Kan min Aprilia Area 51 køre på blyfri 95?
Fra : Hawke

Dato : 25-04-01 18:35

Hej med jer!

Jeg har brug for eksperthjælp: I instruktionsbogen og på selve tanken står
der på scooteren, at den skal køre på "min. 98 blyfri". Nu er sagen bare
den, at den lokale tank er gået bort fra 98 oktan, og har kun til og med 95
oktan.

Jeg forespurgte hos forhandleren, og han sagde, at årsagen til, at der står
98 oktan er den, at sydpå har de ikke samme kvalitet benzin som her, og at
det dér er nødvendigt, men at den sagtens kan køre på 95 oktan her. Han lød
bare alt andet end overbevisende, så derfor ville jeg lige høre jer
eksperter.

Håber på hjælp!

De venligste hilsener

Allan H.

--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15883547

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 25-04-01 19:00

> Hej med jer!

Hej

> [...]
> der på scooteren, at den skal køre på "min. 98 blyfri". Nu er sagen bare
> den, at den lokale tank er gået bort fra 98 oktan, og har kun til og med

okay, samme problem har vores tankstationer, dog kun 98 med bly.
98 blyfri har de fleste stadig

> [...]
lød
> bare alt andet end overbevisende, så derfor ville jeg lige høre jer

altså nu er jeg ikke ekspert, men min SFX'er kan kører på alt "fra 91'
oktan" så jeg tror da ikke det er et problem med en Aprilla. Problemet med
lavere oktan tal er at benzin blir ikke ligeså modstands dygtig over for
tryk og derfor vil benzinen, hvis oktan tallet ikke er højt, eksplodere
under trykker, istedet for ved gnisten. dette bevirker at stemplet meget
hurtigt blir ødelagt.

Du kan Evt. prøve at fylde 95' på. så burde kan kunne hører det ved fulde
omdrejninger, har jeg hørt

> Håber på hjælp!

ja, ik'!

--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen

Fra : Christian

Dato : 25-04-01 19:56

[Allan spørger om hjælp til oktan]

> Håber på hjælp!
>
> De venligste hilsener
>
> Allan H.
>
> --
> E-mail: quincy_md@hotmail.com
> ICQ#: 15883547

Hej Allan !
Først, du kan sagtens køre på 95 og enda også 92 (du vil måske kunne mærke
en lille msule foreskel, men ikke noget motoren tager skade af)
Og da jeg ikke regner med at den er tunet meget, gør det slet ingen ting, jo
højere oktan, des højere brænd temp. dvs. at er en motor tunet _meget_ skal
man køre med højt oktan tal og helst også oktan forhøjer, så motoren ikke
selvdetonere (eller selvantænder)
Når din motor bare har fået pillet spærringer eller måske ne anden
udstødning, har det ikke den store betydning. Jeg har enda kørt med 95
blyfri på min Jog og min Neo's med Evolution, men kører helst med 98 + oktan
booster

Håber det var svar nok

Mvh Christian
Yamaha Neo's @ Polini Evolution 70cc

Fra : Hawke

Dato : 25-04-01 20:13

> [...]
> en lille msule foreskel, men ikke noget motoren tager skade af)
> Og da jeg ikke regner med at den er tunet meget, gør det slet ingen ting

Tusind tak Christian. Den har fået pillet ringen i variatoren ud, plus
plumpen i udstødningen... det er alt. Så det må betyde, at jeg roligt kan
køre på 95.

Tak for hjælpen. Så kan jeg slappe af, når jeg næste gang, jeg skal tanke,
bliver nødt til at tanke 95 oktan!

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15883547

Fra : RpR

Dato : 25-04-01 02:23

>Tak for hjælpen. Så kan jeg slappe af, når jeg næste gang, jeg skal tanke,
>bliver nødt til at tanke 95 oktan!

For at det ikke skal være løgn kan du roligt fylde benzin på fra 92'er
standeren, det det der er i 92'eren i 90% af tilfældene er 95 oktan, da
indkøbsprisen er den samme. Men du kan jo spare lidt på det =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 26-04-01 11:39

RpR wrote:

> [...]
> standeren, det det der er i 92'eren i 90% af tilfældene er 95 oktan, da
> indkøbsprisen er den samme. Men du kan jo spare lidt på det =)

Jeg har også altid kørt på 95 blyfri på min AREA51 uden problemmer.

PS: Sover du aldrig RpR.

Anders

Fra : RpR

Dato : 26-04-01 20:03

>PS: Sover du aldrig RpR.

Det kan man gøre når man bliver gammel =)

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 27-04-01 10:09

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ii_F6.337$0z2.18482@news.get2net.dk...

> Det kan man gøre når man bliver gammel =)

Fuck, jeg er 34 og trænger til søvn mere end andet. Men 2 børn og arbejde
stopper den spøg.

Pas på derude boys.

Anders