Access
Fra : Dennis Olesen

Dato : 05-03-04 20:33

Hvordam skriver man til access tabel som customers?. Jeg kan nemt læse fra
den.

Jeg har prøvet med denne kode.
Firma = Form1.txtfirma

Data1.Recordset("Company Name") = Firma

Data1.Recordset.Update

Jeg har en txtbox som hedder txtfirma og værdien i den skal over i kolonen
Company Name under tabelen Customers.

Når jeg køre koden får jeg at vide

run-time error 3265
Elementet blev ikke fundet i denne samling

Betyder det at den ikke kan se tabelen ?

MVH
Dennis Olesen

Fra : Steen Gellett

Dato : 05-03-04 20:41

"Dennis Olesen" <olesen_@_c.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordam skriver man til access tabel som customers?. Jeg kan nemt læse fra
> den.
>
> Jeg har prøvet med denne kode.
> Firma = Form1.txtfirma

Du mangler en Data1.AddNew

Fra : Dennis Olesen

Dato : 05-03-04 20:51

Det har jeg også prøvet men så får jeg denne fejl

compile error
Method or data member not found

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 05-03-04 20:59

"Dennis Olesen" <olesen_@_c.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordam skriver man til access tabel som customers?. Jeg kan nemt læse fra
> [...]

Hvis du bruger datakontrollen - hvilket din kode (Data1) tyder på - er der
jo ingen grund til at spilde kode på opdateringen. Så skal du jo bare binde
txtfirma til datakontrollen.

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Dennis Olesen

Dato : 06-03-04 16:24

jeg bruger data kontrollen som adgang til min databasefil, som er en access
200 format.

Nu skriver du at man kan binde txtfirma direkte til datakontrolleren. Så
bliver jeg nød til at spørge efter et eksempel ?

MVH

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 06-03-04 18:01

> [...]
>
> Nu skriver du at man kan binde txtfirma direkte til datakontrolleren. Så
> bliver jeg nød til at spørge efter et eksempel ?

Hele ideen med datakontrollen er jo, at man ikke behøver at kode. Hvis man
selv vil skrive koden til databasebehandlingen er det lettere at bruge
objektvariabler.

Datakontrollen har - i designtime - et par properties, som angiver hviken
database og hvilken tabel, man vil åbne. Når disse properties er sat, kan
man binde f.eks. textboxe til datakontrollen, igen med properties i
designtime (eller runtime når man bliver lidt mere fortrolig med det.)

1) Datakontrollens property DatabaseName sættes til din database
2) Datakontrollens properrty RecordSource sættes til den tabel (eller
SQL-sætning), du vil åbne.
3) Textboxens property DataSource sættes til datakontrollens navn
4) Textboxens property DataField sættes til det felt i tabellen, som skal
vises/redigeres i textboxen.

F.eks (sæt disse i designtime indtil du har helt styr på det):
Data1.DatabaseName = "C:\Databaser\myKunder.mdb"
Data1.RecordSource = "tbKunder"
Text1.DataSource = Data1
Text1.DataField = "Fornavn"

Når du bladrer igennem databasen med datakontrollen, bliver Text1 (og alle
andre bundne textboxe) vist med den aktuelle post uden én eneste linie
kode - og rettelser, som foretages, bliver automatisk opdateret.

Fra : Dennis Olesen

Dato : 07-03-04 14:01

Tak for det gode svar man jeg ved godt det og min database har ingen
problemmer med at læse fra tabelen men jeg kan ikke gennem i min tabel. Det
er mit problem håber at i kan hjælpe mig.

Fra : Steen Gellett

Dato : 07-03-04 15:39

Firma = Form1.txtfirma

Data1.Recordset("Company Name") = Firma

Data1.Recordset.Update

Jeg har en txtbox som hedder txtfirma og værdien i den skal over i kolonen
Company Name under tabelen Customers.

Hvorfor gør du ikke som Jens Vestergaard beskriver for dig....hvis du binder
din txtbox til Data1 og til Company Name / Customers så er den
kode du skriver jo til ingen nytte overhoved !! Alt hvad du herefter
foretager dig i txtbox gemmes uden en linie kode.......... hvis ikke det er
det du sigter efter må du lige skrive HELT PRÆCIST hvad din hensigt er med
den kode-stump du viser ??

Fra : Dennis Olesen

Dato : 08-03-04 09:01

Det gar du jo ret i. Jeg ved ikke lige hvad jeg havde gjort forkert første
gang men nu virker det. Tak for hjælpen.

MVH
Dennis Olesen