Tilkørsel efter renovering
Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 25-04-01 17:49

Jeg hentede min mc fra værksted i dag, hvor toppen var blevet spændt
efter. Da jeg spurgte, hvordan jeg sku' køre den nu, fik jeg at vide, at
det stadig ville ta' 2-3000 km at køre den helt til igen, fordi den har
fået nye stempler, så jeg sku' ikke lade den trække helt ud til redline.

Jeg gik ellers og troede, at det ville være nok med 600 km mere, inden
den var kørt helt til, så nu melder spørgsmålet om, hvordan jeg skal
køre den. Hvordan plejer man at gøre med helt nye mc'er? Redline er ved
15.000 o/m, så jeg regner selv med, at max er 10.000 de næste par
tusinde km - eller hvad?

Det er under alle omstændigheder rart endelig at kunne tæske bare lidt
til den frem for at tulle rundt under 7.000 o/m, selv om den har en
særdeles fremragende benzinøkonomi, når den bliver kørt til

--
Susanne
GSX-R 400 R

What matters is not the size of the machine but the skills of the rider

Fra : Asger Steffensen

Dato : 25-04-01 21:43

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
> [...]
> det stadig ville ta' 2-3000 km at køre den helt til igen, fordi den har
> fået nye stempler, så jeg sku' ikke lade den trække helt ud til redline.
Ikke helt forstået. Har du fået nye stempler i? Og nu har du kørt 1000 km og
fået den spændt efter?

> [...]
> køre den. Hvordan plejer man at gøre med helt nye mc'er? Redline er ved
> 15.000 o/m, så jeg regner selv med, at max er 10.000 de næste par
Jeg ville følge manualen, der står helt sikkert noget om engine break in,
dvs tilkørsel fra ny. Selvom lejer ikke er skiftet, kan det vel næppe skade
at lade som om den er ny. Har du ikke en manual er der sikket en på det
store, store net der har en. Stol ikke på mekanikeren, han har sikkert
aldrig læst manualen på en 400RR
For ZX-10'erens vedkommende hedder det: <800 km: max 4000 o/min (dødssygt!).
> [...]

> Susanne
> GSX-R 400 R
>
> What matters is not the size of the machine but the skills of the rider
Det skal du jo sige! Ikke enig!
(endelig en pige der indrømmer at det ikke er størrelsen det kommer an på...

Asger
ZX-10

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 25-04-01 22:03

"Asger Steffensen" <ast_nospam_@get2net.dk> skrev
> Ikke helt forstået. Har du fået nye stempler i? Og nu har du kørt 1000
km og
> fået den spændt efter?

Ja, topstykket er renoveret, og stemplerne er skiftet. Jeg har kørt 1000
km (og lidt mere til), hvorefter topstykket er spændt efter og
ventilspillerummet tjekket.

> Jeg ville følge manualen, der står helt sikkert noget om engine break
in,
> dvs tilkørsel fra ny.

Arh ja, den japanske manual, som jeg ikke ikke fatter et kvæk af

> Har du ikke en manual er der sikket en på det
> store, store net der har en.

Nope, ikke på andre sprog end japansk. Har undersøgt det.

> For ZX-10'erens vedkommende hedder det: <800 km: max 4000 o/min
(dødssygt!).

En GSX-R 400 R kan lige trække sig selv ved 4000 o/m, så det er nok ikke
den opskrift, jeg skal følge

> Det skal du jo sige! Ikke enig!

Well, mit synspunkt baseret på egne erfaringer er, at hvad nytter det
med 100+ hk, hvis man alligevel ikke kan udnytte dem i svingene, hvor
jeg synes, det er sjovest. En stor motorcykel er ikke automatisk lige
med en bedre motorcyklist, lige som en lille motorcykel ikke automatisk
er lig med en dårlig motorcyklist. Alle kan finde ud af at åbne for
gassen, når det går lige ud - for mig er det svingene, der tæller.

> (endelig en pige der indrømmer at det ikke er størrelsen det kommer an
på...

Motorcyklen, Asger, motorcyklen....mænd!

--
Susanne

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-04-01 09:40

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er lig med en dårlig motorcyklist. Alle kan finde ud af at åbne for
> gassen, når det går lige ud - for mig er det svingene, der tæller.

Det er pudsigt nok precis den samme konklusion man kommer til efter et par
år på forskellige off-road motorcykler - her er det ofte de små cykler som
er hurtigst.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 26-04-01 17:40

Tjo, jeg er enig sving er hammersjovt, det skal bare foregå på bane, så man
kan gå helt til grænsen. Og er banen passende lille kan en std125 give maks
i funfaktor (Og relativt begrænsede skader når man krydser grænsen).

Men på gaden kan jeg altså ikke rigtigt tilslutte mig tankegangen. I
Tirsdags var jeg ude og prøve en RF600R og en GSX750F for et par kammier,
der syntes at både kobling gearkasse og undervogn var noget skod på cyklerne
(de har haft dem i hhv 4 og 2 uger). Og jeg var da klar på en lille test
tur. Og RF'eren fejlede intet, GSX'eren skal vi lige i gang med en forende
optimering af en eller anden grad (især bremserne) men ellers var den som
sådan også ok.

Men så kommer vi lige til oplevelsen af sådanne cykler set i relation til
prilleren på bane og 9'eren på gaden. Og der må jeg sige at til trods for at
min kørsel ikke tåler at blive nævnt for ordensmagten, så var det hammer
kedeligt, og begge cykler blev afleveret indenfor 10 minutter. De ca 100 hk
sådanne maskiner tilbyder er altså = nothing, ingen sug i maven, ingen
wheelies, hvergang der skal foregå bare en anelse skal man indlede med en
række nedgearinger, og resultatet er mest at motoren larmer noget mere.
Snakker vi så nedbremsninger og sving, så var GSX'eren direkte scary,
RF'eren var bedre men stadig lysår fra prilleren i svingstabilitet ved
moderate hastigheder (<120 kmt) og højfartssving wobler begge cykler ved
hastigheder hvor man på 9'eren kan slippe styret.

Så i min relativt snæversynede verden blev jeg altså meget skuffet, både
over hvor kedeligt 100 hk egentlig føles og over hvordan sådanne cykler
performer ifht. min priller og 9'eren. Nu er RF'eren selvfølgelig ikke
sammenlignlig med eks. en GSXR600, men jeg kan desværre mindes min prøvetur
på en ZX6R som lidt samme oplevelse som turen på RF'eren (Omend ZX6'eren
styrede bedre ved højfart).

Så min konklution er at store ræsercykler er meget sjovere at køre på, på
gaden. Baner er en anden ting, der er 9'eren et skod (Da den ikke just er
bygget til lavhastigheds sving). Men til den opgave morer jeg mig kosteligt
med RS'eren. Det kan selvfølgelig også være den bliver kedelig med tiden, og
der skal noget større til, men her er det økonomien og mængden af Track time
der er vigtige.

> Det er pudsigt nok precis den samme konklusion man kommer til efter et par
> år på forskellige off-road motorcykler - her er det ofte de små cykler som
> er hurtigst.

Den konklution holder ikke helt for gadecykler, her er det de lette og
effektstærke cykler der er de hurtigste. Eks fra Vandel i weekenden, var de
store klasse ca 10% hurtigere end std.125. Og på gaden skal en 600 pines
maks for at følge med de store cykler på en ganske almindelig touringtur.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-04-01 17:51

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
> Tjo, jeg er enig sving er hammersjovt, det skal bare foregå på bane, så
man
> kan gå helt til grænsen.
Sikke noget sluder. Ikke at jeg er uenig i det med å kjøre på bane, men det
får være grenser....

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 26-04-01 18:07

> man
> Sikke noget sluder. Ikke at jeg er uenig i det med å kjøre på bane, men
det
> får være grenser....

Ikke forstået.

På banen er der ikke grænser (udover de fysiske forstået) på gaden kommer
man ikke nær disse fysiske grænser (ihvertfald med min indstillign til at
optimere chancen for overlevelse) især det forhold at man på banen kender
vejens forløb, vejens beskaffenhed og ganske precist kan vide sig sikker på
de øvrige traffikanters opførsel og retning, gør at alle usikkerhedsfaktorer
er elimineret. På gaden giver mængden af disse faktorer, at den usynlige
gummi grænse for hvornår forsvarligheden ophører efter min opfattelse
indtræffer langt før man ligger i en mega hangout med knæet i asfalten og
begge hjul småskrider på underlaget mens man kørre 1/2 meter bag ham man
helst skal æde i næste sving.

Det med "no limits" på bane hænger selvfølgelig sammen med at det foregår på
grej der er gratis at smide med, og den mængde knubs man pådrager sig kan
klares med is, gips og kølige pilsnere. En af de primære grunde til at ræs
med 9'eren ikke er nær så sjovt, er de 15 kilo en kåbe koster sætter en
begrænsning for hvor langt man har lyst til at gå, og vupti ligger man og
kører søndagskørsel da man bliver ræd for at styrte.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-04-01 18:53

> [...]

> begge hjul småskrider på underlaget mens man kørre 1/2 meter bag ham man

Det er heller ikke nødvendig å kjøre med mega hangout for å nyte en snoet
landevei, selv om det da skjer for både den ene og den annen i ny og næ

Det jeg smiler over, er at du argumenterer for at man kun kan ha sjov på
gate ved å ha en maskine med voldsomt mange heste, som man som kan ligge og
kjøre wheelies og toppfartsøvelser med. Hver sin smak, men det finner jeg
heller kjedelig i lengden. Det var egentlig kun det...

--
JS

Fra : Mads Lund

Dato : 26-04-01 19:07

> [...]
> kjøre wheelies og toppfartsøvelser med. Hver sin smak, men det finner jeg
> heller kjedelig i lengden. Det var egentlig kun det...

Jeg nævnte hvist blot, at jeg efter ganske få minutter på en 100 hk cykel
kedede mig bravt. Selv om jeg opsøgte nogle ganske snoede veje blev det ikke
rigtigt sjovt, da jeg er af kylling typen, der bremser meget ned i fart, og
tager de uoverskuelige sving med god sikkerhed = langsomt, for så at fyre
maks op, når man er på vej ud af svinget og igen kan se hvad der foregår. Og
der var prøvecyklerne altså ikke noget at råbe hurra for.

Og skulle jeg ud og køre lidt touring med drengene ville sådan en cykkel
blive efterladt noget så grusomt ved hver enkelt acceleration (overhaling)
hvilket jeg fra GS'er tiden kan huske ikke var så morsomt, da det tager
nogle meter med hanen i bund at indhente det tabte. Men nu gør vi jo også
mest i hoved og motorveje når vi er på tur. Og jeg må erkende at efter de 2
styrt i år (hvor jeg syntes vi kørte urimeligt langsomt) er det nok slut med
at køre "ræs" på de små snoede, sammen med for mig ukendte chauffører.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Asger Steffensen

Dato : 26-04-01 20:43

> [...]
>
> Arh ja, den japanske manual, som jeg ikke ikke fatter et kvæk af

> Nope, ikke på andre sprog end japansk. Har undersøgt det.
Well, hvad med at finde en japaner der kan en smule engelsk. Det burde være
til at klare, enten at finde en japansk GSX-R ejer, eller skaffe en manual
(kopi) og få det væsentlige oversat.
Prøv at spørge på nogle internationale ng'er
Eller find en professor på et universitet der liige står og mangler en
eksamensopgave til sine studenter. Det skal nok blive sjovt!

> (dødssygt!).
>
> En GSX-R 400 R kan lige trække sig selv ved 4000 o/m, så det er nok ikke
> den opskrift, jeg skal følge
Jow, jow, så overbelaster du ikke noget (så længe den ikke sejtrækker)

> [...]
> er lig med en dårlig motorcyklist. Alle kan finde ud af at åbne for
> gassen, når det går lige ud - for mig er det svingene, der tæller.
Jaja, jeg kan jo se på tråden, at det emne har startet en mindre
religionskrig.
Jeg er ikke uenig i, at du sikkert ville udmanøvrere mig let på en snoet
sognevej. Men nu bruger jeg jo så (i modsætning til de fleste andre på denne
ng, lader det til :) kværnen til andet en småvejs- og baneræs. Fx. til
behagelig transport, og ikke mindst feriekøretøj for to personer, og det
ville jeg godt nok nødig gøre på din - specielt hvis det er en med monosæde

Desuden kan jeg nu godt li' noget bundtræk...

> på...
> >

> Motorcyklen, Asger, motorcyklen....mænd!

Arhh, kvinder tænker sq da aldrig på andet...!

Asger
ZX-10

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 26-04-01 23:05

> [...]
det
> ville jeg godt nok nødig gøre på din - specielt hvis det er en med

Jeg kører slet ikke touring - det længste, jeg kører, er Kbh - Århus, og
så keder jeg mig bravt, når jeg er nået til Odense. Men jeg tror nu
sagtens, det kan lade sig gøre at smække noget bagage på den, selv om
den har monosæde. Det bliver nok forsøgt i forbindelse med træf på
toppen.

--
Susanne

Fra : Asger Steffensen

Dato : 26-04-01 23:59

> [...]
> sagtens, det kan lade sig gøre at smække noget bagage på den, selv om
> den har monosæde. Det bliver nok forsøgt i forbindelse med træf på

Det var nu også mere passageren jeg tænkte på...
Iøvrigt kender jeg også udmærket turen Kbh-Århus ("passageren" og jeg bor
nemlig i hhv. Århus og Kbh), og den er ganske rigtigt ret kedelig.
Men du må ikke tro at touring kun er på motorvej. På vores ferietur til
Slovenien i sommer kørte vi praktisk taget kun på motorvej mellem Kbh. og
Hamburg.

Asger

Fra : Adam Christensen

Dato : 26-04-01 14:59

"Asger Steffensen" <ast_nospam_@get2net.dk> wrote in message

> "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message

> (endelig en pige der indrømmer at det ikke er størrelsen det kommer an
på...

Hvis bare der var en der ville indrømme at det _er_

--
Adam
SV650S