transperant iframe problem i IE
Fra : [x]

Dato : 01-03-04 13:58

Hey.

Har problemer med at gøre en iframe transperant i IE. Her er hvad
jeg har gjort:

<iframe allowtransparency="true" src="fs.html" name="main"
width="550" height="350" frameborder="0"></iframe>

Det burde jo virker i IE, og det skal lige siges at det virker
fint i Firefox og Mozilla. Jeg er tom for ideer....

mvh.

[x]

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-03-04 14:06

[x] <x@ionline.dk> skrev :

>Det burde jo virker i IE, og det skal lige siges at det virker
>fint i Firefox og Mozilla. Jeg er tom for ideer....

Igen, et link til siden (eller en testside, hvis siden ikke er
uploaded) ville fremme et svar, ellers bliver det jo gætteri.

Det eneste jeg kan gætte mig til er at du ikke har sat background
til transparent på siden, der vises i <iframe>.
--
Knud

Fra : [x]

Dato : 01-03-04 14:22

Hey.

Hvis du mener om jeg har skrevet: background-color: transparent; ind
i body for siden der skal vises i iframen, så jo.

Her er lige et midlertidigt link:

http://www.ionline.dk/qwe/main.html

Bemærk at det kun er link1 der virker.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-03-04 14:59

[x] <x@ionline.dk> skrev :

>Hvis du mener om jeg har skrevet: background-color: transparent; ind
>i body for siden der skal vises i iframen, så jo.

Det skal være
allowtransparency="true"

Du bruger ikke css (desværre), så det skal være
bgcolor="transparent"
og ikke background-color: transparent;

Men jeg vil anbefale at du ændrer
background-color: transparent;> til
så er det i det mindste valid kode der.

En hel af din kode er ikke valid html.
--
Knud

Fra : [x]

Dato : 01-03-04 15:23

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det skal være
> allowtransparency="true"

Hvis du kigger i min første post vil du kunne se at det der et der står.

> Du bruger ikke css (desværre), så det skal være
> bgcolor="transparent"
> og ikke background-color: transparent;

Nej, jeg har ikke fået kigget så meget på css endnu, da html stadigt er
nyt for mig men jeg regner med at det kommer.

> Men jeg vil anbefale at du ændrer
&gt; background-color: transparent;> til
> så er det i det mindste valid kode der.

Det er gjort, og det tyder på at problemet stammede derfra.

> En hel af din kode er ikke valid html.

Hvor? ..mener så jeg lige kan så det rettet... :)

Men ellers tak for det andet. Det hjalp jo. :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-03-04 15:40

"[x]" <x@ionline.dk> skrev

> Hvor? ..mener så jeg lige kan så det rettet... :)

Du har hverken DTD eller tegnsæt-definition på din side. det er en første
betingelse for, at validatoren kan kigge på din side.

Indsæt denne linje øverst i din side (erstat nuværende linje):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Indsæt derefter denne linje efter <head>, men før </head>:

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : [x]

Dato : 01-03-04 15:44

&gt; "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Oki, tak for det. Men hvorfor er det lige så nødvendigt ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-03-04 16:00

"[x]" <x@ionline.dk> skrev

> Oki, tak for det. Men hvorfor er det lige så nødvendigt ?

Uden de oplysninger kan validatoren ikke tjekke din side. Den aner ikke,
hvad den skal sammenligne med.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-03-04 16:00

[x] <x@ionline.dk> skrev :

>Hvis du kigger i min første post vil du kunne se at det der et der står.

Undskyld, syntes bare ikke det stod sådan på siden, men så må jeg
ha' set forkert.

>Hvor? ..mener så jeg lige kan så det rettet... :)

Indsæt doctype og contenttype som Erik skriver og valider den på
http://validator.w3.org/

De første fire linjer på din side skal se sådan ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
charset=ISO-8859-1">

Bl.a er <table> height ikke tilladt.

Marginheight osv. er heller ikke valid html, brug css til det.

Lær at bruge css, det vil gøre mange ting nemmere og du kan nogen
ting ting, som du ikke kan med html.

En god begynderguide på http://html.dk
--
Knud

Fra : [x]

Dato : 01-03-04 16:09

> Undskyld, syntes bare ikke det stod sådan på siden, men så må jeg
> ha' set forkert.

Kan også være det smuttede for mig.

> Indsæt doctype og contenttype som Erik skriver og valider den på
> http://validator.w3.org/

Hvad mener du med at validere den ?

> De første fire linjer på din side skal se sådan ud:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
> <head>
&gt; charset=ISO-8859-1">

Oki, er smidt ind.

> Bl.a er <table> height ikke tilladt.

Er height angivelse på en tabel ikke tilladt?

> Marginheight osv. er heller ikke valid html, brug css til det.

Det er hermed fjernet.

> Lær at bruge css, det vil gøre mange ting nemmere og du kan nogen
> ting ting, som du ikke kan med html.

Css kommer når jeg lige får kigget på det. :)

Tak.

Fra : from south

Dato : 01-03-04 16:49

Snigende[x] hej.
"[x]" <x@ionline.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Hvad mener du med at validere den ?

At kunne teste, gå til eksamen, bevise at det er rigtigt.

[snip]

> Oki, er smidt ind.

Er det OK du mener?

[snip]

> Css kommer når jeg lige får kigget på det. :)
>
> Tak.
> --
> Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?
> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

Læser du ikke de fine sider som dine indlæg kommer fra? Har man først
læst om html, så kan man ikke lade være at læse de andre tutorials, de
er meget lærerige, men der findes da også andre sider. Nu vil jeg ikke
altid kun lave reklame for Erik og den gode side han har lavet, men kig
http://hjemmesideskolen.dk/forside.asp et par timer, eller denne
http://html-faq.dk/default.asp du kommer meget langt med de sider, plus
mange her i gruppen som bare kan det med at hjælpe. Mvh Knud

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-04 17:10

"from south" skrev i en meddelelse:
> [...]
> http://html-faq.dk/default.asp du kommer meget langt med de sider, plus
> mange her i gruppen som bare kan det med at hjælpe. Mvh Knud

Her vil jeg lige tilslutte mig.
Jeg har gennem flere år lavet diverse hjemmesider og kun brugt HTML. Først
nu er jeg med rigtig god hjælp og tålmodighed fra folk her i gruppen og de
sider Knud henviser til begyndt at bruge CSS og skrive valid kode.
Havde jeg dog bare lært det fra start og så lært CSS og HTML sideløbende med
hinanden, havde jeg været sparet for meget og nu ligger der flere sider
rundt på nettet jeg ikke er stolt af og som jeg skal bruge rigtig meget tid
på at rette til. Nå, jeg tager det som en udfordring, men.....

--
Hilsen
Mia

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-03-04 17:28

[x] <x@ionline.dk> skrev :

>Er height angivelse på en tabel ikke tilladt?

Nej, det har aldrig været valid html.

Du kan sætte højde på en <td>, men ikke på <table>.

Hvis du bruger css, så kan du godt sætte højde <table>.
--
Knud

Fra : [x]

Dato : 01-03-04 18:45

Hey.

Jeg betragter tråden som afsluttet, da jeg reelt har fået svar på
det oprindelige spørgsmål. Tak for hjælpen alle.