Ophavsret og CD-fremstilling (mekaniske re~
Fra : Carsten

Dato : 12-03-04 20:44

Ophavsret og CD-fremstilling (mekaniske rettigheder)

På NCB's hjemmeside står der:

Citat:
** Du må kun få dine CD'er/MC'er fremstillet hos de CD-fabrikker og
** kopieringsvirksomheder
** som har indgået aftale med NCB.Listen over NCB-godkendte fabrikker ** i
de nordiske og baltiske lande finder du på NCB's hjemmeside
** www.ncb.dk under menupunktet [Lister: Pladeselskaber/CD-fabrikker].
Citat slut!

Ifølge en medarbejder hos NCB gælder det normalt også demo-CD'er - og man må
heller ikke selv kopiere dem - altså selv brænde dem!

Kan det virkelig være rigtigt?

--
Hilsen
Carsten

carjuntho(remove_all_this_in_the_brackets)@hotmail.com
carjuntho(fjern_dette_i_parantes)@hotmail.com

Hvis du vil svare mig:
Fjern alt tekst i parentesen i mail-adressen!

If you wanna send me a mail:
Remove all text in the brackets in my mail-address!

sgftr690602

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 12-03-04 22:49

Carsten <carjuntho(fjern_dette_i_parantes)@hotmail.com> wrote:

> Ifølge en medarbejder hos NCB gælder det normalt også demo-CD'er - og
> man må heller ikke selv kopiere dem - altså selv brænde dem!
>
> Kan det virkelig være rigtigt?

Tja, hvis det er kopinumre, så er det vel rigtig nok. Hvis det er din egen
musik, må du vel selv om, på hvilket medie du vil videreformidle den.

/ Flying Hotdogs

Fra : Carsten

Dato : 13-03-04 00:53

> Tja, hvis det er kopinumre, så er det vel rigtig nok. Hvis det er din egen
> musik, må du vel selv om, på hvilket medie du vil videreformidle den.

Nej ikke helt...
Reglerne er de samme uanset om man har indspillet cover eller egne numre!
Hvis man er medlem af KODA er man som sangskriver også medlem af NCB.
Om man kopierer egne numre eller andres numre har ikke så meget at sige, for
man kan ikke undgå at cleare rettigheder, selv om man selv er
rettighedshaver.

Hvis det er egne numre - skal man alligevel betale en afgift.

Mit spm. er: om man virkelig ikke selv må brænde CD-skiverne i sin efgen
brænder!

NCB siger nej, det skal være hos en ncb-godkendt fabrik !

Fra : Dan

Dato : 13-03-04 10:57

On Sat, 13 Mar 2004 00:53:06 +0100, "Carsten"

> [...]
>brænder!
>
>NCB siger nej, det skal være hos en ncb-godkendt fabrik !

NCB skal administrere dine rettigheder.
Det kan de kun gøre hvis de kopier der er i omløb er registrerede
i deres system, derfor skal det selvfølgelig være officielle
udgivelser. De ville jo aldrig kunne afgøre om der er betalt afgift
af en hjemmebrændt cd eller ej.
Så manden fra NCB har ret. Du må ikke selv lave kopier af din
musik.

Dan

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 13-03-04 13:44

> [...]
> af en hjemmebrændt cd eller ej.
> Så manden fra NCB har ret. Du må ikke selv lave kopier af din

Men dette gælder vel kun hvis man er medlem af koda/NCB? Ellers må man vel
gøre som man vil med sin egen musik??

Mvh
Andreas.

Fra : Dan

Dato : 13-03-04 14:33

On Sat, 13 Mar 2004 13:44:13 +0100, "Andreas Lundsfryd Jensen"
<andreas@elvis.dk> wrote:

>Men dette gælder vel kun hvis man er medlem af koda/NCB? Ellers må man vel
>gøre som man vil med sin egen musik??
>
>Mvh
>Andreas.

Mit gamle punk band var ikke Koda registreret, og vi kan derfor brænde
alle de kopier vi ønsker af vore EP'er. Vi kan også genoptrykke dem
billigt i Tjekkiet som det passer os.
Endnu bedre er det dog at jeg kan dele og bytte musikken med punx
fra hele verdenen via nettet, helt lovligt ! og de kan kopiere den
videre til folk de kender.
Jeg har byttet musik med folk fra Uruguay til Nepal (Ja, jeg vidste
sgu' heller ikke at der fandtes punx i Nepal)
Så medmindre at man ser sin musik som en forretning, er der ikke den
store fidus i at være Koda registreret. Men er det business der driver
værket er det helt klart dumt ikke at registrere musikken.
Man må så bare leve med de regler der følger med.

Dan

Fra : Carsten

Dato : 14-03-04 00:20

Jeg vil dog tilføje at jeg kender mange bands som selv brænder demo'er
af KODA/NCB-beskyttet musik. Men det ændrer jo ikke på reglerne, at man
mange gør det ulovligt... dette blot en lille tilføjelse/kommentar!

Jeg har fået en mail fra et band som fik tilladelse af NCB til selv at
kopiere demoer... De fik dog at vide, at det ikke var normalt.
(De fik tilladelsen skriftligt)

Man kan så spekulere på, hvilke kriterier NCB stiller for at give en sådan
dispensation for "hjemmebrænderi".

En anden ting man kan spørge om: Hvilke betingelser stiller NCB for at blive
godkendt som fabrik ???

Fra : Dan

Dato : 14-03-04 01:45

On Sun, 14 Mar 2004 00:19:52 +0100, "Carsten"
> [...]

>af KODA/NCB-beskyttet musik. Men det ændrer jo ikke på reglerne, at man
>mange gør det ulovligt... dette blot en lille tilføjelse/kommentar!

Og det er langt fra unormalt at Koda registrerede bands spiller live
uden at der bliver indsendt lister til Koda.
I begge tilfælde skal man tænke på at det jo ikke kun er dem selv
de snyder for penge. Koda udbetaler hver år relativt store beløb til
tourstøtte og studiestøtte til mindre bands, og de penge kommer fra en
fælles pulje indtjent af alle registrerede bands, så de snyder også
alle de "venner" som de har skrevet under på at ville være solidariske
med. Men det er jo den gamle historie om at ville nyde uden at yde.

>Jeg har fået en mail fra et band som fik tilladelse af NCB til selv at
>kopiere demoer... De fik dog at vide, at det ikke var normalt.
>(De fik tilladelsen skriftligt)

Vi udgav engang en LP sammen med 3 bands der var Koda registrerede.
Den blev trykt i Tjekkiet ved et kollektiv der ihvertifald ikke var
godkendt af NCB. De fik tilladelsen ved at skrive under på at der kun
blev trykt de 500 eksemplarer og ved selv at indbetale beløbet til
NCB.

>En anden ting man kan spørge om: Hvilke betingelser stiller NCB for at blive
>godkendt som fabrik ???

Et rent gæt.
At der er orden i sagerne. At når de oplyser at der er trykt X antal
eksemplarer så skal det passe med papirene som i alle andre firmaer.
Og ikke som omtalte Tjekkiske trykkeri der tit pressede ekstra
eksemplarer til deres eget østeuropæiske marked.

Dan

Fra : Carsten

Dato : 14-03-04 08:48

Hej Dan!

Tak for et godt indlæg!
Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger omkring solidaritet og
ophavsret.

Fra : Michael

Dato : 14-03-04 20:05

Hej Carsten

Du må gerne brænde dine demoer selv... NCB har nogle godkendte trykkerier de
bruger, så de kan kontrollere hvor manger der bliver trykt..
Men når du gerne selv vil "trykke" dem, altså ved at brænde dem, sætter de
sig lidt på bagbenene fordi at de så ikke kan kontrolere om du trykker det
rigtige antal...

Du betaler et minimumsbeløb på 300,- eller ca. 5 kroner per plade... Det vil
sige at det ikke kan betale sig at trykke mindre en 60 eksemplare, da du så
alligevel kommer til at betale 300 kroner... Men de penge går til
komponisterne, så hvis det er dine egne numre får du næsten det fulde beløb
tilbage igen..
Men du kan godt gøre det selv, og du skal bare presse på... De har ingen ret
til at bestemme hvor du får trykt dine plader.. Så længe du betaler for det,
og du skriver under på hvor mange du vil trykke kan de ikke forbyde dig
det..

Jeg har selv gjort det med vores party-bands demo CD, og der satte de sig
også på bagbenene, men jeg sagde at jeg ville trykke de 60 plader og sælge
dem når vi ude, og så kunne de jo selv bestemme om de ville have deres penge
eller ej... Jeg har også hørt om andre der har haft samme problem, og de har
også fået lov...
Jeg kan ikke tro at der er nogen lovgivning som bestemmer hvor du må få tryk
dit eget musik... Det må du heldigvis selv bestemme.. det er jo trods
alt dit...

Men ihvert fald så er vores demo plade jo ikke engang vores egne numre, men
de covernumre vi spille, når vi er ude, og den har vi selv brændt i 60
eksemplare, skrevet under og betalt...

god fornøjelse med projektet..

Michael

Fra : Claus Lindeskov Hans~

Dato : 18-03-04 14:24

Mnjaeh, altså...

Jeg var selv ude for det samme. Jeg er BÅDE producent, ophavsmand OG
musiker. Derfor er det lidt tricky...

NCB havde ikke det fjerneste imod at jeg selv trykker de 250 stk. jeg har
meldt til dem. Du kan nemlig selv bestemme at trykke 1. oplag på max. 1000
stk. uden st skulle betale noget til NCB. Jeps. Men 2. oplag (altså hvis du
skal lave flere end det først anmeldte antal) skal du betale for - jeg
mener, det er omkring kr. 7,21. Det er PRODUCENTEN (dig), der skal betale
disse penge til OPHAVSMANDEN (der jo også er dig). Men de tager så lige et
administrationsgebyr på 7% for at varetage dine rettigheder overfor dig
selv! hæ hæ...smart. Men husk: Kun fra 2. oplag (hvis 1. er under 1000
stk.).

Hvis du laver det hele selv, skal CD'en anmeldes til NCB, da de varetager
OPHAVSMANDENS rettigheder. Derudover skal du tage kontakt med GRAMEX, da de
varetager MUSIKERNES rettigheder (der...tihi...jo også er dig)...De skal
forresten lige have en kopi tilsendt til arkivet sammen med papirerne.

Det er egentlig ikke svært...bare lidt omstændigt!

Husk forresten, at dette kun gælder udgivelser! Udgivelserne skal desuden
også have et NCB logo på! Og skrive "All rights reserved".

Hvis du laver en demo er de faktisk græsk-katolske...du skal bare skrive
"For Promotion Only" på!

Håber, det hjalp...!

mvh
Claus Lindeskov Hansen
(threshold to) Sanctity
www.sanctity.dk

Fra : Michael

Dato : 19-03-04 11:09

Det kan godt være at de var på tværs fordi det ikke var mit eget musik
måske...

Hvis det er en plade man selv har skrever, og selv har spillet alle
instrumenter på, og selv har indspillet det der hjemme, skal der så ikke
andet end et NCB logo og "all rights...." på..??? Altså hvis man vil have
den udgivet..

Fra : Claus Lindeskov Hans~

Dato : 20-03-04 13:47

Hej, Michael...!

Joh...det er det rent fysiske tegn på CD'en på, at den er lovlig og alt det
dér...CD'en skal jo lige registreres. Faktisk MÅ du ikke udgive, hvis ikke
NCB har deres klamme hånd med i spillet...

Men ellers ikke noget problem. Der skal jo også lige laves lidt
papirarbejde - sende en anmeldelse til NCB og én (plus en CD) til Gramex,
hvis du selv er musiker, ophavsmand og producent. Det smarte er jo, at der
er forskellige institutioner, der varetager de forskelliges interesser...
)

Så nej...ikke mig bekendt...men ring og tal med dem - har især rigtig gode
erfaringer med KODA og GRAMEX...meget villige til at hjælpe. Også når der er
spørgsmål, der ikke lige vedrører dem.

de venligste hilsner
Claus Lindeskov Hansen
deZeption (http://dezeption.com)