Niveau forskel ??? Godt råd søges.
Fra : Tikka

Dato : 13-03-04 20:57

Hej Gruppe

Jeg har et lille problem.

Min have er 1 meter højere i den ene ende end i den anden.....
Problemet er så jeg vil have gravet af den ene ende, så der bliver en lige
kant 1 meter op i den ene ende.
så resten af græsplænen er 100 % plan.

Hvilken måde er billigst at lave en "Mur" på.

Det drejer sig om ca. 40 m2. "Skråning" /væg.

Jeg tænkte på SUPER8 sten. (Det er da ufattelig dyrt......)

Findes der nogle skrænt fliser der er noget Billigere eller meget
billigere....????

Mvh. Tikka

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-04 21:27

On Sat, 13 Mar 2004 20:56:41 +0100, "Tikka" <Tikka@FJERNadslhome.dk>
wrote:

> [...]
>kant 1 meter op i den ene ende.
>så resten af græsplænen er 100 % plan.
>
>Hvilken måde er billigst at lave en "Mur" på.

Brugte knækfliser .... findes i den blå avis, men efter min mening er
det ufatteligt grimt.

>Det drejer sig om ca. 40 m2. "Skråning" /væg.
>
>Jeg tænkte på SUPER8 sten. (Det er da ufattelig dyrt......)

....og grimt (igen, efter min mening.)
Det gode ved Super8 er at man kan støbe inden i dem når de er stablet,
og evt. sætte armeringsjern i også - så holder de rigtig godt.

>Findes der nogle skrænt fliser der er noget Billigere eller meget
>billigere....????

Det kommer lidt an på hvad der er ovenfor den mur? Især hvor meget og
hvor tung trafik der er.

Jeg har muret en mur af kantblokke ("rugbrød", holmegårdssten i 14x14x21
cm) op i ca. 80 cms højde, hvor der er en ca. en meter bred gang med
græs ovenfor. Gangen går vi på dagligt og også med trillebør. Tungere
trafik er der ikke. Det holder stadig efter 2 år. Jeg har dog været
"doven" og ikke lavet ordentlig bund under. Der bør være noget med
stabilgrus osv. så den ikke sætter sig og den står lige, har rigtig
hældning indad osv. Det sprang jeg lidt let hen over.

Jeg har heller ikke haft et vatterpas på muren fornyligt, for at se om
den vælter udad. Den fik en god hældning indad, men jeg er lidt nervøs
for om den skrider ud.

Før denne mur var der nogle marksten lagt lidt løst, de skred altid ud
efter nogle år. Men muren ser stadig pæn og lige ud. Jeg er i hvert fald
stadig tilfreds.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Niels

Dato : 14-03-04 00:01

"Tikka" <Tikka@FJERNadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min have er 1 meter højere i den ene ende end i den anden.....
> Problemet er så jeg vil have gravet af den ene ende, så der bliver en lige

Husk 2 ting.

Når du graver op til en meter af din grund, fjerner du sandsynligvis dit
muldlag, hvis du ikke skraber det til side først og i stedet fjerner jorden
nedenunder: Råjord, ler eller sand eller hvad du nu har. Ellers du kan ende
med en have, hvor det er svært at få noget til at gro.

Når du laver en mur på 1 meters højde, er det vigtigt at fundere den
ordentligt og lave et dræn af grus på murens bagvæg. Ellers vil den skride i
løbet af få år.

Mvh Niels

Fra : Tikka

Dato : 15-03-04 14:22

dræn på bagsiden ??

Der må du lige forklare lidt bedre ......

Mvh. Tikka

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 15-03-04 14:48

Tikka wrote:

> dræn på bagsiden ??
>
> Der må du lige forklare lidt bedre ......

Der menes formentlig at man skal dræne den del af muren der ikke er fri. Hvis
du har vand med jord der, kan det jo f.eks. fryse om vinteren og smadre muren.

Iøvrigt vil jeg da gerne advare imod at bygge en 1.5 meter høj mur med jord på
den ene side selv, hvis man ikke har forstand på det. Det er rimeligt farligt
hvis sådan en kommer væltende ned over nogen. Jord, sten, mv, er tungt og
potentielt farligt.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
The low quality of [MP3] files should prevent this format from threatening

Fra : Stefan

Dato : 18-05-04 13:16

> dræn på bagsiden ??
>
> Der må du lige forklare lidt bedre ......

Et dræn af grus har både funktionel og kosmetisk betydning. Hvis du bare har
sand/jord på bagsiden af din mur, så risirerer du at regnvandet fra din nye
høj skylder jorden væk - både bag og under din mur. Herved risikerer du at
skidtet vælter !
Samtidig har jeg set en flot ny støttemur i knækfliser, som efter et par
regnskyld så forfærdelige ud, da muldjorden blev skyldet ud gennem de små
revner, som er mellem fliserne. Dette resulterede i brune jordstriber på
ydersiden af hele muren.

Hvad med "bare" at lave en skråning med passende fald. Den kan du enten
beklæde med store sten, eller plante den til med buske e.l.. Så slipper du
for at skulle betale for de dyre støttemur-sten, og planterne lukker
samtidig af i højden efter ganske få år?

Stefan