Skift tegn i string...
Fra : Peter

Dato : 11-03-04 16:10

Hej. Jeg skal skrive nogle æøå'er ud på en labelprinter... Det driller...

Så var det jeg ville skifte alle mine æøå'er og ÆØÅ'er ud med den rigtige
chr() værdi som jeg nu har fundet...
Findes der en god måde at gøre det på. Kender et andet sprog hvor man kan
gøre noget i stil med...

SwapChr(myString, "Æ", Chr(146))...

Noget i den stil?

Mvh
Allan

Fra : preben nielsen

Dato : 11-03-04 16:36

"Peter" <nope@no_such_thing.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den rigtige
> chr() værdi som jeg nu har fundet...
> Findes der en god måde at gøre det på. Kender et andet sprog

Kig på Replace()

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : "> Allan

Dato : 12-03-04 23:49

> den rigtige
> hvor man kan

> Kig på Replace()

Takker - det var lige den jeg ledte efter... Sæføli! Replace...

Mvh
Allan

Fra : Jan V.

Dato : 11-03-04 16:43

> [...]
> chr() værdi som jeg nu har fundet...
> Findes der en god måde at gøre det på. Kender et andet sprog hvor man kan

Noget a la det her:

Function asciitilAnsi(konvert)
Dim Charcnt As Integer
Dim tmpstreng, tmpchar As String
tmpstreng = konvert
For Charcnt = 1 To Len(konvert)
tmpchar = Mid(konvert, Charcnt, 1)
Select Case Asc(tmpchar)
Case 145
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "æ"
Case 146
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "Æ"
Case 134
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "å"
Case 143
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "Å"
Case 155
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "ø"
Case 157
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "Ø"
Case 129
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "ü"
Case 132
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "ä"
Case 137
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "ë"
Case 142
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "Ä"
Case 148
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "ö"
Case 153
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "Ö"
Case 154
Mid(tmpstreng, Charcnt, 1) = "Ü"
End Select
Next Charcnt
asciitilAnsi = tmpstreng
End Function

Jan

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 12-03-04 16:56

Jan V skrev:
> Function asciitilAnsi(konvert)
> Dim Charcnt As Integer
> Dim tmpstreng, tmpchar As String
> tmpstreng = konvert
> asciitilAnsi = tmpstreng
> End Function

Bare sådan af ren nysgerrighed: Hvorfor variabel-overfører du konvert
(ByRef), for derefter straks at tage en kopi af den (tmpstreng)? Den slags
klarer VB jo automatisk for dig, hvis du bruger ByVal - foruden at du derved
signallerer at konvert ikke vil (kan) blive ændret.

-------
Tomas

Fra : Jan V.

Dato : 15-03-04 08:10

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
derved
> signallerer at konvert ikke vil (kan) blive ændret.

Det er ikke en funktion JEG anvender, men er hugget fra en kollega's program
, som jeg videreudvikler på/fejlretter i ved diverse lejligheder - jeg
har ikke tænkt dybere over denne funktion, det er ikke noget jeg har tid
til - jeg har konstateret at den virker og er ikke gået ind i nogen
optimering af den.

Jan

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-03-04 21:18

Jan V skrev:
> jeg har ikke tænkt dybere over denne funktion, det er ikke noget jeg har
tid
> til - jeg har konstateret at den virker og er ikke gået ind i nogen
> optimering af den.

Det drejer sig ikke om optimering, men helt basal programmeringsteknik. Lidt
ligesom at man i trafikken bruger rødt lys til at signallere stop og grønt
lys at at signallere gå/kør.

Hvis man ikke overholder de mest basale (og dermed ret enkle) retningslinier
når man koder, mindskes læsbarheden af koden og risikoen for fejl øges -
især hvis koden skal bruges af andre. Man kan altså spare tid ved at benytte
nogle meget simple kodningstekniker.

Jeg undrer mig altid, når jeg ser noget, som det måske kun tager 3 sekunder
at tage stilling til, men det kan tage måske 3 timer at debugge når
projektet er færdig, hvis man ikke har taget stilling fra starten - derfor
mit spørgsmål.

Hvis man bruger VBScript/VBA mangler en del af de muligheder, som man har i
VB, til at gøre koden mere læsbar og robust.

-------
Tomas

Fra : Jan V.

Dato : 16-03-04 07:57

> [...]
>
> Hvis man bruger VBScript/VBA mangler en del af de muligheder, som man har
> VB, til at gøre koden mere læsbar og robust.

Og den er lavet af en, der underviser i VB

Jan