Den optimal spredning
Fra : ODB

Dato : 09-03-04 10:01

Hvis man nu ville invistere med en god spredning som privat investor, som
udgangs punk vil jeg holde mig til tre virksomheder, det giver mig en
rimelig mulighed for at følge med i udviklingen i mine invisteringer.

Men hvad ville være optimal spredning, ville det være at invistere i tre
Tele virksomheder, eller ville det være at invistere i medicin, tele,
transport, altså i samme branche eller med forskellige kerne områder.

Min tanke ville være at hvis man nu invistere i tre Tele virksomheder, så
har man en god mulighed for at følge med i Tele branchen men, det kan jo
også betyde at man brander nallerne hvis der pluselige sker en drejning på
telemarked?

Hvis man vælger den anden løsning betyder det at man kan brande nallerne
hvis man ikke følger godt med i de tre kerne områder?

Hvad siger i ?

ODB

Fra : Joakim

Dato : 09-03-04 10:13

"ODB" <odb@vibeholm.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man nu ville invistere med en god spredning som privat investor, som
> udgangs punk vil jeg holde mig til tre virksomheder, det giver mig en
> rimelig mulighed for at følge med i udviklingen i mine invisteringer.

En rimelig spredning omfatter investeringer i minimum 15-25 forskellige
aktier.

> Men hvad ville være optimal spredning, ville det være at invistere i tre
> Tele virksomheder, eller ville det være at invistere i medicin, tele,
> transport, altså i samme branche eller med forskellige kerne områder.

Ud fra et risikosynspunkt er det mest fordelagtigt at sprede investeringer
på tværs af branchesektorer.

Joakim

Fra : ODB

Dato : 09-03-04 13:17

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in

> "ODB" <odb@vibeholm.dk> skrev i en meddelelse
>
> En rimelig spredning omfatter investeringer i minimum 15-25
> forskellige aktier.

Nu er jeg bare fritids invester, det er da helt uoverskuligt med 15-25
invisteringer, men okay det er jo også den optimale spredning, men det
hjælper jo ikke så meget hvis man ikke kan følge med alle de virksomheder
man har invistered i :(

ODB

Fra : Joakim

Dato : 09-03-04 16:23

> [...]
> invisteringer, men okay det er jo også den optimale spredning, men det
> hjælper jo ikke så meget hvis man ikke kan følge med alle de virksomheder

Nej, det er selvfølgelig rigtig nok.

Du har dog den mulighed, at vælge en investeringsforening, som tilbyder en
diversificeret portefølje og som følger markedet kontinuerligt.

Joakim

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-03-04 16:04

ODB wrote:
> [...]
> tre Tele virksomheder, eller ville det være at invistere i medicin,
> tele, transport, altså i samme branche eller med forskellige kerne

Personligt ville jeg nok vælge den sidste løsning. Det sker ofte at
kursændringer i en virksomhed, smitter af af på andre virksomheder i samme
branche.

Hvis man f.eks. kigger på Vestas og NEG Micon, er det flere gange sket at et
voldsomt fald i den ene aktie har fået den anden aktie til at følge med. Jeg
husker f.eks. på et tidspunkt hvor Vestas havde et problem på en bestemt
mølletype, hvilket fik aktien til at falde. Uden nogen særlig grund faldt
NEG Micon aktien også.

Mvh.

Michael Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 19:05

> [...]
> også betyde at man brander nallerne hvis der pluselige sker en drejning på

Hvis du gør det for at sprede din risiko, så skal du vælge modsat rettede
sektorer. Ofte vil fx sektorer som energi gå godt i dårlige tider, da disse
altid er en nødvendighed, og mange derfor søger over i disse under "dårlige
tider". Omvendt vil teknologiaktier være "in" når det går godt. (blot for at
give nogle eksempler)

Hvis du derimod har lidt gamling-gener i dig, så kan du i stedet vælge samme
sektor for alle investeringer. Her vælger du den sektor som du tror mest på.

Stefan

Fra : Jens @ dtext.news.te~

Dato : 11-03-04 23:14

> [...]
> Hvis man vælger den anden løsning betyder det at man kan brande nallerne
> hvis man ikke følger godt med i de tre kerne områder?

Hej ODB
Kender du "cykel" hjulet?

1. Vækst aktier (IT, Telekom, teknologi)
2. Finansielle aktier (Banker, Finans)
3. Defensive aktier (Medico, Mad, Forsyning)
4. Cykliske aktier (Råvarer, Industri, Energi)

Hvor tror du vi er (fase) ?
Ud fra den tankegang kan du "forsøge at" sprede din risiko ved at tage
positioner i næste fase.

En anden måde er at beregne volatilitet (std. afvigelse) på forskellige
aktier og ud fra dette investere i aktier med lav risiko.
- den model er lidt besværlig da den operere med historiske data - hvilket
ikke nødvendigvis siger noget om fremtiden.

Investeringsforeninger kan være en ide?
men undgå at købe en der er steget meget allerede

Bare et par ideer
Vh. Jens