WW spørgsmål til insideout (henrik) el. an~
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-03-04 22:35

Henrik skrev i et tidligere indlæg ( ww og Peanuts ):

>Formlen til udregning af ww point ser sådan ud.

>WWP = Kcal / 50 + Fedt / 12 - Kostfibre / 5

Hej Henrik

Denne formel skrev du i et tidligere indlæg, og den er faktisk ret go', men
hvad gør man i tilfælde af at der ikke står kostfibre på en vare f.eks.? det
har jeg været udefor, og så vidste jeg ikke hvordan jeg skulle regne det ud,
og varen står ikke i butiksguiten.

Mange venlige hilsner fra

Bolette ( der er spændt på om jeg har tabt noget i morgen når jeg skal på
vægten )
www.bolettes.dk

Fra : ea

Dato : 09-03-04 01:07

> [...]
>har jeg været udefor, og så vidste jeg ikke hvordan jeg skulle regne det ud,

så brug kostfiber indholdet fra en lignende vare.. men kostfibrene har
heller ikke den helt store indvirkning på tallet.

Fra : Mette

Dato : 09-03-04 07:29

"ea" <wuoshi@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> så brug kostfiber indholdet fra en lignende vare.. men kostfibrene har
> heller ikke den helt store indvirkning på tallet.

Ja, lige præcis.

Eller tager du bare og siger "ca 1 point for hver 50 kcal" - læg et point
til hvis der er forholdsvis meget fedt, træk et point fra, hvis det er en
vare du _ved_ der er fiberrig.

Fra : insideout

Dato : 11-03-04 21:46

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> Denne formel skrev du i et tidligere indlæg, og den er faktisk ret go',

Ja hvis man ikke vil investere i lommeregneren eller fatlow kan den bruges
men besværlig er den .

> [...]
det
> har jeg været udefor, og så vidste jeg ikke hvordan jeg skulle regne det

Jeg ringer til producenten og beder om at få at vide hvor mange kostfiber
der er i varen og samtidigt giver jeg dem en skideballe for ikke at oplyse
det på varefakta , jeg syntes nemlig ikke de kan være bekendt at undlade
at oplyse om kostfiber på f.eks Kohbergs Herkules grovbrød når de nu i
reklamerne slår på at brødet er fiber rigt. Jeg har også ringet til
Paaskebrød omkring kostfiber i Deres Grovpita og hos både Kohberg &
Paaskebrød var de flinke og ringede tilbage samme dag med oplysning om at
der i Grovbrød er 9 g kostfiber pr. 100 g og i grovpita er der 3,3 g pr. 100
g.

Til vare mere generelt kan du også bruge
http://www.foedevaredirektoratet.dk/FDir/Publications/2003014/Rapport.pdf

Men ellers bare ring til producenten jo flere der ringer jo mere pres lægger
vi på dem så de kan give os den info vi har brug for .

Mvh
Henrik
--
Startvægt den 19-05-03 på 155 kg og frem til den 05-01-04 har jeg haft
et samlet jojo vægttab på i alt 8 kg.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 11-03-04 22:14

"insideout" <nytliv@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja hvis man ikke vil investere i lommeregneren eller fatlow kan den bruges
> men besværlig er den .

Det synes jeg nu ikke den er, for min kæreste har lavet et regneark på
excel, hvor jeg blot skal udfylde talene, så regner den det ud. Vil godt
mail det til dig ( eller andre ) hvis du vil ha' det?

>jeg syntes nemlig ikke de kan være bekendt at undlade
> at oplyse om kostfiber

Måske spørger jeg dumt, men er der kostfibre i alle varer? :o/

> Til vare mere generelt kan du også bruge
> http://www.foedevaredirektoratet.dk/FDir/Publications/2003014/Rapport.pdf

Tak for det

Mange venlige hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : insideout

Dato : 11-03-04 22:40

> Det synes jeg nu ikke den er, for min kæreste har lavet et regneark på
> excel, hvor jeg blot skal udfylde talene, så regner den det ud. Vil godt
> mail det til dig ( eller andre ) hvis du vil ha' det?

Nej det er klart men det var nu også hvis man brugte den manuelt men jeg
bruger jo fatlow og den gør jo det samme som dit regneark men ellers tak.

> Måske spørger jeg dumt, men er der kostfibre i alle varer? :o/

Nej selvfølgelig er der ikke det , det jeg mente var at når man har en
varer hvor der netop er mange kostfiber i og det er så meget oppe i tiden at
man skal spise fiberrigt og reklamer også slår på at brødet er groft hvorfor
så ikke oplyse om det i varerfakta? og når Kellogs kan finde ud af det så
burde Kohberg vel også.

Mvh
Henrik

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-03-04 23:11

[insideout | Thu, 11 Mar 2004 22:40:03 +0100]

> [...]
>så ikke oplyse om det i varerfakta? og når Kellogs kan finde ud af det så

Det er bl.a. et spørgsmål om penge... En næringsværdianalyse hos et
laboratorie tager et par dage og koster ca. kr. 1.000 pr. gang og vil
indeholder oplysninger om fedt, proteiner, kulhydrater, vand og energi.

Kulhydraterne indeholder dog mængden af kostfibre (kulhydrater er
simpelthen "resten" af analysen), så ønsker man at deklarere det mere
præcsit skal man også købe en fiberspaltningsanalyse der koster
yderligere ca. 2.000 og tager 1-2 uger ekstra.

Problemet er at fiberspaltningsanalysen tager diverse fibre på den
"forkerte side", altså selvom de er fibre tælles de ikke med som fibrer,
og det skal derfor korrigeres uderligere manuelt.

Men hvilken side af hegnet de skal regnes, er afhængigt af regulativer i
det enkelte land.

Så dette er en del af årsagen til at mange fabrikanter vælger at springe
denne oplysning over - også fordi man stadig går og tænker "kulhydrater
er godt, jo flere jo bedre" lader man kostfibrene være indeholdt dér.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : insideout

Dato : 11-03-04 23:57

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> Så dette er en del af årsagen til at mange fabrikanter vælger at springe
> denne oplysning over

De to steder hvor jeg har haft brug for at spørge havde de beregningen
liggene det var kun et ? om at finde den frem så jeg tror mere det handler
om at man springer oplysningen over i varer Fakta fordi der er nogle kloge
hoveder der mener at den oplysning har vi forbruger ikke brug for.

>også fordi man stadig går og tænker "kulhydrater
> er godt, jo flere jo bedre" lader man kostfibrene være indeholdt dér.

Vrøvl, kulhydrater er godt og jeg lever fint med dem problemet ligger i at
alt for mange overvægtige (fede) spiser for mange af dem. Man bliver ikke
fed af at spise kulhydrater man bliver fed af at spise for mange
kulhydrater, proteiner og fedt.

Jeg ligger f.eks i øjeblikket på et samlet energi indtag på ca. 1800-2000
Kcal om dagen fordelt i procent med Ca. Protein 30% Kulhydrat 55% og Fedt
15%. Det betyder at jeg har en kost sammensætning som ligner en normal
daglig dansk kost bare i mindre mængder samt at jeg er rimelig sikker på at
jeg sammen med en enkel multivitamin pille og dagen får de vitaminer jeg har
brug for.

Jeg kunne selvfølgelig også spise for 2000 Kcal stegt kyllingefilet om dagen
og tabe mig men hvem fanden gider det?

Mvh
Henrik

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-03-04 16:57

[insideout | Thu, 11 Mar 2004 23:57:24 +0100]

> [...]
>om at man springer oplysningen over i varer Fakta fordi der er nogle kloge
>hoveder der mener at den oplysning har vi forbruger ikke brug for.

Én ting er hvad man kan beregne, en lidt anden er hvad man kan analysere
sig frem til. Du kan sagtens lave en beregning der rammer nogenlunde
tæt på, men ønsker du at foretage den (præcise) analyse hos et
laboratorium, er det en esktra analyse der koster mere tid og penge.

>Vrøvl, kulhydrater er godt og jeg lever fint med dem problemet ligger i at
>alt for mange overvægtige (fede) spiser for mange af dem.

Hør, jeg sidder ikke hér og argumenterer for at kulhydrater er skadelige
- du læser alt for meget ind i mit udsagn.

Jeg forsøger udelukkende at beskrive hvorfor nogle fabrikanter vil vælge
at kun få foretaget den simple næringsværdianalyse.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-03-04 22:39

> Måske spørger jeg dumt, men er der kostfibre i alle varer? :o/

Nej, men varer med grøntsager og frugt er der altid fibre i, og ligeledes
brød, hvis der enten er kerne eller det er mørkt brød. Knækbrød kan også
have fibre, men sjældent kiks.
Pasta er bare hvedemel og vand, så der er ingen fibre.
Ris kan der være fibre i af forskellig mængde
Kød er der ingen fibre i.

Håber det giver dig en fornemmelse for hvad du skal kigge efter.

Mvh Maria