JAVA Comm. API '?'
Fra : Simon [2700]

Dato : 13-03-04 22:51

Hej,

Jeg bruger JAVA Comm. API til et projekt på min udd. og kommunikerer derfor
over serial forbindelse.

Jeg tjekker på om de data der er modtaget er de samme som de afsendne, men
er det overhovedet muligt
at der kan komme fejl på transmissionen, er der ikke noget indbygget der
tjekker hvorvidt data er modtaget rigtigt?

nu er paritetsbit ikke slået til, og jeg vil helst beholde det sådan, da jeg
ellers skal programmere noget hardware til at sende denne
med (og hvordan skal det så gøres ? det er noget med noget XOR funktion ikke
?).

Det er strings jeg sender (pt. bare fra en pc til en anden, men det ender
med at blive assembler kode der sender) de har et bestemt format, som
jeg pt. bruger som eneste tjek, men det kunne jo tænkes at fx. et tal blev
byttet ud med et andet, og det ville mit program ikke fange,
deraf spørgsmålet.

tak

mvh.Simon

Fra : Mads Andreasen

Dato : 14-03-04 15:28

Hej Simon

At kontrollere modtagne data for korruption er der skrevet mange tykke bøger
om. Og det er ikke helt lige til.
Der er mange måder at kontrollere tingene på, en af de mest anvendte metoder
er et såkaldt CRC check. Man kan også beregne en sum af de afsendte tegn
(ikke så sikkert men derhenad). Indsatsen skal selvfølgelig stå mål med hvor
stor sikkerhed man vil have, og hvor stor sandsynligheden for fejl er.
I et almindeligt miljø (kontor/hjemmebruger) er det min erfaring at der
praktisk talt ikke kommer fejl på serielle forbindelser til pc'en (med
almindeligt serielt kabel på 2-3 m). Men skal opstillingen være i fx. en
fabrikshal kan der være mange ting der spiller ind.´

-Mads