Andet multimedie
bentjuul 3670
Uændret dato efter redigering i PS 6 ?
Fra : Marco

Dato : 13-03-04 16:00

Hvordan bibeholdes den originale dato samt klokkeslet for et redigeret foto,
så jeg ser det korrekte tidspunkt for optagelse i f.eks. stifinder, i stedet
for det tidspunkt billedet senere er blevet redigeret i PS6 og gemt ?

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-03-04 16:51

Marco skrev:

> [...]
> optagelse i f.eks. stifinder, i stedet for det tidspunkt
> billedet senere er blevet redigeret i PS6 og gemt ?

Det kan du ikke med PS6 for den understøtter ikke EXIF-data.
Det gør Photoshop 7 og CS derimod. CS kan endda stilles til at
holde øje med, hvilke ændringer du har foretaget på billedet i
Photoshop og gemme den information sammen med billedet.
En ret nyttig funktion i de tilfælde, hvor man gerne vil kunne
gå tilbage og se, hvilke filtre man har brugt for at opnå en
bestemt effekt, eller at man gerne vil gemme i filen, hvor lang
tid man har brugt på at justere billedet, hvis der har været
behov for det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-03-04 17:29

Thomas G. Madsen skrev:

> Det kan du ikke med PS6 for den understøtter ikke EXIF-data.

Hov, det er faktisk ikke helt rigtigt. Du kan i Photoshop 6 ikke
se EXIF-data inde i File > File Info. Det kan du i PS 7 og CS,
men hvis du åbner et billede med EXIF-data fra kameraet i PS 6,
ændrer lidt på det og gemmer det som JPEG, så bliver EXIF-data
bevaret, så du stadig kan se det med f.eks. Stifinder, men ikke
hvis du gemmer med Save for web. Save for web smider EXIF-data
ud for at holde filstørrelsen nede og det gør den også i PS 7
og CS.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Marco

Dato : 14-03-04 09:20

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> hvis du gemmer med Save for web. Save for web smider EXIF-data
> ud for at holde filstørrelsen nede og det gør den også i PS 7

Tak for svaret.
Jeg må prøve at uploade billederne til kameraet, redigere i PS6 og derefter
gemme dem.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Froggy

Dato : 18-03-04 00:08

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stedet
> for det tidspunkt billedet senere er blevet redigeret i PS6 og gemt ?

-eller den gode gamle "husmands-løsning", der virker i alle programmer:

Noter dato og tid for de enkelte billeder (eller andre filer) på et stykke
papir,
rediger filen -og lige inden du gemmer, retter du PC'ens interne ur og dato
til det oprindelige tidspunkt.
Husk, at rette tilbage igen

--
Froggy
-som nu har sikret sin mail-konto mod det værste spam

Fra : emj

Dato : 18-03-04 01:39

On Sat, 13 Mar 2004 15:59:44 +0100, "Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>for det tidspunkt billedet senere er blevet redigeret i PS6 og gemt ?

I stifinder bestemmer du selv, hvilke detaljer, du vil se.
Marker mappen med billeder og vælg VIS/Vælg DETALJER i menulinjen,
Hilsen emj