Opbinding af peber og chili
Fra : Preben Andersen

Dato : 06-03-04 12:44

Er der nogen, der har en god idé til hvordan man smart kan binde peber og
chiliplanter op? Jeg synes forgreningerne på planterne gør det svært at
bruge snor opbundet til en tråd, og heller ikke pinde er ideelt. Hvordan gør
en gartner?

mvh
Preben

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-03-04 14:43

Preben Andersen skrev:

> [...]
> bruge snor opbundet til en tråd, og heller ikke pinde er ideelt. Hvordan gør

Til de planter, som har så tunge frugter, at de kræver opbinding,
plejer jeg at bygge et slags stativ. Det kan være tre/fire lange
bambuspinde, som fordeles yderst i potten, og så bindes sammen med
kortere pinde på kryds og tværs i forskellige højder. Det giver en god
stabil konstruktion, som kan tilpasses den enkelte plantes behov for
støtte -- og så kan potten stadigvæk frit flyttes rundt.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-03-04 08:18

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> wrote in message

> [...]
> stabil konstruktion, som kan tilpasses den enkelte plantes behov for
> støtte -- og så kan potten stadigvæk frit flyttes rundt.

Det lyder som en god idé. Ved du om de findes færdige? En gartner vil vel
ikke have besvær med at lave flere tusinde stativer.

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-03-04 10:26

On Sun, 7 Mar 2004 08:18:28 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Det lyder som en god idé. Ved du om de findes færdige? En gartner vil vel
>ikke have besvær med at lave flere tusinde stativer.

Jeg tror ikke du kan købe sådan noget færdigt. Jeg har aldrig set det i
hvert fald.

Måske fordi gartnerierne vælger sorter som ikke knækker. (Hm.. er der
overhovedet nogen gartnerier her i landet som dyrker peber og chilli i
større mængder? Kan man købe danske chilli/peberfrugter i
supermarkederne overhovedet?)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-03-04 09:33

Preben Andersen skrev:

> Det lyder som en god idé. Ved du om de findes færdige? En gartner vil vel
> ikke have besvær med at lave flere tusinde stativer.

Nej, jeg ved ikke, hvad man gør i gartnerierne.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-03-04 10:53

Mads Lie Jensen skrev:

> (Hm.. er der overhovedet nogen gartnerier her i landet som dyrker peber og
> chilli i større mængder? Kan man købe danske chilli/peberfrugter
> i supermarkederne overhovedet?)

Nu er "større mængder" selvfølgelig et relativt begreb, men jeg ved,
at Narayana Greenhouse producerer chili, som bl.a. kan købes i
Coop-butikker (som sæsonvare):

http://www.aarstiderne.com/leverand%C3%B8rer/gr%C3%B8ntsager/Narayana

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-03-04 11:55

On Sun, 07 Mar 2004 10:53:27 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Nu er "større mængder" selvfølgelig et relativt begreb, men jeg ved,
>at Narayana Greenhouse producerer chili, som bl.a. kan købes i
>Coop-butikker (som sæsonvare):

Når de sælger til Coop så vil jeg kalde det større mængder
Man ser jo tit at de reklamerer med danske agurker og tomater, men jeg
mindes ikke at have set reklamer for danske peberfrugter - og de plejer
ellers nok at være der hvis det er danske produkter, så jeg var virkelig
i tvivl. Det er jeg så ikke mere - tak for opklaringen.

http://www.gartneriet.dk