Andet multimedie
bentjuul 3670
scanning af negativer
Fra : Mikkel F Jensen

Dato : 08-03-04 14:59

hej
jeg ville høre om det er muligt at scanne negativer, ced hjælp af en "alm"
scanner(psc 2100)

hilsen
mikkel

Fra : Søren Blom

Dato : 08-03-04 18:03

"Mikkel F Jensen" <zimo@webspeed.dk> skrev i
> jeg ville høre om det er muligt at scanne negativer, ced hjælp af en "alm"
> scanner(psc 2100)

Hvis din scanner ikke er forberedt til negativscanning, så er det ikke
muligt.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Froggy

Dato : 17-03-04 23:25

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev:
> "Mikkel F Jensen" <zimo@webspeed.dk> skrev i
> >

> Hvis din scanner ikke er forberedt til negativscanning, så er det ikke
> muligt.
-----

Hvis du kun skal bruge meget små billeder
(absolut max omkring 300x450px afhængig af din scanners reelle opløsning),
kan det faktisk godt lade sig gøre, men kvaliteten bliver ikke den
allerbedste,

Jeg har selv scannet dias på denne måde til nogle små klik-links og de blev
fine.
-men med negativer kræver det at du bagefter kan invertere billedet til
positiv + en kraftig farvejustering, da det resultat, du får i positiv vil
være næsten mørkeblåt.

Det kræver et par eksperimenter. Læg din filmstrimmel på scannerens
glasplade og læg en anden glasplade ovenpå -helst en mælkehvid glasplade
(jeg brugte selv en alm. +et stykke halvkraftigt hvidt papir). Lad scanneren
stå åben og lys med en arkitektlampe (bedst med et såkaldt "dagslysrør") -og
prøv dig frem m.h.t. i hvilken afstand du får det bedste resultat. Husk, at
"vende hjernen rigtigt" -det du ser som lyse farver bliver mørke -og
omvendt, når du scanner negativer, og den rød-orange farve som er hele
bunden i negativerne bliver blå eller blågrøn afhængig af hvilken filmtype
der er anvendt.
Det er ikke nemt -og duer som sagt kun til småting.

--
Froggy
-som nu har sikret sin mail-konto mod det værste spam