Organistmangel
Fra : (Per Røn

Dato : 10-03-04 07:34

Jeg hører netop på P1 at folkekirken har vanskeligheder med at skaffe
organister, i hvert fald i yderområderne [hvor jeg bor, i Brønshøj-Husum
i Københavns Kommune, er der i hvert fald ingen problemer; alle kirker
har organist og kor med 4-5 sangere, sopran, alt, tenor og bas]. Og
præster må klare gudstjenesterne ved at synge uden orgel, ja, der tales
endda om at kirkerne skal deles om samme organist, så gudstjenesterne
lægges søndag formiddag, eftermiddag og endda aften, så organisten kan
være til stede.

Samtidig er der præster som snakker om at gå over til andre instrumenter
som guitar, udelukkende på grund af manglen.

Personligt undrer jeg mig nu. Kan man ikke skaffe organister kan man vel
bare sætte en CD på med orgelmusik, og i øvrigt lade kordegnet passe
stereoanlægget .

Og jeg ved godt at det ikke er det samme, men det er vel bedre end ingen
ting.
--
Per Erik Rønne

Fra : jørgen

Dato : 10-03-04 15:23

"Per Rønne" <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> skrev i en
meddelelse
> [...]
> endda om at kirkerne skal deles om samme organist, så gudstjenesterne
> lægges søndag formiddag, eftermiddag og endda aften, så organisten kan

I frikirker klarer man sig fint med eks. klaver og guitar og musikere der
spiller frivilligt og gratis. Måske er man i folkekirken lidt for optaget af
formen hvorunder lovsangen foregår, fremfor indholdet i lovsangen.

"Men der kommer en time, ja, den er nu, da de sande tilbedere skal tilbede
Faderen i ånd og sandhed. For det er sådanne tilbedere, Faderen vil have.
Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed.«" Joh
4,23-24

For mig at se er Gud mere interesseret i at vi tilbeder Ham i Ånd og sandhed
fremfor et bestemt musikinstrument spillet af en dertil specielt uddannet
person.

mvh jørgen.