Problemer med programmering af lille progr~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-03-04 21:22

Kære NG

Jeg sidder pt og roder lidt med et java program til udregning af
kørselsfradrag og har et par spørgsmål hertil.

1:

Jeg har problemet med at få programmet til at beregne fradraget hvis at
afstanden bliver over 100 km.

Jeg bruger følgende kode til at beregne det:

if (k >= 100);
   f=(k-24) * 1.62;
   g=(k-100) * 0.81;
   h= f + g;

Jeg har også prøvet med

         if (k >= 100);

            f=((k-24) * 1.62)+ ((k-100) * 0.81);

I begge tilfælde får jeg værdien 125,55 ved en afstand på 101 km.

2:
Hvordan går jeg så at jeg kan "afvikle" mit program, uden at jeg skal
til at starte min java editor op, og måske kan/skal nøjes med en html
fil?
Flemming Jacobsen

Fra : gooz

Dato : 04-03-04 22:27

On Thu, 04 Mar 2004 21:21:52 +0100, Thunderbird [7100] wrote:

> [...]
> afstanden bliver over 100 km.
>
> Jeg bruger følgende kode til at beregne det:

Din for-løkke bliver ikke kørt fordi du har placeret et ";" tilsidst.

så det skal nok se sådan ud :

if (k >= 100)
{
f=(k-24) * 1.62;
g=(k-100) * 0.81;
h= f + g;
}

- Henrik

Fra : Michael Zedeler

Dato : 04-03-04 22:49

gooz wrote:

> Din for-løkke bliver ikke kørt fordi du har placeret et ";" tilsidst.
>
> så det skal nok se sådan ud :
>
> if (k >= 100)
> {
> f=(k-24) * 1.62;
> g=(k-100) * 0.81;
> h= f + g;
> }

En enkelt lille ting: det er altså kun en for-løkke hvis den bruger for.
Dette er en if-sætning (eller if-blok, om man vil). Men det er korrekt
at fejlen opstår pga. semikolonet.

M.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-03-04 22:46

On Thu, 04 Mar 2004 22:27:29 +0100, gooz <gooz@dontspamvip.cybercity.dk>
wrote:

>Din for-løkke bliver ikke kørt fordi du har placeret et ";" tilsidst.

bare underligt at compileren ikke brokker sig over det
Flemming Jacobsen

Fra : Soren (Home)

Dato : 04-03-04 23:16

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> writes:
[snip]

> bare underligt at compileren ikke brokker sig over det

Der er ikke noget galt med syntaksen. Det er fuldt legalt ikke at
have nogle udtryk som bliver udfoert af if-saetningen. F.eks. tit set
brugt af folk der godt kan lide at laese noget lign.:

if (trueCondition)
// do nothing
else
somethingElse();

Ioevrigt, hvis du vil have hjaelp til din kode maa du nok proeve at poste
lidt mere end kun lige den if saetning du har postet.

Mvh,

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-03-04 22:48

wrote:

>Din for-løkke bliver ikke kørt fordi du har placeret et ";" tilsidst.
>
>så det skal nok se sådan ud :
>
>if (k >= 100)
>{
> f=(k-24) * 1.62;
> g=(k-100) * 0.81;
> h= f + g;
>}

Hjælper ikke, får stadigvæk det forkerte resultat 125,55
Flemming Jacobsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-03-04 23:37

Thunderbird [7100] wrote:

> Hjælper ikke, får stadigvæk det forkerte resultat 125,55

Det ville hjælpe, hvis du skrev hvad du faktisk forventede af
resultat, men jeg tror du mener:

if (k <= 24)
f = 0;
else if (k <= 100)
f = (k-24) * 1.62;
else // (k > 100)
f = (100-24)*1.62 + (k-100) * 0.82;

1,62 kr for km mellem 25 og 100 plus 0,82 kr for hver km derover.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : RpR

Dato : 05-03-04 06:57

> Hjælper ikke, får stadigvæk det forkerte resultat 125,55

Problemet ligger nok snarere i udregnings formlen du bruger. Hvad BURDE
resultaterne blive? Så kan formlen altid makkes på plads så den passer

Med henhold til dit afvikling uden java editor, så leder du nok enten efter
en eksekverbar .JAR fil eller en applet.

Begge dele kræver uanset hvad at du har Sun's java installeret, og ikke
microsofts.

Jarbuilder kan hentes på http://jarbuild.sourceforge.net og er nok den
nemmeste måde at stykke en .JAR fil sammen.

Appletter er også rimeligt nemme at gå til.
Du skifter bare kontruktøren ud med "public void init()" i stedet, basalt
set.

Begge dele kræver desuden at du kører dit program via en GUI, og ikke i
konsolen.

Kører du det i konsolen, så kan du lave en .bat fil der kan starte java.exe
op og pege på din .class fil.

f.eks. java.exe c:\java\filer\koerselsfradrag (uden .class ekstension)

Håber det kan bruges =)

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 05-03-04 11:27

> [...]
> en eksekverbar .JAR fil eller en applet.
>
> Begge dele kræver uanset hvad at du har Sun's java installeret, og ikke

Microsofts JVM kan sagtens afvikle appletter, men Microsofts JVM svarer til
Java 1.1.4, så man skal sætte compileren op til at generere Java 1.1 kode.

Niels Dybdahl