Keld Bach, The Grey Album og AntiPiratGrup~
Fra : Stig Nygaard

Dato : 05-03-04 20:48

Hej!

En lille opfordring...

D. 14. februar skrev Keld Bach et - i mine øjne helt uskyldigt - indlæg
i sin weblog om "The Grey Album":
http://multigraphic.dk/lounge/weblog/weblog.php?id=P578

Det førte efterfølgende til en henvendelse fra AntiPiratGruppen:
http://multigraphic.dk/lounge/weblog/weblog.php?id=P638

Og siden har sagen kørt. Keld vil ikke bøje sig, og alle de
efterfølgende indlæg om sagen på Kelds weblog:
http://multigraphic.dk/lounge/weblog/weblog.php?id=C0_30_1

Erlando har et glimrende lille indlæg i sin weblog der giver et hurtigt
overblik:
http://erlando.dk/?page=frontpage&cmd=viewitem&item=104EUKNU-FNFN-65L9-9TOL-149U78102ILB

Politiken skrev om aktionen "Grey tuesday" på selve dagen:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=308239

....og omtalte desuden Keld Bach sagen i dag på deres website:
http://politiken.dk/visartikel.iasp?PageID=309476

En stor samling danske webloggere har allerede udstillet deres sympati
og støtte. Dalager har links til en del af dem i sin weblog:
http://dalager.com/weblog/archives/000302.html

Men sagen er så vidt jeg kan se emnet ikke nået her til nyhedsgruppen
endnu. Her er sikkert også nogle der gerne vil vise deres støtte til
Keld, og hermed er min opfordring dertil i hvert fald givet videre.

Mvh Stig
Min støtte er på: http://www.rockland.dk/show.asp?post=110

Fra : Palle Bruselius

Dato : 05-03-04 23:00

"Stig Nygaard" <stig@nospamto-r-o-c-k-l-a-n-d.dk> skrev i en meddelelse

Man kan ikke sige andet end at 'Grey album'-projektet er en grov udnyttelse
af andre kunstneres arbejde og rettigheder. Den slags giver jeg ikke et hak
for.

Palle

Fra : Stig Nygaard

Dato : 05-03-04 23:09

Hej Palle

Palle Bruselius wrote:
> Man kan ikke sige andet end at 'Grey album'-projektet er en grov udnyttelse
> af andre kunstneres arbejde og rettigheder. Den slags giver jeg ikke et hak
> for.

Det tager hverken jeg eller Keld Bach stilling til. Keld Bach fortæller
bare historien og linker til nogle sider der er relaterede til den.
Nogle af de sider han har linket til har man kunne finde links videre
til sites der har (eller i hvert fald tilsyneladende har haft) "The Grey
Album" til download.

Det er åbenbart nok til at AntiPiratGruppen vil ligge sag an mod ham.
Efter min mening et angreb på ytringsfriheden. Der er ingen steder
opfordringer til at downloade albummet, og jeg mener heller ikke det
umiddelbart er til at misforstå Kelds indlæg i den retning.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Palle Bruselius

Dato : 06-03-04 14:32

> [...]

> opfordringer til at downloade albummet, og jeg mener heller ikke det
> umiddelbart er til at misforstå Kelds indlæg i den retning.

Næh, man kan godt sige, at lige her er APG ret langt ude. De har næppe noget
belæg for at køre en sag. Keld's indlæg er netop ikke andet end et indlæg,
og det er bestemt ikke ulovligt at lufte sin mening. Jeg beklager at denne
del af mit indlæg ikke kom med i første omgang.

Palle

Fra : Jan Holm

Dato : 06-03-04 22:37

Stig Nygaard wrote:
> [...]
> opfordringer til at downloade albummet, og jeg mener heller ikke det
> umiddelbart er til at misforstå Kelds indlæg i den retning.

Service til AGP, de sider der også linker til Creative Commons
http://www.google.com/search?as_lq=www.creativecommons.org&btnG=Search

6810 stk, pyha det lugter af overarbejde......

Mvh
Jan Holm

Fra : Ib Larsen

Dato : 08-03-04 08:10

Den Sat, 06 Mar 2004 22:37:21 +0100. skrev Jan Holm:

> [...]
> http://www.google.com/search?as_lq=www.creativecommons.org&btnG=Search
>
> 6810 stk, pyha det lugter af overarbejde......

Ha.Ha, den er da for oplagt, det gider de da ikke , der er da sjovere at
genere, et 8 års barn, eller en gammel bedstemor på 68, de har ikke
mulighed for de samme topadvokater til at forsvare sig
Mvh
Ib Larsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-04 23:14

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> wrote in

> Man kan ikke sige andet end at 'Grey album'-projektet er en grov
> udnyttelse af andre kunstneres arbejde og rettigheder. Den slags
> giver jeg ikke et hak for.

Men gør det det ulovligt at linke til en side om projektet ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 05-03-04 23:32

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

> Men gør det det ulovligt at linke til en side om projektet ?

Ja, hvis der på de sider der linkes til, kan hentes copyrighted materiale,
det være sig musik, film, video eller billeder, så er det ulovligt.

/ Flying Hotdogs

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-04 23:34

Flying Hotdogs wrote:

> Ja, hvis der på de sider der linkes til, kan hentes copyrighted materiale,
> det være sig musik, film, video eller billeder, så er det ulovligt.

Kan du ikke lige henvise til den relevante paragraf eller til en dom,
der understøtter dit udsagn?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 06-03-04 01:03

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Kan du ikke lige henvise til den relevante paragraf eller til en dom,
> der understøtter dit udsagn?

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

§ 1
§ 19 stk 1 og 3

samt denne artikel

http://www.cultur.com/2001/0502.html

Hvor der er link til domsafsigelsen

/ Flying hotdogs

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-04 01:24

Flying Hotdogs wrote:

> http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm
> § 1
> § 19 stk 1 og 3

Det pågældende site spreder ikke eksemplarer af værket, men linker blot
til et andet site.

> samt denne artikel
> http://www.cultur.com/2001/0502.html

Den sag handlede om dybe links, altså hvor der var linket direkte til
musikfilerne. Den dækker ikke dette tilfælde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 06-03-04 01:29

Hej

Flying Hotdogs wrote:
> http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm
> [...]

Uden at kende de nærmere detaljer omkring *den* dom, så var der
tilsyneladende tale om *deep links* direkte til ulovlige filer. Det er
der jo slet ikke tale om her. Faktisk er der vist ikke engang tale om
links til sites som har ulovlige filer liggende, men links til sites der
muligvis har links videre til sites der havde The Grey Album liggende
til download.

Desuden er formålet med linksene helt forskelligt. I ovenfor nævnte dom
er der nok ikke nogen tvivl om at linksene var lavet med henblik på
direkte at henvise til de ulovlige filer. I Keld Bachs tilfælde er det
jo bare et journalistisk indlæg med historien om The Grey Album.

Mvh Stig
www.rockland.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-03-04 02:16

> Kan du ikke lige henvise til den relevante paragraf eller til en dom,
> der understøtter dit udsagn?
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen

Hej Kim

Hvis du kan huske retssagen mod de tre unge mænd, der var ingen af dem, som
havde noget musik liggende selv, men de blev dømt alligevel. Deres links
gik direkte til sider, hvor der lå musik til download.
Det kan jeg ikke se er tilfældet her. Hvad den side der så blev linket til
havde, kan jeg ikke se at Keld Bach kan gøres ansvarlig for. Så hvis jeg
forstod det, som jeg læste på Keld Bach's weblog rigtigt, så ville den der
side, der ikke må nævnes, støtte ham juridisk. Så hvis jeg skal komme med
et forslag, ville det være, at siden som ikke må nævnes, sender APG et brev,
som fortæller, at de nu fremover repræsenterer Keld Bach, og at al
henvendelse fremover bør ske til dem, og de ser frem til et sagsanlæg. De
kan jo lige så godt slå sagerne sammen, for siden som ikke må nævnes, kan jo
ikke undgå at blive involveret, da det jo i givet fald er dem, som skulle
have linket til de beskyttede materialer, og ikke Keld Bach.

I øvrigt tror jeg, at APG har overlevet sig selv. Hver gang de lukker
munden op, gør de sig i den grad negativt bemærket, og i mine øjne skader de
musikken, langt mere end de gavner.

Pladeselskaber, har de sidste mange år, haft meget travlt med at blive
store. Da de så blev det, stod de på nakken af hinanden for at blive små.
Det var til gengæld ikke nær så let, som det var at gå den anden vej. Så nu
om dage, ved højre hånd ikke, hvad venstre hånd laver, så skal man have et
album i Danmark, som er udgivet på EMI, af en Australsk gruppe, tja så ved
EMI Danmark ikke af, om der findes en sådan plade, så man må selv kontakte
Australien, og selv bestille den hjem derfra. Danskerne var bestemt ikke
til nogen hjælp, de forekom nærmest hjælpeløse. Hvis det er det, som der
var meningen med at være Internationale, så kan jeg rose dem, deres plan er
virkeligt lykkedes. Nu kan alle sidde ved deres skrivebord hele dagen, og
ingen opdager, at de ikke laver en skid.... Nå jo, de røde tal på bundlinien
fortæller det jo klart )....
Men hvor længe kan de holde til de faldende salgstal.....
Piraterne skal jo stige i et antal der svarer til 100% om året, hvis
selskabernes forklaring skal holde.

Vi skal måske søge forklaringen andre steder ???...
Kan det være selskabernes og detail handlens egen skyld. Mener den Danske
kunde, at Pladerne er blevet for dyre, og for svært at finde den skive som
man vil have, så de selv er gået på jagt. Her har pladeselskaberne i DK,
måske undervurderet Internet, og slet ikke opdaget, at folk selv køber deres
plader, nu bare uden for landets grænser.

Var det måske en ide, at høre, hvor mange af jer, herinde i gruppen, har
inden for den sidste måned, bestilt plader i udlandet ?????..... Hvem af
jer, køber væsentligt mindre plader, end i gjorde før ???

Så måske, når alt kommer til alt, er APG oprettet på falsk grundlag.
Pladesalget er måske slet ikke faldet, de har bare været så elendige til at
markedsføre deres vare, så alle andre butikker i EU har snuppet deres bid af
kagen, og nu sidder de og hyler i hjørnet, og det så højt, at vi burde låne
dem noget at tørre øjnene i.

Så jeg lægger selv for, afventer ankomst af 7 albums fra Sverige. Så jeg
køber bestemt ikke færre end jeg plejer, men en stor del kommer fra
udlandet.

M.V.H.....Benny..

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-03-04 00:24

Flying Hotdogs wrote:

> Ja, hvis der på de sider der linkes til, kan hentes copyrighted
> materiale, det være sig musik, film, video eller billeder, så er det
> ulovligt.

Det er jo både direkte umuligt og idiotisk! Bare tag de sider jeg arbejder
med, de linker da til en masse forskelligt - jeg har faktisk slet ikke
overblik over hvem der linkes til.
Kan man antage, at man kun kan sagsøges hvis der, på det tidspunkt man
lavede opdateringen på sin egen hjemmeside, fandtes ulovlige filer på den
side man linker til? Jeg har jo ikke en jordisk chance for at vide om en af
de (måske 100?) sider jeg linker til pludselig finder på at ligge ulovlige
ting på deres side?

Forestil jer så dette: Jeg skriver på min hjemmeside, at der på
stileproject.com ligger nogle billeder af et biluheld som indvolvere en
hest. Udover det ved jeg ikke hvad der er på siden, og nu sagsøger APG mig
fordi stileproject.com indeholder et videoklip hvor der spilles en af deres
sange i. Det er vel der vi er kommet hen?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-04 09:04

Anders Houmark skrev:

>Det er jo både direkte umuligt og idiotisk!

.... og forkert.

>Bare tag de sider jeg arbejder med, de linker da til en masse
>forskelligt - jeg har faktisk slet ikke overblik over hvem der linkes til.

Så vil du næppe heller kunne anklages for noget som helst. Der
skal i den slags sager nok være en hensigt bag før noget kan
kaldes ulovligt, og hvis man linker til en side med blandet gods,
kan man ikke holdes ansvarlig for at et af dens links evt. har
forbindelse til ulovligheder.

Hvis du derimod linker til en side der hedder "Com' an' Get The
Lates Hot Music for FREE!!!!" og som kun har links til download,
så bliver det svært at spille uskyldig.

>Kan man antage, at man kun kan sagsøges hvis der, på det tidspunkt man
>lavede opdateringen på sin egen hjemmeside, fandtes ulovlige filer på den
>side man linker til?

Det er sikkert ikke nok til at blive sagsøgt ... øh, nå jo, jeg
glemte lige APG, men det er ikke nok til at blive dømt hvis
hensigten med ens link ikke er at medvirke til ulovlig download.

>Jeg har jo ikke en jordisk chance for at vide om en af
>de (måske 100?) sider jeg linker til pludselig finder på at ligge ulovlige
>ting på deres side?

Præcis, og det har andre heller ikke. Derfor er det øverste
postulat forkert.

>hest. Udover det ved jeg ikke hvad der er på siden, og nu sagsøger APG mig
>fordi stileproject.com indeholder et videoklip hvor der spilles en af deres
>sange i. Det er vel der vi er kommet hen?

Det er der APG er kommet hen.

--
Bertel

Fra : Stig Nygaard

Dato : 06-03-04 00:47

Hej

Flying Hotdogs wrote:
> Ja, hvis der på de sider der linkes til, kan hentes copyrighted materiale,
> det være sig musik, film, video eller billeder, så er det ulovligt.

Selv hvis du har ret i det (det har været meget diskuteret, men er der
nogensinde faldet en dom?), så er det stadig ikke nok i dette tilfælde.
I alle tilfælde skulle man mindst et led længere ud før man stod på et
site hvor det var muligt at downloade The Grey Album.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Peter Sørensen

Dato : 06-03-04 23:43

In article <40490034$0$27415$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, info@[NOSPAM]
flyinghotdogs.dk says...

> Ja, hvis der på de sider der linkes til, kan hentes copyrighted materiale,
> det være sig musik, film, video eller billeder, så er det ulovligt.
>
> / Flying Hotdogs

Vil det sige at et link til f.eks Google altid er ulovligt, da der altid vil
kunne søges frem til et eller andet ulovligt (copyrighted etc.)?

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-04 23:29

Palle Bruselius skrev:

>Man kan ikke sige andet end at 'Grey album'-projektet er en grov udnyttelse
>af andre kunstneres arbejde og rettigheder.

Jo, man kan sige noget der har juridisk relevans, og det bør man
gøre i denne her gruppe, jf. fundatsen.

--
Bertel

Fra : Stig Nygaard

Dato : 06-03-04 00:37

Hej

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jo, man kan sige noget der har juridisk relevans, og det bør man
> gøre i denne her gruppe, jf. fundatsen.

Undskyld, jeg burde nok lige have skrevet at jeg krydspostede til både
dk.kultur.musik og dk.videnskab.jura.

Mvh Stig
www.rockland.dk

Fra : Palle Bruselius

Dato : 06-03-04 14:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk>

> Jo, man kan sige noget der har juridisk relevans, og det bør man
> gøre i denne her gruppe, jf. fundatsen.

Nu er der altså jo et vist juridisk element i det, jeg faktisk skrev. At jeg
så som ikke-jurist ikke straks slynger om mig med paragraffer og links til
domme, gør det vel ikke til et utilbørligt indlæg. Det er vel ikke kun
jurister, der må sige noget i gruppen her ...

Palle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-04 18:48

Palle Bruselius skrev:

>Nu er der altså jo et vist juridisk element i det, jeg faktisk skrev. At jeg
>så som ikke-jurist ikke straks slynger om mig med paragraffer og links til
>domme, gør det vel ikke til et utilbørligt indlæg.

Du brugte udtryk som "grov udnyttelse" og "giver jeg ikke et hak
for". Det har intet med jura at gøre. Se andet punkt under
uønskede svar.

>Det er vel ikke kun jurister, der må sige noget i gruppen her ...

Korrekt. Uddrag fra fundatsen:

Ønskes:
- ------------
Juridiske spørgsmål og kvalificerede svar derpå. Spørgsmålene
kan være affødt af et virkeligt problem eller ren nysgerrighed.

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 06-03-04 11:34

On 2004-03-05 22:59:44 +0100, "Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk>
said:

> [...]
udnyttelse
> af andre kunstneres arbejde og rettigheder. Den slags giver jeg ikke et

Værkets kunsteriske kvaliteter uanset, så har APG ikke nogen sag. Keld Bach
linker ikke til filer ej heller opfordrer til at downloade. Derefter kan
det så diskuteres om det overhovedet er ulovligt eller burde være det.

Jeg mener ikke det burde være ulovligt, da der er tilpas nyskabelse.
Copyright-lovgivningen er efter min mening håbløst forældet og medfører tab
af uanede mængder musik der aldrig genudgives, men hvor enhver uofficiel
genudgivelse automatisk er ulovlig i flere generationer.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 06-03-04 12:13

Hej Palle

Palle Bruselius wrote:
> [...]
> af andre kunstneres arbejde og rettigheder. Den slags giver jeg ikke et hak

For en god ordens skyld, så vær lidt mere omhyggelig når du citerer.
Ovenstående for det til at se ud som *jeg* skrev det som *du* i
virkeligheden skrev. Og selv det egentlig er den overordnede sag
uvedkommende, og jeg i øvrigt slet ikke selv har hørt The Grey Album, så
er jeg ikke sikker på at jeg er enig med dig i det statement som du får
det til at se ud som om at jeg har skrevet.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Peter G C

Dato : 06-03-04 12:24

"Stig Nygaard" <stig@nospamto-r-o-c-k-l-a-n-d.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> For en god ordens skyld, så vær lidt mere omhyggelig når du citerer.

- kommer det fra der ikke kan finde ud af af poste i relevante
nyhedsgrupper. Få venligst stoppet debatte i dk.videnskab.jura.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Stig Nygaard

Dato : 06-03-04 13:48

Hej Peter

Peter G C wrote:
> Få venligst stoppet debatte i dk.videnskab.jura.

Øh, hvis jeg skulle have postet i én gruppe, så havde jeg da fundet jura
mere relevant end musik. Men måske skulle jeg ikke have krydspostet, så
debatten kunne have taget hver sin drejning i de to grupper.

Jeg ved desværre ikke hvordan jeg stopper "synkroniseringen" mellem de
to grupper? Lidt hjælp?

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-03-04 14:05

Stig Nygaard wrote:

> [...]
> de to grupper.
>
> Jeg ved desværre ikke hvordan jeg stopper "synkroniseringen"

Det gøres bedst ved at sætte FUT (FollowUp-To) til en gruppe hvori
diskussionen vil være ontopic. Efterfølgende svar på indlægget vil så
havne i den relevante gruppe i stedet. Skal du have kontekst med over,
kan du evt. XFUTte, dvs. krydsposte til den relevante gruppe og sætte
FUT samtidig.

Eksempelvis foregår diskussion om dette emne (FUT) typisk bedst i
dk.admin, hvorfor jeg vil sætte FUT til den gruppe.

--
Niels Callesøe - dk pfy
Bogus virus warnings are spam. Don't eat yours.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-04 14:21

Stig Nygaard skrev:

>Jeg ved desværre ikke hvordan jeg stopper "synkroniseringen" mellem de
>to grupper?

Det kan man ikke.

Din krydspostning er formelt i orden (emnet er relevant i begge
grupper), men som sædvanlig ser vi at det er umuligt at styre.

Det anbefales at man ved en krydspostning også laver FUT. Det
mindsker chancen for forvirring, men det er ingen garanti.

Jeg mener at man helt skal holde sig fra krydspostning undtagen
når man midt i en debat laver XFUT for at flytte en gren væk (som
jeg gør i dette indlæg).

>Lidt hjælp?

Glem den nuværende tråd. Hvis du selv vil svare i den, så sørg
for kun at svare i én gruppe.