Kalkning, hvad kan det koste?
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-03-04 08:59

Hej gruppe

Jeg er træt af at se på vores vandskurede, "hvide" hus, som istedet for
hvidt altid bare ser grumset ud. Min store drøm er at kalke det gult. Men vi
er forholdsvis nye udi husejeri, så hvad ville sådan en omgang stå i rent
økonomisk? Alt inkl.? Huset er et typisk landsbyhus fra 1920'erne, på i alt
et par hundrede m2 inkl. overetage.
Er det bare min fantasi, der løber af med mig, når jeg forestiller mig, at
det er billigere at kalke på gammeldags facon?

MVH Mette

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 05-03-04 09:22

Mette Svangren Guttesen wrote:

> [...]
> Er det bare min fantasi, der løber af med mig, når jeg forestiller mig, at
> det er billigere at kalke på gammeldags facon?

I det nyeste nummer af Ide-nyt er der en artikel om kalkning - de fremhæver det
som rimeligt billigt.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
If you aim the gun at your foot and pull the trigger, it's UNIX's job to

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-03-04 10:18

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> I det nyeste nummer af Ide-nyt er der en artikel om kalkning - de
fremhæver det
> som rimeligt billigt.

Ja, det er den, der har fået mig i gang (igen) med drømmeriet
Men hvor billigt er "rimelig billigt"?

MVH Mette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-03-04 10:55

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fremhæver det
> >

> Ja, det er den, der har fået mig i gang (igen) med drømmeriet

Tjah, hvad koster et par sække kalk og en sjat okker eller lign.? Muligvis
ligeså meget som kosten, du skal smøre det på med. Alt i alt småpenge, men
det skal gøres 'tit'. Motionen er derimod gratis.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-03-04 19:05

> Tjah, hvad koster et par sække kalk og en sjat okker eller lign.? Muligvis
> ligeså meget som kosten, du skal smøre det på med. Alt i alt småpenge,...
(klip)

Ja, jeg har nu fundet Rødvig (tror jeg det hedder), som skulle være noget af
det bedste: 25 kg til knap 300,-, så prisen er absolut overkommelig

> men
> det skal gøres 'tit'.

Er det gjort ordentligt, nævnes alt mellem hvert 3-8. år. Med indfarvning
med jernvitriol så forholdsvist sjældent som hvert 15. år (hvis
betingelserne er optimale). Stadig overkommeligt, synes jeg.
Og uanset giver kalk så absolut den flotteste finish, efter min personlige
smag.

>Motionen er derimod gratis.

Jubiii

MVH Mette

Fra : Carsten

Dato : 05-03-04 11:01

> [...]

> fremhæver det
>>

> Ja, det er den, der har fået mig i gang (igen) med drømmeriet

Hvad med at ringe hend i den nærmeste tømmerhandel og spørge dem hvad
stampet kalk koster !! jeg vil skyde på at du får 20 Kg for under hunderede
kr, den stampede kalk skal blandes op med vand, så du ender ca med 60 l
kalk til at kalke med, hvor i du kan tilsætte forskellige farver,
foreksempel gul okker
/Carsten

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-03-04 11:16

"Carsten" <spam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med at ringe hend i den nærmeste tømmerhandel og spørge dem hvad
> stampet kalk koster !!

Hmmm, har nu efterhånden læst så meget rundt omkring på nettet, at jeg da i
hvert fald har fundet ud af, at det nok er bedre at spørge, hvad læsket kalk
koster...

MVH Mette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-03-04 18:08

I news:5r0mh1-6tg.ln1@svangut.dk <Mette Svangren Guttesen>
<svangut@hotmail.com> skrev:

> [...]
>
> Hmmm, har nu efterhånden læst så meget rundt omkring på nettet, at
> jeg da i hvert fald har fundet ud af, at det nok er bedre at spørge,

Jeg ved ikke hvad "stampet kalk" er for noget, men du har ret i at du
skal gå efter læsket kalk. Brændt kalk/ulæsket kalk skal læskes (ved
tilførelse af vand) før det bruges. Læskningen er en rimelig voldsom
affære, der ender med at blandingen 'bulderkoger' indtil reaktionen er
færdig.

Hvis du planlægger at indfarve kalken, kunne jeg forestille mig der er
problemer med at ramme samme farve ved hver blanding. Måske skal man
blande det hele på een gang?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-03-04 19:00

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis du planlægger at indfarve kalken, kunne jeg forestille mig der er
> problemer med at ramme samme farve ved hver blanding. Måske skal man
> blande det hele på een gang?

Ja, det er også, hvad jeg har fundet ud af ved dagens søgninger på nettet.
Og i hvert fald sluttes altid ved naturlige grænser, såsom hjørner,
nedløbsrør etc, når der arbejdes vådt-i-vådt (det gælder jo indfarvet, så
vel som hvidt).

MVH Mette

Fra : anders majland

Dato : 05-03-04 16:21

> Ja, det er den, der har fået mig i gang (igen) med drømmeriet
> Men hvor billigt er "rimelig billigt"?

Du skal ikke bekymre dig om materialeprisen men om du har lys og tid til
at gøre det - og gøre det igen regelmæssigt i fremtiden...

Bruger du en maling som f.eks skalflex silikatmaling kan det holde i
årevis mens kalk skal have tit.

Vores udhus er kalket og havde ikke været vedligeholdt i mange år da vi
sidste forår gik igang med at kalke det. Det var et stort arbejde at
rense de sidste gamle rester kalk ned og der gik da også noget tid med
at kalke det et par gange... Men desværre er stort set det hele drysset
af siden Det har sikkert været for tørt/varmt da vi kalkede så det
var spildt arbejde, men så må vi jo årøve igen....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-03-04 20:33

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
... Men desværre er stort set det hele drysset
> af siden Det har sikkert været for tørt/varmt da vi kalkede så det
> var spildt arbejde, men så må vi jo årøve igen....

Det er her motionen kommer ind i billedet. Især hvis man skal årøve det, og
der er højt til taget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 08-03-04 17:52

> årøve

De taster sidder lidt tæt - p og å er jo også naboer

Fra : F. Hansen

Dato : 10-03-04 05:03

meddelelse news:c2a81f$t6e$2@sunsite.dk...

> Du skal ikke bekymre dig om materialeprisen men om du har lys og tid til
> at gøre det - og gøre det igen regelmæssigt i fremtiden...

Så vil jeg lige indskyde en bemærkning om at kirker kalkes
hvert andet år og firmaet højttryksrenser murene først for
at fjerne løs kalk.

Finn

Fra : Aksel

Dato : 05-03-04 21:19

> [...]
> Er det bare min fantasi, der løber af med mig, når jeg forestiller mig, at
> det er billigere at kalke på gammeldags facon?

Kalk er meget billigt, 2-300 kr for 20 kg.

Husk at det skal være "kulekalk" og at det er en fordel hvis det er lagret
længe,
(kalkpartiklerne bilver mindre og dækkeevnen større ) mange kalk og
mørtelværker kan levere kalk der er lagret i 16 år, det bruges til kirker,
( 16 år, man bliver helt lysten efter den gamle whisky )

http://www.raadvad.dk/index.asp?id=409

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 05-03-04 21:24

> [...]
> Er det bare min fantasi, der løber af med mig, når jeg forestiller mig, at
> det er billigere at kalke på gammeldags facon?

Flere links

http://www.raadvad.dk/dynamic.asp?id=217

http://www.raadvad.dk/dynamic.asp?id=100

Hilsen Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-03-04 23:07

"Aksel" <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> skrev >
> Flere links
>
> http://www.raadvad.dk/dynamic.asp?id=217
>
> http://www.raadvad.dk/dynamic.asp?id=100

Heraf kan udledes, at hydratkalk er velegnet, og den må såmænd gerne være
under en uge gammel Pris vel højst en hund/ 50 kg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel

Dato : 08-03-04 22:02

> [...]
>
> Heraf kan udledes, at hydratkalk er velegnet, og den må såmænd gerne være
> under en uge gammel Pris vel højst en hund/ 50 kg.

Hvor dan har du fundet frem til det ud fra Rådvads anvisninger:

"Kalk er et mineralsk bindemiddel, der fremstilles ved at opvarme
kalciumcarbonat
(CaC03) = Kalksten, kridt, limsten eller marmor fra naturen til omkring
1000-1200 grader i en kalkovn. Herved frigøres kulsyren (kuldioxid -C02) og
der bliver brændt kalk (kalciumoxid - CaO) tilbage. Denne læskes derefter
med vand og omdannes herved til læsket kalk (Kcalciumhydroxid - Ca(OH)2).

Omdannelsen sker langsomt, hvorfor man siden Middelalderen har lagret den
læskede kalk i særlige kalkkuler, der skal ligge frostfrit nede i jorden.
Det er vigtigt, at omdannelsen til kalciumhydroxid sker fuldstændigt, og at
fremmede salte, kan sive bort gennem jorden. Dette tager flere år og ender
med at den læskede kalk har en konsistens som en fed dej.

Fra gammel tid kaldes denne kalk for luftkalk, fordi den hærder til kridt
igen, når den kommer i forbindelse med luften, nærmere bestemt: Luftens
kuldioxid (CO2)"

Og dette citat der direkte fraråder Hydratkalk (Stampet kalk)

"Kalk er et ældgamrnelt produkt, som der gennem årene har dannet sig mange
myter og forestillinger om, både i relation til fordele og ulemper.

Der har i mange år været problemer med anvendelsen af hvidtekalk og
kalkfarver her i landet. Kalken regnede af, skallede af, smittede af og den
skulle nykalkes "hvert år". En del af disse problemer har vist sig at stamme
fra anvendelsen af den industrielt fremstillede tørlæskede hydratkalk, der
ikke er lagret længe nok i våd tilstand og derfor bl.a ikke er
tilstrækkeligt finkornet til en optimal binding på facaden. Den anden årsag
er manglende viden hos de udførende håndværkere med hensyn til kalkens rette
opstrygning, herunder bundens beskaffenhed, forbehandling samt vejr og
temperatur, den dag man kalker.

Nyere erfaringer, specielt med den på middelalderligt vis langtidslagrede
kulekalk, viser at kalkning er uovertruffent som overfladebehandling på
murværk - både i forhold til byggetekniske egenskaber, fugtdræning, naturlig
nedbrydning og tilsnavsning, i forhold til vedligeholdelse og økonomien
hermed, i forhold til æstetisk fremtoning og ældning og i forhold til
miljøvenlighed. På disse områder overgår kalken langt alle andre produkter"

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-03-04 15:58

"Aksel" <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> skrev >
> Hvor dan har du fundet frem til det ud fra Rådvads anvisninger:

Nåh, jeg læste kun at man smurte hydratkalk på, ikke at den 'køwendes' ikke
duer. Bare man ikke fortæller kalken det, kan man godt bruge den alligevel.
At begynde at give formuer for specialkalk, og så se det falde af alligevel,
hopper jeg ikke på. Rådvad eller ikke Rådvad.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel

Dato : 09-03-04 21:13

> [...]
alligevel,
> hopper jeg ikke på. Rådvad eller ikke Rådvad.

Og så er du ligeglad med resultatet?

Hilsen Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-03-04 22:35

"Aksel" <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> ikke
> alligevel.
> alligevel,
> >

> Og så er du ligeglad med resultatet?
>
> Hilsen Aksel

Hvis resultatet med megen stor s.s. bliver ca. det samme er jeg ikke
ligeglad med en 10-20 dobling af pris, og at skulle udføre samme arbejde
flere gange.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 12-03-04 17:30

Jeg forstår ikke alle jeres bemærkninger om, at hvis man vælger at kalke
skal det ske hvert eller hvert andet år.

Vi har lige fået renoveret hele vores facade på huset og skulle vælge mellem
kalkning eller eller silikatmaling. Vi valgte dog det sidste, men vi fik af
vide, at kalkningen ville kunne hoolde ca. 10 år - og vi ville få 5 års
garanti på, at det så ordentlig ud.

Det var dog også en større omgang. Først skulle det have flere omgange
kalkvand, dernæst kalk og til sidst noget tredje - i alt 5 omgange, så vidt
jeg husker. Det var også årsagen til, at selv om materialerne var billige
var det lige så dyrt som at få malet med silikatmaling.

VH
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-03-04 18:03

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev
> [...]
> jeg husker. Det var også årsagen til, at selv om materialerne var billige
> var det lige så dyrt som at få malet med silikatmaling.

Og det er så med garanti (hvilken?) pænt (hvor pænt, hvem skal synes det?) i
5 år. Der er gjort arbejde, der svarer til alm. kalkning, dækkende velnok 10
år. Hvor er fidusen?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen