Skærme
Fijala 3554
Ny CRT-skærm - den skal være god!
Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 09-03-04 15:34

Min gamle CRT-skærm er begyndt at flimre som en gal, så jeg er på udkig
efter en ny.
Jeg vil gerne op at køre 1600x1200 i et skarpt, fladt billede, og er klar
over, at jeg må betale for dette. TFT-skærme har ingen interesse.

Jeg er blevet interesseret i Sonys "billigskærm"; Multiscan E530, men
kunne godt tænke mig at høre, om gruppen her ville foretrække noget
andet? Er der ulemper ved Sony, som jeg ikke kender?
E530 kan give et billede på 1600x1200@95Hz. Ville man vinde noget ved at
køre 1600x1200@105Hz på G520?
Der er ikke noget decideret loft for prisen, men jeg tror ikke at
kæresten er forhandlingsvenlig til ret meget mere end E530'eren (7000kr),
som han faktisk har sagt "ja" til

Skærmen skal bruges til lidt af hvert, da den skal sidde til vores
multimediemaskine. Dvs. alt fra almindeligt kedeligt kontorbrug til spil,
film, TV og billedebehandling.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 09-03-04 15:53

Lene Skov Mikkelsen wrote:

> [...]
> kæresten er forhandlingsvenlig til ret meget mere end E530'eren
> (7000kr), som han faktisk har sagt "ja" til

Vi bruger Iiliyama Vision Master Pro 454 her på kontoret og det er
virkelig en fremragende skærm. Jeg har næste et sted, at det bruger den
samme indmad som Sony og så koster den mindre. Kan varmt anbefales.
Kører vist nok 1600 x 1200 i 100Hz.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 10:54

"Lene Skov Mikkelsen" <pivnu@loveletters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne op at køre 1600x1200 i et skarpt, fladt billede, og er klar
> over, at jeg må betale for dette. TFT-skærme har ingen interesse.

Hvad med en Samsung 959NF? Den kører 1600x1200 i 85Hz, er flad, og har et
skarpt billede...

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 10-03-04 12:46

Øistein Wind Willassen wrote:

> "Lene Skov Mikkelsen" <pivnu@loveletters.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad med en Samsung 959NF? Den kører 1600x1200 i 85Hz, er flad, og
> har et skarpt billede...

Også en god skærm, som jeg har brugt derhjemme indtil i sidste uge. Jeg
synes umiddelbart at Iiliyama skærmen har et langt skarpere billede end
Samsungen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 13:11

> Også en god skærm, som jeg har brugt derhjemme indtil i sidste uge. Jeg
> synes umiddelbart at Iiliyama skærmen har et langt skarpere billede end
> Samsungen.

Men også 1000 kroner dyrere. Jeg har dog ikke set Iiyama skærmen, kun læst
om den.

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 10-03-04 13:49

> Men også 1000 kroner dyrere. Jeg har dog ikke set Iiyama skærmen, kun
> læst om den.

Som sagt har jeg anvendt begge over en længere periode og Samsungen
modellen har et mere mat billede på trods af at de bruger de samme
billederør.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 17:47

> Som sagt har jeg anvendt begge over en længere periode og Samsungen
> modellen har et mere mat billede på trods af at de bruger de samme
> billederør.

Ok. Jeg skal hente min første 959NF'er imorgen, og da jeg så den, syntedes
jeg, at billedet var ret godt. Jeg har i 3-4 år brugt en Nokia 447Xpro, som
jeg synes har været aldeles fremragende. Nu er spørgsmålet så om Samsungen
kan leve op til den standard...(jeg håber det).

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 20:11

> [...]
> jeg synes har været aldeles fremragende. Nu er spørgsmålet så om Samsungen
> kan leve op til den standard...(jeg håber det).

Og det kan jeg så sige at den gør. Men den er jo trods alt også 4 år yngre,
og ikke nær så brugt som nokiaen, men jeg er tilfreds! Den kan godt
anbefales til andre.

Fra : Kay

Dato : 12-03-04 18:17

Søren Lund Jensen wrote to everybody in dk.edb.hardware.skaerm :

> Øistein Wind Willassen wrote:

> Som sagt har jeg anvendt begge over en længere periode og Samsungen
> modellen har et mere mat billede på trods af at de bruger de samme
> billederør.

Du skrev tidligere at det var et Sony billedrør. Samsung benytter et
diamondtron billedrør fra vist nok Mitsubitsi, men helt sikkert et
diamondtron.

Sony bruger en tilsvarende teknologi, men kalder den trinitron..

Hvilken af disse billedrør bruger Iiyamaen?

Fra : Kay

Dato : 12-03-04 18:22

Kay wrote to everybody in dk.edb.hardware.skaerm :

> [...]
> diamondtron.
>
> Sony bruger en tilsvarende teknologi, men kalder den trinitron..
>
> Hvilken af disse billedrør bruger Iiyamaen?

Nå kiggede selv på Iiyamas site.. Og det er en Diamondtron, ærgerligt.

Jeg ville gerne have fat på en skærm, der benytter samme billedrør som sony
udgåede G-serie.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-03-04 12:16

In article <pan.2004.03.09.14.34.11.968003@loveletters.dk>,
pivnu@loveletters.dk says...

> Jeg vil gerne op at køre 1600x1200 i et skarpt, fladt billede, og er klar
> over, at jeg må betale for dette. TFT-skærme har ingen interesse.

Mit umiddelbare bud:
http://www.viewsonic.com/products/crt_p225f.htm

> E530 kan give et billede på 1600x1200@95Hz. Ville man vinde noget ved at
> køre 1600x1200@105Hz på G520?

Over 90Hz er der ikke meget at hente.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Larsen

Dato : 10-03-04 14:28

> [...]
>
> Skærmen skal bruges til lidt af hvert, da den skal sidde til vores
> multimediemaskine. Dvs. alt fra almindeligt kedeligt kontorbrug til spil,

Jeg bruger også en 19 tommer Iiyama Vision Master Pro 454 (med modelnavnet
HM903DTA) som Søren Lund Jensen. Jeg kan varmt anbefale denne skærm. Rigtig
skarpt og farveægte billede, og kan rigtig nok køre 1600 x 1200 i 100 hz.
Det er den første skærm jeg har set som er bedre end min gamle Sony 400ps.

Henning

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 10-03-04 14:41

Henning Larsen wrote:

> [...]
> denne skærm. Rigtig skarpt og farveægte billede, og kan rigtig nok
> køre 1600 x 1200 i 100 hz. Det er den første skærm jeg har set som

Hvordan får du den til at køre 100Hz i 1600x1200? Ikke at det betyder
så meget, når man kommer op på 85Hz, men jeg kan pinedød ikke få den
til at køre mere end 85.

Fra : Henning Larsen

Dato : 11-03-04 17:27

"Søren Lund Jensen" <mufoxe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan får du den til at køre 100Hz i 1600x1200? Ikke at det betyder
> så meget, når man kommer op på 85Hz, men jeg kan pinedød ikke få den
> til at køre mere end 85.

Mit grafikkort vil heller ikke tillade mere end 85 hz ved 1600 x 1200. Men
skærmen understøtter op til 103 hz ved denne opløsning.

Henning

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 10-03-04 19:14

Jeg har nu valgt at bestille en Sony E530.
Iiyama og Viewsonic ser ud til at have for mange mandagsskærme til min
smag, og anbefalede opløsning på Samsungs skærme er kun 1280x1024.
Samsung vil ellers nok være alternativet, hvis jeg ikke føler, at
Sonyen er de 7000 kroner værd, når den kommer hjem på bordet.

--
M.v.h.
Lene Skov Mikkelsen

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 12-03-04 18:54

"Lene Skov Mikkelsen" <pivnu@loveletters.dk> wrote in message
> [...]
> Samsung vil ellers nok være alternativet, hvis jeg ikke føler, at
> Sonyen er de 7000 kroner værd, når den kommer hjem på bordet.

E530 er helt klart en god skærm og kan køre 1600x1200 rimelig skarpt, og
ihvertfald noget bedre end Iiyama Vision Master Pro 454 IMO. Har selv en
Iiyama 454 og kører 1280x1024, har prøvet 1600x1200 men synes det er for
fuzzy, men om det er mit grafikkort (ATI 9700) eller kabel ved jeg ikke.

--
JMI