Hvilken hængepil skal jeg vælge?
Fra : Kewtie Pye

Dato : 08-03-04 17:01

Jeg vil gerne have sådan en hængepil med tynde grene og lange slanke blade,
så der ikke skal ret meget vind til før man kan høre bladene "rasle".
Men der er jo snesevis af forskellige hængepil på planteskolerne og det er
svært for mig at se hvad de udvikler sig til.

Så hvis i lige kender den "rigtig" hængepilstype, vil jeg gerne vide hvad
den hedder

Mange tak

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-03-04 21:49

On Mon, 8 Mar 2004 17:01:29 +0100, "Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>svært for mig at se hvad de udvikler sig til.
>
>Så hvis i lige kender den "rigtig" hængepilstype, vil jeg gerne vide hvad

Hængepil er også mange ting ... det mest normale er nok en
Gæslingehængepil. Det er den som typisk er omkring en meter høj og har
form som en paraply.

Men jeg har lidt på fornemmelsen at det ikke er sådan en du er ude
efter, men mere et 'rigtigt' træ, altså et som bliver flere meter højt?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kewtie Pye

Dato : 08-03-04 21:57

> [...]
>
> Men jeg har lidt på fornemmelsen at det ikke er sådan en du er ude
> efter, men mere et 'rigtigt' træ, altså et som bliver flere meter højt?

Njaaah....you tell me?
Altså flere meter højt, det ved jeg ikke, jeg vil bare gerne have lyden af
vinden i piletræets blade - den er hyggelig og beroligende
Jeg er ligeglad med gæslinger, hvis det gør nogen forskel....

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-03-04 22:20

On Mon, 8 Mar 2004 21:57:02 +0100, "Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com>
wrote:

>Njaaah....you tell me?
>Altså flere meter højt, det ved jeg ikke, jeg vil bare gerne have lyden af
>vinden i piletræets blade - den er hyggelig og beroligende

Men det er i hvert fald ikke en paraplyformet hængepil som aldrig bliver
højere end da den blev købt, du er på jagt efter så ....

Jeg har aldrig rigtig forbundet pil med lyd - det er mere bævreasp og
lign.

Men jeg tror næsten det er guldhængepil du tænker på ... den kan blive
ret stor, men jeg har også set dem i noget mindre udgaver som godt kunne
passe i en almindelig have.

>Jeg er ligeglad med gæslinger, hvis det gør nogen forskel....

Alle pil får gæslinger - det er piletræet blomster. Men på nogen pil er
de større og/eller pænere end på andre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-03-04 00:02

> Jeg vil gerne have sådan en hængepil med tynde grene og lange slanke
blade,
> så der ikke skal ret meget vind til før man kan høre bladene "rasle".

Hvad med at vælge bambus, hvis det kun er for lyden? Bjørnegræs kan også
bruges, men det visner ned hvert år.

Mvh Maria

Fra : Kewtie Pye

Dato : 09-03-04 14:23

> blade,
>
> Hvad med at vælge bambus, hvis det kun er for lyden? Bjørnegræs kan også
> bruges, men det visner ned hvert år.
>
> Mvh Maria

Tak
Men det er også for synet af den - guldhængepil ser helt rigtig ud Mads!
Har du sådan en i nærheden i den lille udgave eller ved du hvor jeg kan få
fingre i en?

Mette

Fra : Kewtie Pye

Dato : 09-03-04 14:30

"Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har du sådan en i nærheden i den lille udgave eller ved du hvor jeg kan få

Kiggede lige på Lundhedes side - denne her:
[Salix caprea 'Pendula' - stammehøjde 150 cm
(Varenr. 40-241)
Sørgepil podet på stamme i forsk. højde. Kraftigvoksende med stærkt hængende
grene, der får hvide gæslingeblomster i marts. Senere kommer de
sølvglinsende blade. Trives bedst i sol i almindelig ikke for tør havejord.]
ser da også spændende ud - man kan få en på 1½ meter som kan klippes
tilbage, når man synes den er ved at overtage haven....
Hvis de ikke har en på dem lokale planteskole, kan jeg jo bestille en ved
Lundhede...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-03-04 17:31

On Tue, 9 Mar 2004 14:30:19 +0100, "Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com>
wrote:

>Kiggede lige på Lundhedes side - denne her:
>[Salix caprea 'Pendula' - stammehøjde 150 cm

Det er en gæslingehængepil.

> [...]
>ser da også spændende ud - man kan få en på 1½ meter som kan klippes
>tilbage, når man synes den er ved at overtage haven....

Den bliver aldrig stort højere end 1,5 meter. Det er den pil som i løbet
af nogle år kommer til at ligne en paraply. Den er et fint træ, men jeg
tør ikke sige om lyder i den er noget specielt

>Hvis de ikke har en på dem lokale planteskole, kan jeg jo bestille en ved
>Lundhede...

Salix caprea 'Pendula' kan købes alle vegne - selv føtex og fakta kan
finde på at handle med dem....

http://www.gartneriet.dk