Bøgehæk/støjværn..
Fra : Jesper

Dato : 11-03-04 00:18

Jeg tænker lidt i at lave et støjhegn af en art...
Her tænkte jeg på en tæt plantet bøgehæk... Men hvor tæt kan man egentlig
plante den ???

/Jesper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-04 18:31

On Thu, 11 Mar 2004 00:17:39 +0100, "Jesper" <bipbop@hotmail.com> wrote:

>Jeg tænker lidt i at lave et støjhegn af en art...
>Her tænkte jeg på en tæt plantet bøgehæk... Men hvor tæt kan man egentlig
>plante den ???

Altså, hvor tæt hækken kan blive?
Normalt sætter man 4-5 planter pr. løbende meter til en bøgehæk.
Men der er jo ikke noget i vejen for at plante to rækker og få en ekstra
bred hæk.

Jeg har skrevet lidt om bøgehæk på min hjemmeside:
<http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/9/>

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-03-04 02:58

"Jesper" <bipbop@hotmail.com> wrote in message
> Jeg tænker lidt i at lave et støjhegn af en art...
> Her tænkte jeg på en tæt plantet bøgehæk... Men hvor tæt kan man egentlig
> plante den ???
>
> /Jesper

Hej Jesper
Jeg læste for et stykke tid siden herinde om en en "støjmur", som var lavet
af to rækker pil med noget rockwool i midten. Jeg har desværre ikke noget
link, men det så ret godt ud og så kommer det jo ekstrem hurtigt

Peter

Fra : TGM

Dato : 13-03-04 12:39

"Jesper" <bipbop@hotmail.com> wrote in message news:<404fa213$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Jeg tænker lidt i at lave et støjhegn af en art...
> Her tænkte jeg på en tæt plantet bøgehæk... Men hvor tæt kan man egentlig
> plante den ???
>
> /Jesper

Hvis det skal være bøg, vil jeg nok anbefale at plante avnbøg, da den
holder på de visne blade om vinteren, hvilket vel også dæmper støjen.
Ellers kunne du måske plante liguster? Den vokser betydeligt
hurtigere, og bliver hurtigere tæt end bøg, som tager lang tid.
Alternativt kunne du overveje at plante thuja.

TGM

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-04 13:57

On 13 Mar 2004 03:39:24 -0800, acron@get2net.dk (TGM) wrote:

>Hvis det skal være bøg, vil jeg nok anbefale at plante avnbøg, da den
>holder på de visne blade om vinteren, hvilket vel også dæmper støjen.

Almindelig bøg holder bedre bladene om vinteren end avnbøg gør.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-03-04 12:50

Jesper skrev:

> Jeg tænker lidt i at lave et støjhegn af en art...
> Her tænkte jeg på en tæt plantet bøgehæk... Men hvor tæt kan man egentlig
> plante den ???

Jeg tror ikke, at du skal forvente nogen nævneværdig støjdæmpende
effekt fra nogen form for hæk.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock