QuarkXPress 6.1 besynderligheder
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-04 13:13

Hejsa,

Har nogen været ude for at QuarkXPress 6.1 smadrer dokumenter? Jeg har
nu to gange været ude for, at hvis jeg gemmer et dokument og åbner det
igen, så har Quark gjort et eller andet ved dokumentet, så noget af
teksten forsvinder.

Selv pagina-bokse bliver tomme, men dog med en
markering af, at indholdet ikke kan være i boksen, selvomd er kun skal
være et tal og boksen gøres stor. Det er kun tekst det går ud over, så
den rører ikke billedbokse.

Det skal sige, at dokumenterne i begge tilfælde kommer fra samme kunde
og er lavet i QuarkXPress 5på Windows, hvor jeg åbner dem op i
QuarkXPress 6.1 til Mac.

Det er ret kritisk at finde fejlen, for i begge tilfælde er en del
arbejde forsvundet...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 04-03-04 18:09

On Thu, 4 Mar 2004 13:13:22 +0100, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk>
wrote:

> [...]
>QuarkXPress 6.1 til Mac.
>
>Det er ret kritisk at finde fejlen, for i begge tilfælde er en del

Hej

Jeg har ikke oplevet noget sådant. Men jeg åbner heller ikke ældre
dokumenter i Quark 6.1. Foretrækker kun at bruge 6.1 til nye
projekter.

Vi er for nyligt gået over til OS X, og jeg er siden rendt ind i
diverse besynderligheder med både Quark 6.0/6.1, Illustrator CS,
Acrobat distiller CS og OS X selv.

Har endnu ikke oplevet problemer med Photoshop CS.

Mvh
Per Michael Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-04 19:49

> Jeg har ikke oplevet noget sådant. Men jeg åbner heller ikke ældre
> dokumenter i Quark 6.1. Foretrækker kun at bruge 6.1 til nye
> projekter.

Hvis man har muligheden er det selvfølgelig sikrest, men da vi
modtager mange jobs hver dag, som stadig er lavet i f.eks. QuarkXPress
5, så ville det betyde, at vi konstant skulle køre med Classic. Det
vil jeg gerne undgå.

Det omtalte problem er stort set også det eneste jeg har oplevet mht.
kompatiblitetsproblemer med QuarkXPress 6.x. 6.1'eren er på flere
punkter bedre end 6.0'eren, men lige med denne kundes dokumenter har
vi altså problemer og jeg kan ikke teste med 6.0, da det vil kræve en
reinstallering = nyt opkald til Quark.

Jeg endte med at lave jobbet i QuarkXPress 5 i Classic og her er der
ingen problemer... suk.

> Vi er for nyligt gået over til OS X, og jeg er siden rendt ind i
> diverse besynderligheder med både Quark 6.0/6.1, Illustrator CS,
> Acrobat distiller CS og OS X selv.

Samme her. Man skal selvfølgelig tænke på, at man i mange år har kørt
med OS 9 og derfor er der en masse indgroede vaner, som jo ikke er OS
X's skyld. Det gør det dog ikke bedre, at de her er og der har ændret
ting og sager så OS X gør tingene anderledes end OS 9 og det skaber
selvfølgelig forvirring.

Quark'en kører rimeligt, men ikke så hurtigt som under 9'eren.
Illustrator CS har jeg ikke arbejdet meget med, men indtil videre har
jeg da ikke oplevet nogen problemer. Jeg bruger mest Illustrator 10
pga. den nye tekstmotor i CS'eren, for det duer ikke med
tekstændringer når man åbner ældre filer. Det vil efter min mening
betyde, at CS'eren får svært ved at slå igennem i den nærmeste fremtid.

Acrobat Distiller er blevet HURTIG, men den crasher også lidt, synes
jeg. Har du oplevet det?

> Har endnu ikke oplevet problemer med Photoshop CS.

Nej, det virker som om, at det er det mest modne program i CS pakken.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 04-03-04 23:02

On Thu, 4 Mar 2004 19:49:07 +0100, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk>
wrote:

> [...]
>punkter bedre end 6.0'eren, men lige med denne kundes dokumenter har
>vi altså problemer og jeg kan ikke teste med 6.0, da det vil kræve en

Har oplevet at billeder (både Tiff og EPS) i gamle importerede
quark-dokumenter har små "hakker" i dem, når jeg skriver ud. Hvis man
reimporterer de samme billeder i Quark 6(.1) dokumenter forsvinder
problemet (det er dog lidt træls).
Har også haft lidt problemer med "arkivering som eps" fra Quark.

> [...]
>tekstændringer når man åbner ældre filer. Det vil efter min mening
>betyde, at CS'eren får svært ved at slå igennem i den nærmeste fremtid.

Hvilke tekstændringer er det der sker? Jeg har lagt mærke til at den
siger at den er nødt til at update, men jeg kan ikke se ændringer?

Btw er det kun mig det irritere ad h...... til at Æble-h i Quark 6.x
ikke importerer billeder længere, men minimerer Quark Xpress :)

>Acrobat Distiller er blevet HURTIG, men den crasher også lidt, synes
>jeg. Har du oplevet det?

Ja, den crasher engang imellem - også 6.01. Men hvis man så lukker
nogle programmer ned, og kører ps-filen igennem igen, er det hele
fjong! Lidt mystisk.

Oplevede idag noget ret mystisk. Da jeg startede Illustrator CS op,
gik min skærm fuldstændig i "kage". Troede først at maskinen var gået
fuldstændig død. Rørte ved nogle forskellig taster, og fik bl.a. noget
tekst frem i Lego-størrelse! Da det lykkedes mig at skifte til et af
de andre programmer blev skærmbilledet ok igen. Lukkede Illustrator CS
ned, og startede Illustrator CS op igen, så var der ingen problemer!

>Nej, det virker som om, at det er det mest modne program i CS pakken.

Ja. Jeg har læst at Adobe officielt ikke understøtter Panther med
nogen af CS-programmerne - så de har selvfølgelig en undskyldning, men
de må nu godt få rettet de små irritationsmomenter.

Mvh
Per Michael Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-04 23:39

Per Michael Knudsen <pmk@_fjernmig_email.dk> wrote:

> [...]
> quark-dokumenter har små "hakker" i dem, når jeg skriver ud. Hvis man
> reimporterer de samme billeder i Quark 6(.1) dokumenter forsvinder

Det har jeg ikke oplevet... har du tjekke om det skyldes at Quark har
skiftet til "Ikke hvide områder" i Klipning (har ikke lige tjekket
hvad det hedder i 6'eren)

> Har også haft lidt problemer med "arkivering som eps" fra Quark.

Den har jeg ikke brugt endnu. Hvilke problemer har du haft?

> Hvilke tekstændringer er det der sker? Jeg har lagt mærke til at den
> siger at den er nødt til at update, men jeg kan ikke se ændringer?

Jeg har set noget der ligner minimale ændringer af placeringen, men
bare en smule ændringer er for meget til at jeg tør løbe risikoen. Jeg
skal ikke hænges op på det, hvis der går ged i en sag

Jo længere tekststregne man har, jo større er risikoen nok for
ændringer.

> Btw er det kun mig det irritere ad h...... til at Æble-h i Quark 6.x
> ikke importerer billeder længere, men minimerer Quark Xpress :)

Du kan være ganske rolig. Det irriterer mig helt vildt, men det må vi
jo leve med, når Apple har konfiskeret den tastaturkommando. Hvad så
med Æble-Alt-D som normalt er gentagen dublering, som jeg bruger TIT.
Den skjuler nu Dock'en...

Quark har heller ikke opdaget at I den danske version er Æble-R
kommandoen sat til både Rammer og Vis/Skjul linieal... Den sidste
vinder desværre, selvom jeg aldrig har haft behov for den, så der er
nu ikke nogen måde at nu Rammer via en tastaturkommando. Øv.

> [...]
> de andre programmer blev skærmbilledet ok igen. Lukkede Illustrator CS
> ned, og startede Illustrator CS op igen, så var der ingen problemer!

Den slags har jeg heldigvis været forskånet for. Jeg har til gengæld
opdaget at InDesign CS ikke er 100% kompatibel med InDesign 2
dokumenter. En pil tegnet med en bezier-kurve i InDesign 2 ændrede
størrelse og form i InDesign CS. Heldigvis opdagede vi det på vores
Sherpa-prints, men det er da vildt irriterende og farligt.

> Ja. Jeg har læst at Adobe officielt ikke understøtter Panther med
> nogen af CS-programmerne - så de har selvfølgelig en undskyldning, men
> de må nu godt få rettet de små irritationsmomenter.

Hmm... på deres hjemmeside står der ellers:

Mac OS X v.10.2.4 through v.10.3 with Java Runtime Environment 1.4.1

Jeg håber bestemt ikke, at de kommer og påstår, at de ikke
understøtter Panther. CS-pakken kom da efter Panther, ik'?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 05-03-04 07:14

On Thu, 4 Mar 2004 23:39:00 +0100, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk>
wrote:

>Det har jeg ikke oplevet... har du tjekke om det skyldes at Quark har
>skiftet til "Ikke hvide områder" i Klipning (har ikke lige tjekket
>hvad det hedder i 6'eren)

Nej, det vil jeg gøre. Tak for tippet.

>Den har jeg ikke brugt endnu. Hvilke problemer har du haft?

Hukommelsen er ikke hvad den har været :) Men, jeg mener at den
skiftede en eller flere fonte ud til Courier (ell. lign.), selv om
skriften var til stede.

Fandt i øvrigt ud af en anden "fejl" i går. Hvis man har farvelagt en
tiff-lineart i Quark 6.x, bliver den vist som sort hvis man vælger
high-res preview.

> [...]
>vinder desværre, selvom jeg aldrig har haft behov for den, så der er
>nu ikke nogen måde at nu Rammer via en tastaturkommando. Øv.

Ditto irriteret her.

> [...]
>størrelse og form i InDesign CS. Heldigvis opdagede vi det på vores
>Sherpa-prints, men det er da vildt irriterende og farligt.

Arbejder pt. ikke i Indesign professionelt. Har kun "snust" lidt til
den. Ser i øvrigt ud til at være et godt alternativ.

> [...]
>
>Jeg håber bestemt ikke, at de kommer og påstår, at de ikke
>understøtter Panther. CS-pakken kom da efter Panther, ik'?

Jamen, så er det nok bare mig der har fået misinformationer. Det var
andenhåndsviden jeg videregav.

Btw jeg har eksperimenteret med Quarks egen "distiller" - den kan man
vist ikke rigtig bruge til noget, masser af fejl.

Mvh
Per Michael Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-03-04 07:31

> [...]

> Fandt i øvrigt ud af en anden "fejl" i går. Hvis man har farvelagt en
> tiff-lineart i Quark 6.x, bliver den vist som sort hvis man vælger

Der er mange spøjse fejl som ikke burde være i et program i den
prisklasse. Vi kan desværre hverken gøre fra eller til.

> Arbejder pt. ikke i Indesign professionelt. Har kun "snust" lidt til
> den. Ser i øvrigt ud til at være et godt alternativ.

Personligt har jeg altid være Quark-mand, men jeg foretrækker at lave
nye ting i InDesign nu. Det er bare mere moderne og "fancy" og måske
også mere fremtidssikret.

QuarkXPress 6 er dog ikke kørt helt ud på et sidespor, så jeg vil
bestemt ikke afskrive dem endnu. Programmet er udemærket og har jo den
store fordel at mange mennesker har brugt de tidligere versioner i
lang tid. Det er bare et stort irritationsmoment med de ændrede
tastaturgenveje.

> Btw jeg har eksperimenteret med Quarks egen "distiller" - den kan man
> vist ikke rigtig bruge til noget, masser af fejl.

Jeg har kun prøvet den et par gange, men har ikke noget at bruge den
til, da vi har Agfa's PDF workflow.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Knudsen

Dato : 05-03-04 10:29

René Frej Nielsen wrote:

> Der er mange spøjse fejl som ikke burde være i et program i den
> prisklasse. Vi kan desværre hverken gøre fra eller til.

En enkelt mere. Åbnede lige en opsætning med 4 visitkort Quark 6.1.
Jobbet er lavet i Quark 3.31.
Problemet er:
1) Når dokumenter åbnes vises logo'et kun i det ene af de 4 visitkort.
De andre visitkorts logoer mangler i billedfeltet!

2) Man kan ikke control-klikke på logoet og vælge High-res preview.
Hvis man kopierer det selvsamme billed-felte ind i et "frisk" 6.1
dokument, kan man godt!

Mvh
Per Michael Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-03-04 11:00

Per Knudsen <pmk@email.dk> wrote:

> [...]
> 1) Når dokumenter åbnes vises logo'et kun i det ene af de 4 visitkort.
> De andre visitkorts logoer mangler i billedfeltet!

Hmm... den slags har jeg da heldigvis været forskånet for.

> 2) Man kan ikke control-klikke på logoet og vælge High-res preview.
> Hvis man kopierer det selvsamme billed-felte ind i et "frisk" 6.1
> dokument, kan man godt!

Vældigt betrykkende, ik'?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : U_J

Dato : 04-03-04 20:01

"René Frej Nielsen" skrev d. 04-03-04 13:13 dette indlæg :
> [...]
> QuarkXPress 6.1 til Mac.
>
> Det er ret kritisk at finde fejlen, for i begge tilfælde er en del

Hej René

Jeg er først i dag kommet igang med at opgradere til Panther for dernæst
at opgradere til Quark 6.1.
Før jul havde jeg nogle problemer med Quark 6.0, hvor jeg talte med
Mimose. De anbefalede at man holder alt-tasten nede, når man åbner ældre
dokumenter, for dernæst at gemme med det samme. Så kan man undgå en del
konflikter den gamle og den nye version i mellem.
Det kan være det er løsningen på dit problem.

Hilsen Ulla

http://www.kandu.dk/

Fra : U_J

Dato : 04-03-04 20:11

> [...]
> QuarkXPress 6.1 til Mac.
>
> Det er ret kritisk at finde fejlen, for i begge tilfælde er en del

Hej René

Jeg har først i dag på opgraderet til Panther, for derefter at opgradere
til Quark 6.1. Men før jul havde jeg en længere snak med Mimose, hvor de
anbefalede at man holder alt-tasten nede når man åbner ældre dokumenter,
for dernæst at gemme med det samme. Dokumentet skulle gerne blive renset
så den nye og den gamle version ikke konflikter i dokumentet. Måske det
kan afhjælpe dit problem.

Forøvrigt var jeg lige inde og se, om ikke det var rigtig nok, at du
deltog i mit spørgsmål ved opdateringen til Panther forrige uge.
Jeg fik en masse gode svar og en pdf, der er meget nyttig, men det kan
være du kan hjælpe mig videre herfra, hvor jeg er nu.
I eftermiddag opdaterede jeg med muligheden installation med
tilbagekopiering. På vej gennem installationen får man at vide, at
systemarkivet bliver flyttet til previous system ... godt nok ... men
hvad er det så lige, jeg skal gøre når installationen er gennemført. Jeg
vil jo unægtelig gerne have tingene til at fungere på samme måde som
før.

Hilsen Ulla

http://www.kandu.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-04 21:35

U_J <U_J.news@kandu.dk> wrote:

> Jeg har f?rst i dag p? opgraderet til Panther, for derefter at opgradere
> til Quark 6.1. Men f?r jul havde jeg en l?ngere snak med Mimose, hvor de
> anbefalede at man holder alt-tasten nede n?r man ?bner ?ldre dokumenter,
> for dern?st at gemme med det samme. Dokumentet skulle gerne blive renset
> s? den nye og den gamle version ikke konflikter i dokumentet. M?ske det
> kan afhj?lpe dit problem.

Det skal da testes. Jeg skal have kigget i dokumentationen for at se,
hvad det egentlig gør. Det er mærkeligt at jeg kun får problemet med
denne kundes dokumenter, som jo oprindeligt kommer fra QuarkXPress 5
til Windows.

> [...]
> deltog i mit sp?rgsm?l ved opdateringen til Panther forrige uge.
> Jeg fik en masse gode svar og en pdf, der er meget nyttig, men det kan
> v?re du kan hj?lpe mig videre herfra, hvor jeg er nu.
> I eftermiddag opdaterede jeg med muligheden installation med
> tilbagekopiering. P? vej gennem installationen f?r man at vide, at
> systemarkivet bliver flyttet til previous system ... godt nok ... men
> hvad er det s? lige, jeg skal g?re n?r installationen er gennemf?rt. Jeg
> vil jo un?gtelig gerne have tingene til at fungere p? samme m?de som

Den laver et nyt system, men bevarer dine indstillinger (hvis det
altså er den installering jeg regner med). Dsv. at systemet er helt
nyt og indeholder ikke 3. parts filer. Det betyder også at QuarkXPress
ikke virker, men man skal blot installere nogle filer vha. et
medfølgende program. Prøv at kigge i Quark-mappen, for jeg kan ikke
lige huske hvad de hedder, da jeg jo ikke har Quark herhjemme.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : UK

Dato : 05-03-04 10:00

"René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> medfølgende program. Prøv at kigge i Quark-mappen, for jeg kan ikke
> lige huske hvad de hedder, da jeg jo ikke har Quark herhjemme.

Hej René

Nu er jeg vist kommet rigtigt ind i nyhedsgruppen, via min mail istedet for
Kandu (jeg kunne ikke se mit indlæg via Kandu i går og troede ikke det var
kommet ind.

Tak for svaret, det er rigtigt Quarken ikke virker, men jeg troede egentlig
det var fordi, jeg skulle være startet med at opgradere den til vers. 6.1 i
stedet for at starte med styresystemet, men dvs. at det kan jeg godt nå uden
at skulle starte forfra med Panther.
De indstillinger jeg også mangler er min skærmopsætning, jeg har to skærme
koblet på, men efter installeringen af Panther er det kun hovedskærmen der
virker.

Hilsen Ulla

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-03-04 11:02

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Tak for svaret, det er rigtigt Quarken ikke virker, men jeg troede egentlig
> det var fordi, jeg skulle v?re startet med at opgradere den til vers. 6.1 i
> stedet for at starte med styresystemet, men dvs. at det kan jeg godt n? uden
> at skulle starte forfra med Panther.

Det burde kunne lade sig gøre ja.

> De indstillinger jeg ogs? mangler er min sk?rmops?tning, jeg har to sk?rme
> koblet p?, men efter installeringen af Panther er det kun hovedsk?rmen der
> virker.

Det burde altså virke fra starten af. Hvilken maskine og hvilket
grafikkort har du?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : UK

Dato : 05-03-04 11:44

> [...]
uden

> Det burde kunne lade sig gøre ja.

> Det burde altså virke fra starten af. Hvilken maskine og hvilket

Hej René

Fint, jeg overvejede faktisk om jeg skulle clone tilbage igen, men var i
tvivl om, hvordan det lige skulle foregå.

Jeg har en G4 PowerPC 400 MHz med 1024 MB hukommelse. Jeg synes ikke lige
jeg i Apples systemprofil kan se, hvilket grafikkort jeg har, kan jeg se det
andre steder?

Hilsen Ulla

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-03-04 16:46

> [...]

> jeg i Apples systemprofil kan se, hvilket grafikkort jeg har, kan jeg se det

Hvis du ikke har sat andet kort i, så har du nok et ATI Rage 128, men
det har såvidt jeg husker ikke to skærmudgange. Du må have to
grafikkort installeret, og det kan jo være drivere til det ekstra PCI
grafikkort, som mangler i det nye system.

Ved du om der er et ekstra grafikkort i? Hvis der er, så kan du nok se
navnet i Systemprofil under AGP/PCI. Det har evt. bare et modelnr.,
men prøve at poste teksten her.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : UK

Dato : 05-03-04 17:31

> [...]
>
> Ved du om der er et ekstra grafikkort i? Hvis der er, så kan du nok se
> navnet i Systemprofil under AGP/PCI. Det har evt. bare et modelnr.,

Hej René

Under SLOT A (AGP) står der
Korttype: display
Kortnavn: ATY, Rage 128 Pd
Kortmodel: Aty, 'Rage 128 Pro osv. ...

Under SLOT-B
Korttype: display
Kortnavn: IMS, tt3di
Kortmodel: ims3d osv. ...

Under SLOT-D
Korttype: scsi
Kortnavn: ADPT, 2930CU
Kortmodel: ADPT, 1686806-04 osv. ...

Måske bliver du klogere af de her oplysninger, men hvis det er en driver der
mangler, kan jeg forhåbentlig finde den et eller andet sted på nettet.

Hvordan er det i øvrigt gået med dit Quark-dokument?

Hilsen Ulla

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-03-04 18:15

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Under SLOT A (AGP) st?r der
> Korttype: display
> Kortnavn: ATY, Rage 128 Pd
> Kortmodel: Aty, 'Rage 128 Pro osv. ...

Ja, det er jo ATI Rage 128.

> Under SLOT-B
> Korttype: display
> Kortnavn: IMS, tt3di
> Kortmodel: ims3d osv. ...

Det er et IXMicro Ultimate Rez 3D. Såvidt jeg ved burde der automatisk
komme billede på dets skærm, men om der findes specifikke drivere ved
jeg ikke. Jeg tvivler på det, da firmaet for længs er lukket.

Der må være andre her i gruppen som kan forklare hvorfor det ikke
virker med 10.3. Du har opdateret til 10.3.2, ik'?

> Hvordan er det i ?vrigt g?et med dit Quark-dokument?

Det blev lavet med QuarkXPress 5 uden problemer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : UK

Dato : 05-03-04 18:31

> [...]
>
> Der må være andre her i gruppen som kan forklare hvorfor det ikke
> virker med 10.3. Du har opdateret til 10.3.2, ik'?

Jo, jeg har opdateret til 10.3.2. Jeg tror, jeg stiller spørgsmålet på ny i
nyhedsgruppen.

Tusind tak for hjælpen.

Hilsen Ulla

Fra : Morten

Dato : 07-03-04 19:44

UK <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Under SLOT A (AGP) st?r der
> Korttype: display
> Kortnavn: ATY, Rage 128 Pd
> Kortmodel: Aty, 'Rage 128 Pro osv. ...

Apple's OEM kort

> Under SLOT-B
> Korttype: display
> Kortnavn: IMS, tt3di
> Kortmodel: ims3d osv. ...

tussegammelt IMS eller ixMicro grafikkort, det kan du godt opgive at
få til at due rimeligt under 10.3

et Adaptech SCSI kort.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : UK

Dato : 08-03-04 09:43

"Morten" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> Apple's OEM kort

> tussegammelt IMS eller ixMicro grafikkort, det kan du godt opgive at
> få til at due rimeligt under 10.3

OK, dvs. det er grafikkortet, der skal skiftes. Kan du anbefale nogle
grafikkort, og hvad er ca.-prisen?

Fra : Morten

Dato : 08-03-04 10:41

> OK, dvs. det er grafikkortet, der skal skiftes. Kan du anbefale nogle
> grafikkort, og hvad er ca.-prisen?

der er desværre ikke så mange muligheder, da du SKAL have et kort i en
macintosh version, og de er ret dyre med mindre du køber brugt. Af de
PCI kort der pt. findes på markedet kan du kun bruge et "ATI Radeon
7000 macintosh edition", men det vil jeg gentlig ikke anbefale dig
idet det ikke vil give dig Quartz Extreme accelleration.

Istedet vil jeg anbefale et AGP kort der kan drive to skærme (og pille begge
nuværende skærmkort ud) - eks. ATI Radeon 9000Pro og 8500 macintosh edition,
eller en PC udgave af Radeon 8500 (64MB) som du flasher. Hvis du
vil købe et brugt kort, kan du kigge efter såvel Geforce 4mx og Radeon
7500 - dog skal der være tale om Apples OEM kort, idet du ikke kan
flashe PC udgaverne af disse med en macintosh firmware.

Fælles for alle de AGP kort jeg her nævner, er at de understøtter
Quartz Extreeme og alle kan drive to skærme på samme tid. Dog er det
kun Radeon 8500 kortene der kan bruges med to VGA skærm uden brug af
tredieparts adaptere. (de øvrige har en ADC + en DVI port)