text-decoration: none i Mozilla
Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 09-03-04 23:30

hej,
undskyld min uvidenhed, men jeg kan ikke får text-decoration: none til at
virke i Mozilla. Er der en anden "kommando", man kan bruge i stedet?
v.h.

--
Jørgen Peter Kjeldsen
http://www.galleritheut.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-03-04 23:58

"Jorgen Peter Kjeldsen" <admin@prinzapolka.dk> skrev :

>undskyld min uvidenhed, men jeg kan ikke får text-decoration: none til at
>virke i Mozilla. Er der en anden "kommando", man kan bruge i stedet?
>v.h.

Det skulle det gerne gøre, kom med et link til en side med
problemet.
--
Knud

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 10-03-04 00:19

> Det skulle det gerne gøre, kom med et link til en side med
> problemet.

http://www.galleritheut.frac.dk/alamikangban/slides/alami_1.shtml

det drejer sig om punkterne "Tilbage til oversigt" og "Næste billede". Her
har jeg indsat et par mellemrum for at skabe luft mellem grafikken og
teksten, og for at undgå, at mellemrummet bliver understreget, har jeg
indsat en <span class="skipunderline">, hvilket refererer til mit style
sheet:
..skipunderline {text-decoration: none;}

Det virker fint i IE, men i Mozilla forsvinder understregningen ikke!!!

v.h.
Jørgen Peter

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-04 00:41

> [...]

>teksten, og for at undgå, at mellemrummet bliver understreget, har jeg
>indsat en <span class="skipunderline">, hvilket refererer til mit style

Jeg kan heller ikke få det til at makke ret, medmindre jeg laver
det omvendt.

Sætter text-decoration: none på a og så text-decoration:
underline i en span på teksten.

>Det virker fint i IE, men i Mozilla forsvinder understregningen ikke!

Jeg får nu også understregning i IE.

--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-04 01:46

"Jorgen Peter Kjeldsen" <admin@prinzapolka.dk> skrev :

>http://www.galleritheut.frac.dk/alamikangban/slides/alami_1.shtml

Skal man iøvrigt være pedantisk, så bør man ikke bruge &nbsp; til
at lave mellemrum med, men i stedet bruge padding, f.eks.
padding-left: 20px
--
Knud

Fra : Steen

Dato : 10-03-04 09:22

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Skal man iøvrigt være pedantisk, så bør man ikke bruge &nbsp; til
> at lave mellemrum med, men i stedet bruge padding, f.eks.
> padding-left: 20px

Hvorfor?

--
I øvrigt mener jeg alternativ behandling bør forbydes.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-04 10:25

Steen skrev:

>Hvorfor?

Fordi nbsp står for non breakable space, og det er ikke beregnet
til at lave opsætning med, men til at holde uadskillelige ord
sammen.

Man kan vel heller ikke være sikker på hvilken størrelse det har
i alle browsere?

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-03-04 22:48

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Man kan vel heller ikke være sikker på hvilken størrelse det har
> i alle browsere?

Jo, det er fuldstændig det samme i alle browsere - det har jeg målt
en gang. Jeg satte en lang række &nbsp; efter hinanden, og tog et
screendump i de 4 browsere jeg har adgang til - hev det ind i et
grafikprogram - der har ikke en eneste pixel til forskel.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-04 23:36

Allan Vebel skrev:

>en gang. Jeg satte en lang række &nbsp; efter hinanden, og tog et
>screendump i de 4 browsere jeg har adgang til - hev det ind i et
>grafikprogram - der har ikke en eneste pixel til forskel.

Jeg er overrasket og klogere. Tak for oplysningen.

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-03-04 00:07

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev :

> [...]
>screendump i de 4 browsere jeg har adgang til - hev det ind i et
>grafikprogram - der har ikke en eneste pixel til forskel.

Men har en bruger sat sin browser op til at bruge en anden font,
end den er defineret på siden, så vil designet evt. skride, da
ikke alle fonttyper fylder lige meget.
--
Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-03-04 23:00

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:

> Men har en bruger sat sin browser op til at bruge en anden font,
> end den er defineret på siden, så vil designet evt. skride, da
> ikke alle fonttyper fylder lige meget.

Det jeg målte på var en side der var fremstillet til formålet, og den
samme side var brugt i de 4 browsere - ellers kan man ikke bruge
det til sammenligningsgrundlag.

Ja, forskellige skrifttyper har forskellig bredde. Derfor anbefales det
også at undlade &nbsp; til at styre noget som helst designmæssigt,
med &nbsp; er fin til ord der ikke må skrives på hver sin linie.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 11-03-04 10:47

> Skal man iøvrigt være pedantisk, så bør man ikke bruge &nbsp; til
> at lave mellemrum med, men i stedet bruge padding, f.eks.
> padding-left: 20px

Tak, det hjalp! (er implementeret på siden)

Men iøvrigt synes jeg stadig, at Mozillas håndtering af "text-decoration:
none" er utilfredsstillende. Jeg konstruerede nogle andre eksempler (med
rigtig tekst, ikke &nbsp), hvor Mozilla ikke fjernede understregningen, men
IE 6.0 gjorde.

Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-03-04 22:41

Jorgen Peter Kjeldsen wrote:

> Men iøvrigt synes jeg stadig, at Mozillas håndtering af
> "text-decoration: none" er utilfredsstillende.

Nåda?

> Jeg konstruerede nogle andre eksempler (med rigtig tekst,
> ikke &nbsp), hvor Mozilla ikke fjernede understregningen,
> men IE 6.0 gjorde.

Jeg kunne nu godt tænke mig at se de sider, for umiddelbart kan jeg
ikke forestille mig at Mozilla skulle fejle i noget så elementært som
text-decoration: none.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 12-03-04 21:17

Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.invalid> skrev i en meddelelse

> Nåda?
>
> Jeg kunne nu godt tænke mig at se de sider, for umiddelbart kan jeg
> ikke forestille mig at Mozilla skulle fejle i noget så elementært som
> text-decoration: none.

Det er åbenbart i links, at Mozilla ikke kan håndtere den. F.eks. denne
simple opbygning:

<head>
<title>blablabla</title>
#link {text-decoration: none}
</head>

-IE viser korrekt linket uden understregning i overensstemmelse med div'en,
mens Mozilla viser linket med understregning.

Nu fik jeg løst mit oprindelige problem som startede denne tråd på anden
vis, men jeg synes altså det er generende, at browserne ikke viser noget så
simpelt på samme måde!

Med venlig hilsen

Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-03-04 21:37

"Jorgen Peter Kjeldsen" <admin@prinzapolka.dk> skrev :

>-IE viser korrekt linket uden understregning i overensstemmelse med div'en,
>mens Mozilla viser linket med understregning.

Det vil være mere naturligt at sætte text-decoration på a-tag ig
ikke på div.

Iøvrigt er <a> et inlineelement og i et sådant kan man ikke have
et blockelement, som <div> er.

Bruger du en doctype som sætter Mozilla i standardmode, så er der
heller ingen understregning i dit eksempel.
--
Knud

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 12-03-04 21:49

> [...]
> et blockelement, som <div> er.
> Bruger du en doctype som sætter Mozilla i standardmode, så er der
> heller ingen understregning i dit eksempel.

-Jamen så undskylder jeg min uvidenhed - jeg undrede mig bare.
Vil så gerne benytte lejligheden til at sige tak til de ihærdige garvede
folk, som bruger tid og kræfter på at hjælpe vi nybegyndere på vej!

venlig hilsen
Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-03-04 22:12

"Jorgen Peter Kjeldsen" <admin@prinzapolka.dk> skrev

> Det er åbenbart i links, at Mozilla ikke kan håndtere den. F.eks. denne
> [...]

Det er heller ikke den rigtige måde at gøre det på. At IE gør, som du vil,
er en fejl i IE. Skal du undgå understregning i links, skal du i css gøre
sådan:

a{text-decoration:none}
/* den korte udgave, hvis ikke andet vedrørende links skal defineres */

.... eller:

a:link, a:active, a:visited{
text-decoration:none;
color:#f00;
background:transparent;
}
a:hover{
color:#fff;
background:#00f;
}

/* den lange udgave, hvor farve og hover er definerer */

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-04 23:59

Jorgen Peter Kjeldsen skrev:

> undskyld min uvidenhed, men jeg kan ikke får text-decoration:
> none til at virke i Mozilla.

Må vi se din side?

"text-decoration: none" er fint understøttet i Mozilla.
--
Jens Gyldenkærne Clausen