Ordrebogen
Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 09-03-04 12:40

På en aktie er der en forskel mellem bedste bud/udbud på fx 97/100, og jeg
lægger en ordre på køb af 50 aktier til kurs 98 i ordrebogen. Fem minutter
efter lægger en anden et bud til samme kurs 98 ind i ordrebogen, men han
byder på køb af 100 aktier.

Hvad sker der, når en tredje så laver en strakshandel på fx 100 aktier, som
han vil sælge? Bliver jeg "sprunget over", da jeg kun efterspørger 50
aktier?

--
Vh

Morten

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 09-03-04 18:54

Det kommer an på hvilket handelssystem vi taler om (hvor handler du henne)

De fleste aktier bliver handlet i bestemte antal stk på børsen (lot-size).
Normalt vil det derfor være således at hvis du lægger nedennævnte ordre ind
vil dine blive afregnet efter princippet om best execution, og halvdelen af
den andens. Men da lotsize måske ikke passer (hvis aktien 100 stk af gangen
på børsen) ligger du i det man kalder odd lot, og bliver derfor ikke
afregnet før en kommer og tager resten på 98.

Det er dog ikke ens princip på alle børser.

mvh Brian

Morten Højgaard Roth <mhroth@ruc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c2kag3$4d$1@sunsite.dk...