Høns
Fra : Carsten

Dato : 10-03-04 14:17

Hej NG.
Jeg planlægger at bygge hønsehus til sommer, men jeg har fået at vide,
at et sådant hus tiltrækker rotter, så derfor er jeg kommet i tvivl,
om jeg i det hele taget vil have høns. Er der nogen der har erfaringer
med høns og rotter? Hvor slemt er problemet?

Fra : H.S.

Dato : 10-03-04 15:00

"Carsten" <manse999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om jeg i det hele taget vil have høns. Er der nogen der har erfaringer
> med høns og rotter? Hvor slemt er problemet?

Du skal bare sørge for at der ikke er noget for rotten at komme efter, dvs
der skal ikke stå mad 'natten over'.
- Det hjælper ihvertfald lidt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-03-04 17:08

> [...]
> om jeg i det hele taget vil have høns. Er der nogen der har erfaringer
> med høns og rotter? Hvor slemt er problemet?

Jeg har haft høns i 2½ år, og har endnu til gode at se rotter. Vi har heller
ikke spor af dem, så alt i alt handler det om at holde området pænt og rent,
og lade være med at fodre med kødrester.
Vores høns har fri adgang til æglægningsfoder i hønsehuset, og får desuden
korn og grønt udendørs samt frisk vand hver dag. Det giver en masse fugleliv
ud over hønsene, så det er rigtigt hyggeligt.

Hvilke høns har du tænkt dig?

Mvh Maria

Fra : Carsten

Dato : 10-03-04 22:13

Hej Maria og NG.
Tak for alle svarerne.
M.h.t. race m.v. har jegf ikke bestemt mig endnu. Det kan være, at du har
nogle gode forslag? De skal være nogle, der er rimeligt nemme at holde, og
rimeligt børnevænlige, og desuden må det da gerne give et æg i ny og næ.
Hvor stor er indendørs/udendørs arealet hvor de kan gå hos dig?
M.v.h.
Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-03-04 22:58

> [...]
> rimeligt børnevænlige, og desuden må det da gerne give et æg i ny og næ.
> Hvor stor er indendørs/udendørs arealet hvor de kan gå hos dig?

Jeg har en gul Orpington hane i stor (dvs 5 kg), 4 gule orpington høner og 3
australops i sort, også i stor. Jeg har valgt store høns fordi jeg vil have
almindelige æg og ikke dværgæg, og racerne er valgt for at kunne få
kyllinger til slagtning. Det var så rædselsfuldt at slagte første gang, men
de smager pragtfuldt.

Hos mig går de bag et hegn på 60 cm, og på ca 400 kvm men mindre kan sagtens
gøre det. Huset er på 5 kvm, og det bruges stort set kun til opbevaring af
foder, halm og som sovested. De har så også et overdække på et par kvm som
ly for regn og blæst - de gider sjældent gå ind, men at ligge og krydre sig
under halvtaget, det kan de

Orpington er meget rolig modsat f.eks. italiener, der flyver og farer, og
som 2 m hegn ikke kan holde inde, men der er mange racer, og det er lidt en
smag sag, hvad man falder for. Hold dig fra Isa Brown, Lomann og andre
hybrider. De er gode æglæggere, men ruger ikke og er slemme til at plukke
hinanden - og så er de uspiselige.

Høns er nemme at holde, hvis man lige gider give dem frisk vand når man
samler æg ind (dvs hver dag), og sørger for at de har mad. En gang om ugen
skal der muges ud og en gang om året skal der gøres rent i bund, dvs
utøjbekæmpes.

Mvh Maria

Fra : Anette

Dato : 10-03-04 23:22

Carsten <try.to@guess.who> wrote:
> De skal være nogle, der er rimeligt nemme at
> holde, og rimeligt børnevænlige, og desuden må det da gerne give et
> æg i ny og næ. Hvor stor er indendørs/udendørs arealet hvor de kan gå
> hos dig?

Vi har i 6-7 år haft Dværg Brahma og Brun Eggland og vil anbefale de sidste
til begynder hønseejere, og især hvor der er børn. Brun Eggland bliver meget
tamme, man kan tage dem på armen, kæle med dem og de følger en rundt i haven
( graver majs og ærter op lige så hurtigt som man kan så dem
Vores 5-10 høns har ca 10m2 hus og nogenlunde det samme i udendørs bur, men
de render løs i haven om dagen.
Rotter har vi ikke haft bøvl med - vi har også 3 katte, så en rotte har en
overlevelsestid på +/- 15 sekunder her på matriklen.
Til gengæld har vi en mår her i nabolaget, som en gang har været ombord i
hønsehuset. Det kostede 2 voksne høns og 5 store kyllinger livet, at vi ikke
havde lukket døren i buret den nat.( hulk)
Hønseburet er sikret med trådnet i hele bunden og når vi ellers husker at
lukke den dør, er der ingen chance for at måren kan komme ind.
Brun Eggland er som skrevet, nemme at omgåes, bliver ikke aggressive (
undtagen når de har småkyllinger) og de lægger 360 æg om året, i modsætning
til de fleste andre racer der holder pause fra ca midt i december til engang
i starten af april. Brahmaerne er meget sky, flakser op for et godt ord og
hanerne er angribende, hakker ud efter hænderne hvis man rækker ud efter
dem - så de dur ikke til børn.

/Anette

Fra : eriksten

Dato : 27-03-04 22:43

Det lyder godt med Brun Eggland - men hvor kan jeg få fat i dem ?

(Jeg bor på midtsjælland)

/ Erik Sten Lundbye

http://www.kandu.dk/

Fra : Gunnar

Dato : 10-03-04 17:41

> [...]
> om jeg i det hele taget vil have høns. Er der nogen der har erfaringer
> med høns og rotter? Hvor slemt er problemet?

Rotter kommer ikke af sig selv, de skal komme et sted fra, og tag dine
forholdsregler som omtalt andet sted så bare klø på.
Gunnar

Fra : Vidar

Dato : 10-03-04 21:16

Bor på landet og har haft et par enkelte strejfer på et års tid. Det er
selvfølgelig ikke rart.
Derfor begyndte vi at tage foderet ind om natten. Siden da har vi ikke set
rotter.
Et tip er ligeledes, hvis du strør foder på jorden at dosere det så der ikke
ikke ligger nok ved hønsenes sengetid. Det er ikke altid at den, som gemmer
til natten også gemmer til katten. Det kan også være rotten

mvh.
Allan

Fra : anders majland

Dato : 11-03-04 13:34

> Bor på landet og har haft et par enkelte strejfer på et års tid. Det
> er selvfølgelig ikke rart.

Vi bor også landligt og har ikke set eneneste - måske kattene kan holde
dem væk/nede ?

Udendørs har vors høns et område der er indhegnet med alm. net, men
forneden er der desuden kravet en jernplade min 20cm ned i jorden så
ræven (rotterne) ikke sådan lige kan kommer under. Pladerne raver en
lille meter op over jorden.

Den kommunale rottefænger har været forbi et par gange og smurt efter
rotter men vi har ikke hverken dem eller deres efterladenskaber.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : anders majland

Dato : 12-03-04 10:31

Der var godt nok mange slåfejl i det indlæg. Jeg skrev det på
molsliniens førge mellem odden og ebeltoft igår i blæsevejr. Det
indfluerede åbenbart ret kraftigt på min evne (eller mangel på samme)
til at ramme tasterne

Fra : Carsten

Dato : 13-03-04 20:06

Skidt med det.