Ascii, unicode eller ?
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 13-03-04 16:22

Hej
Jeg har en String som jeg gerne vil have lavet om til en række tal. Hvert
tal skal repræsentere netop et bogstav. Jeg har tænkt på om det er muligt at
få ACSII- koderne (eller noget andet) ud for alle tegnene i strengen?. Er
der nogen som ved hvordan man omdanner en String til ASCII-koder. Kan man
eventuelt bruge UTF-8 ville det også være fint. Man kunne vel lave en masse
if-then, men der må der være en bedre måde at gøre det på?

Mvh
Hans

Fra : Janus E

Dato : 13-03-04 16:38

hej hans!

måske kan du bruge denne her til at starte med

java.lang.string.getBytes("UTF-8");

den returnerer et byte array, hvor teksten er blevet konverteret efter det
givne charset. det byte array kan du så iterere over og måske lave noget bit
shifting frem og tilbage eller noget i den stil.
tja, det var da een mulighed.

vh janus

---

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 13-03-04 22:54

Hej igen.
"Janus E" skrev:
> [...]
bit
> shifting frem og tilbage eller noget i den stil.

Tak for tippet. Jeg har ikke helt forstået det med et "byte array". Jeg ved
godt hvad et array er, men hvad er en byte? Jeg prøvede:

private String s1;
[...]
Byte [] b1= s1.getBytes("US-ASCII");
String s2 = b1.toString;
System.out.println(s2);
[...]
Dette giver noget forskellig (og mærkeligt) hver gang man "køre koden".
Det som jeg gerne vil er at omdanne en String, f.eks "atcu" til "01200321",
således at 01 svarer til a, 20 til t osv. Hvordan er det man kan bruge et
byte array her? Det behøver ikke være sådan at man tager en String og får en
ny String(med tal), det kunne også være en metode som tager et
bogstav/tegn/char og returnerer en int. ?
Undskyld min store uvidenhed.

Mvh
Hans

Fra : Janus E

Dato : 14-03-04 01:30

Ja, okay, jeg var vist rimelig træt da jeg svarede sidst ... bær over med
mig og mit ret dårlige forslag, der rent faktisk var ganske ubrugeligt.
Her er et løsningsforslag, jeg ikke har testet, så det er en "find selv
fejlene" opgave...

public class StringToIntValues throws Exception {
public String convert(String textToConvert, String charSet) {
byte[] bArray = textToConvert.getBytes(charSet);
StringBuffer sBuffer = new StringBuffer(bArray.length);
for (int i = 0; i < bArray.length; i++) {
sBuffer.append(Character.getNumericValue(bArray[i]));
}
return sBuffer.toString();
}
}

En byte er en 8-bit representation af din character. Det er en større opgave
at forklare idéen bag en byte, så det vil jeg meget hellere overlade til
google.

> [...]
en
> ny String(med tal), det kunne også være en metode som tager et
> bogstav/tegn/char og returnerer en int. ?

---

Fra : Janus E

Dato : 14-03-04 01:48

Lige et addendum:
Jeg glemte at tage højde for at trække fra i
Character.getNumericValue(bArray[i]), således at 'A' giver 01(*) og ikke 65,
hvilket er den egentlige ASCII-værdi for 'A'. Denne værdi bliver sikkert
ændret, hvis du bruger andre char sets end det der bruges som default (er
det UTF-8?), så det kan volde problemer. Men hvis du bare holder dig til det
almindelige char set og derfor dropper at konvertere til et andet char set
(bruger getBytes() og ikke getBytes(String charSet)), så kan du nøjes med at
skrive Character.getNumericValue(bArray[i]) - 64).
Hvis din representation af bogstavsplaceringen i alfabetet skal være på 2
cifre, så skal du huske at tage højde for tallene 1 til og med 9,
selvfølgelig. Man kunne eksempelvis:

for (int i = 0; i < bArray.length; i++) {
int value = Character.getNumericValue(bArray[i]) - 64;
if (value <= 9) {
sBuffer.append("0");
}
sBuffer.append(Character.getNumericValue(bArray[i]));
}

Husk, at bogstavet 'a' og bogstavet 'A' ikke har samme ASCII-værdi. Så måske
skulle du lave en toUpperCase() på textToConvert inden du går igang med
konverteringen.

Vh Janus

---

Fra : Hans J. Jensen