Forsikring og nybyg
Fra : Bo Dudek

Dato : 04-03-04 16:33

Hejsa

Vi er i gang med at planlægge en enterprise på et nyt hus. Vi har
valgt Preben Jørgensen Huse, som er meget kendt her på Vejle egnen for
god kvalitet til rimelige penge.

Vi har netop afsluttet de endelige tilpasninger og modtager
byggeprojektet med posten i løbet af et par dage.

Men så fik jeg pludselig at vide fra en bekendt, at han havde kendskab
til, at Preben Jørgensen Huse havde det med at lukke sine firmaer for
at genåbne den. Det kan jeg jo på sin vis være ligeglad med.. og dog!
For hvis nu der er bøvl med huset om 5 år, så kan jeg ikke længere
brokke mig til nogen, hvis firmaet er lukket og åbnet igen.

Jeg har fået stukket noget med nogle AB92 foreskrivninger i hånden,
men vil lige høre jeres kommentarer til bygmesteren og situationen.

Og kan man egentlig ikke forsikre sig ud af ovenstående
problemstilling?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 04-03-04 18:52

Bo Dudek wrote:
> Hejsa
>
> Vi er i gang med at planlægge en enterprise på et nyt hus. Vi har
> valgt Preben Jørgensen Huse, som er meget kendt her på Vejle egnen for
> god kvalitet til rimelige penge.
Ellers godt at du har forhørt dig rundt. Det er det man får det bedste
resultat ud af.

> Men så fik jeg pludselig at vide fra en bekendt, at han havde kendskab
> til, at Preben Jørgensen Huse havde det med at lukke sine firmaer for
> at genåbne den. Det kan jeg jo på sin vis være ligeglad med..
Slet ikke!

> For hvis nu der er bøvl med huset om 5 år, så kan jeg ikke længere
> brokke mig til nogen, hvis firmaet er lukket og åbnet igen.
Jo da; konen og vennerne!

> Jeg har fået stukket noget med nogle AB92 foreskrivninger i hånden,
> men vil lige høre jeres kommentarer til bygmesteren og situationen.
Det kræver han vil lave en kontrakt med dig hvori de indgår - desuden er
det jo heller ikke problemet hvis han lukker - så kan du bruge AB92 til
at fuge med!

> Og kan man egentlig ikke forsikre sig ud af ovenstående
> problemstilling?

Det tvivler jeg på. Det er bl.a. derfor Byg lavede deres
"Byggaranti-ordning" (som de nu i bedste stil selv forsøger at udvande
så meget de kan; vær opmærksom på "1-million-kroners-reglen").
Jeg tror dog ikke på han er medlem her hvis han laver sådan noget som du
siger.

Desuden er det **dit** besvær når du skal ud og have noget lavet om.

Det som der typisk sker er: "Entreprenøren" har et Aps. her hæfter han
for 80-100000 kr. Hvis han så laver noget lort og du kommer efter ham
med en regning på 200000 lukker han firmaet og mister de 80000. Du står
så uden anden mulighed end at betale selv. Og dagen efter åbner manden
et nyt Aps. (Ok nu er jeg måske lidt forudindtaget overfor danske
håndværkere, så det kan godt være det ikke er helt sådan det foregår,
men næsten.)

Efter jeg selv har bygget, er mit råd: Hvis det er rigtigt det du har
hørt, så skal du vurdere om du føler dig så sikker overfor ham og
kvaliteten af det han laver at du ikke mener du kan bruge en garanti til
noget. Føler du dig ikke sikker på at du vil bygge uden garanti ***Så
find en anden***

Som du skriver det så ville jeg finde en anden - og større entreprenør,
en som har penge nok til at lave fejlene om uden at blinke.

Det er dog fristende at spare 75 kilo kroner ved at vælge ham, men det
er ingenting ift. at køre retssag (og tabe) og oveni det får et mavesår
over at "man er gået i fælden"

Vælg en anden!
Vælg en anden!
Vælg en anden!
Vælg en anden!

Mvh Jesper.

Fra : Bo Dudek

Dato : 04-03-04 22:32

[...]

det underlige ved det er, at han bygger ca. 100 huse om året og
omsætter for ca. 100mio samt at han har en egenkapital på 50 mio..
ehm..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-03-04 08:08

Bo Dudek wrote:
> [...]
>
> det underlige ved det er, at han bygger ca. 100 huse om året og
> omsætter for ca. 100mio samt at han har en egenkapital på 50 mio..

Ja, han lyder da ikke som den typiske konkursrytter. Kan du få
verificeret de rygter du har hørt om ham. Evt ved selskabsstyrelsen, jeg
ved ikke om de kan de ikke give inf. om noget sådant.

Mvh.
Jesper.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-03-04 08:11

Bo Dudek wrote:

> [...]
>
> det underlige ved det er, at han bygger ca. 100 huse om året og
> omsætter for ca. 100mio samt at han har en egenkapital på 50 mio..

Forresten. Du skal jo have lavet kontrakten sammen med en advokat fra
området går jeg ud fra. Prøv at spørge ham, det kan sagtens være han vil
lade noget skinne igennem.

Mvh

Jesper.