do - while problem
Fra : Tommy

Dato : 11-03-04 17:37

Hvad gør jeg galt i nedenstående? Jeg får en fejl på de 3 sidste tuborg

Tommy

public class SalesCompany2 {

int tekst = 0;

{
do
{
tekst = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog(null,
"Indtast kundenr."));

if (tekst > 499)

JOptionPane.showMessageDialog(null, "Ulovligt tal");
else

{
int pris = 0;

pris = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog(null,
"Indtast salg"));

System.out.println("Kundenr:" + tekst + "\t Salg:" + pris);

}
while (tekst != 0);
}

}

}

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 11-03-04 17:51

"Tommy" <info@manniken.dk> wrote in news:4050959a$0$781
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.edb.programmering.java:

> [...]
> "Indtast salg"));
>
> System.out.println("Kundenr:" + tekst + "\t Salg:" + pris);

Så vidt jeg kan se har der sneget sig en (væltet) "Tuborg" for meget ind
inden do-while løkken begynder, og derfor tror compileren at det mangler en
til slut. Jeg har sat en lille markering i koden. :]

/Søren Hjelholt

Fra : Finn Nielsen

Dato : 12-03-04 07:20

"Tommy" <info@manniken.dk> writes:

> Hvad gør jeg galt i nedenstående? Jeg får en fejl på de 3 sidste tuborg

Som Søren skriver så har du en { for meget, desuden har du anbragt din
while efter afslutningen på din else-blok, istedet hvor den burde være
efter afslutningen på do-blokken.

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

For email: Fjern den første og sidste del af domænet fra min adresse.

Fra : Tommy

Dato : 23-03-04 18:13

Tak

Jeg skal beklage at jeg ikke har vendt tilbage før nu men jeg blev pludselig
indlagt på hospitalet 8(

Nå men jeg skulle nu være klar igen, jeg har fået ændret min kode men er
kørt i stå igen. Hvordan tæller jeg det totale salg op og hvordan tæller jeg
salg op på de forskellige kategorier? mine kategorier er delt i 4 med
tallene 1, 2, 3, 4. Min kode ser ud som følger:

public class SalesCompany2

{
int[] kat = { 0, 0, 0, 0, 0 };
int tekst = 0;
int pris = 0;
for (;;) {
[...]
if (tekst == 0) break;
pris = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog(null,
"Indtast salg"));
kat[tekst/100] += pris;
}
System.out.println("Kundenr:" + tekst + "\t Salg:" + pris);
}
for(int i = 0; i < kat.length; i++) {
System.out.println("Kategori:" + i + "\t Salg:" + kat[i]);
}
}
}

Med venlig hilsen

Tommy

Fra : Tommy

Dato : 23-03-04 18:31

Rettelse......

Jeg tæller jo mine kategorier op så jeg skal bare kunne lave en total af
hele salget

Tommy

Fra : Janus E

Dato : 23-03-04 22:49

"Tommy" <info@manniken.dk> wrote in message
> Rettelse......
>
> Jeg tæller jo mine kategorier op så jeg skal bare kunne lave en total af
> hele salget
>

> Tommy

Er det en summering af dit kat array du vil have?

int total = 0;
for (int i = 0; i < kat.length; i++) {
total += kat[i];
}
System.out.println("Totalen er : " + total);

Vh Janus

---

Fra : Tommy

Dato : 24-03-04 08:25

Tak Janus

Mener du at jeg skal have 2 for løkker? Hvis jeg har det brokker den sig
over at int i allerede er defineret en gang :-/

Fra : Tommy

Dato : 24-03-04 08:32

En lille tilføjelse, jeg kan få lov til at køre det når jeg fjerner int
d.v.s. at det ser ud som følger.

int total = 0;
for ( i = 0; i < kat.length; i++) {
total += kat[i];
}
System.out.println("Totalen er : " + total);

Men så skriver den kun min total, mine kategorier forsvinder?

Fra : Janus E

Dato : 24-03-04 12:43

> [...]
> }
> System.out.println("Totalen er : " + total);
>
> Men så skriver den kun min total, mine kategorier forsvinder?

Okay, jeg havde ikke lige lagt mærke til du allerede havde defineret
variablen i andetsteds i koden :)

Du skal selvfølgelig ikke ændre på den kode du allerede har lavet, det
stykke kode jeg skrev tidligere er /udelukkende/ til at summere værdierne i
dit kat array. En anden måde du kan gøre det på er at hard code det, altså
sige

int total = kat[0] + kat[1] + kat[2] osv osv.

-men kræver selvfølgelig at kat array'et ikke ændrer størrelse.

Men den smarteste måde er nok at du kombinerer de to for-løkker i een, du
sparer kode og beregningsbelastning:

int total = 0;
// din kode
for(int i = 0; i < kat.length; i++) {
System.out.println("Kategori:" + i + "\t Salg:" + kat[i]);
// min tilføjelse
total += kat[i];
}
// min tilføjelse igen
System.out.println("Total: " + total);

vh janus

---

Fra : Tommy

Dato : 24-03-04 14:02

Tak Janus

Det virker kanon 8>)

Tommy

Fra : kgc

Dato : 25-03-04 07:14

> En lille tilføjelse, jeg kan få lov til at køre det når jeg fjerner int
> d.v.s. at det ser ud som følger.
>
> int total = 0;
> for ( i = 0; i < kat.length; i++) {
> total += kat[i];
> }
Bare en lille forklaring til dig, som måske kan gøre det lettere at
forstå hvad der gik galt - selvom jeg kan se du har fået en udmærket
løsning på problemet andetsteds i tråden (hvis du har forstået følgende,
så undskyld forstyrrelsen .

Når du fjerner int benytter du den tidligere erklærede variabel
(erklæret af den omsluttende for-løkke), og altså bliver dens værdi
ændret, hvorfor den omsluttende for-løkke ikke bliver gennemløbet som
ventet. Det er for det meste noget uoverskueligt rod at ændre værdien af
en løkkes tæller-variabel inde i løkken. Du kunne simpelthen kalde
variablen i den "indre" for-løkke noget andet, f.eks. således:
for (int j = 0; j < kat.length; j++) {
   total += kat[j];
}

Grunden til at du ikke kan køre med "for(int i = 0..." i den indre
for-løkke, er altså at du har erklæret variablen "i" i den ydre
for-løkke, og derfor ikke kan erklære den igen inden i løkken, men
derimod kan du naturligvis bruge den - men du bør normalt ikke ændre på
dens værdi, medmindre du er helt sikker på at det faktisk er det du vil .

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : Tommy