krydderri???
Fra : Christian knudsen

Dato : 07-03-04 18:59

Er der nogle der ved hvor man kan købe et oste krydderri??

Jeg har set det i flere opskrifter men kan ikke finde det

Christian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-03-04 22:09

"Christian knudsen" <cknudsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der ved hvor man kan købe et oste krydderri??

Spørg i dk.kultur.mad+drikke - der hører dit spørgsmål hjemme.

Mvh. Lisbeth

Fra : Susanne Laurberg And~

Dato : 08-03-04 07:37

> Er der nogle der ved hvor man kan købe et oste krydderri??
>
> Jeg har set det i flere opskrifter men kan ikke finde det
>

> Christian

Hej Christian.

Er det mon en pastakrydderi eller pizzakrydderi ???
Der er i hvert tilfælde ost i nogle af dem.
Jeg er ret sikker på at Santa Marias er med ost.

mvh
Susanne

Fra : Christian knudsen

Dato : 08-03-04 16:25

> [...]
>
> Er det mon en pastakrydderi eller pizzakrydderi ???
> Der er i hvert tilfælde ost i nogle af dem.
> Jeg er ret sikker på at Santa Marias er med ost.

Der er i flere ddv opskrifter beskrevet som ostekrydderi, jeg tror ikke at
det er nogle af Santa M's prudukter jeg har kikket.

og til lisbeth da det er et spørgsmål om ddv opskriftre alså et slanke
spørgsmål mener jeg nu at det er den rette gruppe at stille spørgsmålet !

Christian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-03-04 18:50

> og til lisbeth da det er et spørgsmål om ddv opskriftre alså et slanke
> spørgsmål mener jeg nu at det er den rette gruppe at stille spørgsmålet !

Den debat har vi ført før her i gruppen. At krydderiet skal bruges til en
slankeopskrift gør det altså ikke i sig selv slankerelevant.

Man behøver ikke kende til hverken overvægt, slankekure eller DDV for at
svare dig..... og jeg vil tillige mene, at det faktisk kun er en fordel for
dig at spørge der, hvor madeksperterne er i hobetal. Folk på slankekur ved
ikke nødvendigvis ret meget om krydderier og kogekunst.

Vil du vide noget om biler, der skal bruges til at transportere dine
slankende madvarer hjem i, vil det heller ikke være her, du skal spørge.....

Mvh. Lisbeth

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-03-04 19:56

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vil du vide noget om biler, der skal bruges til at transportere dine
> slankende madvarer hjem i, vil det heller ikke være her, du skal
spørge.....

Ja undskyld mig, men........

Nu synes jeg du er grov Lisbeth, for mig at se sidder du kun og venter på
der er nogen du kan rette på, har du ikke andet at lave?

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-03-04 22:15

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse

> Nu synes jeg du er grov Lisbeth,

Øhhh.. hvad groft er der i at fortælle Christian, hvor jeg mener, han kan få
bedre hjælp?

> for mig at se sidder du kun og venter på der er nogen du kan rette på,
> har du ikke andet at lave?

Det er såmænd ikke nær så slemt, som du vælger at se det.

F.U.T. dk.admin.netikette

Mvh. Lisbeth

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-03-04 23:04

> Øhhh.. hvad groft er der i at fortælle Christian, hvor jeg mener, han kan

> bedre hjælp?

Der er såmen ikke noget galt i at hjælpe ( hatten af for det ), men jeg
ville hvis det var mig du havde svaret sådan opfatte det meget negativt ( en
anelse næsvis måske )

> Vil du vide noget om biler, der skal bruges til at transportere dine
> slankende madvarer hjem i, vil det heller ikke være her, du skal
> spørge.....

Men okay, jeg har misforstået dig, og det er jeg ikke bleg for at erkende.
Dog mener jeg nu godt Christian kan stille spørgsmålet herinde da hans
spørgsmål omhandler et krydderi der er i mange ddv slanke opskrifter

> Det er såmænd ikke nær så slemt, som du vælger at se det.

Nej, det er også okay, som sagt en misforståelse

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-03-04 22:49

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> dig at spørge der, hvor madeksperterne er i hobetal. Folk på slankekur ved
> ikke nødvendigvis ret meget om krydderier og kogekunst.

Skal man være på slankekur for at læse denne gruppe ?

Hvis nu dette krydderi er en ting som bruges som erstatning istedet for
noget andet i typsik slaneopskrifter er det vel mest logisk at spørge der
hvor de mennesker der interresserer sig for sådanne opholder sig.

Men hvis nu Christian havde i madgruppen havde spurgt:

I mange af mine slankeopskrifter står der et specielt krydderi, hvor finder
jeg dette ?, mon ikke der i madgruppen vil være enighed om at Christian
skulle spørge herinde.

Kan ikke se hvad problemet er i dette tilfælde, men vil være begejstret for
en henvisning til fundatsen der beskriver at dette ikke skulle være tilladt.

Mvh.

Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-03-04 23:23

Kim Jørgensen wrote:
> "Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Skal man være på slankekur for at læse denne gruppe ?

nej det skal man ikke, men gruppen er beregnet på direkte slankerelaterede
emner, og krydderier er nu engang IKKE et slankerelateret emne, uanset at
det er et krydderi der er i en slankeopskrift......

> [...]
> for noget andet i typsik slaneopskrifter er det vel mest logisk at
> spørge der hvor de mennesker der interresserer sig for sådanne

nej det er det ikke..... det er mest logisk at spørge i en gruppe hvor der
snakkes madlavning...... det er her eksperterne sidder, og det er her der er
størst chance for at få et ordentligt svar ;)

> [...]
>
> I mange af mine slankeopskrifter står der et specielt krydderi, hvor
> finder jeg dette ?, mon ikke der i madgruppen vil være enighed om at

nej, ikke hvis han havde skrevet det som han egentligt gjorde...... du
glemmer at mange af de der interesserer sig for madlavning herinde også
læser med i madgruppen ;)
hvorfor skal dem der ikke interesserer sig for madlavning men kun for motion
som slankemiddel, belemres med indlæg om krydderier?

> Kan ikke se hvad problemet er i dette tilfælde, men vil være
> begejstret for en henvisning til fundatsen der beskriver at dette
> ikke skulle være tilladt.

jamen gerne:
for dk.helbred.slank
3. Fundats:
Til bred debat samt udveksling af viden om sund ernæring og levevis,
sunde/usunde madvarer og -vaner, ernæring, motion, kropsidealer,
fedmeforsking, vægtproblemer, slankekure, slankekursprodukter etc.

Der bør kun i postes opskrifter som led i en igangværende debat.
Opskrifter alene eller spørgsmål efter konkrete opskrifter er
uønskede som oplæg til debat, i disse tilfælde henvises til
dk.kultur.mad+drikke

og for dk.kultur.mad+drikke:
3. Fundats:
Emner vedrørende fremstilling, tilberedning og konsumering af
mad og drikkevarer. Eksempler kan inkludere:

- Udveksling af opskrifter og viden om tilberedning.
- Anbefaling af spisesteder.
- Sammenligning og anbefaling af forskellige mærker.
- Udpegning af steder hvor man kan købe mindre udbredte produkter.
- Forslag til servering af retter og drikke.
- Oplysning om kost og sundhed, herunder slankekure.
- Diskussion af madkultur og ernæringspolitik.

når du så læser disse to fundatser, hvor finder du så det mest relevante
svar for et krydderi til en slankeret?
bemærk nok især den øverste og næstnederste linie i d.k.m+d's fundats.....

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-03-04 23:39

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> nej det skal man ikke, men gruppen er beregnet på direkte slankerelaterede
> emner, og krydderier er nu engang IKKE et slankerelateret emne, uanset at
> det er et krydderi der er i en slankeopskrift......

Så ingredienser i en slankeopskrift er ikke slankerelateret ?

> snakkes madlavning...... det er her eksperterne sidder, og det er her der
er
> størst chance for at få et ordentligt svar ;)

Så indlæg i denne gruppe om hvilken motion man skal dyrke for at tabe sig,
burde stilles i motionsgruppen, da det er der motionisterne siider ?

> nej, ikke hvis han havde skrevet det som han egentligt gjorde......

Ikke forstået hvad du mener ?

> jamen gerne:

"Snip"
> [...]
> - Diskussion af madkultur og ernæringspolitik.

> bemærk nok især den øverste og næstnederste linie i d.k.m+d's fundats.....

Sommetider konflikter grupperne på tværs af hinanden, og det sker at nogle
spørgsmål vil kunne passe ind i flere grupper, og i dette tilfælde med en
eksisterende slankegruppe, en bruger med et slankespørgsmål, skal lede i en
anden gruppe efter et slankesvar.

Jeg syntes i dette tilfælde der går sgu for meget netbetjent i den.

I fundatsen for denne gruppe bliver der også udvekslet opskrifter hvis det
er en del af en debat.

Her har vi en dabattør der spørger ind til noget som sikkert mange af denne
gruppes læsere kender til, da de måske skøjter rundt i de samme opskrifter.

Og det kan da aldrig blive at argument at det skal stilles i den anden
gruppe, fordi mange herindefra "sikkert" også læser med i den anden.

Mvh.

Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 00:47

Kim Jørgensen wrote:

> Så ingredienser i en slankeopskrift er ikke slankerelateret ?

nej, det er opskriftsrelateret..... dvs madrelateret... dvs at den bør
stilles i den dertil indrettede gruppe.....
det er underordnet hvad opskriften ellers skal bruges til...... hvis der
ikke var begrænsninger i den henseende kunne vil jo pludselig have indlæg af
diverse underlige karakterer under dække af at det var "slankerelateret"
fordi dit, dat eller dut......

> Så indlæg i denne gruppe om hvilken motion man skal dyrke for at tabe
> sig, burde stilles i motionsgruppen, da det er der motionisterne
> siider ?

nej, ikke lige i dette tilfælde...... i bund og grund handler det om at
finde den rette gruppe......
men derudover findes der ingen anden gruppe der på nogen vis kunne relateres
til motion ;)

> Ikke forstået hvad du mener ?

hans oprindelige formulering var som følger:
citat:
Er der nogle der ved hvor man kan købe et oste krydderri??

Jeg har set det i flere opskrifter men kan ikke finde det
citat slut

overskriften hed "krydderri".....
der er intet nævnt om at det er slankeopskrifter eller lignende, og
derudover står der tydeligt i fundatsen til denne gruppe at indlæg
omhandlende opskrifter er uønskede som oplæg til debat....... ergo er hans
indlæg direkte off-topic i denne gruppe....
han bliver venligt henledt til hvor hans indlæg vil være helt på sin
plads... men prøver på at presse det ind under DDV.....

> [...]
> tilfælde med en eksisterende slankegruppe, en bruger med et
> slankespørgsmål, skal lede i en anden gruppe efter et slankesvar.

jamen spørgsmålet var IKKE slankerelateret..... (jeg har citeret det for
dig, og kan vitterlig intet se om slank noget sted i indlægget what so ever)
indlægget var tydeligt opskriftsrelateret, og som sådan bedst stillet i
dk.kultur.mad+drikke.....

> Jeg syntes i dette tilfælde der går sgu for meget netbetjent i den.

nej det gør der bestemt ikke, det eneste der går i det er en misforståelse
af fundatser og opfattelsen af disse......
at du læser noget i indlægget som ikke er der oprindeligt, er ikke
ensbetydende med at indlægget er ontopic her i gruppen......
det er ikke så voldsomt længe siden vi havde en lignende debat omkring
fedtfri stegepander.... som OGSÅ hører til i mad+drikke, da det OGSÅ
omhandler madlavning......

> I fundatsen for denne gruppe bliver der også udvekslet opskrifter
> hvis det er en del af en debat.

ja, som en del af en igangværende debat..... der er tydeligt skitseret op at
oplæg til debat af den karakter henvises til dk.kultur.mad+drikke.....

> Her har vi en dabattør der spørger ind til noget som sikkert mange af
> denne gruppes læsere kender til, da de måske skøjter rundt i de samme
> opskrifter.

hvor ved du det fra? han skriver intet om i det oprindelige indlæg at det
har noget med en slankeopskrift at gøre...
det kommer først i det andet indlæg fra hans hånd som sendes næsten et døgn
efter det første.....

> Og det kan da aldrig blive at argument at det skal stilles i den anden
> gruppe, fordi mange herindefra "sikkert" også læser med i den anden.

det er uendeligt mere sansyneligt at man støder ind i en der kender noget
til en ingrediens til en opskrift, i en opskriftsrelateret gruppe, end det
er i en slankegruppe..... uanset hvor meget "slankemad" der er over den
pågældende opskrift....

det er ikke uden grund at denne gruppes fundats i sin tid blev ændret for
_netop_ at undgå den type indlæg..... vi var ved at blive oversvømmet af
indlæg omhandlende opskrifter, især til DDV og Low carb, og det rendte
lynhurtigt af sporet, som denne gruppe bør være på.....
det er netop det vi forsøger at undgå igen...
hvis vi tillader opskrifter og lignende som emner i gruppen, skal vi jo også
til tillade anoreksi og bulimi som emner, og det er jo netop IKKE hvad
gruppen er beregnet på.....
der er et klart udstukket mål for denne gruppe, og det er IKKE at være
"opskriftsbackup" for diverse slankereligioner.......
HVIS nogen ønsker en gruppe til at debattere DDV eller andre
slankereligioners opskrifter, står det dem frit for at prøve at oprette en
ny gruppe til netop det formål..... indtil det sker er dk.kultur.mad+drikke
den rette gruppe at rette spørgsmål til opskrifter til, også i henhold til
slankekure, ifølge: Oplysning om kost og sundhed, herunder slankekure.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 02:38

Nu er gimperne præmenstruelle igen, SUK

For 3 dage siden spurgte samme Christian Knudsen om nogen kendte til
opskrifter fra DDV og denne gang spørger han om et krydderi der optræder i
opskrifterne.

Det lyder spændende med dette ostekrydderi for jeg elsker smagen af ost, men
det giver ofte for mange kalorier at bruge ost i forskelligt tilbehør så
hvis det kunne findes som krydderi ville jeg sikkert blive storforbruger
Jeg håber der kommer et brugbart svar til dig Christian.

Nu er det jo sådan at hvis man glemmer det "slankende" ord i sit indlæg så
er fanden (eller hvem det nu er) løs og man bliver straks henvist til
dk.kultur.mad+drikke, hvor man skal ha' en stærk karakter for ikke at sidde
og savle over diverse indlæg om lækker flæskesteg, fede sovse og søde
desserter i en stille nattetime. Det er lige denne styrke mange af os der
følger denne gruppe måske ikke har og derfor må det mest relevante for os
der virkelig gerne vil smide kilo at poste VORES indlæg om stegepander,
krydderier og andet som vi bruger i VORES madlavning i denne gruppe.

Jeg tror mange bliver skræmt væk, men så er der jo heller ikke så mange at
holde styr på.
Christian, jeg håber ikke du er blevet skræmt over det postyr dit ret
uskyldige spørgsmål har affødt. Du skal såmænd bare fremover huske at sætte
ordet "slanke" ind nogle relevante steder i dine indlæg, så skal det nok gå.

Måske skulle arbejdsgangen for denne nyhedsgruppe ændres.
Skriv altid først dit indlæg til De Udvalgte så de kan fortælle om der lige
præcis mangler det ene ord der gør at det kan blive godkendt. Bliver det
godkendt så send det derefter til gruppen.
Vi kan jo ikke have alle disse indlæg der ikke indeholder den rette formel
for det fylder aaaaalt for meget hos folk og hvis du tror det er løgn så
prøv at tæl hvor mange indlæg De Udvalgte simpelthen er nødt til at skrive
med meeeget lange, meeeget forklarende og meeeget saglige argumenter. Det
løber op i et ret højt tal, for der en del der ikke får formuleret sig
rigtigt. FØJ DA

--
Mange hilsner Mia J
som videresender private mail

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 07:40

Mia J wrote:
> Nu er gimperne præmenstruelle igen, SUK

jamen det er sjovt som man bliver nedvurderet til præmenstruelle gimper lige
så snart man forsøger at hjælpe gruppens brugere, og understøtte gruppens
formål...... nu kan jeg så fortælle at jeg på ingen måde er
præmenstruel...... snarere tværtimod.....

> For 3 dage siden spurgte samme Christian Knudsen om nogen kendte til
> opskrifter fra DDV og denne gang spørger han om et krydderi der
> optræder i opskrifterne.

øhhh og det skulle vi vide hvorfra??
jeg er ikke DDV bruger, og bliver det heller aldrig da jeg ikke kan spise de
store mængder grøntsager det påkræves (og jeg mener KAN.... ikke gider eller
vil)... hvor i alverden skulle jeg nognesinde vide fra at det der
"ostekrydderi" findes i ddv opskrifter, og hvad rager det egentligt mig?

> [...]
> tilbehør så hvis det kunne findes som krydderi ville jeg sikkert
> blive storforbruger Jeg håber der kommer et brugbart svar til dig

hvorfor ikke bare spørge inde i dk.kultur.mad+drikke, hvor der er den
største sansynelighed for at få et brugbart svar fra starten??
hvis man har spørgsmål til DDV så har Heede jo en ganske udemærket chat,
gode råd og OSS..... hvorfor ikke bare udnytte det?
faktisk har de også en ganske fin søgefunktion hvor der sørme, hvis man
søger på ostekrydderi, dukker hele 8 forklaringer op...... hvorfor ikke bare
udnytte det? det er jo immervæk lige det link han fik her den anden dag, som
du selv pointerede..... (ja hov, jeg forvildede mig ind på denne
"heede-side" for at se hvad der reelt er at komme efter, det hjælper jo at
vide hvad man taler om..... og efter at have set det, kan jeg slet ikke
forstå hvorfor ddv folk gider bruge denne gruppe til deres spørgsmål, når
sitet er så veludrustet og velassorteret i dens info)

> [...]
> for ikke at sidde og savle over diverse indlæg om lækker flæskesteg,
> fede sovse og søde desserter i en stille nattetime.

det står jo en frit for at læse de indlæg man ønsker, og det er min
opfattelse at hvis man lever efter DDV så har man en stærk karakter ;)

> [...]
> må det mest relevante for os der virkelig gerne vil smide kilo at
> poste VORES indlæg om stegepander, krydderier og andet som vi bruger

jamen det er muligt at man måske kunne tro det, men det er det jo netop
ikke...... det er en hel hær af grupper med forskellige emner NETOP fordi
der er så mange mennesker derude som ikke kan hitte hovede og hale i mange
ting..... det nytter jo ikke noget at spørge en helsefanatiker hvilken pande
der er god, hvis en madfanatiker har den største chance for at kende til et
bredere udvalg og dermed er bedst kvalificeret til at svare......

> Jeg tror mange bliver skræmt væk, men så er der jo heller ikke så
> mange at holde styr på.

jeg tror at mange bliver skærmt væk af alle de off-topic indlæg om alle
mulige og umulige ting der intet reelt har med slank at gøre..... det får
gruppen til at virke useriøs.......

> [...]
> uskyldige spørgsmål har affødt. Du skal såmænd bare fremover huske at
> sætte ordet "slanke" ind nogle relevante steder i dine indlæg, så

nej, han skal huske at læse gruppens fundats inden han sender et indlæg til
en ny gruppe, sådan at han ved hvor hans spørgsmål hører til......
det er ikke for sjov skyld at mange mennesker har arbejdet hårdt på at
inddele og udarbejde grupperne..... der ligger meget arbejde bag disse
gruppers fundatser (mere end du regner med, tro mig)..... at lade hånt om
fundatserne er at sige at alt det hårde arbejde er ligegyldigt, vi gør bare
som vi vil alligevel.....
det bliver ikke vel modtaget i den virkelige verden, hvorfor skulle det så
det her?

> [...]
> der lige præcis mangler det ene ord der gør at det kan blive
> godkendt. Bliver det godkendt så send det derefter til gruppen.

det kræver at gruppen bliver modereret, og det er der ike grundlag for som
det ser ud nu... desuden ville det forsinke indlæggende i op til et døgn...
og det må du vel også indrømme ikke er optimalt......

> [...]
> saglige argumenter. Det løber op i et ret højt tal, for der en del
> der ikke får formuleret sig rigtigt. FØJ DA

ja føj da..... det er sku da en skam at enkelte der ikke gider at give sig
tid til at læse reglerne kan ødelægge så meget for andre.....
det er jo ikke så svært at indordne sig under reglerne i den virkelige
verden, hvorfor er det så det her?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-03-04 08:15

"Mia J" <sluddermor> skrev i en meddelelse

> Nu er det jo sådan at hvis man glemmer det "slankende" ord i sit indlæg så
> er fanden (eller hvem det nu er) løs og man bliver straks henvist til
> dk.kultur.mad+drikke,

Det er ikke nok at nævne ordet slank.
Det vil ikke være det, der afgør, om et indlæg er relevant i denne gruppe.

> Jeg tror mange bliver skræmt væk, men så er der jo heller ikke så mange at
> holde styr på.

Det er nævnt før, men intet tyder på det. Selv folk, der har smækket høklydt
og vredt med døren, er fortsat, når de er faldet ned igen.

> Du skal såmænd bare fremover huske at sætte
> ordet "slanke" ind nogle relevante steder i dine indlæg, så skal det nok
gå.

Nej.

At skrive, at man skal købe en bil, der har plads til bred røv og stor mave,
fordi man har langt at køre til DDV-mødet eller skal købe en masse
piskefløde og kød i en fjerntliggende gårdbutik til sin low carb slankekur,
vil IKKE gøre det relevant at spørge til biltyper i denne gruppe. Heller
ikke selvom der måske er procentuelt flere bredrøvede bilister i denne
gruppe!

> [...]
> præcis mangler det ene ord der gør at det kan blive godkendt. Bliver det
> godkendt så send det derefter til gruppen.

Det burde være nok at fundatsen og reglerne for usenet samt tænke lidt FØR
man poster. Og ellers lade være med at tage det ilde op, når man vejledes.

Mvh. Lisbeth

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-03-04 08:59

"Mia J" <sluddermor> skrev i en meddelelse
> Nu er gimperne præmenstruelle igen, SUK

Sikke da en kommentar. Antager du løb tør for gode argumenter!
Jeg må da erkende den kommentar er ydert indbydende til dialog?!? Or NOT!

*PLONK!*

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-03-04 07:00

> [...]
> omhandlende opskrifter er uønskede som oplæg til debat....... ergo er hans
> indlæg direkte off-topic i denne gruppe....

Kan vi slå EN ting fast, hvis han i det oprindelige indlæg IKKE havde glemt
at henvise til det handlede om noget fra en DDV opskrift, SÅ havde det været
ok ?

Og drop venligst dine konspirationsteorier om han prøver at feje det ind
under det er DDV relateret, et minimumskrav hvis du skal lege netbetjent er
du holder dig til fakta, og IKKE gætter på hvad skribentes intentioner er.

Så igen, havde han henvist til det handlede om en DDV opskrift, så havde
indlægget været on-topic ?

Mvh.

Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 07:20

Kim Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Kan vi slå EN ting fast, hvis han i det oprindelige indlæg IKKE havde
> glemt at henvise til det handlede om noget fra en DDV opskrift, SÅ

nej det havde det ikke....

> [...]
> ind under det er DDV relateret, et minimumskrav hvis du skal lege
> netbetjent er du holder dig til fakta, og IKKE gætter på hvad

jeg forholder mig skam til fakta... og fakta er at han i hans andet indlæg
prøver at retfærdiggøre hans indlæg under påskuddet: "da det er et spørgsmål
om ddv opskriftre alså et slanke spørgsmål mener jeg nu at det er den rette
gruppe at stille spørgsmålet !"
det gør ikke spørgsmålet mere velplaceret...... på nogen måde.....

> Så igen, havde han henvist til det handlede om en DDV opskrift, så
> havde indlægget været on-topic ?

nej, idet der i gruppens fundats tydeligt står at alt der har med
oprskrifter at gøre hører til i dk.kultur.mad+drikke...
og da der i dk.kultur.mad+drikkes fundats står at slankekure og deslige ER
ontopic der.....
det kan da virkelig ikke være så svært at forstå......

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-03-04 11:37

> [...]
> ontopic der.....
> det kan da virkelig ikke være så svært at forstå......

Hmm, åbenbart...

Nu skriver du direkte at der i fundatsen står at ALT der har med opskrifter
at gøre, hører til i madgruppen.

Vil du venligst henvise til den tekst i fundatsen ?

Hvis jeg læser fundatsen på:

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.helbred.slank

står der:

[...]

Vil du ikke lige kigge på det første indlæg i denne tråd og forklare hvor
Christian enten poster en opskrift, eller spørger efter en konkret opskrift?

Han spørger til en ingrediens i en opskrift fra DDV, som vist nok har noget
at gøre med at slanke sig.

Ydermere kan det læses i fundatsen:

"Til bred debat samt udveksling af viden om sund ernæring og levevis,
sunde/usunde madvarer" og -vaner, ernæring, motion, kropsidealer,
fedmeforsking, vægtproblemer, slankekure, slankekursprodukter etc.

Bemærk venligst det jeg har sat i "".

Christians indlæg hører vel til i kategorien om bred debat af usunde
madvarer.

Mvh.

Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 11:54

Kim Jørgensen wrote:

> Hmm, åbenbart...
>
> Nu skriver du direkte at der i fundatsen står at ALT der har med
> opskrifter at gøre, hører til i madgruppen.
>
> Vil du venligst henvise til den tekst i fundatsen ?

det klarer du så fint selv ;)

> [...]
> konkret opskrift?
>
> Han spørger til en ingrediens i en opskrift fra DDV, som vist nok har

nej, christian spørger efter ostekrydderi..... krydderi har med mad at
gøre....
det med at det er en ingrediens til en DDV opskrift kommer først på banen et
døgn senere og er i reglen hamrende irelevant, da selve opskriften intet har
med slankmad at gøre....... det er lige præcis den lille ting der gør
christians indlæg off-topic i denne gruppe... som jeg allerede har sagt, gør
det at det var en ddv opskrift ikke indlægget ontopic...

> [...]
>
> Bemærk venligst det jeg har sat i "".
>
> Christians indlæg hører vel til i kategorien om bred debat af usunde

nej, christians indlæg hører under : Emner vedrørende fremstilling,
tilberedning og konsumering af mad og drikkevarer.
som står i fundatsen til dk.kultur.mad+drikke
eftersom han omtaler et krydderi der intet i sig selv har med noget
slankende at gøre.....

et mademne der VILLE være ontopic i gruppen er feks Speasy, Nupo, Nutrilet,
de specielle madvarer WW har lavet... altså færdigretter lige til at spise
uden nogen form for forberedelse andet end evt at røre eller varme...... det
er nemlig, tadaaa slankekursprodukter......

når man læser fundatserne skal man nemlig huske en lille ting som er nævnt i
de generelle retningslinier : Et emne er uønsket i en gruppe, hvis der er en
mere specialiseret undergruppe, der dækker samme emne. Det gælder også selv
om emnet direkte er nævnt blandt eksemplerne på mulige emner i overgruppens
fundats.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-03-04 12:02

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

Snip en masse..

Vil du blot svare på nednstående spørgsmål, med henvisning til dit eget
svar.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 12:19

Kim Jørgensen wrote:
> Nu skriver du direkte at der i fundatsen står at ALT der har med
> opskrifter at gøre, hører til i madgruppen.
>
> Vil du venligst henvise til den tekst i fundatsen ?

nej og det ved du ganske udemærket..... men kan du henvise til det sted i
fundatsen hvor der står at det er ok at spørge til krydderier eller bare
madlavning??

men hvor er det dog typisk at når man ikke længere kan argumentere for sin
sag, at man så går efter en lille bitte misformulering og tror at det kan få
drejet debatten væk fra emnet......

du kan ikke på nogen måde retfærdiggøre at det er ok at stille det
oprindelige spørgsmål i denne gruppe... og du ved det.... længere er den
ikke..... at du synes jeg skal ned med nakken fordi jeg tydeligvis har ret,
viser jo bare hvor meget ret jeg har ;)

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-03-04 12:51

> nej og det ved du ganske udemærket..... men kan du henvise til det sted i
> fundatsen hvor der står at det er ok at spørge til krydderier eller bare
> madlavning??

Du beder os alle have styr på fundatserne, som du skriver dette vil kun tage
2 minutter.

Herefter henviser du til en tekst i fundeatsen der ikke eksisterer.

> men hvor er det dog typisk at når man ikke længere kan argumentere for sin
> sag, at man så går efter en lille bitte misformulering og tror at det kan

> drejet debatten væk fra emnet......

Du skriver i et indlæg:

han bliver venligt henledt til hvor hans indlæg vil være helt på sin
plads... men prøver på at presse det ind under DDV.....

At han ikke i sit første indlæg har skrevet om DDV er vel en form for
misformulering.

> [...]
> oprindelige spørgsmål i denne gruppe... og du ved det.... længere er den
> ikke..... at du synes jeg skal ned med nakken fordi jeg tydeligvis har

Jeg mener ikke du skal ned med nakken, jeg redegør for dine skriverier,
spørger ind til, da jeg ikke begriber problemet som Christian ved et uheld
har rodet sig ind i.

Men lad os se om det bliver et problem i fremtiden, det er jo muligt han er
blevet skræmt væk.

Mvh.

Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 13:07

Kim Jørgensen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> Du beder os alle have styr på fundatserne, som du skriver dette vil
> kun tage 2 minutter.

nej, jeg beder om at man lige tjekker om det man sender er ontopic i den
gruppe man sender til..... der står intet sted i denne gruppes fundats at
det er ok at spørge til krydderier eller madlavning generelt.... det står
der derimod i dk.kultur.mad+drikkes fundats.... det er da ikke så svært at
hitte ud af og tjekke op på....
det kræver noget mere at have styr på dem..... jeg har styr på fundatsen til
denne gruppe da jeg har været med til at skrive den ;) men til andre grupper
(især grupper jeg ikke skriver i jævnligt) tjekker jeg altid lige op inden
jeg sender et indlæg, så jeg er sikker på at jeg rammer den rette
gruppe.....
eksembel: jeg havde problemer med min motionscykel... pedalerne var ødelagte
i gevindet.... jeg KUNNE have spurgt her, da min motionscykel jo er
anskaffet for at jeg skal tabe mig, men det ville være off-topic, så jeg
valgte at henvende mig til dk.sport.cykling hvor mit indlæg faldt helt i
rette jord... og sørme om jeg ikke fik nogle gode råd, og ingen brokkede sig
fordi det var en motionscykel.....

> Herefter henviser du til en tekst i fundeatsen der ikke eksisterer.

jeg henviser ikke......

> [...]
> plads... men prøver på at presse det ind under DDV.....
>
> At han ikke i sit første indlæg har skrevet om DDV er vel en form for

delvist men det gør stadig ikke indlægget ontopic...... at opskriften er en
DDV opskrift er irelevant..... og derudover er der ikke tale om en
misformulering, for spørgsmålet i sig selv var sådan set fint nok.... bare
stillet i den forkerte gruppe....

> Jeg mener ikke du skal ned med nakken, jeg redegør for dine
> skriverier, spørger ind til, da jeg ikke begriber problemet som
> Christian ved et uheld har rodet sig ind i.

nu har jeg slet ikke svaret Christian direkte... mit første indlæg var
møntet på dig og dine udtalelser....
problemet er såmænd bare at Christian har mistolket fundatsen, og Lisbeth
har helt efter bogen vejledt ham...... men der er nogen der ikke vil tage
imod vejledning eller hjælp om du vil..... og så er der nogen der mener at
fundatserne er latterlige og irelevante, og så er det disse debatter
opstår.....

> Men lad os se om det bliver et problem i fremtiden, det er jo muligt
> han er blevet skræmt væk.

måske, måske ikke..... nu har han jo slet ikke været indvolveret i denne
debat, så jeg tvivler......
men derudover håber jeg da at de der bruger DDV's opskrifter vil udnytte de
rigtig fine muligheder de allerede har på nettet.....
som jeg har sagt andetsteds så forstår jeg slet ikke hvorfor folk ikke
bruger Heede.dk siden noget mere... den kan alt hvad der er behov for, og
søgemaskinen er faktisk ret forrygende, til alt der har med opskrifter at
gøre.....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-03-04 08:17

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> skrev i en meddelelse

> [...]
glemt
> at henvise til det handlede om noget fra en DDV opskrift, SÅ havde det

Nej.

> Så igen, havde han henvist til det handlede om en DDV opskrift, så havde
> indlægget været on-topic ?

Nej.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 08:05

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Snip

> [...]
> han bliver venligt henledt til hvor hans indlæg vil være helt på sin
> plads... men prøver på at presse det ind under DDV.....

Gider ikke hele denne diskussion endnu engang, men tror altså ikke at han
bevidst prøvede at "presse" noget som helst ind under DDV. Det er ikke alle
som lever deres liv gennem NG og bruger flere timer på at stille et
spørgsmål for at være sikker på, at der ikke er noget som visse personer kan
brokke sig over.

> Knus, Sabina

Mvh
HP

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 08:29

BogH wrote:
> [...]
> ikke alle som lever deres liv gennem NG og bruger flere timer på at
> stille et spørgsmål for at være sikker på, at der ikke er noget som

det kræver nu ikke mange timer... langt de fleste kan gøre det på under 2
minutter, så jeg synes helt ærligt ikke det er for meget forlangt.....
og det handler ikke om at brokke sig, men om at undervise......
man kan sammenligne det lidt med at melde sig ind i en klub...... der er
også visse regler der skal overholdes..... ligesom der er alle andre steder
i vores hverdag... det handler om respekt for hinanden og for det forum man
deltager i.....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-03-04 09:04

> Den debat har vi ført før her i gruppen.

Ja, i rigelige mængder. Var det ikke muligt at se bare en lille smule large
på tingene? Så kan vi koncentrere os om at henstille indlæg, der er helt i
skoven, til andre grupper.
Det fungerer fint i andre grupper, så hvorfor ikke her?

Mvh Maria

Fra : Splinten

Dato : 09-03-04 10:00

> [...]
> skoven, til andre grupper.
> Det fungerer fint i andre grupper, så hvorfor ikke her?

Det skal jeg fortælle dig Maria.
Det skyldes at de selvudråbte "netdronninger" Sabina Knus mig dog Hartzum og
Lisbeth Netbetjent føler et "ejerskab" af denne gruppe !

Og så er det op til folk her om de vil respektere dem.
Jeg vil ikke

splinten

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-03-04 14:21

"Splinten" <splinten@nomail.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lisbeth Netbetjent føler et "ejerskab" af denne gruppe !
>
> Og så er det op til folk her om de vil respektere dem.

Nej... respekt for andre mennesker, er en grummer en... fy for søren...! -
øv.. Men respekt.. det vil jeg sgu selv have..! - uha det hænger sammen

Desuden.. er det ikke fordrende for dialogen at kalde folk for netdronninger
og netbetjente m.m. - det trækker niveauet langt ned. - men.. ja..

*PLONK!* I killfilteret du røg.. sammen med alle andre, der har ondt i røven
over folk, sætter sig ind i tingene.. og forventer DU gør det samme!

> splinten

Katjastrofen!

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 08:20

> Er der nogle der ved hvor man kan købe et oste krydderri??
>
> Jeg har set det i flere opskrifter men kan ikke finde det
>

> Christian

Hej Christian

Det krydderi du efterlyser hedder "Santa Maira Pasta Krydderimix" Santa
Maia's krydderier kan du købe mange steder, jeg køber dem altid i
superbrugsen. Tag evt. et kig ind på deres hjemmeside www.santamaria.dk

Mvh
HP

Fra : Christian knudsen

Dato : 09-03-04 17:07

Fra : Christian knudsen

Dato : 09-03-04 20:38

Jeg takker mange gange , og undskylder balladen, men vil gerne lige forklare
hvorfor jeg stillede mit spørgsmål her.

Da der i lang tid har kørt de forskellige ddv og ww tråde herinde mente jeg
at det ville være smart at spørge her, da der næsten altid er til at få et
godt svar.

Jeg er feks. meget glad for den hjemmeside www.heede.dk som jeg fik her
forleden dag og i den anledning vil jeg da også gerne undskylde at jeg ikke
fik brugt søg funktionen inden jeg stillede mit spørgsmål.

men når alt det så er sagt så vil jeg stadig påstå at spørgsmålet Også hører
til her bare kik på alle de andre ting der bliver diskuteret her i gruppen "
træningsmetoder" "saftevand""kalorier" og en masse andet , jeg mener at en
slanke gruppe vil altid bringe en bred vifte af spørgsmål med sig.

Jeg må indrømme at jeg også kan blive irriteret af div. netbetjente men
mange gange har de ret men så igen er det irriterene at åbne en tråd kun
for at finde ud af det "bare" er en der bliver irettesat.

Så endnu en gang undskyld!!!!!!!!!!!

Christian

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-03-04 21:15

> Jeg må indrømme at jeg også kan blive irriteret af div. netbetjente men
> mange gange har de ret men så igen er det irriterene at åbne en tråd kun
> for at finde ud af det "bare" er en der bliver irettesat.

Din og andres irritation ville måske være mindre, hvis I erstatter
"irrettesat" med "venligt vejledt".

Ekstremt mange har det desværre med at FØLE SIG irettesat og kritiseret selv
når vitterlig er tale om et oprigtigt forsøg på at hjælpe på vej.

Jeg har nu gennem lang tid vejledt på præcis samme neutrale måde. Ofte ved
at bruge præcis samme formulering. Reaktionerne spænder ikke desto mindre
fra "tak for hjælpen, det vidste jeg ikke" til "hvad fanden bilder sådan en
præmenstruel hystade sig ind?" Ganske tankevækkende!!!!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 21:25

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Christian knudsen" <cknudsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Din og andres irritation ville måske være mindre, hvis I erstatter
> "irrettesat" med "venligt vejledt".

enig.....

> Ekstremt mange har det desværre med at FØLE SIG irettesat og
> kritiseret selv når vitterlig er tale om et oprigtigt forsøg på at
> hjælpe på vej.

enig.....

> [...]
> desto mindre fra "tak for hjælpen, det vidste jeg ikke" til "hvad
> fanden bilder sådan en præmenstruel hystade sig ind?" Ganske

når man tænker over det så er det faktisk ikke så underligt...
når man bliver vejledt neutralt (som jeg bestemt synes du gør lisbeth), så
har læseren det med at læse følelser i det ud fra en eller anden
sindstilstand de nu engang tror der befinder sig bag...
hvis man er på et følsomt sted i sit liv, så bliver man også ekstra følsom
overfor "neutrale" vejledninger, da neutralt i disse tilfælde bliver
opfattet som "kolde".....
er man derimod på et sted i livet hvor man har det godt og der ikke
umiddelbart er noget der trykker, så opfatter man det som neutralt eller
måske endda som vejledning...... det har vi nu også talt om før.....

problemet er jo at når man føler sig irettesat, bliver man defensiv og
hidser sig op over småting, der på andre tidspunkter måske ville have affødt
et skuldertræk... det kan man ikke forudse på den anden side af skærmen....

hvis man derimod er ekstra sød og prøver virkelig at passe på, får man
lynhurtigt stemblet som "nedværdigende" og "latterliggørende", og det er jo
heller ikke intentionen.....

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 21:46

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Snip en hel masse

> hvis man derimod er ekstra sød og prøver virkelig at passe på, får man
> lynhurtigt stemblet som "nedværdigende" og "latterliggørende", og det er
jo
> heller ikke intentionen.....

Nu siger I at et spørgsmål om ostekrydderi ikke er passende i denne gruppe.
Retfærdiggør så lige alle dine/jeres indlæg om netikette i denne gruppe, er
det et passende sted at fører denne debat? Nej vel, mener der er en gruppe
som kaldes dk.admin.netikette.

Husk at man ikke skal kaste med sten når man selv bor i et glashus.

> --
> Knus, Sabina

Mvh
HP

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 22:10

BogH wrote:
> [...]
> denne gruppe, er det et passende sted at fører denne debat? Nej vel,
> mener der er en gruppe som kaldes dk.admin.netikette.

indlæg om gruppens liv er relevante her i gruppen..... det er jo ikke alle
der følger med over i netiketten, og hvordan skal man ellers sikre at de der
IKKE kender reglerne, lærer dem?
så sålænge der er tale om indlæg der er direkte relateret til denne gruppe,
er det relevant her, først hvis indlæggene går over i en direkte
netikettedebat, uden nogen specifik gruppe, futtes den til i
dk.admin.netikette....

> Husk at man ikke skal kaste med sten når man selv bor i et glashus.

nej det skal man ikke ;) medmindre man holder sig inden for ruderne ;)

læs evt her: http://www.usenet.dk/netikette/vejledoss.html
citat: Vejledninger er offtopic og bryder derfor netiketten!
Det er teoretisk rigtigt, men stemningen for tiden er at de er et nødvendigt
onde, ud fra tanken at de forebygger.

deruover er der jo nogen der bliver hys over at man futter til netiketten,
såååå..... det er et valg mellem pest eller kolera ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-03-04 21:45

Christian knudsen wrote:
> Jeg takker mange gange , og undskylder balladen, men vil gerne lige
> forklare hvorfor jeg stillede mit spørgsmål her.

jeg ser ingen grund til at du bør undskylde...... formålet er jo at
undervise nye brugere i brugen af usenet..... og så længe man lærer af de
fejl der opstår, så er undskyldninger unødvendigt.....

> Da der i lang tid har kørt de forskellige ddv og ww tråde herinde
> mente jeg at det ville være smart at spørge her, da der næsten altid
> er til at få et godt svar.

ja, det har du ret i... men der er nu engang forskel på at debattere hvor
mange kalorier der findes i et WW-point, og så på at finde ud af hvad et
bestemt kryderi egetligt er....
gruppen her er ikke en ddv eller ww undergruppe.... at der alligevel bliver
debatteret emner der omhandler de to slankekursmetoder, skyldes jo
udelukkende at de emner der bliver debatteret hører til her i gruppen...

> Jeg er feks. meget glad for den hjemmeside www.heede.dk som jeg fik
> her forleden dag og i den anledning vil jeg da også gerne undskylde
> at jeg ikke fik brugt søg funktionen inden jeg stillede mit spørgsmål.

igen ingen grund til at undskylde..... bare lær ;)

> [...]
> diskuteret her i gruppen " træningsmetoder" "saftevand""kalorier" og
> en masse andet , jeg mener at en slanke gruppe vil altid bringe en

ja, men eftersom du tilsyneladende er forholdsvis ny i gruppen kender du
ikke til dens historie.... for noget tid tilbage var der et overtal af
indlæg der omhandlede opskrifter af forskellig art, og som ligesom nu ville
have været bedst tjent med at blive debatteret i madgruppen....
samtidig var gruppens fundats formuleret ud fra et meget fedtforskrækket
perspektiv og det affødte nogle til tider heftige debatter mellem fedtfattig
og low-carb grupperne....
derfor blev gruppens fundats taget op til revision, og debat i dk.admin, som
efter endt behandlingsperiode (en fastsat periode på 21 dage hvor alle kan
argumentere for eller imod en ændring) accepterede styregruppen den nye
fundats i den form du kan læse i dag.....
men en ændring som den tager tid at gennemføre, og trods Lisbeths dengang
intense modargumenteren, har hun taget den til sig 100%, og det tager jeg
sku hatten af for ;)

> Jeg må indrømme at jeg også kan blive irriteret af div. netbetjente
> men mange gange har de ret men så igen er det irriterene at åbne en
> tråd kun for at finde ud af det "bare" er en der bliver irettesat.

hvordan tror du så vi andre har det, når vi gang på gang åbner et indlæg kun
for at se at det er hamrende off-topic og det store arbejde vi har lagt i
gruppen og fundatsen bliver hældt ud på jorden og trampet på?
gruppen kan kun være velfungerende hvis vi alle indordner os under de samme
regler..... hvis vi giver dispensation for ddv opskrifter, så skal vi også
give dispensation for low-carb opskrifter, ww opskrifter, fedtfri
opskrifter, alt samme opskrifter af vidt forskellig karakter... low-carb
feks er baseret på masser af proteiner og et minimum af kulhydrater......
det resulterer ofte i masser af fløde og lignende som alle dem på en
fedtfattig diæt ville kvie sig over at læse om.....
netop derfor er det mest hensigtsmæssigt at flytte alt der har med mad at
gøre, over i en relevant gruppe.... for at undgå endnu flere kampe mellem
dem der ikke må spise fedt, og dem der godt må..... vi bruger jo ikke alle
de samme metoder....
på denne måde har vi faktisk en langt mere harmonisk gruppe, der
koncentrerer sig om emnet foran os... nemlig at vi alle gerne vil være
slanke....

> Så endnu en gang undskyld!!!!!!!!!!!

som jeg allerede har sagt to gange, og lige siger engang mere.... ingen
grund til at undskylde, så længe du bare lærer af debatterne ;)
det er _altid_ en god ide at læse fundatserne og spørge hvis man er i tvivl
om hvorvidt et indlæg er ontopic..... ligesom det også _altid_ er en god ide
at følge med i gruppen i en periode for at se hvordan gruppen normalt
fungerer..... ;)