Skærme
Fijala 3554
ViewSonic VP201b - "trådnet"?!
Fra : Frowning Freezer

Dato : 04-03-04 11:17

Hejsa

Jeg har netop erhvervet mig en Viewsonic VP201b fladskærm, altså en
20,1" og jeg er ikke helt sikker på hvad jeg skal mene om den. Den er
dejlig stor og lækker, og har rigtig flotte og varme farver, MEN, jeg
på helt ensfarvede flader synes jeg ikke farven virker så solid som
jeg troede den ville. Det virker som om man kan se en form for
"trådnet" i baggrunden, med meget tynde lyse tråde ganske tæt,
hovedsageligt vandret men også lidt lodret. Det er selvfølgelig ganske
svagt og genererer ikke i dagligt arbejde, men det er ikke så "solid"
og jævn en farve som jeg havde troet det ville være på en LCD skærm.

Så er mit spørgsmål - er dette normalt på skærme af denne størrelse,
eller er det fordi kvaliteten af skærmen bare ikke er god nok? Eller
har netop min skærm et problem?! Den koster jo trods alt ca. 10.000 så
jeg ville mene kvaliteten ikke skulle være helt værst.

Ellers er det på alle andre måder en lækker skærm!

PS. Jeg håber denne skærm ikke har de problemer som der har været så
meget snak om i denne gruppe af 181 har!!

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 04-03-04 15:47

Frowning Freezer wrote:

> [...]

> har netop min skærm et problem?! Den koster jo trods alt ca. 10.000 så
> jeg ville mene kvaliteten ikke skulle være helt værst.

Trådnettet er et problem ved det panel, som denne monitor er bygget op
omkring (fra LG.Philips). Dell laver en skærm med samme panel og de har
det samme problem. Jeg har læst rigtigt mange forumindlæg fra folk, som
har købt de to skærme og der er delte meninger om hvorvidt man kan leve
med det. Fænomenet kaldes i øvrigt "screen door".
Det, jeg har kunnet læse mig frem til, er at problemet bliver mere
udtalt jo tættere man sidder på skærmen. Måske er løsningen er rykke
dig lidt tilbage.

> PS. Jeg håber denne skærm ikke har de problemer som der har været så
> meget snak om i denne gruppe af 181 har!!

Det lyder som om at det kun er den model, der er problemer med, altså
181 :)

Fra : Frowning Freezer

Dato : 07-03-04 16:25

Aha, tak for den information. Men så melder spørgsmålet sig jo
selvfølgelig - kan jeg få i anden skærm i ellers samme kvalitet til
nogenlunden samme penge, men som bare ikke har dette problem?

Og er der et sted hvor jeg kan læse hvad folk mener og siger om dette?
Dette kunne måske også hjælpe mig til at finde ud af om der er et
bedre produkt som jeg hellere skulle købe...

Mvh.
Allan

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 07-03-04 17:27

Frowning Freezer wrote:

> Aha, tak for den information. Men så melder spørgsmålet sig jo
> selvfølgelig - kan jeg få i anden skærm i ellers samme kvalitet til
> nogenlunden samme penge, men som bare ikke har dette problem?

Den eneste anden skærm, jeg kender til i denne klasse, er Samsumg 213T.
Den har ikke problemet, men til gengæld er den slem til at ghoste. Hvis
du bruger mest tid på destoppen i Windows fremfor i spil, så bør du
helt klart tage denne skærm i stedet. Den har efter sigende den bedste
farvegengivelse, man finder på LCD'er i dag og så koster den nogenlunde
det samme som VP201.

> Og er der et sted hvor jeg kan læse hvad folk mener og siger om dette?
> Dette kunne måske også hjælpe mig til at finde ud af om der er et
> bedre produkt som jeg hellere skulle købe...

Jeg har selv fået rigtigt meget information om problem på
www.hardform.com i i Displays sektionen.

Fra : Frowning Freezer

Dato : 08-03-04 10:11

> [...]
>helt klart tage denne skærm i stedet. Den har efter sigende den bedste
>farvegengivelse, man finder på LCD'er i dag og så koster den nogenlunde

Jeg må lige kigge lidt på den. Desværre har den jo ikke en USB hub som
Viewsonic'en har! Men det er jo nok ikke lige det man skal gå efter!
:) Det med responstiden ved jeg ikke helt hvor meget jeg skal gå
efter. Jeg spiller aldrig spil, men med tiden håber jeg at komme til
at lave noget digital videoredigering.....

Du mener www.hardforum.com.

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 08-03-04 10:30

Frowning Freezer wrote:

> [...]
> efter. Jeg spiller aldrig spil, men med tiden håber jeg at komme til
> at lave noget digital videoredigering.....

I så fald ville jeg ikke være i tvivl. Jeg ville selv vælge 213T.

Heh ja, skriver for meget .NET kode :)

Fra : Frowning Freezer

Dato : 08-03-04 11:39

>I så fald ville jeg ikke være i tvivl. Jeg ville selv vælge 213T.

Okay. Nu har jeg prøvet at ringe rundt til forskellige forretninger,
men ingen ved noget, og endnu værre, ingen har den på lager så man kan
komme til at se den. Du skulle vel ikke tilfældigvis have forslag til
en butik på Sjælland hvor man kan komme til at se den?

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 08-03-04 11:50

Frowning Freezer wrote:

> [...]
> komme til at se den. Du skulle vel ikke tilfældigvis have forslag til
> en butik på Sjælland hvor man kan komme til at se den?

Desværre. Jeg havde det samme problem, da jeg selv skulle købe skærm.
Jeg købte min uden at have set den, havde kun set billede i anmeldelser
og sådan. Jeg tror, det bliver endu sværere at finde et sted at se
213T'eren, idet det er langt mere hghend end den, jeg selv valgte.

Fra : Frowning Freezer

Dato : 08-03-04 12:39

> [...]
>og sådan. Jeg tror, det bliver endu sværere at finde et sted at se
>213T'eren, idet det er langt mere hghend end den, jeg selv valgte.

Okay. På hardforum.com snakkes der jo temmelig meget (!) om Dell's
2001FP, og nu har jeg lige kigget lidt på den. Den ligner jo temmelig
meget min VP2021b!! - USB hub, 16 ms osv. Plus (udover at den faktisk
også er kønnere!) at den så også har S-Video og Composite Video inputs
- det havde jeg jo egentlig godt kunne tænke mig. Kender du noget til
hvordan denne skærm er i forhold til de 2 andre vi har snakket om?
Dens specifikationer ligner jo uhyggelig meget....

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 08-03-04 14:10

Frowning Freezer wrote:

> [...]
> hvordan denne skærm er i forhold til de 2 andre vi har snakket om?
> Dens specifikationer ligner jo uhyggelig meget....

VP201 og 2001FP benytter samme panel. Derfor minder de så meget om
hinanden :) Her i DK er Dell skærmen ca. 1000,- dyrere end Viewsonic
skærmen. Der skulle efter sigende være rigtig mange problemer med
kvaliteten på Dell skærmen - særligt med baggrundsbelysningen. Har læst
flere eksempler på at folk har været igennem 3 - 4 skærme, før de fik
en, som var i orden.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-03-04 17:01

Frowning Freezer skrev:

> Det virker som om man kan se en form for "trådnet" i
> baggrunden, med meget tynde lyse tråde ganske tæt,
> hovedsageligt vandret men også lidt lodret.

Jeg har en VP201s og synes nu ikke at det ligefrem er lyse
tråde. Der er en svag antydning af et gitter, men jeg bemærker
det faktisk kun når jeg lige tænder for den. Det virker som om
at gitteret er mere synligt i de første 20-30 sekunder efter den
er tændt.

Det der irriterer mig mest er når jeg arbejder med billeder med
en blå himmel, for det kan godt se ud som om at himlen er grov-
kornet. I sådanne tilfælde trækker jeg som regel billedet over
på CRT'en i stedet, for lige at tjekke, om det nu virkelig også
er grovkornet i den blå himmel.

--
Hilsen
Madsen