
subnet masks , da vi satte det op.

>brug gammeldags ævlesnask til at snakke med den hvis ikek du
> kan gennemskue hvordan IP netværket er sat op.

På LAN siden virker det hele fint, det er på WAN, at det går i ged.
(Men se mit svar til PER her i tråden, har mistanke til et program eller
flere)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 23:55

> Nu er du der igen med at give mig dårlig samvittighed. Jeg véd sgu' da
> godt at mine windows trænger til en kærlig forårsrengøring.

ik, nær så meget som mine - bar spørg BB

> Nåh, jeg tor nu nok, at vi (Michael P - en mac-ven - og jeg) brugte
> subnet masks , da vi satte det op.

jammen er det sat korrekt op, er printer og mac'en på samme subnet?

> På LAN siden virker det hele fint, det er på WAN, at det går i ged.
> (Men se mit svar til PER her i tråden, har mistanke til et program eller
> flere)

Ikke hvis der åbnes for ISDN forbindelsen fordi du printer, det tyder
netop på at dit LAN ikke er sat korrekt op.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-04 21:10

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ik, nær så meget som mine - bar spørg BB

Er hun ikke ude og frelse nogle små søde babysæler?

> jammen er det sat korrekt op, er printer og mac'en på samme subnet?

Øh, det husker jeg ikke. Og jeg kan ikke rigtig se noget i
systemindstillinger > netværk. Men det er måske et helt andet sted, jeg
skal kigge?

> Ikke hvis der åbnes for ISDN forbindelsen fordi du printer, det tyder
> netop på at dit LAN ikke er sat korrekt op.

Det er jeg ikke helt sikker på, at jeg var helt sikker på, da jeg måske
skrev noget i den retning. Det var nok mere noget med at gå i panik og
tænke på alle mulige (og især umulige) ... ja, muligheder

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-04 11:22

Per Røn ne wrote:

> [...]
> adsl-abonnement hos, 1 Mb/s {overvejer at få den sat op til 2 Mb/s}]
> låner man endda gratis, uden ekstraudgifter, en Cisco-router.

Tja Per, routeren fra CyberCity er jo ikke gratis, den er bare
indberegnet i den pris du betaler hver måned/kvartal.

Hos Tiscali får man også udleveret en router, og de blander sig
i, hvor mange computere man tilslutter til en ADSL-linie.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : (Per Røn

Dato : 09-03-04 11:58

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Tja Per, routeren fra CyberCity er jo ikke gratis, den er bare
> indberegnet i den pris du betaler hver måned/kvartal.

Det giver naturligvis sig selv, men det ville jo ikke blive billigere
ikke at få routeren med i købet, og eksempelvis selv anskaffe sig en.

Noget jeg i øvrigt gør, /når/ vi på et tidspunkt får udskiftet
fællesantennen, så vi får internet [og telefon] den vej.

> Hos Tiscali får man også udleveret en router, og de blander sig
> i, hvor mange computere man tilslutter til en ADSL-linie.

Et argument for /ikke/ at vælge Tiscali.

Hvordan kontrollerer de det i øvrigt? Alle på intranettet er jo
automatisk sluttet til adsl-linien.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-03-04 12:03

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Hvordan kontrollerer de det i øvrigt? Alle på intranettet er jo
> automatisk sluttet til adsl-linien.

Hvis din router skjuler dit netværk ud af til (dvs du har kun ét
eksternt IP-nummer), så skal de kontrollere det i routeren (som du har
fået leveret).

Hvis maskinerne har hvert deres eksterne IP-nummer er det routeren i
den anden ende der kan kontrollere det.

Var du ikke datalog? Har I ikke lært om TCP/IP undervejs?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 09-03-04 12:14

> [...]

> Hvis din router skjuler dit netværk ud af til (dvs du har kun ét
> eksternt IP-nummer), så skal de kontrollere det i routeren (som du har

Hvilket kræver at de har /adgang til routeren/. Ellers kan de jo ikke
slå det op.

> Hvis maskinerne har hvert deres eksterne IP-nummer er det routeren i
> den anden ende der kan kontrollere det.

> Var du ikke datalog? Har I ikke lært om TCP/IP undervejs?

Det kom senere. Hvilket dog ikke har noget at sige i den forbindelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-03-04 12:34

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Hvilket kræver at de har /adgang til routeren/. Ellers kan de jo ikke
> slå det op.

Man kan godt sætte en router til at blokere for mere end X
mac-adresser. Det er fx en af de måder man kan sælge samme hardware
til differentierede priser.

> Det kom senere. Hvilket dog ikke har noget at sige i den forbindelse.

Mnjah. Det kunne måske have bevirket at du havde spurgt anderledes.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 09-03-04 13:37

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Man kan godt sætte en router til at blokere for mere end X
> mac-adresser.

Det kræver jo at man bruger /deres/ router, og ikke eksempelvis køber en
billig router i ComputerStore. Som en router der også indeholder en
trådløs switch.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-03-04 14:52

> Det kræver jo at man bruger /deres/ router, og ikke eksempelvis køber en
> billig router i ComputerStore. Som en router der også indeholder en
> trådløs switch.

Det afhænger jo helt af hvordan ADSL'en er sat op. Mit personlige har
4 IP-numre og det styres vha DHCP. Her vil det formentlig være
trivielt at gøre som du beskriver.

Andre abbonnementer har specielt router som kan forhandle linien på
plads op mod centralen. Denne kan formentlig ikke skiftes ud.

At der så ikke er noget teknisk der hindrer en i at sætte endnu en
router på som skjuler ens net er en anden historie. Det er derfor der
er abbonnementsbetingelser.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-03-04 12:28

Niels Ebbesen wrote:

> Hos Tiscali får man også udleveret en router, og de blander sig
> i, hvor mange computere man tilslutter til en ADSL-linie.

Der mangler et "ikke" i ovenståede sætning, des skulle ha' stået.

Hos Tiscali får man også udleveret en router, og de blander sig
ikke i, hvor mange computere man tilslutter til en ADSL-linie.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 07-03-04 17:53

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Nå, hvad skal jeg vælge?

Linksys... administreres fra webinterfjæs og linksys har heldigvis for
vane at udiver macudgaver af deres firmware flashsoftware. Linksys er
i dag identisk med Cisco's SOHO division, hvilket får mig til at
formode at deres produkter er OK. Mht fetaues og flexibilitet er
linksys ganske gode. Jeg har gennem det sidste år sat en del trådløst
Linksys udstyr på på såvel Mac som PC uden problemer, og kan derfor
varmt anbefale det - især når prisen tages i betragtning.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).