Tigerkrokus
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-03-04 17:59

Hej

Så er det mig med min nye rækkehushave igen.

Denne gang er der mine krokus der undrer mig. Jeg har nemlig aldrig
set tigerstribede krokus før. De er sorte i bunden og bliver så mere
og mere gule/orange på vejen op. Der hvor jeg kommer fra, er krokus
altså orange, ikke stribede!

Er det fordi det er forskellige sorter, er det jordbunden, landsdelen
eller noget helt tredje, der giver denne variant?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-03-04 18:18

On Sat, 06 Mar 2004 17:58:39 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>
>Er det fordi det er forskellige sorter, er det jordbunden, landsdelen
>eller noget helt tredje, der giver denne variant?

Der er massevis af sorter af krokus. Også gule med sorte striber. En
anden stribet model er hvid med lilla (eller omvendt, det er svært at
sige om der er mest hvidt eller mest lilla

Gul, hvid og lilla/blå er de farver krokus normalt er i - og så med
forskellige grader af striber.

Man hører ind imellem folk som påstår at krokus skifter farve som årene
går - det tror jeg dog ikke på. Det har nærmere at gøre med at nogle
farver lever længere/overlever bedre end andre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 06-03-04 19:29

> Man hører ind imellem folk som påstår at krokus skifter farve som
> årene går - det tror jeg dog ikke på. Det har nærmere at gøre med at
> nogle farver lever længere/overlever bedre end andre.

De krydses også indbyrdes. Det er nok det der ofte ligger bag
"farveskiftet".

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-03-04 19:59

"Poul Erik Jørgensen" <88@NNNos.dk> writes:

> De krydses også indbyrdes. Det er nok det der ofte ligger bag
> "farveskiftet".

Jeg har altid troet, at løgplanter deler sig med små nye løg fra det
gamle. På den måde kan de vel ikke krydses, eller kan de? Eller
formerer de sig bare anderledes end jeg troede?

Der er godt nok meget om planter jeg ikke ved! Men jeg lærer vel lidt
henad vejen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-03-04 23:35

On Sat, 06 Mar 2004 19:58:52 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Jeg har altid troet, at løgplanter deler sig med små nye løg fra det
>gamle. På den måde kan de vel ikke krydses, eller kan de? Eller
>formerer de sig bare anderledes end jeg troede?

Løg deler sig ganske rigtigt. Og løg kan ikke krydse sig med hinanden,
det svarer vel lidt til en stikling hvor afkommet er helt magen til
moderplanten.

Men blomster er til for at sætte frø - og det gør den. Dvs. de kan
bestøves af hinanden, og afkommet fra frøene er forskelligt fra
moderplanten. (I større eller mindre grad)

>Der er godt nok meget om planter jeg ikke ved! Men jeg lærer vel lidt
>henad vejen.

Man skal helst lære lidt hver dag

Hvis du har eranthis i haven, et sted hvor de får lov at være i fred, så
prøv at kigge nærmere på bladene - der kan man lige nu se de 'voksne'
med blomsterne, men også mindre planter uden blomst. Det er frøplanter
som er spiret enten i år eller de forrige år - de skal vist være ca. 4
år inden de blomstrer første gang.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-03-04 10:45

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> [...]
> med blomsterne, men også mindre planter uden blomst. Det er frøplanter
> som er spiret enten i år eller de forrige år - de skal vist være ca. 4

Det er simpelthen så snyd. Ikke en eneste lille eranthis har vi. Een
vintergæk, som nu har overlevet en god måned. Men ellers hverken
vintergækker eller eranthis, selvom alle naboer har masser. Ham der
boede her før, må virkelig have hadet dem.

Men det gør vi noget ved til efteråret, det er helt sikkert!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-03-04 11:58

On Sun, 07 Mar 2004 10:44:33 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>vintergækker eller eranthis, selvom alle naboer har masser. Ham der
>boede her før, må virkelig have hadet dem.

Ikke nødvendigvis hadet dem - eranthis, vintergæk og andre af de tidlige
forårsblomster, de trives bedst på steder hvor de får fred og ro til at
smide deres frø og på den måde formere sig. Hvis de tidligere ejere af
din have har været tit og ofte ude med rive og hakkejern, så får de små
frøplanter ikke ro til at blive store.

>Men det gør vi noget ved til efteråret, det er helt sikkert!

Ja, det er da noget som er trist at undvære i haven.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 08-03-04 15:26

> Det er simpelthen så snyd. Ikke en eneste lille eranthis har vi. Een
> vintergæk, som nu har overlevet en god måned.

Du kan sikkert få erantis-knolde hos naboerne - eller i hvert fald frø til
sin tid. Erantis sætter normalt masser af frø.
Det bedst at du sår dem straks du får dem - MEN ikke over det hele. Tager de
først fat, breder de sig som ukrudt. Så sæt dem under buske, ved hækken
eller andre steder, hvor de er "lidt af vejen".

Poul Erik