CSS udfordring (jaaa, det er rigtigt)
Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 03-03-04 10:36

Hej alle.

Nu har jeg i længere tid fulgt med her i gruppen. Læst indlæg, fulgt link,
set eksempler og så videre. Sandt for dyden er jeg meget interesseret i at
få flere af mine gamele sites skiftet fra tabeller til CSS da jeg
anerkender fordelene ved dette. Desværre har jeg en type design, jeg endnu
ikke har set løst i CSS.

Mange eksempler kommer tæt på, men så mangler den ene ditten og den anden
mangler lige datten. Nogen benytter absolut placering og andre er helt ved
siden af.

Derfor denne

UDFORDRING!!!

Løs opgaven på www.mip.sdu.dk/~madmax/challenge.html og vind min evige
hengivenhed og fjern min sidste hindring for at skifte alle mine
designtabeller ud med div's. (Lidt missionsk er man vel altid ;) )

Jeg går ud fra at jeg bare ikke er god nok til CSS og at det er et spørgsmål
om at forstandige mennesker ser problemstillingen, men et eller andet sted
tror jeg altså at denne opgave ikke kan løses med CSS.

God fornøjelse o gpå forhånd tak,
Morten

--
Dagens undskyldning: "The new frame relay network hasn't bedded down the
software loop transmitter yet."

Fra : René Løweneck

Dato : 03-03-04 11:58

Hej Morten !

"Morten Winkler Jørgensen" <morten@spam_min_mås_af.popp-winkler.dk> wrote in
message news:c24893$odi$1@news.net.uni-c.dk...
> Løs opgaven på www.mip.sdu.dk/~madmax/challenge.html og vind min evige
> hengivenhed og fjern min sidste hindring for at skifte alle mine
> designtabeller ud med div's. (Lidt missionsk er man vel altid ;) )

Sjov post, men hvori ligger udfordringen. Det er jo en ganske almindelig
opstilling. Og nej, jeg er ikke interesseret i at vinde noget som helst. Om
du går over til CSS eller ej, er da helt op til dig selv.

> [...]
> om at forstandige mennesker ser problemstillingen, men et eller andet sted
> tror jeg altså at denne opgave ikke kan løses med CSS.

Igen, om du vil tro det eller ej, er helt op til dig selv. Men mine sites
har haft denne opstilling (i en lidt udvidet version) længe.

Her er en søgning, der kan hjælpe dig lidt på vej :
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=css

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 03-03-04 12:49

René Løweneck wrote:

> Sjov post, men hvori ligger udfordringen.
At opfylde de krav jeg har stillet. Som du ser længere nede kan den eneste
af dine sider jeg kender til ikke det. Heller ikke med modifikationer.

> Det er jo en ganske almindelig opstilling.
Igen. Se længere nede.

> Igen, om du vil tro det eller ej, er helt op til dig selv. Men mine sites
> har haft denne opstilling (i en lidt udvidet version) længe.

Snarere en begrænset version, så vidt jeg kan se. Nu kan jeg kun finde
www.loweneck.dk som jeg ved tilhører dit, og der er din div "#venstre"
begrænset med en "width : 112px";
Det jeg gerne ville have er jo at både en højre og en venstre udviddede sig
dynamisk.

Jeg har taget mig den frihed at lægge en modificeret kopi af din side her
http://www.mip.sdu.dk/~madmax/lowen.html
Jeg har ændret #knapmenu for at til gul med rød ramme of "height : 100%;" og
#venstre til at have "height : 100%" og "border : 1px dashed white". Som du
kan se løser det ikke mine krav om at alle kolonner skal være lige høje.

> Her er en søgning, der kan hjælpe dig lidt på vej :

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=css
Jo tak, men den har jeg set ;)

Venlig hilsen,
Morten

Fra : René Løweneck

Dato : 03-03-04 13:20

Hej Morten !

"Morten Winkler Jørgensen" <morten@spam_min_mås_af.popp-winkler.dk> wrote in
message news:c24g1q$sdj$1@news.net.uni-c.dk...
> At opfylde de krav jeg har stillet. Som du ser længere nede kan den eneste
> af dine sider jeg kender til ikke det. Heller ikke med modifikationer.

Dine modifikationer får systemet til at skride.

> [...]
> begrænset med en "width : 112px";
> Det jeg gerne ville have er jo at både en højre og en venstre udviddede

Nu er der en meget bestemt grund til, at der opstillingen er låst fast i px
størrelser. Men der skal vel ikke megen fantasi til at kunne udskifte px med
%.

Kreativt. Slet den venligst ASAP.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 04-03-04 07:48

René Løweneck wrote:

> Hej Morten !
>
> "Morten Winkler Jørgensen" <morten@spam_min_mås_af.popp-winkler.dk> wrote
> in message news:c24g1q$sdj$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Dine modifikationer får systemet til at skride.
Hvordan ser jeg ikke? Jeg har sat rammer på to div'er. Det er det hele.

> Nu er der en meget bestemt grund til, at der opstillingen er låst fast i
> px størrelser. Men der skal vel ikke megen fantasi til at kunne udskifte
> px med %.

Jo men pointen her er at jeg ikke er interesseret i at benytte hverken %
eller px. Jeg er interesseret i at angive en egenskab (hvilke(n)?) der gør
at alle tre div'er med indhold ændrer deres bredde således at de to yderste
har plads til den længste uombrydelige linje mens den midterste tilpasser
sig de to andre. På den måde kan alle tre div'er holde sig på samme
"linje".

Anders Thorsen Holm formulerede det egentlig meget præcist (noget jeg ikke
selv kunne komme på): Jeg vil kopiere tabellens måde at justere sig på.

> Kreativt. Slet den venligst ASAP.
Er gjort.

Venlig hilsen,
Morten

--
Dagens undskyldning: "You need to upgrade your VESA local bus to a
MasterCard local bus."

Fra : René Løweneck

Dato : 04-03-04 08:46

Hej Morten !

"Morten Winkler Jørgensen" <morten@spam_min_mås_af.popp-winkler.dk> wrote in
message news:c26ipe$i0s$1@news.net.uni-c.dk...
> Hvordan ser jeg ikke? Jeg har sat rammer på to div'er. Det er det hele.

Dit problem. Læs mere om box modellen.
Mit system er testet i IE6, Enigma 3.6, NetScape 7, Mozilla 1.3, Opera 7.1
og delvist i Safari 1.2 (Mac). Alle engelske undtagen IE. Siden ser ens ud i
alle disse browsere.
Dine modifikationer væltede dog kun IE.

> Jo men pointen her er at jeg ikke er interesseret i at benytte hverken %
> eller px. Jeg er interesseret i at angive en egenskab (hvilke(n)?)

Definér dine mål, ellers kan du ikke nå dem.

Du har heller ikke opgivet et formål, en eksempelside e.lign.

EOD

René Løweneck
www.lowesite.dk
LøweSite CMS - Markedets mest søgemaskinevenlige CMS

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 04-03-04 12:03

René Løweneck wrote:

> Definér dine mål, ellers kan du ikke nå dem.

Målene er at opfylde de krav der blev beskrevet på den side der henvises til
i første post.

> Du har heller ikke opgivet et formål, en eksempelside e.lign.

Eksempelsiden er der henvist til i første indlæg. Der vises og beskrives
hvordan den ønskede kode skal opføre sig - som tabellen.

Venlig hilsen,
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 12:08

"Morten Winkler Jørgensen" skrev i en meddelelse:
> [...]
> få flere af mine gamele sites skiftet fra tabeller til CSS da jeg
> anerkender fordelene ved dette. Desværre har jeg en type design, jeg endnu

Så har du nok ikke kigget godt nok
Selv som novice på området ser det ikke _meget_ svært ud.

> Mange eksempler kommer tæt på, men så mangler den ene ditten og den anden
> mangler lige datten. Nogen benytter absolut placering og andre er helt ved
> siden af.

Det lyder flot, du har læst lidt

> [...]
> hengivenhed og fjern min sidste hindring for at skifte alle mine
> designtabeller ud med div's. (Lidt missionsk er man vel altid ;) )

Den største udfordring ligger vel i at få dig selv til at prøve, men det
andet er da en god idé og lykkes det vil jeg da bruge den samme
fremgangsmåde næste gang

> [...]
> om at forstandige mennesker ser problemstillingen, men et eller andet sted
> tror jeg altså at denne opgave ikke kan løses med CSS.

Hvem er god nok til CSS før de har taget udfordringen op? Hvis du selv løser
opgaven er du vel en af de forstandige og selvfølgelig kan den løses. Bare
klø på, jeg ved af erfaring at alle de nuværende forstandige besvarer alle
vores "dumme" spørgsmål.

> God fornøjelse o gpå forhånd tak,
> Morten

Fornøjelsen er helt på din side og det er en fed fornemmelse at ha' klaret
det
God arbejdslyst.

--
Hilsen
Mia

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 03-03-04 12:35

"Mia J" <sluddermor> wrote:

> Så har du nok ikke kigget godt nok
> Selv som novice på området ser det ikke _meget_ svært ud.

> Det lyder flot, du har læst lidt
Ja. Måske er vores humor ikke ens, men deter selvfølgelig underforstået at
jeg har prøvet selv også.

> Den største udfordring ligger vel i at få dig selv til at prøve, men det
> andet er da en god idé og lykkes det vil jeg da bruge den samme
> fremgangsmåde næste gang

Ja. Nu er det jo underforstået at man selv prøver først, så det er jeg da
ked af at du ikke ved. Men det er kotumen på usernet

> [...]
> løser opgaven er du vel en af de forstandige og selvfølgelig kan den
> løses. Bare klø på, jeg ved af erfaring at alle de nuværende forstandige

Ja. Jeg har prøvet og kal selv komme med forslag som dem Anders Holm linker
til, men de opfylder bare ikke de krav jeg har til kolonnernes dynamiske
bredder. Ikke hvis der skal være tre. Det er det interessante ved dette
design.

> Fornøjelsen er helt på din side og det er en fed fornemmelse at ha' klaret
> det

Ja. Det må du vide. Dit indslag on onload kunne jo have været klaret med en
googlesøgning: "onload in xhtml does not validate". Den leder lige til
målet, men det var nemmere at spørge usenet, ikke?

Venlig hilsen,
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 14:02

"Morten Winkler Jørgensen" skrev i en meddelelse:
> Ja. Måske er vores humor ikke ens, men deter selvfølgelig underforstået at
> jeg har prøvet selv også.

<snip>

> Ja. Nu er det jo underforstået at man selv prøver først, så det er jeg da
> ked af at du ikke ved. Men det er kotumen på usernet

Kotumen her i gruppen er også at man lægger et link til en side der viser
hvad man selv har forsøgt.

> [...]
> til, men de opfylder bare ikke de krav jeg har til kolonnernes dynamiske
> bredder. Ikke hvis der skal være tre. Det er det interessante ved dette

Hmmmm....interessante? Kan dette bruges:
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/csslayout/glish4.php

> [...]
> googlesøgning: "onload in xhtml does not validate". Den leder lige til
> målet, men det var nemmere at spørge usenet, ikke?

Nu vil jeg undlade at kommentere alle dine slåfejl samt din overlegne
attitude. Min undskyldning er at jeg er meget dårlig til engelsk. Hvad er
din?

--
Hilsen
Mia

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 04-03-04 08:13

<snip>

> Hmmmm....interessante? Kan dette bruges:
> http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/csslayout/glish4.php

Nej. Jo. Den er interessant, men igen har man i eksemplet defineret
bredderne relativt i forhold til bredden af parentcontaineren og det er
blot en anden måde at angive den absolut på. Så den er desværre heller ikke
anvendelig. Det jeg er interesseret i er kolonnerne udvidder sig når
indholdet udvidder sig. Det gør glish4 ikke, så det er ikke en løsning på
det problem jeg har.

> Nu vil jeg undlade at kommentere alle dine slåfejl

Det plejer også at være sidste halmstrå når de saglige argumenter er
opbrugt, så det er jeg glad for at du holder dig fra.

> samt din overlegne attitude. Min undskyldning er at jeg er meget dårlig
til engelsk. Hvad er din?

Jeg har intet at undskylde over for dig. Det er ikke mig der begynder med at
klandre folk for ikke at forsøge selv, så vidt jeg husker. Skulle jeg det
kunne jeg jo ikke bestille andet - hverken her eller i andre grupper.

"Hvis man ikke kan sige noget pænt, er det bedre at holde sin mund."
- Peter Plys.

Og som du ser tager jeg de relevante dele af din post seriøst.

Tænk sig: I skrivende stund er der fire (4) mennesker der debaterer hvorfor
min uinteressante problemstilling er interssant og hvordan den kan løses
med javasripts og hacks. At de syntes min uinterssante problemstilling er
intressant syntes jeg er intressant.

Du skrev tidligere:

"Så har du nok ikke kigget godt nok
Selv som novice på området ser det ikke meget svært ud."

De fire menensker er næsten enige om at det før CSS3 kommer ikke kan lade
sig gøre. Måske betyder det at jeg _har_ kigget godt, og at det måske _er_
svært - selv for dig.

Min undskyldning er grundighed. Hvad er din? Nåh nej. Dovenskab - det har du
jo skrevet i en anden post, ikke?

Venlig hilsen
Morten

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-03-04 12:12

Morten Winkler Jørgensen wrote:

> [...]
> evige hengivenhed og fjern min sidste hindring for at skifte alle
> mine designtabeller ud med div's. (Lidt missionsk er man vel altid

Måske du kunne bruge disse sider:

   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/floating2.html>
   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/floating3.html>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-03-04 12:13

Anders Thorsen Holm wrote:

> <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/floating2.html>
> <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/floating3.html>

Verdammt shift+1.

Det skulle selvfølgelig være:

   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/floating2.html>
   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/floating3.html>

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 03-03-04 12:28

Ja. Den har jeg set, men den løser ikke mine krav:

> <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/floating2.html>
Den giver mig ikke de tre sjøler så jeg springer videre til

> <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/floating3.html>
* Hvordan ville du holde samme højde på den grønne, den lyserøde og den
lilla boks? height : 100%; fejler når boksene skifter til at bestemme.
* Hverken den grønne eller den lilla boks udvidder sig ikke efter indholdet
(se http://www.mip.sdu.dk/~madmax/andersholm.html ) Et af kravene var jo at
højre og venstre kolonne skulle UDVIDDE sig.

Tak for tippet, men de duer altså ikke.

Morten

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-03-04 13:27

> * Hvordan ville du holde samme højde på den grønne, den lyserøde
> og den lilla boks?

Til hvilket formål skal de have samme højde? Hvis det blot er for at
give en ensartet baggrund, kan du placere et generelt baggrundsbillede
i et omgivende block-element.

> height : 100%; fejler når boksene skifter til at bestemme. *

Height: 100% virker sjældent efter hensigten; hvis indholdet fylder
mere end browservinduet, går der ged i baggrunde m.v.

> Hverken den grønne eller den lilla boks udvidder
> sig ikke efter indholdet (se http://www.mip.sdu.dk/
> ~madmax/andersholm.html ) Et af kravene var
> jo at højre og venstre kolonne skulle UDVIDDE sig.

Sådan er det beklageligvis med absolutte størrelser - hvis en boks
defineres til en fast bredde og indholdet faktisk fylder mere, ja, så
ryger indholdet ud over kanten. Sådan fungerer boxmodellen nu engang,
hvadenten man kan lide det eller ej.

CSS-specifikationen giver dog mulighed for at angive min-width såvel
som max-width, men understøttelsen af disse attributter omfatter
desværre ikke Internet Explorer (surprise).

Ved ikke at definere nogen bredde, vil en floatet box udvidde sig efter
behov - men dermed risikerer man også, at de ombrydes, altså at en box
ryger ned under en anden og den slags.

   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/floating4.html>

Alternativt kunne man udtænke en javascript-løsning, der dynamisk
ændrer inhold-boxens margins så de modsvarer bredderne af de floatede
menu- og noter-boxe.

> Tak for tippet, men de duer altså ikke.

Er alle de restriktioner virkelig nødvendige? Som jeg tolker det, vil
du overføre en tabels egenskaber - og dermed egenskaberne ved
tabelbaseret design - til et CSS-baseret design. Derudover vil du gerne
have dynamisk bredde - hvilket til en vis grad lader sig gøre - men
absolut højde; det virker lidt paradoksalt.

Ja, CSS-baseret design har visse begrænsninger - men disse opvejes
efter min mening til gengæld af fordelene: minimal og dermed (optimalt
set) letlæselig markupkode, tilgængelighed på langt flere platforme
(optimalt set uafhængig af klienter), frihed for brugeren og meget
mere.

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 04-03-04 08:01

Anders Thorsen Holm wrote:

> [...]
> have dynamisk bredde - hvilket til en vis grad lader sig gøre - men
> absolut højde; det virker lidt paradoksalt.

Det var egentlig skarpt formuleret, det med tabellen. Ja. Jeg mener alle
restriktionerne er nødvendige. Hvis du vil kan jeg godt uddybe (bare sig
til), men hvis du bare vil have bekræftet at de er nødvendige gider jeg
ikke skrive alt det

Nej. Jeg er ikke interesseret i en absolut højde, men den SAMME højde på
alle tre "kolonner" hvoraf den højeste bestemmer (alt efter hvad jeg kommer
i den). Ligesom tabellen, som du selv sagde.

> [...]
> set) letlæselig markupkode, tilgængelighed på langt flere platforme
> (optimalt set uafhængig af klienter), frihed for brugeren og meget

Helt enig. Jeg håbede bare at tabellens lækre egenskaber mht. dynamisk at
udvidde sig implementeret i CSS kunne forene det bedste fra begge verdner.

Venlig hilsen og tak,
Morten

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 04-03-04 14:22

On Thu, 04 Mar 2004 08:01:11 +0100, Morten Winkler Jørgensen
> [...]

> Helt enig. Jeg håbede bare at tabellens lækre egenskaber mht. dynamisk at
> udvidde sig implementeret i CSS kunne forene det bedste fra begge

Tja her er vi så uenige.
Det du kalder fordele, mener jeg er ulemper.
Kan ikke helt se hvad formålet er, andet end at du vil have løst en
problemstilling.

Hvad med:
<http://ryankristensen.com/tests/kollonner.html>

--
Ryan Kristensen

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 05-03-04 07:52

> Tja her er vi så uenige.
> Det du kalder fordele, mener jeg er ulemper.

> Kan ikke helt se hvad formålet er, andet end at du vil have løst en
> problemstilling.

Det er at den opførsel mine tabelbaserede design har, og som jeg god tkan
lide, måske kunne laves med CSS og højere overskuelighed til følge.
Lige som jeg kan definere statiske og relative bredder på celler kan jeg
gøre det på DIV'er. Tænk hvis den dynamiske adfærd en celle udviser kunne
laves også.

Så ville jeg have tabellens odynamik og stylesheets overblik.

> <http://ryankristensen.com/tests/kollonner.html>
Det er nu det bedste bud jeg har set så vidt. Desværre fejler det nu og da,
men tak for det alligevel.

--
Dagens undskyldning: "Someone thought The Big Red Button was a light
switch."

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 05-03-04 14:13

On Fri, 05 Mar 2004 07:51:51 +0100, Morten Winkler Jørgensen

> Det er nu det bedste bud jeg har set så vidt. Desværre fejler det nu og
> da,
> men tak for det alligevel.

Du må gerne være lidt mere specifik mht. hvad fejlen er.

--
Ryan Kristensen

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 08-03-04 15:30

> Du må gerne være lidt mere specifik mht. hvad fejlen er.

Når jeg resizer vinduet flyder teksten i den midterste kolonne nu og da ud
under footeren (Mozilla Firebird, Linux). I Mozillla Firebird Windows
bliver der afstand mellem de tre kolonner (der er lige høje) og footeren.
Afstanden er afhængig af hvor for stort vinduet er I Konqueror 3.1 bliver
kolonnerne ikke lige høje - de fylder kun det de fylder.

I alle browsere mister den midterste kolonne højde når jeg resizer.

Bortset fra det er det nu en flot løsning, og måske bruger jeg det - det
ærgrer mig bare at CSS ikke kan håndtere det selv, men skal hackes.

Venlig hilsen
Morten

--
Dagens undskyldning: "A star wars satellite accidently blew up the WAN."

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 05-03-04 14:47

> Det er nu det bedste bud jeg har set så vidt. Desværre fejler det
> nu og da, men tak for det alligevel.

Som med det forslag, jeg kom med, benyttes der javascript ved
indlæsningen af siden, til at give søjlerne maximal højde. Så vidt jeg
kan se håndteres der ikke ændringer af browservinduet.

Problemerne tror jeg næsten skyldes brugen af scrollHeight-attributten
- men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

Nu ser det ud til, at du sidder ved Maersk Instituttet - så det burde
vel ikke være nogen sag at finjustere javascript (de to eksempler, du
er blevet givet) og CSS så det passer

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 12:43

> [...]
>

> Morten
>
> --
> Dagens undskyldning: "The new frame relay network hasn't bedded down the

Nu bliver jeg sgu forarget....... Anders falder af en eller anden grund for
din forførende charme og viser nogle løsningsmodeller. DUER ALTSÅ IKKE,
UFFFF
Tag dog fingeren ud, kopier css'en og leg med tingene. Det kan man faktisk
risikere at lære noget af.
Dagens undskyldning er dovenskab

--
Hilsen
Mia

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 04-03-04 07:52

> Nu bliver jeg sgu forarget....... Anders falder af en eller anden grund
> for din forførende charme og viser nogle løsningsmodeller. DUER ALTSÅ
> IKKE, UFFFF

Men jeg sagde da pænt tak og forklarede hvorfor de ikke fungerer.

> Tag dog fingeren ud, kopier css'en og leg med tingene. Det kan man faktisk
> risikere at lære noget af.

> Dagens undskyldning er dovenskab

Jeg vidste ikke at du ud over at forage dig på andres vegne også var doven?
Du virker ellers ikke sådan. Ved en gennemlæsning af hele tråden vil du se
at du faktisk er den eneste der optræder forarget over min alternative måde
at fremstille problemet på.

Hvis ikke min problemstilling ang. CSS er interesant, er ovenstående faktum
det i hvert fald.

Venlig hilsen,
Morten

Fra : Thomas Ørgaard Bredg~

Dato : 03-03-04 15:09

> Løs opgaven på www.mip.sdu.dk/~madmax/challenge.html og vind min evige
> hengivenhed og fjern min sidste hindring for at skifte alle mine
> designtabeller ud med div's.
Denneher skulle løse alle udfordringerne:
http://www.alistapart.com/articles/flexiblelayouts/
hvori der blandt andet henvises til:
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/basic4.html

Thomas Ørgaard Bredgaard
www.TheQuark.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-03-04 15:26

"Thomas Ørgaard Bredgaard" <tl@webhouse.dk> escribió

> hvori der blandt andet henvises til:
> http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/basic4.html

JEg ser stadig ingen der har løst problemet med højden på de tre bokse.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Thomas Ørgaard Bredg~

Dato : 03-03-04 15:41

> JEg ser stadig ingen der har løst problemet med højden på de tre bokse.

Det er der heldigvis råd for:
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Det er jo lidt af et visuelt trick, men nu er jo sådan at float Xhtml og
højder ikke går så godt i spænd sammen på grund af BoxModellen.
De eneste andre muligheder at at sætte en explicit højde og så acroll=auto,
men det er jo ikke en løsning på nogen måde.
Disse problemstillinger er imidlertid imødegået i CSS 3 hvor Flow egenskaben
er væsentligt udviddet.

Thomas Ørgaard Larsen
Projektleder
WebHouse ApS
Tlf: 98 12 70 04
Mobil: 22 68 08 89
E-mail: tl@webhouse.dk

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 04-03-04 08:15

Thomas Ørgaard Bredgaard wrote:

> [...]
> De eneste andre muligheder at at sætte en explicit højde og så
> acroll=auto, men det er jo ikke en løsning på nogen måde.

Ja. Det er en listig lille trickkert den der, men som du siger er det jo et
trick. Når nu indholds div'en udvidder sig, får man sig en slem
overraskelse og trickser sig selv ;). Det var et af mine oprindelige
ønsker/kriterier: At alle tre kolonner skulle udvidde sig i bredden så det
passer til indholdet.

Men har man to kolonner med absolut bredde er den mægtig.

> Disse problemstillinger er imidlertid imødegået i CSS 3 hvor Flow
> egenskaben er væsentligt udviddet.

Manner. Jeg glæder mig til CSS3.

Venlig hilsen,
Morten

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-03-04 15:47

Lars Hoffmann wrote:

> JEg ser stadig ingen der har løst problemet med højden på de tre
> bokse.

Nej, og det er fordi højden om noget er den mest variende/dynamiske
egenskab ved et block-element - eller hvordan man nu kan formulere
det. Som nævnt før vil height: 100% kun forårsage problemer, og
generelt vil man ikke med CSS kunne angive, at nogle søjler skal have
samme højde og samtidig bevare fleksibiliteten.

En løsning involverer javascript, der ved onload og resize af
browservinduet beregner søjlernes dimensioner efter indholdet og
derefter justerer på dem enkeltvis.

Jeg synes dog, det er kluntet og uhensigtsmæssigt, og at det
introducerer langt flere problemer end at gå på kompromis med ens
design-mæssige kriterier.

Et meget kort, basalt (kun onload håndteres og kun een søjle får
ændret højde) og på ingen måder gennemtestet eksempel (jeg synes
ikke, det er umagen værd):

   <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/floating4.html>

Interesserede kan frit arbejde videre med det.

Fra : Anne Johansen

Dato : 03-03-04 22:20

> Mange eksempler kommer tæt på, men så mangler den ene ditten og den anden
> mangler lige datten. Nogen benytter absolut placering og andre er helt ved
> siden af.

Prøv at læse lidt på denne side

http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/index.php

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 04-03-04 08:03

> http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/index.php

Takker, men den rummer desværre ikke svaret på mine bønner. (Jeg kan i hvert
fald ikke finde det ;) )

Venlig hilsen,
Morten