Manuel creating form og modalresult
Fra : ~-~ Mivi ~-~

Dato : 25-04-01 13:28

Jeg har lavet et lille program i D5 bestående af to forme (se nedenfor).

Når jeg automatisk laver begge forme, virker det perfekt.
Min label på form et får sat en værdi, alt efter min modalresult.

Hvis jeg manuelt laver form2, som nedenfor, virker det ikke.
Jeg får en fejl FFFFFFFFF i mit program.

Ved nogen hvorfor ?

____________________________________

unit Unit1;

interface

uses
Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs,
StdCtrls;

type
TForm1 = class(TForm)
Button1: TButton;
Label1: TLabel;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end;

var
Form1: TForm1;

implementation

uses Unit2;

{$R *.DFM}

var
temp : integer;
f : TForm2;
begin
f := NIL;
f := TForm2.Create(f);
if (f.ShowModal=mrOK) then
Label1.Caption := 'OK'
else
label1.caption := '????';
f.free;
end;

end.

__________________________________

unit Unit2;

[...]

TForm2 = class(TForm)
Button1: TButton;
Button2: TButton;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
procedure Button2Click(Sender: TObject);
procedure FormCloseQuery(Sender: TObject; var CanClose: Boolean);
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end;

var
Form2: TForm2;

implementation

var
knapok : Boolean;
{$R *.DFM}

begin
KnapOK := TRUE;
close;
end;

begin
KnapOK := FALSE;
Close;
end;

procedure TForm2.FormCloseQuery(Sender: TObject; var CanClose: Boolean);
begin
if (KnapOK) then
form2.ModalResult := mrOk
else
form2.ModalResult := mrCancel;
end;

end.

Med venlig hilsen / Best regards

OCC Data ApS - Michael Vilhelmsen
Systemudvikler
Telefon: 66 15 46 00 - Fax: 65 93 20 55
Website: www.occdata.dk

Andre kontakter:

Bogholderi: bogholderi@occdata.dk Info: occdata@occdata.dk Salg:
salgocc@occdata.dk

Fra : Claus Christiansen

Dato : 25-04-01 20:12

"~-~ Mivi ~-~" <ccc37780@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
modalresult.

> Hvis jeg manuelt laver form2, som nedenfor, virker det ikke.
> Jeg får en fejl FFFFFFFFF i mit program.

Ja, det skyldes at du i FormCloseQuery retter på formen
tilhørende variablen Form2 og IKKE din egen dynamisk oprettede,
hvis du ønsker dette skal du skrive self.showmodal := ... eller
blot showmodal := ...

> procedure TForm2.Button2Click(Sender: TObject);
> begin
> KnapOK := FALSE;
> Close;
> end;

Hvis det du vil virkelig er "lige det her" og ikke et eksempel
på noget der i virkeligheden bygger på noget andet så ville det
da være nemmere blot at udstifte alt det der KnapOK med
Modalresult := mrCancel hhv. Modalresult := mrOK i dine button
events?

Claus

--
Claus Christiansen, TeamD member <cch@unipeople.dk>

Pythia: http://www.pythia.dk/
Personal: http://www.bigfoot.com/~kruc
============================================--------------------
-----
"Computers are useless. They can only give you answers."
-- Pablo Picasso (1881-1973)

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 25-04-01 20:19

Jeg det sidste ville være nemmere, men jeg er nød til at tage vare om nogle
andre ting i mit faktiske program.

Mit lille eksempel er lavet af mig selv, for at afprøve det specifikke
eksempel.

Men ellers tak for hjælpen.
Tænk sig. Løsningen er lige for næsen af en, og man kan ikke se den for bare
træer.

Michael