tin spande - kan de reddes?
Fra : Kewtie Pye

Dato : 04-03-04 21:30

Jeg har fundet 2 dejlige gamle tin-spande i haven - de er pænt rustne
indeni, men slet ikke udenpå. Kan de reddes og bruges til noget planteværk
eller hvad? Og hvordan?

På forhånd tak!

Mette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-03-04 21:45

"Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har fundet 2 dejlige gamle tin-spande i haven - de er pænt rustne
> indeni, men slet ikke udenpå. Kan de reddes og bruges til noget planteværk
> eller hvad? Og hvordan?

Tin-spande har jeg aldrig hørt om - tror du ikke, det er zink?

Nu ved jeg ikke, hvor store?
Men hvis det er alm. gulvspande-størrelse - eller større - kan du bore
dræn-huller i og plante f.eks. en dværg-lærk eller opstammet buksbom (eller
andet stedsegrønt) og så variere med en lav bund af årstidens planter: lige
nu vintergækker, dværgpåskeliljer og scilla - senere lave tulipaner eller
stedmoder og senere igen f.eks. isbegonier og vedbend eller krybende
pengebladet fredløs - og til efteråret lyng og småplanter med røde bær. Til
jul: fyrre- og grangrene samt gravlys i bunden og pigeon-æbler eller små,
rødmalede hjerter og små elektriske dråbelys på træets grene.

- og placeret ved din indgangsdør eller på terrassen, hvor du kan nyde dem
dagligt.

Hilsen Inger

Fra : Kewtie Pye

Dato : 05-03-04 10:02

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tin-spande har jeg aldrig hørt om - tror du ikke, det er zink?

Jo, selvfølgelig! *grin*
Tak for dine gode råd - det var lige det jeg havde tænkt mig - men hvordan
gør jeg dem rene? Og kan rusten mon fjernes uden at de bliver ødelagt?

Mette

Fra : Niels

Dato : 05-03-04 10:11

"Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Tak for dine gode råd - det var lige det jeg havde tænkt mig - men hvordan
> gør jeg dem rene? Og kan rusten mon fjernes uden at de bliver ødelagt?

Spandene er rustne fordi der er huller i zinklaget og derfor direkte adgang
til jernet indenunder.
Du kan kratte den løse rust af og male dem indvendig med noget
rustbeskyttende og zinkholdig maling.
Jeg ville anvende galvafroid.
http://www.fosroc.dk/Components/Data_pr/Datablade/06_Overfladebeskyttelse/6-70_Galvafroid.PDF

Mvh Niels

Fra : Kewtie Pye

Dato : 05-03-04 15:10

"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
adgang
> til jernet indenunder.
> Du kan kratte den løse rust af og male dem indvendig med noget

Tak - det lyder godt - det vil jeg prøve. Kan være svigerfar har noget
stående

Mette

Fra : //zigge

Dato : 06-03-04 03:20

> [...]
adgang
> til jernet indenunder.
> Du kan kratte den løse rust af og male dem indvendig med noget

Jeg ville nok lige tænke mig om før jeg maler med noget der potientelt kan
slå planterne ihjel...

Istedet for ville jeg tage spandene med hen på en galvaniseringsanstalt og
få dem dyppet igen - så kan de holde endnu 30-40 år inden de igen trænger.
Behandlingen er meget billig hvis jernet er rengjort til blankt metal først,
enten ved sandblæsning eller med en stålbørste på en boremaskine eller meget
nemmere på en vinkelsliber.

Husk at bore hullerne til dræn for planterne før du får dem galvaniseret,
det betyder ikke noget, men alligevel...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-03-04 11:08

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev
> Jeg ville nok lige tænke mig om før jeg maler med noget der potientelt kan
> slå planterne ihjel...

Malingen afgiver nok ikke mere Zink end galvaniseringen, antageligt mindre.
Man kunne også fore med plast, det vil måske også øge holdbarheden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zigge

Dato : 06-03-04 22:36

> "//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev
>
> Malingen afgiver nok ikke mere Zink end galvaniseringen, antageligt
mindre.
> Man kunne også fore med plast, det vil måske også øge holdbarheden.

Nej det er heller ikke zinken jeg er bange for, men som der står i
databladet til zinkmalingen 90% er zink... Hvad er resten så?

Mvh
//zigge

Fra : bme

Dato : 06-03-04 22:38

> Nej det er heller ikke zinken jeg er bange for, men som der står i
> databladet til zinkmalingen 90% er zink... Hvad er resten så?

Sandsynligvis de væsker/den væske som fordamper når malingen tørrer,
eksempelvis terpentin.

/bo

Fra : //zigge

Dato : 06-03-04 22:45

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

> Sandsynligvis de væsker/den væske som fordamper når malingen tørrer,
> eksempelvis terpentin.

Aaarr ja - men zink holder ikke sig selv sammen hvis det bare er slemmet op
i et eller andet passende opløsningsmiddel - der må være noget andet også...
også selv om det kun er 1%. De skriver jo at det kan bruges som primer for
anden maling, der må være noget "klister" af en slags i?

Mvh
//zigge