Jack Nicholson
Fra : Heidi N. K.

Dato : 08-03-04 00:07

Hvad er det filmen hedder hvor Jack Nicholson spiller hovedrollen ?
Han er indlagt på et psykiatrisk hospital og hvor han til sidst ender
med at få det "hvide snit"

Jeg har besøgt siden http://www.imdb.com/name/nm0000197/ for her at
finde svaret, men jeg kan simpelthen ikke genkende titlen på filmen.

Mvh
Heidi

Fra : vadmand

Dato : 08-03-04 00:10

"Heidi N. K." <hnk451@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har besøgt siden http://www.imdb.com/name/nm0000197/ for her at
> finde svaret, men jeg kan simpelthen ikke genkende titlen på filmen.

Gøgereden - "One flew over the cuckoo's nest."

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 08-03-04 07:43

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:

>"Heidi N. K." <hnk451@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Gøgereden - "One flew over the cuckoo's nest."

Forleden så jeg, at den står opført som nummer 1 under "comedy movies"
på ImDb. Jeg forstår ikke, hvordan nogen kan kategorisere den film som
et lystspil.
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-03-04 12:10

Niels Søndergaard wrote:

> Forleden så jeg, at den står opført som nummer 1 under "comedy movies"
> på ImDb. Jeg forstår ikke, hvordan nogen kan kategorisere den film som
> et lystspil.

Nu står der "Drama / Comedy". IMDB kategoriserer film i samtlige
kategorier hvor de måtte have noget at gøre. Og der er helt sikker
scener i Gøgereden som er sjove, og som er ment sjove.

/David

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 08-03-04 14:52

Niels Søndergaard wrote:

> Forleden så jeg, at den står opført som nummer 1 under "comedy movies"
> på ImDb. Jeg forstår ikke, hvordan nogen kan kategorisere den film som
> et lystspil.
Heller ikke mig. Men det er nu en udemærket Bibelfilmatisering. Jeg kan
huske vi så den, da jeg gik til konfirmationsforberedelse.

mvh Magnus

Fra : Pipeline

Dato : 09-03-04 00:44

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Niels Søndergaard wrote:
> ... Men det er nu en udemærket Bibelfilmatisering. Jeg kan
> huske vi så den, da jeg gik til konfirmationsforberedelse.
>
> mvh Magnus

Nu er jeg ikke så meget inde i det religiøse, så jeg må lige spørge hvad der
gør Gøgereden til en bibelfortælling?
MVH
Pipeline

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 09-03-04 13:34

Pipeline wrote:
> "Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg ikke så meget inde i det religiøse, så jeg må lige spørge hvad der
> gør Gøgereden til en bibelfortælling?

Gør Jack Nickelson til Jesus, og gør resten af de indlagte til hans
disiple. Den unge knægt bliver selvfølgelig til Judas, mens
sygeplejesken bliver til Pilatus.

Der er vist ingen tvivl om, at forfatteren har kendt til Biblen da han
skrev manuskriptet.

mvh Magnus

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 09-03-04 14:00

On Tue, 09 Mar 2004 13:34:23 +0100, Magnus Dreyer <dinsdale@diku.dk>
wrote:

> [...]
>sygeplejesken bliver til Pilatus.
>
>Der er vist ingen tvivl om, at forfatteren har kendt til Biblen da han

Så prøv lige at analysere ET: Han kommer fra himlen, udretter
mirakler, dør, genopstår og flyver til himmels.

Det har man også ligesom hørt om før, ikke?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 10-03-04 10:44

Niels Søndergaard wrote:

> Så prøv lige at analysere ET: Han kommer fra himlen, udretter
> mirakler, dør, genopstår og flyver til himmels.
>
> Det har man også ligesom hørt om før, ikke?

Jo, men nu er der ikke nogen præst der har bedt mig om at se ET, mens
jeg tænker på evangelierne. Så vidt jeg kan huske er der en hel del
andre paraleller mellem Gøgereden og NT, men det er lang tid siden, jeg
sidst har set Gøgereden. Og endnu længere siden, at jeg har læst Biblen.
Måske man skulle tage sig sammen og læse den igen. Den er jo dejlig
voldlig.

mvh Magnus

Fra : vadmand

Dato : 10-03-04 12:45

Og endnu længere siden, at jeg har læst Biblen.
> Måske man skulle tage sig sammen og læse den igen. Den er jo dejlig
> voldlig.

Den er røvkedelig - jeg har lige læst den fra ende til anden. Ikke noget,
jeg vil anbefale.

Per V.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 14-03-04 21:05

> [...]
> jeg tænker på evangelierne. Så vidt jeg kan huske er der en hel del
> andre paraleller mellem Gøgereden og NT, men det er lang tid siden, jeg

McMurphy forkynder til både jøder og hedninge (chronics and acutes), han
ledsages af 12 patienter på rejsen, i bogen siger han da han skal have
elektrochok: "this is my cross" eller "crown" eller sådan noget.
Ligheden med NT ville ikke kunne være meget tydeligere uden at blive banal.

Mikkel

Fra : David T. Metz

Dato : 09-03-04 14:43

Magnus Dreyer wrote:

> [...]
> sygeplejesken bliver til Pilatus.
>
> Der er vist ingen tvivl om, at forfatteren har kendt til Biblen da han

Jeg synes hele GT mangler, for ikke at tale om epistlerne ...

David

Fra : vadmand

Dato : 09-03-04 15:12

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg synes hele GT mangler, for ikke at tale om epistlerne ...

Som Hans Bencdix sagde: "Kunsten at kede er at tage det hele med."

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 09-03-04 19:17

vadmand skrev:

> Som Hans Bencdix sagde: "Kunsten at kede er at tage det hele med."

Er det citat ikke taget ud af sammenhæng?

ML-78

Fra : vadmand

Dato : 09-03-04 20:29

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er det citat ikke taget ud af sammenhæng?

Jeg mener egentlig, det kan bruges generelt. Men nu vil du sikkert skynde
dig at finde en masse eksempler på det modsatte

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 09-03-04 20:34

vadmand skrev:

> Jeg mener egentlig, det kan bruges generelt. Men nu vil du sikkert
skynde
> dig at finde en masse eksempler på det modsatte

Det var egentlig bare en vittighed, og jeg havde næsten forventet dit
svar ville være at gentage den samme sætning

ML-78

Fra : Frank Brøndum Dabels~

Dato : 15-03-04 23:27

Magnus Dreyer <dinsdale@diku.dk> skrev:
> Gør Jack Nickelson til Jesus, og gør resten af de indlagte til hans
> disiple. Den unge knægt bliver selvfølgelig til Judas, mens
> sygeplejesken bliver til Pilatus.

Spændende fortolkning. Hvem er indianeren så?

> mvh Magnus

mvh
Frank

--
** Frank Dabelstein frankd@imf.au.dk http://home.imf.au.dk/frankd **
** SA at Dept. of Math. Sciences, University of Aarhus, Ny Munkegade **

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 16-03-04 09:23

"Frank Brøndum Dabelstein" <frankd@imf.au.dk> skrev i en meddelelse

> Spændende fortolkning. Hvem er indianeren så?

Vel ikke nogen bestemt, men måske en af evangelistene. I bogen er indianeren
fortælleren så alt ses gennem hans øjne. Ligesom evangelistene fortalte
historien om Jesus efter hans død og udbredte den religion, han stiftede.

Nu vil jeg gerne understrege, at det bibelske tema langt fra er enerådende i
filmen og bogen. En freudiansk fortolkning er f.eks. også oplagt, og så er
der industrisamfundet vs. indianerens urkraft og meget mere. Mange
inspirationer og mange aspekter og lag. Det er dét der gør den så stærk

Mikkel

Fra : Heidi N. K.

Dato : 08-03-04 13:12

> Gøgereden - "One flew over the cuckoo's nest."

Ja, selvfølgelig....
1000 tak

Heidi

Fra : Per Andersen