Gennemsigtige componenter i AWT
Fra : Soren Staun Jorgense~

Dato : 06-12-00 20:37

Hej,

Er der nogen der har prøvet at lave "gennemsigtige" components i AWT. Jeg
ved at det kan gøres i Swing, men hvordan kan det efterlignes i AWT. Og
hvordan er det i det hele taget konstrueret i Swing ??

Jeg har prøvet at tegne componentens parent på componenten og det virker
også efter hensigten, men problemet kommer når parent klassens andre
components skal tegnes.

Nogen gode hints ???

Søren Staun Jørgensen
---
ssj@get2net.dk

Fra : Kristoffer Sørensen

Dato : 06-12-00 22:53

hmm
duer det her ikke:

class MinKomponent extends Component
{
MinKomponent()
{
this.reshape(0,0,100,100);
}
public void paint(Graphics g)
{
g.setColor(Color.red);
g.fillRect(10,10,80,80);
}
}

... eller?

Mvh
Kristoffer

Fra : Soren Staun Jorgense~

Dato : 06-12-00 23:35

Kristoffer Sørensen <kristoffer@cabocomm.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qyyX5.1463$7E2.170667@news101.telia.com...
> hmm
> duer det her ikke:

Hmmm.... jo, det duer helt sikkert, men er ikke svaret på mit spørgsmål -
eller måske er mit spørgsmål ikke ordenligt formuleret.

Jeg har en Container med et antal Components add'ed ovenpå. Hvad jeg gerne
vil opnå er at hver af disse Components er gennemsigtige, dvs. når at når
man flytter en af dem ( ved at dragge den med musen ) hen over en af de
andre, skal den underliggende Component stadig kunne ses under den man lige
har flyttet, foruden selvfølgelig også Containerens baggrund. Dette kan
gøres i Swing ved at sætte JComponent.setOpaque( false).

Mit spørgsmål var så hvordan dette kunne efterlignes under AWT.

Hvis du (mis)bruger Containerens paint metode i Componentens, og tager højde
for Componentens placering på Containeren, vil det se ud som om at
Componenten er gennemsigtig. Som følger:

/* Paint-metode i Component-klassen */
public void paint( Graphics g)
{
Point p = this.getLocation();

Container c = this.getParent();
if( c != null) {
g.translate( -p.x, -p.y);
c.paint( g); // Tegner parent
g.translate( p.x, p.y);
}

if( m_Image != null) {
g.drawImage( img, 0, 0, this); // Transperant gif
}
}

Problemet kommer når at ikke kun Containeren skal tegnes på Componenten, men
også de underliggende Componenter.

Søren Staun Jørgensen
---
ssj@get2net.dk