undgå print button på udprint - hvordan??
Fra : Henry

Dato : 05-03-04 07:54

Jeg har en print buttom med koden

<form>
<input type="button" value="Print" Onclick="print()" ;>
</form>

Hvordan undgård jeg den kommer med på udprintet

på forhånd tak

--
Med venlig hilsen Henry

Fra : Lars Olesen

Dato : 05-03-04 08:03

Henry wrote:

> Jeg har en print buttom med koden
(snip kode)
> Hvordan undgård jeg den kommer med på udprintet

Du kan lave et print-stylesheet:

http://www.html-faq.dk/2012.asp

I stylesheetet kan du lave følgende regel:

form {
   display: none;
}

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>

Fra : Henry

Dato : 05-03-04 10:05

Lars Olesen wrote:

> [...]
>
> Du kan lave et print-stylesheet:
>
> http://www.html-faq.dk/2012.asp
>
> I stylesheetet kan du lave følgende regel:

Mange tak for alle svar det skal jeg nok få til at virke..

Mvh Henry

Fra : Villum Sejersen

Dato : 05-03-04 08:31

Henry skrev:

> Jeg har en print buttom med koden

> <form>
> <input type="button" value="Print" Onclick="print()" ;>
> </form>

> Hvordan undgår jeg den kommer med på udprintet

I et eksternt stylesheet print.css en linje noget i retning af
..ejprint { display: none }

som i <head>-sektionen af dit dokument kaldes med
<link rel="stylesheet" href="print.css" type="text/css" media="print" />

Bemærk media="print" i modsætning til media="screen" eller media="all".

eller i <head>-sektionen af dit dokument:
.ejprint { display: none }

I din (x)html-kode:
<form class="ejprint"> ... </form>

--
med venlig hilsen Villum Sejersen
http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/

Fra : Lars Olesen

Dato : 05-03-04 08:39

Villum Sejersen wrote:

> I et eksternt stylesheet print.css en linje noget i retning af
> .ejprint { display: none }

Det kan være en ide, at man er lidt mere specifik, synes jeg. Tænk sig,
hvis man fx senere beslutter sig for, at knappen skal printes ud, men
resten af det man også har bruge .ejprint-klassen på ikke skal printes
ud. Så bliver man nødt til at lave tingene om i koden også. I stedet kan
det være en ide, om man fx kalde formularen noget bestemt (som
naturligvis sagtens kan gå igen på andre lignende formularer).

Fra : Villum Sejersen

Dato : 05-03-04 10:04

Lars Olesen srev:

> [...]
> det være en ide, om man fx kalde formularen noget bestemt (som
> naturligvis sagtens kan gå igen på andre lignende formularer).

Du har en god pointe dér!

Man bør nok altid overveje: "Kan jeg senere finde på at bestemme mig
om?", og vælge at bruge en id i stedet for en klasse.

Klassen "ejprint" egner sig bedst til de elementer af siden, som man er
helt sikker på, aldrig hører hjemme på en udskrift, f.eks. faste menuer
og navigationsknapper.

Er det forresten rigtigt at sætte egenskaben, klasse eller id, på selve
<form>-elementet? Skal den ikke sættes på <input>-elementet (knappen)?
Den person der udfylder formularen, mister måske - nok browserafhængigt
- ellers muligheden for at printe den udfyldte formular ud uden en række
krumspring; det der var selve meningen med knappen? Jeg har ikke
eksperimenteret med det, så det kan være jeg tager fejl.

Fra : N/A

Dato : 05-03-04 13:14

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-03-04 13:14

"Henry" <henryjorgensen@hotmail.com> skrev

> Men øverst på siden jeg printer ud står filnavnen og side nr.
> og nederst står url adressen og dato
>
> Kan jeg også fjerne det med CSS eller er det en udskrift instilling i
> browser eller printeren.

Det er en indstilling i browseren. Det kan ikke styres fra det i browseren
indlæste dokument.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin