hvordan laves "DEFINE" i java
Fra : holst

Dato : 11-03-04 13:40

Hej alle..

Jeg har brug for nogle globale konstanter i java tilsvarende c's DEFINE. jeg
har derfor lavet en Definitions klasse som er en singleton, hvor jeg har
oprettet en række public konstanter:

public final CONTROL = 1;
public final POSITION = 2;

Nu har jeg så en anden klasse, hvor jeg skal bruges de globale definitions i
en switch ala:

int type;
switch(type){
case Definitions.getSingleton().CONTROL:
System.out.println("Haii")
osv
}

og det er så her compileren brokker sig med følgende besked vedr. CONTROL:

"case expression must be constant expressions"

Er der nogen der kan hjælpe med ovenstående - eller er der en helt anden
måde at lave c's DEFINE på?

mvh.
Allan Eriksen

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 11-03-04 13:59

Hejsa Allan

Hvis jeg har konstanter som jeg skal bruge i flere klasser plejer jeg at
lave dem i interfaces, og lader så min klasse implementere dette
interface, hvor der kun er konstanter defineret. På den måde kan jeg
bruge konstanterne direkte i koden uden første at skrive klassenavnet
før konstant-navnet.

mikro eksempel

public interface Konstanter {
   public final static int K1 = 1;
   public final static int K2 = 2;
}

public class Test implements Konstanter {

   public void metode(int p) {

      switch(p) {
         case K1:

            break;
         case K2:

            break;

         default:

      }
   }
}

MVH
Søren

Fra : holst

Dato : 11-03-04 14:13

mange tak for det hurtige svar - og faktisk en ret god løsning efter min
mening

mvh
Allan

Fra : Filip Larsen

Dato : 11-03-04 15:37

Søren Berg Glasius skrev

> [...]
> interface, hvor der kun er konstanter defineret. På den måde kan jeg
> bruge konstanterne direkte i koden uden første at skrive klassenavnet

Det anses for dårlig praksis (et "anti-pattern") at implementere et
interface med konstanter bare for at kunne slippe for at skrive
klassenavnet. Har man brug for nem adgang til konstanter, så kan man fx.
samle dem i et interface med et tilpas kort navn som man derefter kan
importerer. Med Java 1.5 kan man også benytte den nye "static import"
feature.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : KPV

Dato : 11-03-04 14:56

> public final CONTROL = 1;
> public final POSITION = 2;

Hvis du sætter nogen datatyper på skulle det da kunne gøre det?

Fra : Lars Borup Jensen

Dato : 12-03-04 10:01

Normalt "Pattern" for at gøre dette er at placere static variable
på en klasse f.eks. Constants ala:

public abstract class Constants
{
   public final static int CONTROL = 1;
   publif final static int POSITION = 2;
}

Klient

if (Contants.CONTROL == myVar) { osv osv...

Grunden til at Constants klassen er abstract, er at man ikke skal
kunne instanciere en instans, da alle fields er static osv.

Et andet pattern er noget ala ENUM i C.

public class Constant
{
   private int val = -1;
   private Constant(int val) { this.val = val; }

   public final static CONTROL = new Constant(0);
   public final static POSITION = new Constant(1);
}

På denne måde kan du i samme VM lave == comparison på Constant eg.

if (Constant.CONTROL == MyOtherConstant) osv osv.

Læg mærke til at constructor er private.

HUSK at hvis der er flere class-loadere eller VM'er involveret, skal
man nok implementere readResolve metoden... (Se Serialization)

In article <c2pmep$mc1$1@sunsite.dk>, holstFJERNES@control.auc.dk
says...

Fra : kgc

Dato : 12-03-04 12:28

Nu har du allerede fået en række svar på hvilke mønstre du ellers kan
bruge, og jeg forstår da heller ikke helt hvorfor du vil bruge
singleton, det virker lidt unødvendigt overhovedet at ville lave en
instans, når du kun har brug for konstanterne - men se de andre svar

> [...]
>
> og det er så her compileren brokker sig med følgende besked vedr. CONTROL:
>
> "case expression must be constant expressions"
Du kan ikke lave en case-del der afhænger af et ikke-konstant udtryk.
Med andre ord, så kan du ikke benytte switch-konstruktionen hvis ikke du
kan angive mulighederne som konstanter (brug if-then-else).

Mvh. Kasper

Fra : Christian Holm

Dato : 12-03-04 17:00

"holst" <holstFJERNES@control.auc.dk> wrote in message
> public final CONTROL = 1;
> public final POSITION = 2;

Jeg vil klart anbefale at man benytter type-safe enum pattern til dette. En
søgning på google giver massere af information om hvordan dette fungerer.
Ellers kan "Effective Java Programming Language Guide" af Joshua Bloch på
det kraftigeste anbefales. Er uden tvivl den bedste programmeringsbog jeg
har læst, og jeg har efterhånden læst rigtigt mange.

Christian

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 15-03-04 20:27

On Fri, 12 Mar 2004 17:00:21 +0100, Christian Holm wrote:

> [...]
> Ellers kan "Effective Java Programming Language Guide" af Joshua Bloch på
Hvis Allan er skiftet til Java 1.5 kan han også bruge de enumerated typer
der er tilføjet til sproget.
http://jcp.org/aboutJava/communityprocess/jsr/tiger/enum.html
http://java.sun.com/developer/technicalArticles/releases/j2se15/
--
Mikkel Bundgaard
Ph.D. student at IT University of Copenhagen