Artiskokker og pizza
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 10-03-04 21:52

Hej

Jeg har et par friske artiskokker jeg gerne vil bruge på en hjemmelavet
pizza i morgen.

Hvad skal jeg gøre med artiskokkerne inden?

Skal de koges eller bare på rå? Hvordan skal de snittes? Andet jeg skal
vide...

Kåre

Fra : Jakenold

Dato : 11-03-04 13:11

Dem vi bruger kommer fra glas med olie i. De er let sure og smager dejligt! Hvordan de bliver sådan, kan jeg desværre ikke fortælle
dig

Jakob

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-03-04 13:49

"KÂre Weng Madsen" <kwma00@nospamhum.auc.dk> writes:
> [...]
>
>Hvad skal jeg gøre med artiskokkerne inden?
>
>Skal de koges eller bare på rå? Hvordan skal de snittes? Andet jeg skal

Hvorfor egentlig misbruge dem på den måde. Kog dem let i letsaltet vand,
hav noget godt smør, inviter den kønneste af pigerne fra studiet, bræk
bladene af og sug det bløde ud af bladene. Nyt et glas god hvidvin til og
ja…

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Peter Græbe

Dato : 11-03-04 15:20

Frank Løkkegaard skrev:

> [...]
> hav noget godt smør, inviter den kønneste af pigerne fra studiet, bræk
> bladene af og sug det bløde ud af bladene. Nyt et glas god hvidvin til og

Gisp!
Husk bunden!

Peter Græbe

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-03-04 15:21

I news:c2nv94$7ci$1@sunsite.dk <Kåre Weng Madsen>
<kwma00@NOSPAMhum.auc.dk> skrev:

> Hej
>
> Jeg har et par friske artiskokker jeg gerne vil bruge på en
> hjemmelavet pizza i morgen.

Det lyder ikke som nogen god ide. Det vil i givet fald kun være bunden
du kan bruge, da hovedparten af bladene ikke kan spises.
Server dem inden som en lille forret.

> Skal de koges eller bare på rå? Hvordan skal de snittes? Andet jeg
> skal vide...

Du gør følgende:

Skyl artiskokkerne grundigt under rindende vand.
Skær stilken af så tæt på hovedet som muligt.
Kog dem i letsaltet vand med et par citronskiver i 30 - 45 min. afhængig
af størrelse. Når de nederste blade kan løsnes let, er de færdige.

Server dem varme med rørt smør tilsat lidt salt og citronsaft og byd
ristet brød til.

Bladene spises først. Løsgør et blad, dyp den bløde del i smørret og
'skrab' det bløde kød af med tænderne. Resten af bladet kan ikke spises.

Når du er færdig med bladene når du frem til 'skægget', en lille tot der
sidder midt på bunden. Skægget fjernes med to fingre og kasseres. Nu har
du bunden tilbage, og den kan nydes med fornøjelse.

Husk affaldstallerken og servietter.

God appetit :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Vibe Renée Friborg

Dato : 12-03-04 06:14

Følgende pizza er buonissimissima. Men der er nok nemmest at købe de der
glas-artiskokker. Jeg har været lidt upræcis med målebægeret... Det er da
også lidt mere spændende på den måde - i hvert fald når det gælder en pizza:

Til en stor pizza:

Ca. 3 håndfulde artiskok bunde (marinerede i glas)
2 røde peberfrugter (i juliennestrimler)
4 spiseskeer oliven olie
50 gram blød, smuldret gedeost
50 gram revet mozzarella ost
3-4 håndfulde sorte, stenfri oliven
Frisk peber
Oregano, basilikum, rosmarin... hvad man ellers har i dåserne..

Man kan eventuelt riste peberfrugterne først - de bliver lidt mere slatne,
men smagen er en hel del mere... øh... smagfuld.

Og så bare ind i ovnen: en smadderflot, farverig pizza. Jeg behøver vist
ikke at gentage at den smager himmelsk..

- vibe

Fra : Peter Græbe

Dato : 12-03-04 13:40

Vibe Renée Friborg skrev:

> 50 gram blød, smuldret gedeost

Interessant ingrediens i pizza. Det har jeg vist ikke fået før. Må
afprøves!

Peter Græbe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-03-04 15:52

graebe@webspeed.dk writes:
>Gisp!
>Husk bunden!

Jamen for hulen da - hvordan kunne jeg dog glemme det - giver lige mig
selv nogle dummeslag ))

Fra : Peter Græbe

Dato : 11-03-04 17:32

Frank Løkkegaard skrev:

> Jamen for hulen da - hvordan kunne jeg dog glemme det - giver lige mig
> selv nogle dummeslag ))

Ja, det er ikke skæg det her - i hvert fald ikke artiskokkens!

Peter Græbe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-03-04 18:55

graebe@webspeed.dk writes:
>artiskokkens

Husk endelig bindestregerne: artis-kokkens