Hjælp til gammelt system (7.1)
Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-03-04 11:04

Jeg er blevet spurgt af et familiemedlem, som er pc-bruger men som
prøver at hjælpe en bekendt, der er Mac-bruger.

Mac-brugeren har en PowerBook 145B med System 7.1. Vedkommende vil gerne
udveksle dokumenter med sine pc-brugerende medstuderende, men systemet
vil ikke læse DOS-formaterede disketter.

Nu er jeg i den forfærdelige situation, at jeg har stort set glemt alt
om tiden med System 7.1.

Hvordan fungerer det med pc-disketter i dette system? Jeg kan huske at
der kom et kontrolpanel i System 7.5(?), som gjorde det muligt. Men
hvordan med 7.1?

Der må være et par af jer, der ikke har fået udvandet hukommelsen så
meget, at I kan give et par gode råd.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Tom

Dato : 04-03-04 11:43

Det kommer jo stadig an på hvilken vej der skal udvekseles...
Bedste måde at gøre det på at nok at bruge et gammelt word..
Og så lade de medstuderende gemme I en meget gammel version, og selv gemme
...og huske at tilfølge endelsen.. .doc
Det virker tit..
Ellers mener jeg at det er et kontrolpanel arkivudveksling.. ( jeg har sgu
også nærmest glemt det..)
Der skal sættes til at acceptere PC formatererde disketter.. prøv evt at
hente et af de gamle systemer og prøv at installere kontrolpanelet..
Evt. prøv at opgradere til 7.5 som du selv nævner...
Søg efter old apple software I google, apple har en side med de gamle
systemer på til frisk installation..
Er .doc ikke en mulighed, så prøv med .txt det plejer også at virke..
Tom

On 04/03/04 11:04, in article
1ga4ei0.1y4vk4bqce400N%tvegaard@*ud*myrealbox.com, "Thomas Tvegaard"

Fra : Erik Skovgaard

Dato : 04-03-04 11:52

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> systemer på til frisk installation..
> Er .doc ikke en mulighed, så prøv med .txt det plejer også at virke..

prøv med et program der hedder "dosmounter" det kan som det hedder
mounte dos disketter, og en tidlig version af "maclink" skulle så kunne
klare resten

--
mvh Erik Skovgaard KBH 2400 NV

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-03-04 13:10

Erik Skovgaard wrote:

> prøv med et program der hedder "dosmounter" det kan som det hedder
> mounte dos disketter, og en tidlig version af "maclink" skulle så kunne
> klare resten

Det er korrekt, System 7.1 understøtter ikke widåse disketter,
men med udvidelsen "dosmounter" kan det læse dem.

Men en gammel version af "maclink" er nok ikke særligt smart,
for det vil ikke kunne læse dokumenter fra nyere widåse pro-
grammer, jeg kan tydelig huske de problemer vi havde dengang,
hver gang M$-word blev opdateret, så skulle "maclink" også
opdateres.

Og jeg har desværre ikke et godt bud på et dokumentformat, som
kan gi' en gnidningsløs udveksling af dokumenter mellen en
gammel Mac og nogle nyere PC'er.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-03-04 02:16

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Og jeg har desværre ikke et godt bud på et dokumentformat, som
> kan gi' en gnidningsløs udveksling af dokumenter mellen en
> gammel Mac og nogle nyere PC'er.

Rå tekstfiler måske, men så løber man jo ind i MacRoman-problemet.

Kan man egentlig få LaTeX-programmer til MacOS før OS X?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: CPU-angle has to be adjusted
because of vibrations coming from the nearby road

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-04 15:06

Hej Tom

Du glemte lige at læse, at PB'en ikke kunne læse DOS disketterne, og en
PC kan normalt ikke læse Mac disketter, så han skal have Apple
Arkivudvekslint 1.0...
mvh. Erik Rihcard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-03-04 22:51

> [...]

> systemer på til frisk installation..
> Er .doc ikke en mulighed, så prøv med .txt det plejer også at virke..

Som jeg skrev til Erik, så glemte jeg at nævne at det er
Word-dokumenter, der skal udveksles.

Mht. opgradering til 7.5 så er det udelukket. Hvis en person er tilfreds
med sit nuværende system og det kører som ønsket, så skal der ikke
pilles. Det der ikke virker er læsning af pc-disketter, men Erik er på
banen med et bud.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-03-04 11:33

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Rå tekstfiler måske, men så løber man jo ind i MacRoman-problemet.
>
> Kan man egentlig få LaTeX-programmer til MacOS før OS X?

Ja, der var et par stykker. Jeg har selv brugt OzTeX til en del
opgaver på universitetet. Det var heller ikke helt trivielt at få
styr på æøå når det var nødvendigt at flytte dokumenterne til unix
systemer. Jeg brugte en texteditor der hed "Alpha", som havde nogle
macroer til at rette de danske tegn til TeX-koder, men det var lige
det der med altid at huske det...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-04 02:57

In dk.edb.mac, tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net wrote:

> [...]
> systemer. Jeg brugte en texteditor der hed "Alpha", som havde nogle
> macroer til at rette de danske tegn til TeX-koder, men det var lige

Ja, det kunne jeg forestille mig var et problem. Jeg vil kigge lidt på
OzTeX og Alpha. Tak for svaret.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The CPU has shifted, and become decentralized.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-04 15:01

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:
> [...]
> vil ikke læse DOS-formaterede disketter.
>
> Nu er jeg i den forfærdelige situation, at jeg har stort set glemt alt

Hvis du vil, kan du få vedkommende til at kontakte mig på mail
KMLDenmark"NO"@netscape.net - (fjern "NO"). Jeg har alt det gamle
software liggende - også til PB 145B.

> Hvordan fungerer det med pc-disketter i dette system? Jeg kan huske at
> der kom et kontrolpanel i System 7.5(?), som gjorde det muligt. Men
> hvordan med 7.1?

Han skal have 'Apple Arkivudveksling' 68k versionen til brug med 7.1.
Den har jeg liggende sammen med System 7.1 og Systemopdatering 3.0, der
opdaterer til 7.1.3.

Og bruger han Word 5.1 på den, skal han have MSWord 97-98 konvertering',
så kan Word 5.1 også åbne og læse Word 97/98 dokumenter. Den har jeg
også, ellers kan den hentes på MS's Mac downloads.

> Der må være et par af jer, der ikke har fået udvandet hukommelsen så
> meget, at I kan give et par gode råd.

Ja da, jeg har stadig min PB 165 og bruger den da også af og til - med
System 7.1 (7.1.3), så han kan få en masse til 7.1 herfra.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-03-04 22:12

> Hej Thomas
>
> Hvis du vil, kan du få vedkommende til at kontakte mig på mail
> KMLDenmark"NO"@netscape.net - (fjern "NO"). Jeg har alt det gamle
> software liggende - også til PB 145B.

Den pågældende har desværre ikke internetadgang, så det dur ikke.

> Han skal have 'Apple Arkivudveksling' 68k versionen til brug med 7.1.
> Den har jeg liggende sammen med System 7.1 og Systemopdatering 3.0, der
> opdaterer til 7.1.3.

Var det ligeson i 7.0 som jeg havde på min første Mac - en LC? Dvs. et
separat program. Eller lægger det sig som et kontrolpanel eller
lignende?

Jeg har Systemopdatering 3.0 disk 1 og 2 liggende som images på cd, så
dem kan jeg selv lægge over på diskette. Er denne opdatering livsvigtig
for at få Arkivudvekling til at køre?

Har du mulighed for at sende Apple Arkivudveksling som disk image til
mig? Du skal bruge adressen <mit fornavn>@<mit efternavn>.dk.

> Og bruger han Word 5.1 på den, skal han have MSWord 97-98 konvertering',
> så kan Word 5.1 også åbne og læse Word 97/98 dokumenter. Den har jeg
> også, ellers kan den hentes på MS's Mac downloads.

Den har jeg liggende på en cd, så den kan jeg selv kopiere over på
diskette. Ja, jeg glemte at skrive at det var Word-dokumenter, der
skulle læses/skrives.

> Ja da, jeg har stadig min PB 165 og bruger den da også af og til - med
> System 7.1 (7.1.3), så han kan få en masse til 7.1 herfra.

Tak. Det skal jeg sige videre.

Det er jo dejligt at der stadig er nogle, der kan huske det, vi andre
glemmer.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-04 03:19

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Den pågældende har desværre ikke internetadgang, så det dur ikke.

Så kunne jeg evt. sende dem til dig, hvis du har et sted, jeg kan lægge
det. Det ligger i diskettebilleder lige til at kopiere ud på disketter.
- Hvis du har en server eller noget andet, jeg kan sende det til? - Så
send bare adressen herpå til min netscape adresse, - husk at slette "NO".

> Var det ligeson i 7.0 som jeg havde på min første Mac - en LC? Dvs. et
> separat program. Eller lægger det sig som et kontrolpanel eller
> lignende?

Det er et kontrolpanel og lægges i 'Kontrolpaneler'. Jeg kan også bare
sende dig den i en mail, - den fylder en ca. 300kb...

> Jeg har Systemopdatering 3.0 disk 1 og 2 liggende som images på cd, så
> dem kan jeg selv lægge over på diskette. Er denne opdatering livsvigtig
> for at få Arkivudvekling til at køre?

Nej, men får du den opr. 'Apple Arkivudveksling' installeret, så
opdaterer den både den og resten af systemet til 7.1.3.

> Har du mulighed for at sende Apple Arkivudveksling som disk image til
> mig? Du skal bruge adressen <mit fornavn>@<mit efternavn>.dk.

Jeps, det gør jeg.

> Den har jeg liggende på en cd, så den kan jeg selv kopiere over på
> diskette. Ja, jeg glemte at skrive at det var Word-dokumenter, der
> skulle læses/skrives.

- Det plejer det som regel at være, når man begynder at snakke om
'arkivudveksling'...

> Tak. Det skal jeg sige videre.
>
> Det er jo dejligt at der stadig er nogle, der kan huske det, vi andre
> glemmer.

- Og I er endda yngre end mig..? - Jeg synes sommetider, det er
sjovt, hvor 'lidt' man egentlig kunne nøjes med dengang - 14mb RAM og 80
_megabyte_ HD... ren nostalgi...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-03-04 21:21

> - Og I er endda yngre end mig..? - Jeg synes sommetider, det er
> sjovt, hvor 'lidt' man egentlig kunne nøjes med dengang - 14mb RAM og 80
> _megabyte_ HD... ren nostalgi...

Tja, men jeg fokuserer al min arbejdsmæssige opmærksomhed i feltet
mellem Mac OS X og Windows Server 2003, så nogle af spidsfindighederne
fra System 7-dagene, som jeg kunne på rygmarven engang, bliver skubbet
ud i glemselens tåger. Ak ja.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard