Indeksere tysk grammatik !
Fra : Thomas P

Dato : 25-04-01 13:40

Som del af min seneste ubændige lyst til at lære det sprog, jeg simpelthen
kan mindst, har jeg besluttet mig for at lave et program, der kan lære mig
den tyske grammatik og forhåbentligt også et par ord. Derfor har jeg brug
for fx at indeksere artiklers bøjning, som bekendt består af nominativ,
akkusativ osv. Jeg prøver sådan her...

artik : array[1..4] of string =
('nominativ','akkusativ','genitiv','dativ');
ord : array[1..16] of string = ('der','die','das','die',
'den','die','das','die',
'des','der','des','der',
'dem','der','dem','den');

Men... dette er jo temmelig ubrugbart, så jeg tænkte på om man måske kunne
få ord til at relatere til artik lidt bedre som fx ord : array[1..4] of
artik[1] = ('der','die','das','die')
Desværre ser det ikke ud til at virke :( Såeh... hvis du vil hjælpe en
stakkels sprogspasser med at lære tysk, så hjælp mig med mit indeks ;)

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Thomas Riedel, LogiH~

Dato : 25-04-01 14:34

Hej Thomas
hvad med noget i retning af

type tkasus = (nominativ,akkusativ,genitiv,dativ);
tkon = (han, hun, intet, flert); {(?) jeg har glemt alt om det)

const artik : array [tkasus, tkon] of string[3] :=
(('der', 'den', 'des', 'dem'),
('die', 'die', 'der', 'der'),
....osv

så gælder, at f.eks