Opsætning af trådhegn...
Fra : Keld Nygaard

Dato : 11-03-04 12:04

Jeg skal have sat noget 100 cm's trådhegn op omkring noget af haven, men
mangler lidt erfaring med det:
Formålet med hegnet er at det skal være nødbremse hvis hunden glemmer hvor
den bor...

Hvor lange hegnspæle skal jeg bruge? (Underlaget er 30 cm muld, og derefter
ler)
Hvor lang afstand kan jeg have mellem pælene?
Er det nødvendig at lave forstærkning (skråstiver) af nogle af pælene på
"langsiderne" (ca. 60 m), eller er det kun nødvendigt i hjørnerne?

På forhånd tak

/Nygaard

Fra : TG4600

Dato : 11-03-04 13:21

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote in message
> [...]
> Er det nødvendig at lave forstærkning (skråstiver) af nogle af pælene på
> "langsiderne" (ca. 60 m), eller er det kun nødvendigt i hjørnerne?

Det er tilstrækkeligt med forstærkning i hjørnerne. Hvis hegnet er spændt
godt op ville jeg sætte stolper (i 90 cm dybde) for hver 10-20 m. Og så
sætte mellempæle med 5-8 meters afstand. Mellempælene kunne værer 7 cm
tilspidsede pæle, som bankes 30-40 cm i jorden. På alle pæle fastgøres
hegnet med kramper. Det holder i hvert tilfælde fint til får/geder. Og jeg
tror der skal en ret voldsom hund til at "løbe det ned"

/TG

Fra : Steen Christensen

Dato : 11-03-04 14:13

Den Thu, 11 Mar 2004 12:03:46 +0100, skrev Keld Nygaard:

> [...]
> mangler lidt erfaring med det:
> Formålet med hegnet er at det skal være nødbremse hvis hunden glemmer hvor

- Jamen så kan den jo ikke komme ind

Spøg til side - jeg har selv hund, så jeg kender din udfordring.

Følgende idé ved jeg faktisk ikke om den er lovlig i Danmark, da jeg selv
er bosiddende i Belgien, hvor den er vidt udbredt:

Jeg har med held anvendt et radiohegn, hvor hunden får først en biplyd og
senere en beskeden elektrisk impuls fra et halsbånd (Det ved jeg fordi jeg
selvfølgelig har testet den på mig selv, før jeg satte den på hunden.)

Afgrænsningen foregår ved en tynd ledning der graves ned hvor "hegnet"
skal være. Den fungerer så som antenne for en lille senderboks man har
indendøre.

Han lærte utroligt hurtigt hvad det gik ud på. Første gang han fik et rap,
løb han ind og gemte sig i stuen. Siden har biplyden været nok til at
holde ham indenfor afgrænsede arealer, eller ude af blomsterbedene. Jeg
har f.eks også afgrænset den del af græsplænen, hvor vi tørrer tøj. Man
kan ikke fysisk se hvor ledningen er gravet ned, men såvel hunden som
katten er begge klar over hvor grænsen går, så katten ynder at sole sig
lige på den anden side, og lade hunden stå en meter væk og glo på hende.

For det meste har han ikke halsbåndet på, da han nu har lært hvor han må
gå til, men ca en gang om måneden skal han lige genoptrænes en dags tid,
til at huske reglerne. Han får aldrig stød - bip er nok.

/SC

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-03-04 15:09

Steen Christensen wrote:

> [...]
> gå til, men ca en gang om måneden skal han lige genoptrænes en dags tid,
> til at huske reglerne. Han får aldrig stød - bip er nok.

Hej

Det har været på markedet i Danmark, men jeg mener det blev forbudt.

El-halsbånd, som nogle brugte til hundetræning, blev i hvert fald
forbudt i 1991.

mvh
Ole-J

Fra : Steen Christensen

Dato : 11-03-04 15:39

Den Thu, 11 Mar 2004 15:09:20 +0100, skrev Ole Jensen:

> Hej
>
> Det har været på markedet i Danmark, men jeg mener det blev forbudt.
>
> El-halsbånd, som nogle brugte til hundetræning, blev i hvert fald
> forbudt i 1991.

Nå men så er det jo ikke løsningen.

Jeg ved dog at denne type "hegn" kan fås med andre typer signalgivere
end elektriske. Det er f.eks. en lydgiver eller et sprøjt med
citronellaolie eller koldt vand. Det er vel næppe ulovligt.

kig evt. på www.jetcare.com

/SC